Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Parallella slingor eller enkelslinga vid markvärme?  (läst 4654 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kornman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
För att inte få tryckfall lägger vissa ner parallella slingor i diket. Andra säger att det går bra med enkelslinga.
Jag har tänkt gräva ner 400m slang och koppla till min Thor7 värmepump (7kW).
Vissa som lagt parallella slingor ångrar detta (har jag läst här) pga. att det kan vara svårt att balansera dom, att man får fler kopplingar och att det blir svårt att isolera dessa och att man inte ser någon vinst med det hela mm.
Min Thor-pump har en stor 3-fas cirkpump på kalla sidan, så dålig cirkulation borde inte vara något problem.
Kan man säga hur mycket mer parallella slingor skulle ge i mitt fall, om de skulle ge någonting alls?
Jag måste tyvärr köra fast kondensering ( i alla fall till en början) eftersom pumpen saknar vv. Vv finns i en acktank med flera slingor. Även solfångaren värmer samma tank och jag tror att den kommer att samarbeta fint med värmepumpen.
Thor-pumpen har bara gått en säsong, och borde ha många timmar kvar.

125kvm i 1,1/2-plan varav hälften gammalt timrat torp och hälften tillbyggt med 140 mm isolering i väggar och 200 mm på vind. Förbrukar nu ca 12 kbm ved plus 11kvm solfångare som klarar värme och vv maj-sept. Bor i Västmanland.


Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Parallella slingor eller enkelslinga vid markvärme?
« Svar #1 skrivet: 05 mars 2016, 16:41:42 »
Hej, man brukar ange 500 m som en bortre gräns för jordvärme i en slinga, ser inga problem för din del att ha en slinga.
Stämmer att det kan vara svårt att balansera 2 slingor, det krävs injusteringsventiler samt extra tempgivare på returerna för att få till det bra.
Det kan också handla om luft som t ex lägger sig i ena slingan och då upphör cirkulationen i denna i värsta fall.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad kornman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
SV: Parallella slingor eller enkelslinga vid markvärme?
« Svar #2 skrivet: 06 mars 2016, 11:22:52 »
Tack för svaret. Då lägger jag enkelslinga.
Jag har märkt att vissa installatörer vill lägga parallella slingor även vid kortare längder. Jag gissar att de vill tjäna mera pengar......

Utloggad Mr Energi

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 359
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Parallella slingor eller enkelslinga vid markvärme?
« Svar #3 skrivet: 06 mars 2016, 22:34:26 »
Hej,
Det handlar helt enkelt om tryckfall som ökar ju längre slang du har, i vissa fall är det vettigt med flera och i andra inte, därav olika rekommendationer från folk. Hur mycket mer ström cirkulationspumpen kommer dra blir en faktor, självklart blir tryckfallet löjligt stort till slut om du använder vanlig 40mm slang till många 100 meter, 500m kan vara rimligt som max.

Injusteringsventiler behövs om slingorna är olika långa, annars är det inget måste, fler tempgivare skall inte behövas, den sitter normalt på gemensamma ledningen in. Det blir dyrare installation med två slingor men lite billigare drift, bara att välja.
Villa i Sthlm. Införskaffad 2014, 172m2, delvis eluppvärmt bottenplan.
NIBE 1245 6KW, 130m borrhål -2010
FTX ventilation -2015
Jacuzzi med inkoppling till BVP -2015
Tilläggsisolerat Vind 2015
Uterum med golvvärme inkoppling till BVP -2015
Vattenradiator på toalett och pannrum (tidigare elgolv) -2015
Borrat ett hål till a 130m -2016

Nu börjar min värmepump bli alldeles för liten....

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Parallella slingor eller enkelslinga vid markvärme?
« Svar #4 skrivet: 07 mars 2016, 08:04:41 »
HAr du en stor gammal cikpump på kalla sidan kanske du skall överväga att köpa en ny a-klassad cirkpump, den lär spara in sig.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Parallella slingor eller enkelslinga vid markvärme?
« Svar #5 skrivet: 07 mars 2016, 08:07:48 »
Mer än 400 meter i en slinga skulle jag inte rekommendera till en 7 kW värmepump.
Jag kör själv 500 meter och har ca 5 graders deltaT trots maxeffekt på cirkpumpen, det är 2 grader mer än rekommenderat och ger runt 3% sämre COP.
Kostar runt 220 kWh/år i förlorad besparing.
ROI på två slingor borde hamna på runt 10 år om du lägger 500 meter i två slingor.
Nu är ju detta ett ickeproblem om du ändå tänkt lägga 400 meter.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Parallella slingor eller enkelslinga vid markvärme?
« Svar #6 skrivet: 08 mars 2016, 20:59:18 »
Om man har flera slingor utan separata tempgivare eller ventiler så:
1. Man märker inte om det blir stopp i ena slingan.
2. Om man skulle märka det finns inget man kan göra åt det själv.
Så mät temperaturen på båda slingor och sätt dit ventiler så man kan justera flödena samt lufta varje slinga för sig.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad thestrut

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 484
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Parallella slingor eller enkelslinga vid markvärme?
« Svar #7 skrivet: 09 mars 2016, 07:44:12 »
går väl bra med vanliga kulventiler samt billiga ute-termometrar...

så har jag iaf, men bara kört sen i höstas...
Nibe 1245-12 mot 500 liters acktank med förvärmningsslingor för varmvatten.
Ca 2x280 meters jordkollektor i sandjord.
Golvvärme 4 slingor 100 m2 bottenplan +1 slinga 20 m2 övervåning ( kommer bli radiatorer resten ö.v)
braskamin installerad februari 2017

Utloggad kornman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
SV: Parallella slingor eller enkelslinga vid markvärme?
« Svar #8 skrivet: 09 mars 2016, 21:37:02 »
Tack för alla svar och råd. De uppskattas.
Ja, det vore nog lönsamt att byta ut 3-faspumpen, som är på 370W, till en A-klassad mindre pump.
Jag har en lagom stor 3-fas frekvensomriktare liggande, så om jag kopplar in den på gamla cirkpumpen kanske den kan göra samma nytta.
Då kunde jag justera in effekten så att DeltaT ligger på tre grader (ny kunskap för mej att DeltaT helst ska vara tre grader, tack för det).
Men nyare pumpar kanske ändå är energieffektivare.

Jag talade med en man som jobbar på Thoren Värmepumpar AB, innan jag köpte min värmepump, och frågade om effektiviteten på deras nya värmepumpar var mycket högre än på min gamla.
Han sa att det faktiskt inte var någon större skillnad.
Han sa att den enda egentliga skillnaden var att de hade just frekvensstyrda cirkpumar nu.
De var något energieffektivare.
« Senast ändrad: 10 mars 2016, 06:33:31 av kornman »

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Parallella slingor eller enkelslinga vid markvärme?
« Svar #9 skrivet: 10 mars 2016, 08:03:13 »
Ja, det är inte så jättestor skillnad i verkningsgrad i själva kylprocessen på en gammal och ny VP. Men moderna energisnåla cirkpumpar kan göra ganska stor skillnad. Är dom dessutom varvtalsstyrda så är det lite lättare att få till optimala flöden och på så vis få ytterliga lite bättre COP.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Parallella slingor eller enkelslinga vid markvärme?
« Svar #10 skrivet: 10 mars 2016, 09:15:44 »
Jag kör själv 500 meter och har ca 5 graders deltaT trots maxeffekt på cirkpumpen, det är 2 grader mer än rekommenderat och ger runt 3% sämre COP.

Det stämmer inte riktigt med vad jag har kommit fram till, se bilagan. Det verkar som bäst COP erhålls när utgående köldbärartemperatur är så hög som möjligt.

Jag undersökte också om det blev någon ändring efter ett dygn genom att temperaturfördelningen i borrhålet ändrades när köldbärarhastigheten ändrades men jag såg ingen effekt av det.
« Senast ändrad: 10 mars 2016, 09:17:49 av Roland »
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Ã…re
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +0/-0
SV: Parallella slingor eller enkelslinga vid markvärme?
« Svar #11 skrivet: 10 mars 2016, 22:22:58 »
Ju lägre delta ju bättre cop på själva kompressorn borde det ju vara. Sedan finns det ju en gräns där ökad energiförbrukning på cirkpumpen sätter stopp. Det är säkert där 3 grader är optimalt i de flesta standardinstallationer. Tror ni inte det?
Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Parallella slingor eller enkelslinga vid markvärme?
« Svar #12 skrivet: 11 mars 2016, 06:57:21 »
Det stämmer inte riktigt med vad jag har kommit fram till, se bilagan. Det verkar som bäst COP erhålls när utgående köldbärartemperatur är så hög som möjligt.

Jag undersökte också om det blev någon ändring efter ett dygn genom att temperaturfördelningen i borrhålet ändrades när köldbärarhastigheten ändrades men jag såg ingen effekt av det.

Mmm, tänkte nog fel där, om man har +2/-3 eller +1/-2 spelar nog liten roll på COP (Dina siffror visar ju på vädligt små skillnader även i extremfallen).
Det viktigare är nog helt enkelt kollektorns "effekt" och hur stort arbete cirkpumpen behöver göra.

Det torde alltså vara viktigare för ökad COP att ha en snål cirkpump, och en lång kollektor, gärna i två slingor för att få ned flödesmotståndet maximalt.
Dessa två saker i kombination ger en hög snitttemp i förångaren, och ett lågt effektbehov till cirkpumpen.

Det man kanske kan tänka sig att ett högt flöde kan tillföra är bättre värmeväxling, både i kollektor och förångare?
Men det verkar ju inte Rolands tester ha hittat några bevis för.

Samtidigt så säger Daikin att de i sina tester kunnat se att det mest lönsamma är att köra cirkpumpen på kalla sidan på max effekt oavsett uteffekten på deras inverterstyrda värmepump.
Skulle vara oerhört intressant att se deras testprotokoll ocksÃ¥.  ;)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Parallella slingor eller enkelslinga vid markvärme?
« Svar #13 skrivet: 11 mars 2016, 08:06:31 »
Ja det test protokollet skulle jag ocksÃ¥ vilja se att det kan vara bäst med cp pÃ¥ max pÃ¥ en on/off vp det kan jag köpa men pÃ¥ en inverter med riktigt lÃ¥g min effekt  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Parallella slingor eller enkelslinga vid markvärme?
« Svar #14 skrivet: 11 mars 2016, 11:15:26 »
Det man kanske kan tänka sig att ett högt flöde kan tillföra är bättre värmeväxling, både i kollektor och förångare?
Men det verkar ju inte Rolands tester ha hittat några bevis för.

Bättre värmeväxling i kollektorn bör inte spela någon nämnvärd roll. Det är en liten del av värmeöverföringsmotståndet som ligger på slangens insida. Värmeväxlingen i förångaren bör däremot påverka. Räknar man bort cirkulationspumpens elförbrukning blir det större skillnader i COP som då beror enbart på temperatureffekter och ändringar i värmeöverföringen.

Max fart: 3,52
Läge 2: 3,50
Läge 1: 3,45


5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!