Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Oljud/vibrationer, Bosch Compress 7000i AW 7  (läst 742 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Borran

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Oljud/vibrationer, Bosch Compress 7000i AW 7
« skrivet: 05 oktober 2021, 09:25:16 »
Hej!

Vi har nyligen skaffat en luft vatten värmepump, Bosch Compress 7000i AW 7. Pumpen har gummitassar och står på betongplattor och flexslangar är kopplade bak.

Vi har annars varit nöjda men vid vissa frekvenser (~40-45) så bildas ett brummande ljud som hörs vid olika specifika platser i huset. Förflyttar du dig ca 1 m i rummet från där du
hör oljudet så kan oljudet försvinna. Det intressanta är att det är som värst i hörnen i vårt sovrum som ligger ca 13 m från pumpen.

Jag undrar att kan det vara så att oljudet fortplantar sig i vår hus vägg? När man står utomhus hör man inte oljudet.

Tror ni att det kan hjälpa med att avskärma oljudet med en vägg eller nån form av isoleringsskiva på
väggen bakom pumpen? Eller har ni några andra bra tips jag kan prova på?


Akjella

  • Gäst
Akjella
SV: Oljud/vibrationer, Bosch Compress 7000i AW 7
« Svar #1 skrivet: 07 december 2022, 19:07:41 »
Hej,
Har det löst sig?
Jag har en nyinstallerad Bosch AWM 9 & Bosch Compress 7400 iAW) och uppfattar också vibrationer. Nu har jag felanmält det till installatören så jag inväntar lite diagnos, men det låter snarlikt.

Mina tankar så här långt:
- Står pumpen närmare fasaden än 40 cm? Det står något om att rundgång kan uppstå på IVT/Boschs sida.
- Är transportsäkringarna borttagna korrekt?
- Sätta en träullitskiva mot fasaden med lite luftspalt?

Och i ditt fall:
- Det är inte så att brandstegen plockar upp ljudet? Den är ut att vara väldigt nära. Den kanske transporterar ljudet till fasaden.
- Är det avstånd mellan pumpens plattform och husets grund.


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!