Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Renovering av murstock med "mystisk" stenugn  (läst 9252 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Luftsolvärme

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tidaholmstrakten
  • Antal inlägg: 266
  • Karma +0/-0
    • www.solenergiutveckling.se
Renovering av murstock med "mystisk" stenugn
« skrivet: 08 september 2011, 12:26:41 »
Hej!

Håller på och fixar min gamla murstock för att sätta dit en vedspis. Saken är den att allt var igenmurat och kaklat på murstocken. När allt kakel och gammal puts kom bort så kom det fram en stenugn, trevligt!! Den verkar vara i Ok skick och helt klart värd att ta i bruk igen, men har lite funderingar och frågor... Ser man på bilden "stenugnen" så finns det två rökkanaler. Den nedre sitter ihop med den övre. Sen ser man att själva eldstaden sitter en bit upp, men hur hänger detta ihop? Är det tänkt att röken/värmen ska dra sig till båda rökkanalerna?

Sen ser man på bilden "rökkanalen" att dom någon gång murat igen något på murstockens baksida, kan det suttit någon rens/sotlucka där? Men samtidigt verkar det lite överkurs att ha en lucka där när man ändå lätt kommer åt från själva stenugnen. Eller kan det suttit någon kamin som dom kopplat till den rökkanalen?

Ja, som ni förstår så har jag ingen aning om husets historia....


Mvh. Johan
Stort intresse för Luftsolvärme! http://www.solenergiutveckling.se  Fd, Fastighetstekniker med lÃ¥ngvarig erfarenhet av värmepumpar (ej kylbiten) Har även fixat nÃ¥gra VP-installationer genom Ã¥ren...   SÃ¥ lite VP intresse finns det allt ocksÃ¥ vid behov...

Utloggad Mekaniker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södra Finland
  • Antal inlägg: 640
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Renovering av murstock med "mystisk" stenugn
« Svar #1 skrivet: 12 september 2011, 18:32:49 »
Svårt att få en uppfattning av hur det har sett ut, min far hade nog plockat upp massor av dessa före krigen men alla den tidens murare var självlärda och hade sina egna tankegångar. Kontakta du en gammal murare och ha honom och titta, det kan löna sig.
De bakugnar jag sett har inga rökrör ut lägre ner, så frågan är varför?
Mekaniker
Problemlösare inom husteknik;-)
Nibe 2025-8+Borö 500L Tank+Solfångare 6 kvm
Bor i Stockhus från 1926 i Södra Finland

Utloggad Luftsolvärme

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tidaholmstrakten
  • Antal inlägg: 266
  • Karma +0/-0
    • www.solenergiutveckling.se
SV: Renovering av murstock med "mystisk" stenugn
« Svar #2 skrivet: 13 september 2011, 23:21:49 »
Svårt att få en uppfattning av hur det har sett ut, min far hade nog plockat upp massor av dessa före krigen men alla den tidens murare var självlärda och hade sina egna tankegångar. Kontakta du en gammal murare och ha honom och titta, det kan löna sig.
De bakugnar jag sett har inga rökrör ut lägre ner, så frågan är varför?

Hej!

Jo, har ev en lösning på "mysteriet"... Hittade en gammal järnplåt inmurad i golvet framför murstocken, denna plåt har "rätt" mått att sitta som på bilden. Sen hittade jag spår efter murad tegelsten i mitten på stenugnens "golv", alltså har det troligtvis suttit ett stöd för denna plåt där, så det verkar som dom bakade på järnplåten och kunde även tända en eld under plåten, alltså den tidens undervärme. Att rökgaserna/värmen från eldhärden på vänster sida skulle dra sig neråt under plåten och ut genom den låga rökkanalen låter lite långsökt eller??
Stort intresse för Luftsolvärme! http://www.solenergiutveckling.se  Fd, Fastighetstekniker med lÃ¥ngvarig erfarenhet av värmepumpar (ej kylbiten) Har även fixat nÃ¥gra VP-installationer genom Ã¥ren...   SÃ¥ lite VP intresse finns det allt ocksÃ¥ vid behov...

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Renovering av murstock med "mystisk" stenugn
« Svar #3 skrivet: 14 september 2011, 11:58:20 »
På "min" bakugn eldar man först upp värmen i ugnen och då har man luckan i taket öppen, när ugnen blir tillräckligt varm stänger man den och rökgaserna drar ut under. När man bakar eldar man på sidorna och hela "botten" är av eldfast tegel och vid sidorna har stenarna ett mellanrum så att aska ska åka ner en våning. Där bukar hustrun baka tunnbröd och nån gång ibland pizza.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Luftsolvärme

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tidaholmstrakten
  • Antal inlägg: 266
  • Karma +0/-0
    • www.solenergiutveckling.se
SV: Renovering av murstock med "mystisk" stenugn
« Svar #4 skrivet: 14 september 2011, 23:17:01 »
På "min" bakugn eldar man först upp värmen i ugnen och då har man luckan i taket öppen, när ugnen blir tillräckligt varm stänger man den och rökgaserna drar ut under. När man bakar eldar man på sidorna och hela "botten" är av eldfast tegel och vid sidorna har stenarna ett mellanrum så att aska ska åka ner en våning. Där bukar hustrun baka tunnbröd och nån gång ibland pizza.

Ja, att växla "riktning" pÃ¥ rökgaserna verkar ju logiskt, men pÃ¥ min "ugn" finns det ingen extra lucka i taket utan ett vanligt spjäll som högre upp som stänger bÃ¥da rökkanalerna. Vi fÃ¥r väl se vad sotaren säger om stenugnen, tänkte han skulle passa pÃ¥ och provtrycka den i samband med provtryckningen av den insatsrenoverade pipan till vedspisen. Nu har stenugnen fn inte högsta prioritet, sÃ¥ jag tänker endast gÃ¥ genom synliga "defekter" och hoppas att pipan till den är ok. Skulle den inte bli godkänd sÃ¥ fÃ¥r jag fundera vidare pÃ¥ vad jag hittar pÃ¥, men visst vore det trevligt att fÃ¥ igÃ¥ng stenugnen!   
Stort intresse för Luftsolvärme! http://www.solenergiutveckling.se  Fd, Fastighetstekniker med lÃ¥ngvarig erfarenhet av värmepumpar (ej kylbiten) Har även fixat nÃ¥gra VP-installationer genom Ã¥ren...   SÃ¥ lite VP intresse finns det allt ocksÃ¥ vid behov...

Utloggad Luftsolvärme

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tidaholmstrakten
  • Antal inlägg: 266
  • Karma +0/-0
    • www.solenergiutveckling.se
SV: Renovering av murstock med "mystisk" stenugn
« Svar #5 skrivet: 05 oktober 2011, 22:11:12 »
Såja, då var detta med renoveringen av murstocken klar, och även fått pipan till vedspisen godkänd och klar. Men tyvärr var inte stenugnspipan ok, inget jätte fara utan egentligen "bara" att den pipan läckte till andra oanvända pipor bredvid. Så det får nog bli lite glidgjutning framöver.

Hur som helst är det jävligt gött att fÃ¥tt igÃ¥ng vedspisen nu när det börjar dra ihop sig till kallare Ã¥rstid! Utöver go värme smakar maten som lagas pÃ¥ spisen helt suveränt!     
Stort intresse för Luftsolvärme! http://www.solenergiutveckling.se  Fd, Fastighetstekniker med lÃ¥ngvarig erfarenhet av värmepumpar (ej kylbiten) Har även fixat nÃ¥gra VP-installationer genom Ã¥ren...   SÃ¥ lite VP intresse finns det allt ocksÃ¥ vid behov...

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!