Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Effektbehov ettrörssystem kontra tvÃ¥rörssystem  (läst 7794 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Delarenta

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • errare humanum est
Börjar med att tacka för detta fantastiska forum. Jag har klarat mig på att läsa andras frågor och svar i över 3 år utan att själv behöva göra inlägg.
Nu har jag dock hamnat i en tankeloop som jag inte riktigt kommer ur.
Vi har ett hus byggt -69 med ett ettrörssystem och radiatorer baserade på oljepanna. Vi installerade bergvärme 10kW ganska omgående, med vetskap om att effekten på systemet var begränsat. Nu har det dock fullständigt börjat strula. Ettrörssystemet skarvades ihop med kopparhylsa som har o-ring i ytterkant. Dessa har efter 45 år blivit så känsliga att de springer läck vid minsta beröring.

Efter en vattenskada som resultat av detta måste jag nu titta på att byta värmeslinga och funderar då på att dimensionera upp högtemp till lågtemp. När jag beräknar nuvarande effekt så är det ganska väl tilltaget med ett dt50, när jag ska beräkna på dt30 blir effekten ganska detsamma. Ska jag plussa systemet ytterligare? Bifogar bild på systemstruktur.


Utloggad Delarenta

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • errare humanum est
SV: Effektbehov ettrörssystem kontra tvårörssystem
« Svar #1 skrivet: 23 februari 2016, 20:20:15 »
Jag kompletterar mig själv direkt...

Systemet klarade inte riktigt att värma upp huset till 20 grader under kallaste perioderna. Värmepumpen orkade upp till 47,2 grader innan tillsatsen behövde kopplas in. Frågan är om pumpen klarar driva värmen "längre" med lågtemp eller är det totalteffekten på radiatorsystemet som sätter max framledning?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Effektbehov ettrörssystem kontra tvårörssystem
« Svar #2 skrivet: 23 februari 2016, 21:27:56 »
Vp ger lite mera effekt vid lägre framledning men skulle tro att skillnaden i ditt fall är marginell eftersom det är ganska få grader det rör sig om.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Effektbehov ettrörssystem kontra tvårörssystem
« Svar #3 skrivet: 24 februari 2016, 06:57:09 »
Om det är ditt nuvarande system du ritat in så är det ett bra dimensionerat system. Du har väl tilltagen effekt på dina radiatorer och det kan räknas som ett dT30 system.
Sen hur långt värmepumpen orkar beror ju på effekten i denna.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad Delarenta

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • errare humanum est
SV: Effektbehov ettrörssystem kontra tvårörssystem
« Svar #4 skrivet: 24 februari 2016, 09:58:51 »
Tack för svaren. Även om dimensioneringen är hyfsat ok, tvingas jag av konstruktion bygga om värmeslingan. Då jag har källare med hyfsad takhöjd tänkte jag köra spridningsnät från denna och upp mot radiatorerna.

Hur fungerar det med totaleffekt på systemet? Säg hypotetiskt att jag har 15 kW på radiatorer och en vp på 10kW. Blir det en förhöjning av dut? Alltså att den viker ner sig snabbare vid kyla än om systemet har radiatorer på totalt 10 kW.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Effektbehov ettrörssystem kontra tvårörssystem
« Svar #5 skrivet: 24 februari 2016, 10:24:58 »
DUT är alltid samma. Beror på klimatet.
Du menar kanske om du har överdimensionerade radiatorer, dvs de ger mer än behovet vid en viss utetemp?
Ja, där har du redan svaret, du får varmare inne med större raddar.
Om du ändå måste bygga om pga läckage överallt (du får gärna lägga en bild på kopplingarna så vi vet vad som inte funkar i längden, kanske du är en av de första som börjar få problem med de "fantastiska" presskopplingar som är mer eller mindre std numera..), så kan du ta din MP2 raddar o placera där det nu sitter MP1, köpa större till rummen där MP2 satt, och på så sätt slippa byta alla i hela huset.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Delarenta

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • errare humanum est
SV: Effektbehov ettrörssystem kontra tvårörssystem
« Svar #6 skrivet: 24 februari 2016, 18:57:46 »
Nja. Det är tyvärr inte riktigt presskopplingar. Installationen gjordes genom att sätta kopparhylsan mellan två stålrör. Denna hylsa har två låsskruvar och två o-ringar. Det är liksom allt. Bifogar bild.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Effektbehov ettrörssystem kontra tvårörssystem
« Svar #7 skrivet: 24 februari 2016, 21:26:49 »
??
Har aldrig sett nåt liknande. Ser ut som någon speciallösning för hemmafixare..
Och järnrör alltså så sent som på 70-talet?
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Jiri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥ngsysslare
SV: Effektbehov ettrörssystem kontra tvårörssystem
« Svar #8 skrivet: 25 februari 2016, 00:18:20 »
Helt otroligt vad folk tar till att snåla med installation, med vilka risker! Mässingshylsa-skarv är avsett till sprinkler system.
Jävligt akut med nytt rör system, klart billigare än vattenskador och alt vad det innebär.
Alldeles för mycket att försöka ge skriftliga råd om dimensionering, material val och utförande. Hur mycket klarar du själv?
Själv har jag gått igenom alla faser. Så det finns en hel del beräkningsunderlag (tjocka pärmar+program),och lite kunnande?
Det är bara att höra av sig.(Stockholm syd)
Med vänlig hälsning Jiri     
1-plans med källare, frÃ¥n 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till lÃ¥g temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, rÃ¥d och kunskaper frÃ¥n detta VÄRMEPUMSFORUM ! SÃ¥ visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! FrÃ¥n 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

Utloggad Plumber

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
SV: Effektbehov ettrörssystem kontra tvårörssystem
« Svar #9 skrivet: 25 februari 2016, 05:43:42 »
Väldigt vanligt på 70-talskåkar. Mockfjärdsvillan körde detta system väldigt länge. Tunnväggiga stålrör i cu-dimensioner. Tidigare versioner är tätade med löpmutter och lintåga. Kolla alla hörn på huset däär rören svänger runt längs väggarna, inte omöjligt att du har gummislang där.
Inget "farligt hemmameck", bara ålderstigen anläggning. Går ju att byta ut oringarna oc köpa sig en 20 år till om man vill.

Utloggad Delarenta

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • errare humanum est
SV: Effektbehov ettrörssystem kontra tvårörssystem
« Svar #10 skrivet: 25 februari 2016, 17:44:41 »
Det är faktiskt Mockfjärd. Elementhus. I sig ganska gediget dock med lite lustiga lösningar på grund av byggelementen. Och då främst el och nu VVS.

Tack Jiri, jag meddelar dig via PM. Generellt gör jag allt själv. Men jag känner att beräkning på flöde och dimensionering av radiatorer samt stammar kan bli mig övermäktigt. Speciellt när jag samtidigt försöker om vart annat övertala mig själv till att sätta golvvärme på befintlig sula. Otroligt kluven på just den punkten.

Utloggad Jiri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥ngsysslare
SV: Effektbehov ettrörssystem kontra tvårörssystem
« Svar #11 skrivet: 25 februari 2016, 20:44:13 »
Som karlmb, är jag helt PAFF, tack Plumber!
TS:Du verkar vara väl insatt och intresserat och väl medveten om investeringskostnader, klurar ut en hel del själv. Då har du inga problem att få till det bästa med lite hjälp.
Bra början med beräkningsprogram, själv använd Retig-ThermoWin (Thermopanel),som sagt en hel del ta reda på. Lite att läsa?
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=58462.0
Med vänlig hälsning Jiri
1-plans med källare, frÃ¥n 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till lÃ¥g temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, rÃ¥d och kunskaper frÃ¥n detta VÄRMEPUMSFORUM ! SÃ¥ visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! FrÃ¥n 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Effektbehov ettrörssystem kontra tvårörssystem
« Svar #12 skrivet: 25 februari 2016, 20:47:34 »
GÃ¥r det inte byta skarvarna till moderna press kopplingar  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Delarenta

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • errare humanum est
SV: Effektbehov ettrörssystem kontra tvårörssystem
« Svar #13 skrivet: 25 februari 2016, 20:55:41 »
GÃ¥r det inte byta skarvarna till moderna press kopplingar  Sc:,h

Vet ej. Finns det presskopplingar för stålrör? Problemet är att jag har på tre våningar drygt 40 st. Och det är inte medräknat de jag inte kan se eller anta. Det går rent teoretisk kanske gänga rören eller använda (lavette?)krymphyllsor.
« Senast ändrad: 25 februari 2016, 20:57:51 av Delarenta »

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Effektbehov ettrörssystem kontra tvårörssystem
« Svar #14 skrivet: 25 februari 2016, 20:59:08 »
Finns ju klämkopplingar för moderna galvade stålrör så det bör finnas till dina också beroende på dimension kan vara värt att kolla och 40 kopplingar bör väl inte ta så hemskt lång tid att byta.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!