Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ã…terkommande larm pÃ¥ Thermia Diplomat  (läst 892 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad WreckingRalf

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Återkommande larm på Thermia Diplomat
« skrivet: 05 december 2022, 19:50:33 »
Hej! Första inlägget här sÃ¥ försök ha överseende 😅

Har en Thermia Diplomat från 2014 som återkommande larmar för högtryck löst (1 ggr dagligen skulle jag säga).

Gått som en klocka (haft den ett år) men har precis renoverat badrummet och installerat golvvärme och shunt.

Det jag har gjort är att lufta elementen och rengjort smutsfiltret på den varma sidan (rejält smutsigt första gången då systemet tömdes när vi flyttade pumpen för kaklingen, men hyfsat rent andra vändan).

Är det nåt mer jag kan göra? Bifogar lite bilder som jag tagit på tempen när den löst ut. Jag trycker framledningstempen ser lite bonkers ut.


Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Återkommande larm på Thermia Diplomat
« Svar #1 skrivet: 05 december 2022, 20:21:28 »
Ser ut som att flödet stoppas helt, antingen genom att alla termostater stänger samtidigt, men har grejerna funkat OK förut så har du antagligen termostaterna på max?
I så fall krånglar antingen värmebärarpumpen eller växelventilen, nått stoppar flödet i alla fall.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad WreckingRalf

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Återkommande larm på Thermia Diplomat
« Svar #2 skrivet: 05 december 2022, 20:47:12 »
Ser ut som att flödet stoppas helt, antingen genom att alla termostater stänger samtidigt, men har grejerna funkat OK förut så har du antagligen termostaterna på max?
I så fall krånglar antingen värmebärarpumpen eller växelventilen, nått stoppar flödet i alla fall.

Yes, alla radiatorer på fullt flöde bortsett shunten. Tack för svar!

Utloggad WreckingRalf

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Återkommande larm på Thermia Diplomat
« Svar #3 skrivet: 14 december 2022, 20:20:59 »
Uppdatering: hade en service-tekniker som kollade på pumpen och han kunde inte hitta nåt bekymmer dontknow.

Det problem han hittade vart att vissa av radiatorerna vart felkopplade så att tillopp och retur vart bakvänt. Det trodde han kunde vara bekymret då jag har 10 grader i diff ut och i retur. Han böjde även till tryckvakten/pressostat och mätte tryck (?!) och knackade på dessa med mejsel. Han kikade även på om det skulle kunna vara cirk-pumpen men där hörde han inga bekymmer. Allt gott så och det fungerade i 3-4 dagar innan pumpen återigen larmade för högtryck.

Det jag med idogt kollande av pumpen är att den verkar larma när det ska göras varmvatten. Vad är det då som kan vara bekymret och är det nån koll jag kan göra själv? Sänka tempen på vv-beredningen? Imorse när jag kollade så verkade den larmat när vattnet var 60 grader.

Börjar bli smått uppgiven och det känns som man börjar uppleva nån slags värmepumps-psykos (är ju och kollar så att det inte larmat nu stup i kvarten när det börjar bli bitigt ute :) ).

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
SV: Återkommande larm på Thermia Diplomat
« Svar #4 skrivet: 15 december 2022, 09:02:33 »
Krångel med växelventilen så den fastnar i ett mellanläge ibland då den ska växla mellan att göra varmvatten resp värma elementen? Om den är likadan som på 10 år äldre Thermia Diplomat, så är det lätt gjort att lossa ställdonet från ventilen och trycka in tryckstången för hand och kolla att den inte kärvar utan fjädrar ut bestämt till ändläget.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Återkommande larm på Thermia Diplomat
« Svar #5 skrivet: 15 december 2022, 09:09:18 »
'Eller så funkar inte driftpressostaten (som ska stoppa VV-laddning) utan den går tills högtryckspressostaten löser?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad WreckingRalf

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Återkommande larm på Thermia Diplomat
« Svar #6 skrivet: 15 december 2022, 09:37:13 »
Krångel med växelventilen så den fastnar i ett mellanläge ibland då den ska växla mellan att göra varmvatten resp värma elementen? Om den är likadan som på 10 år äldre Thermia Diplomat, så är det lätt gjort att lossa ställdonet från ventilen och trycka in tryckstången för hand och kolla att den inte kärvar utan fjädrar ut bestämt till ändläget.

Tack för svar! Enligt teknikern som vart här så skulle det inte vara något bekymmer den modell av växelventil som jag hade (han förklarade det med att den rör sig lite ad hoc och inte vart av en sådan modell som brukade kärva likt de förr i tiden).

Utloggad WreckingRalf

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Återkommande larm på Thermia Diplomat
« Svar #7 skrivet: 15 december 2022, 09:38:25 »
'Eller så funkar inte driftpressostaten (som ska stoppa VV-laddning) utan den går tills högtryckspressostaten löser?

Det är förmodligen det är spåret jag får försöka följa upp. Är det nåt man kan fixa själv eller är det dags att ringa en tekniker igen?

Utloggad BergAdde

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 226
  • Karma +0/-0
SV: Återkommande larm på Thermia Diplomat
« Svar #8 skrivet: 15 december 2022, 09:49:54 »
Driftpressotaten till vv krånglar, därför löser den på hp.
Stäng av pumpen och knacka lite med en mejsel pÃ¥ kopparöret där pressostaten sitter.  Inte pÃ¥ där kablarna gÃ¥r in utan röret.

Ã…terkoppla.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!