Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: EONs 100koll  (läst 27308 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad A-O

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +1/-2
EONs 100koll
« skrivet: 30 november 2011, 18:44:37 »
Har idag fått hem mätaren EONs 100koll som man kan se förbrukningen i realtid med.

Undrar om det är någon annan här som också har den?

Den visar nämligen 11.5kw förbrukning just nu och det enda som går i huset är några lampor, ett element på 700w, kyl/frys och datorn jag sitter vid... kan aldrig stämma eftersom det står att vi har en förbrukning för 10kr i timmen.
LL FD25-VABH Q-HEAT 620 december 2010
BVP CTC Ecoheat 8.3 + 220m oktober 2015

Utloggad hokanp

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 523
  • Karma +0/-0
  • Älskar billig värme, speciellt frÃ¥n Kinapumpar
SV: EONs 100koll
« Svar #1 skrivet: 01 december 2011, 19:18:28 »
Hej
Har beställt en sådan som kommer om 2 veckor. Har du ställt in pulsantalet rätt??
Min elmätare har 10000 pulser/kWh.
Älskar billiga Kinapumpar men köpte en NIBE 2025 Luft/Vatten..

Utloggad A-O

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +1/-2
SV: EONs 100koll
« Svar #2 skrivet: 04 december 2011, 13:52:11 »
Japp! jag hade ju inte ställt in de rätt, den visade 10ggr för mkt

funkar perfekt nu, undviker bara att inte titta pÃ¥ den efter att frun duschat i 30min  tomte::
LL FD25-VABH Q-HEAT 620 december 2010
BVP CTC Ecoheat 8.3 + 220m oktober 2015

Utloggad siby

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: TimrÃ¥
  • Antal inlägg: 313
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar HD och värmepumpar!
SV: EONs 100koll
« Svar #3 skrivet: 04 december 2011, 19:44:41 »
Hej!
Har också beställt en sådan som kommer om 2 veckor.Blir intressant att kolla förbrukning och se om det är möjligt att spara något ytterligare, utan att inkräkta på komforten. Sc:,h

MVH
SIBY
Thermia Diplomat 8  170m borra 15 radiatorer 100l volymförstorare 1 1/2 plans villa med källare 120m2 +85m2 biyta byggÃ¥r 1940 självdragsventilation SolfÃ¥ngare SFINX 30 vacuumrör. Läge: TIMRÃ… lite norr om Sundsvall.

Utloggad zibrosc1235

  • Nam et ipsa scienta potestas est
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +5/-29
  • Kön: Man
    • Budgetvärmepumpar
SV: EONs 100koll
« Svar #4 skrivet: 05 december 2011, 08:01:14 »
Ja det är ju just det som är det svåra, att spara ngt ytterligare utan att inkräkta på komforten och vill jag tillägga, utan att det kostar en stor investering som är tveksamt om det går att motivera och räkna hem.

Håller på att läsa instruktionerna på 100koll och återkommer. Ser lovande ut. Det var länge sedan jag skrev ngt positivt om ngn av våra stora el-aktörer men här tror jag EON bidrar med ngt positivt med sitt försök och som inte direkt kostar kunden något och kan bidra med bättre kunskap om hur elförbrukningen ser ut på olika tider och med olika inställningar.
Suterränghus
Ventilation: Självdrag
Uppv.yta: 150 m2 Innetemp ca 21 grader
Söder om Mälaren

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: EONs 100koll
« Svar #5 skrivet: 05 december 2011, 08:05:40 »
Då väntar vi vara på att ni skall rapportera att ni har sänkt elförbrukningen med 20%.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad zibrosc1235

  • Nam et ipsa scienta potestas est
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +5/-29
  • Kön: Man
    • Budgetvärmepumpar
SV: EONs 100koll
« Svar #6 skrivet: 05 december 2011, 08:34:17 »
Då väntar vi vara på att ni skall rapportera att ni har sänkt elförbrukningen med 20%.
Då får du nog vänta..
Men, det har hänt några ggr tidigare genom åren att jag tyckt att jag haft "full koll", åtminstone mellan tummen och pekfingret, men konstaterat visserligen inte noll koll men nästan.
Några exempel. En gammal ärvd frysbox såldes raskt på Blocket efter en årsmätning av förbrukad effekt.
Kylen o frysen byttes ut liksom spisen. Osv. Just nu är det LED som är fokuset.
Vi får se..
Suterränghus
Ventilation: Självdrag
Uppv.yta: 150 m2 Innetemp ca 21 grader
Söder om Mälaren

Utloggad Teltur

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 834
  • Karma +0/-0
SV: EONs 100koll
« Svar #7 skrivet: 05 december 2011, 08:51:07 »
Jepp , då har man också anmält sig idag.
Loggar redan pumpen och elpannan med EMC men det skadar inte att logga
hela huset också.
Den som har flest logg grejer när han dör har ju vunnit. >:D

Mvh Teltur
Energi kan varken skapas (produceras) eller förstöras. Den kan bara omvandlas.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: EONs 100koll
« Svar #8 skrivet: 05 december 2011, 08:58:44 »
Ja, det är bara att öka takten:
http://bwired.nl/

Jag gillar särskilt den här statistiken:
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad mape17

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: BÃ¥lsta
  • Antal inlägg: 181
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Temploggning FTX, Värme&VV och elförbrukning
SV: EONs 100koll
« Svar #9 skrivet: 05 december 2011, 09:33:44 »
Har använt 100koll i snart ett år, från 1/2-2011. Jag har i stort sett bara positiva saker att säga om detta.
Hade lite problem i början med att läsögat lossnade från elmätare. Fixa det med en egen dubbelhägtande tejp och sen har den suttit fast. Har även varit ett par avbrott på kommunikationen mellan displayen och EON's webtjänst. Detta har resulterat i att timvärden för dessa perioder har fursvunnit och blivit till medelförbrukning för den tiden. Det blev även ett glapp i mätvärden under några veckor i samband med att jag fick 100koll levererat. Det gamla websystemet slutade ta emot värden och sen tog det några veckor innan EON levererade nya utrustningen.

På webtjänsten finns även historiska värden för tiden före jag använde 100kol och kan därför jämföra tim/dygn/vecko/månadsvärden bakåt i tiden. Tex att vecka 47 förbrukades 31% mindre än samma vecka 2010 och att temperaturen pendlade mellan 1 och 7 grader i år medan det var mellan 1 och 8 grader kallt ifjol.

Om jag har sparat nått på detta, nja, knappast. Har sedan tidigare separat mätning på värme/varmvatten, ventilation och garage. Detta har väl mest bidragit till att bättre kunna se tex vad huset har för "tomgångsförbrukning" etc

/m
205m2 1 1/2 plan byggd -83 i BÃ¥lsta. Elpanna NIBE EVC190, HERU120 ftx.
Kyl/frys från -16. 95% lågenergilampor. Myseldar ca 2-3m2/år i en Contura 750.
Två vuxna, två barn i hushållet. Förbrukar ca 18000KWh/år.

Utloggad Magnusium

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stenungsund
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: EONs 100koll
« Svar #10 skrivet: 05 december 2011, 23:45:09 »
Eftersom jag nyligen installerat bergvärmepump tänkte jag börja logga förbrukningar och annat, men såg på E.ON's hemsida om 100koll och tänkte det måste ju vara bättre än "manuell" loggning.

Fick hem prylarna idag och koppla ihop det utan direkt strul (för ca 1 timme sedan). Eftersom mätaren min sitter i ett skåp på utsidan så märkte jag att räckvidden inte var den bästa in till huset. Fick flytta mätaren från övervåningen där jag tänkte ha den till hallen på nedre plan för att komma närmare och få kontakt. Ligger nu mellan 1-1,5kWh och tickar vilket bör vara rimligt med tanke på vad som är igång i huset.

Hänger gärna på och utbyter lite erfarenheter efterhand....
Nuvarande hus: En-plans villa med platta på mark på 150kvm i Stenungsund
FLVP Nibe Fighter 360P installerad 2010, vattenburen golvvärme.
LLVP Mitsubishi Electric Hero LN25 installerad 2022

Tidigare hus: IVT bergvärme HE C9 med 185l beredare, extra 100l volymtank. Borrdjup 160m. Installerad Augusti 2011.
Byttes från Elpanna med vattenburna radiatorer
Villa 1.5 plan med boyta på 220kvm i Åkersberga (Sthlm norrort)

Utloggad A-O

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +1/-2
SV: EONs 100koll
« Svar #11 skrivet: 08 december 2011, 19:56:50 »
Har kört min 100koll nu i en vecka och fÃ¥tt en bättre överblick pÃ¥ förbrukningen vi har...sambon tycker dock man är helt jävla galen som ska hÃ¥lla pÃ¥ mäta och greja  :-*

Satte dom 3 extramätarna vi fick på följande ställen:

elelement jag har i gillestugan
kyl/frys
tvn 50" plasma som är 3 år gammal

kylskåpet vi har som är cirka 180cm hög och runt 10 år gammal har i snitt dragit 1.5kw/dag
skulle nog vara vansinne att köpa en ny för att spara in pÃ¥ förbrukningen  huvuddunk

tvn drar runt 280-300w när den gÃ¥r sÃ¥ det blir bara 1.3kw i snitt per dag räknat över helg och vardag,  e ju inget att spara in pÃ¥ heller

huset pÃ¥ "tomgÃ¥ng" drar 300watt, det är lite belysning ute, nÃ¥gra ljusstakar inne och husets mekaniska ventilation som kan vara bra att ha igÃ¥ng?  :D

undviker att titta pÃ¥ mätaren när diskmaskinen och varmvattenberedaren gÃ¥r  *vinkar*
LL FD25-VABH Q-HEAT 620 december 2010
BVP CTC Ecoheat 8.3 + 220m oktober 2015

Utloggad Magnusium

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stenungsund
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: EONs 100koll
« Svar #12 skrivet: 09 december 2011, 00:08:09 »
Har kört min 100koll nu i en vecka och fÃ¥tt en bättre överblick pÃ¥ förbrukningen vi har...sambon tycker dock man är helt jävla galen som ska hÃ¥lla pÃ¥ mäta och greja  :-*

Du fÃ¥r väl informera henne om att all besparing gÃ¥r till hennes nästa födelsedagspresent  a:gl

Vad det gäller min 100koll så verkar jag ha fått en defekt utrustning. Enheterna fungerar lokalt och displayenheten är kontaktbar från EON, men vägrar tyvärr att skicka information. Har haft upprepad kontakt med deras support (som för övrigt är väldigt trevlig). Dom hade förhoppning att kunna "re-installera" enheten remote. Själv har jag nog en misstanke om att jag får den utbytt.
Nuvarande hus: En-plans villa med platta på mark på 150kvm i Stenungsund
FLVP Nibe Fighter 360P installerad 2010, vattenburen golvvärme.
LLVP Mitsubishi Electric Hero LN25 installerad 2022

Tidigare hus: IVT bergvärme HE C9 med 185l beredare, extra 100l volymtank. Borrdjup 160m. Installerad Augusti 2011.
Byttes från Elpanna med vattenburna radiatorer
Villa 1.5 plan med boyta på 220kvm i Åkersberga (Sthlm norrort)

Utloggad A-O

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +1/-2
SV: EONs 100koll
« Svar #13 skrivet: 10 december 2011, 12:37:21 »
Har sen 2 dagar tillbaka ingen uppdatering på deras hemsida om vilken förbrukning jag har.

Bara själva mätaren på skrivbordet som får info från sändaren på elmätaren nere...

 _/- _/- _/-
LL FD25-VABH Q-HEAT 620 december 2010
BVP CTC Ecoheat 8.3 + 220m oktober 2015

Utloggad cleesieboy

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 59
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: EONs 100koll
« Svar #14 skrivet: 10 december 2011, 13:13:26 »
Har sen 2 dagar tillbaka ingen uppdatering på deras hemsida om vilken förbrukning jag har.

Bara själva mätaren på skrivbordet som får info från sändaren på elmätaren nere...

 _/- _/- _/-

Prova att starta om mätaren, och ev parkoppla den med sändaren igen. Har hänt mig några gånger.
171m2 uppvärmd yta i gammalt timmerhus byggt ~1860 (minimalt tilläggsisolerat). Bosch EHP LW 11kW, 233m borrhål (igångkörd september 2010). ~45m3 pool som värms av VP. Har även två kaminer som myseldas med några kubik ved varje år.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!