Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: karlmb
« skrivet: 26 februari 2016, 21:58:11 »

dontknow Med tanke på bankernas nya lånepolicy så tvingas vi in i en helt galen amortering om vi belånar upp huset. Jag måste titta på alternativa lösningar. Alla era förslag är bra. Till och med golvärme med eps och ny parkett är halva den kostnaden(typ).

Jo, kan du tänka dig att lägga golvvärme så kommer du inte att ångra dig om du har vp.
I källaren kan du ju ev återanvända några av raddarna från de andra rummen och åstadkomma ett lågtem-radiatorsystem, om du inte vill/kan isolera nedåt o lägga gv även där.
Skrivet av: Delarenta
« skrivet: 26 februari 2016, 19:57:48 »

 dontknow Med tanke på bankernas nya lånepolicy så tvingas vi in i en helt galen amortering om vi belånar upp huset. Jag måste titta på alternativa lösningar. Alla era förslag är bra. Till och med golvärme med eps och ny parkett är halva den kostnaden(typ).
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 26 februari 2016, 10:27:51 »

Ja, det blir väl i stort sett samma kostnad som vid nyinstallation. En del genomföringar genom vägg/golv kan återanvändas, men i det stora hela är ju allt nytt.
För några år sen brukade man säga att det kostade ca 5000:- per radiator, men det har säkert gått upp ett par tusen sen dess.
Skrivet av: Delarenta
« skrivet: 26 februari 2016, 09:26:39 »

1/2" rör är det kanske som sitter där.
Dom är väl ca 21 mm utvändigt. Super blue till detta lär ju finnas. Det är visserligen en ganska dyr lösning om du har 40 skarvar.
Frågan är om nu rören är öppna/synliga så är det kanske lättare att dra allt nytt. Samtidigt ev dimensionera upp det lite då gamla en rörs system kan ha rätt klena rör.

Om du menar godstjockleken så är den så pass tunn att gängning nästan är uteslutet.
Jag hade en rörfirma på besök så jag får en referens mot andra kostnader. För att konvertera till tvårör och nya radiatorer. Mellan tummen o pekfingret 100-150 tkr.
Skrivet av: Mr Henke
« skrivet: 26 februari 2016, 09:20:15 »

1/2" rör är det kanske som sitter där.
Dom är väl ca 21 mm utvändigt. Super blue till detta lär ju finnas. Det är visserligen en ganska dyr lösning om du har 40 skarvar.
Frågan är om nu rören är öppna/synliga så är det kanske lättare att dra allt nytt. Samtidigt ev dimensionera upp det lite då gamla en rörs system kan ha rätt klena rör.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 26 februari 2016, 09:01:25 »

Det är testat, blev tvungen att göra något när första lagningen ruckade på rören så att nästa började droppa. Problemet med 22 cu är att när jag mäter stålröret är det typ 21,5. Iom att kopplingen inte orkar klämma ihop helt så märkte jag vattenkondens när jag la på vanligt tryck i systemet(ca 1bar) fick sänka ner till 0.7 då blev det "tätt" det känns inte riktigt som en lösning jag blir trygg av.

Ska tillägga att det är trångt och hade svårt att kunna dra åt så hårt jag ville. Sen blev det rörmockarstruligt när jag då skulle skarva in ett cu mellan.

Tydligen ska det finnas någon form av plastklämmring som man kan använda som är mer flexibel. Men detta var en helg o bauhaus i all ära, saknade specialgrejor.
Man ersätter klämringen med en super blue klämring men det är gjort för vanliga stålrör men finns kanske även för din dimension. Det enklaste är ju om det går att byta o ringen det har ju varit tätt i massor av år så helt uselt kan det ju inte vara.
Skrivet av: Jiri
« skrivet: 25 februari 2016, 23:40:39 »

Rocas ,inget fel med det, då har man lyckats fixa till en skarv, resten återstår. Utan att ta hänsyn till tunnväggiga stålrör, som inte rostar sönder inifrån,(självklart systemet helt syrefritt hittills) kanske med galvaniska strömmar som hjälper till?
Vad håller man på egentligen?
Så jävla trevligt är det inte med vattenskador! Klart billigare att fixa till det innan!
Med vänlig hälsning Jiri
Skrivet av: rocas
« skrivet: 25 februari 2016, 21:37:28 »

Tips: Sandpappra röret en smula och använd locherpasta när du monterar kopplingen.
Skrivet av: Delarenta
« skrivet: 25 februari 2016, 21:29:57 »

Testa med en vanlig CU 22 klämringskoppling.

Jag har jobbat i flera Mockfjärdshus med de speciella eldragningarna i taklisterna och radiatorrören i ventilerad plåtsockel efter golvet.

När jag tog bort badkar och kamrörsradiatorn bakom karet, skarvade jag med nämnd klämringskoppling...utan problem.

Det är testat, blev tvungen att göra något när första lagningen ruckade på rören så att nästa började droppa. Problemet med 22 cu är att när jag mäter stålröret är det typ 21,5. Iom att kopplingen inte orkar klämma ihop helt så märkte jag vattenkondens när jag la på vanligt tryck i systemet(ca 1bar) fick sänka ner till 0.7 då blev det "tätt" det känns inte riktigt som en lösning jag blir trygg av.

Ska tillägga att det är trångt och hade svårt att kunna dra åt så hårt jag ville. Sen blev det rörmockarstruligt när jag då skulle skarva in ett cu mellan.

Tydligen ska det finnas någon form av plastklämmring som man kan använda som är mer flexibel. Men detta var en helg o bauhaus i all ära, saknade specialgrejor.
Skrivet av: rocas
« skrivet: 25 februari 2016, 21:17:24 »

Testa med en vanlig CU 22 klämringskoppling.

Jag har jobbat i flera Mockfjärdshus med de speciella eldragningarna i taklisterna och radiatorrören i ventilerad plåtsockel efter golvet.

När jag tog bort badkar och kamrörsradiatorn bakom karet, skarvade jag med nämnd klämringskoppling...utan problem.
Skrivet av: Jiri
« skrivet: 25 februari 2016, 21:16:50 »

Hej karlmb!
Det var trevligt tråd, såg att Veronica spanade på forumet om mera funderingar. Men tror faktiskt att hon sitter i samma smet?
Man(kvinna) är väl inte gjord av pengar.
Med vänlig hälsning Jiri
Skrivet av: Delarenta
« skrivet: 25 februari 2016, 21:15:51 »

Rent principiellt så här jag inget emot att serva gamla system. Dock var jag nog inte riktigt helt tydlig i hela uppbyggnaden. Enrörssystemet ligger på mellanvåning och har nersläpp till källare där det sitter radiatorer. En helt egen slinga går upp till övervåningen där man dragit mjukt prisolrör.( utan förbikoppling) i källaren är det glada vinterdagar 13 grader i källaren och 19-20 på mellanvåning. För att höja den temperaturen måste jag kraftigt öka värmekura, och det vill jag inte. Samma gäller egentligen övervåningen. (Vi nyttjar just nu bara mellanvåning) total uppvärmd yta är 281 m2.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 25 februari 2016, 21:08:44 »

Chansa ska man inte göra och inte missa nått heller vare sig med nya eller gamla rör.
Skrivet av: Jiri
« skrivet: 25 februari 2016, 21:04:14 »

Ja Smurfen det är första tanken, om det vare åtminstone Cu-rör och man lyckas dra isär dem? Hur är det med resten enligt Plumber och om man missar nåt och får till vattenskada? Svårt dilemma, för min del skulle jag inte chansa om jag är medveten om problemet.
Med vänlig hälsning Jiri
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 25 februari 2016, 20:59:21 »

Som karlmb, är jag helt PAFF, tack Plumber!
TS:Du verkar vara väl insatt och intresserat och väl medveten om investeringskostnader, klurar ut en hel del själv. Då har du inga problem att få till det bästa med lite hjälp.
Bra början med beräkningsprogram, själv använd Retig-ThermoWin (Thermopanel),som sagt en hel del ta reda på. Lite att läsa?
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=58462.0
Med vänlig hälsning Jiri

Fast hur gick det för Veronica?  dontknow
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 25 februari 2016, 20:59:08 »

Finns ju klämkopplingar för moderna galvade stålrör så det bör finnas till dina också beroende på dimension kan vara värt att kolla och 40 kopplingar bör väl inte ta så hemskt lång tid att byta.
Skrivet av: Delarenta
« skrivet: 25 februari 2016, 20:55:41 »

Går det inte byta skarvarna till moderna press kopplingar  Sc:,h

Vet ej. Finns det presskopplingar för stålrör? Problemet är att jag har på tre våningar drygt 40 st. Och det är inte medräknat de jag inte kan se eller anta. Det går rent teoretisk kanske gänga rören eller använda (lavette?)krymphyllsor.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 25 februari 2016, 20:47:34 »

Går det inte byta skarvarna till moderna press kopplingar  Sc:,h
Skrivet av: Jiri
« skrivet: 25 februari 2016, 20:44:13 »

Som karlmb, är jag helt PAFF, tack Plumber!
TS:Du verkar vara väl insatt och intresserat och väl medveten om investeringskostnader, klurar ut en hel del själv. Då har du inga problem att få till det bästa med lite hjälp.
Bra början med beräkningsprogram, själv använd Retig-ThermoWin (Thermopanel),som sagt en hel del ta reda på. Lite att läsa?
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=58462.0
Med vänlig hälsning Jiri
Skrivet av: Delarenta
« skrivet: 25 februari 2016, 17:44:41 »

Det är faktiskt Mockfjärd. Elementhus. I sig ganska gediget dock med lite lustiga lösningar på grund av byggelementen. Och då främst el och nu VVS.

Tack Jiri, jag meddelar dig via PM. Generellt gör jag allt själv. Men jag känner att beräkning på flöde och dimensionering av radiatorer samt stammar kan bli mig övermäktigt. Speciellt när jag samtidigt försöker om vart annat övertala mig själv till att sätta golvvärme på befintlig sula. Otroligt kluven på just den punkten.
Skrivet av: Plumber
« skrivet: 25 februari 2016, 05:43:42 »

Väldigt vanligt på 70-talskåkar. Mockfjärdsvillan körde detta system väldigt länge. Tunnväggiga stålrör i cu-dimensioner. Tidigare versioner är tätade med löpmutter och lintåga. Kolla alla hörn på huset däär rören svänger runt längs väggarna, inte omöjligt att du har gummislang där.
Inget "farligt hemmameck", bara ålderstigen anläggning. Går ju att byta ut oringarna oc köpa sig en 20 år till om man vill.
Skrivet av: Jiri
« skrivet: 25 februari 2016, 00:18:20 »

Helt otroligt vad folk tar till att snåla med installation, med vilka risker! Mässingshylsa-skarv är avsett till sprinkler system.
Jävligt akut med nytt rör system, klart billigare än vattenskador och alt vad det innebär.
Alldeles för mycket att försöka ge skriftliga råd om dimensionering, material val och utförande. Hur mycket klarar du själv?
Själv har jag gått igenom alla faser. Så det finns en hel del beräkningsunderlag (tjocka pärmar+program),och lite kunnande?
Det är bara att höra av sig.(Stockholm syd)
Med vänlig hälsning Jiri     
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 24 februari 2016, 21:26:49 »

??
Har aldrig sett nåt liknande. Ser ut som någon speciallösning för hemmafixare..
Och järnrör alltså så sent som på 70-talet?
Skrivet av: Delarenta
« skrivet: 24 februari 2016, 18:57:46 »

Nja. Det är tyvärr inte riktigt presskopplingar. Installationen gjordes genom att sätta kopparhylsan mellan två stålrör. Denna hylsa har två låsskruvar och två o-ringar. Det är liksom allt. Bifogar bild.
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 24 februari 2016, 10:24:58 »

DUT är alltid samma. Beror på klimatet.
Du menar kanske om du har överdimensionerade radiatorer, dvs de ger mer än behovet vid en viss utetemp?
Ja, där har du redan svaret, du får varmare inne med större raddar.
Om du ändå måste bygga om pga läckage överallt (du får gärna lägga en bild på kopplingarna så vi vet vad som inte funkar i längden, kanske du är en av de första som börjar få problem med de "fantastiska" presskopplingar som är mer eller mindre std numera..), så kan du ta din MP2 raddar o placera där det nu sitter MP1, köpa större till rummen där MP2 satt, och på så sätt slippa byta alla i hela huset.
Skrivet av: Delarenta
« skrivet: 24 februari 2016, 09:58:51 »

Tack för svaren. Även om dimensioneringen är hyfsat ok, tvingas jag av konstruktion bygga om värmeslingan. Då jag har källare med hyfsad takhöjd tänkte jag köra spridningsnät från denna och upp mot radiatorerna.

Hur fungerar det med totaleffekt på systemet? Säg hypotetiskt att jag har 15 kW på radiatorer och en vp på 10kW. Blir det en förhöjning av dut? Alltså att den viker ner sig snabbare vid kyla än om systemet har radiatorer på totalt 10 kW.
Skrivet av: Mr Henke
« skrivet: 24 februari 2016, 06:57:09 »

Om det är ditt nuvarande system du ritat in så är det ett bra dimensionerat system. Du har väl tilltagen effekt på dina radiatorer och det kan räknas som ett dT30 system.
Sen hur långt värmepumpen orkar beror ju på effekten i denna.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 23 februari 2016, 21:27:56 »

Vp ger lite mera effekt vid lägre framledning men skulle tro att skillnaden i ditt fall är marginell eftersom det är ganska få grader det rör sig om.
Skrivet av: Delarenta
« skrivet: 23 februari 2016, 20:20:15 »

Jag kompletterar mig själv direkt...

Systemet klarade inte riktigt att värma upp huset till 20 grader under kallaste perioderna. Värmepumpen orkade upp till 47,2 grader innan tillsatsen behövde kopplas in. Frågan är om pumpen klarar driva värmen "längre" med lågtemp eller är det totalteffekten på radiatorsystemet som sätter max framledning?
Skrivet av: Delarenta
« skrivet: 23 februari 2016, 20:15:22 »

Börjar med att tacka för detta fantastiska forum. Jag har klarat mig på att läsa andras frågor och svar i över 3 år utan att själv behöva göra inlägg.
Nu har jag dock hamnat i en tankeloop som jag inte riktigt kommer ur.
Vi har ett hus byggt -69 med ett ettrörssystem och radiatorer baserade på oljepanna. Vi installerade bergvärme 10kW ganska omgående, med vetskap om att effekten på systemet var begränsat. Nu har det dock fullständigt börjat strula. Ettrörssystemet skarvades ihop med kopparhylsa som har o-ring i ytterkant. Dessa har efter 45 år blivit så känsliga att de springer läck vid minsta beröring.

Efter en vattenskada som resultat av detta måste jag nu titta på att byta värmeslinga och funderar då på att dimensionera upp högtemp till lågtemp. När jag beräknar nuvarande effekt så är det ganska väl tilltaget med ett dt50, när jag ska beräkna på dt30 blir effekten ganska detsamma. Ska jag plussa systemet ytterligare? Bifogar bild på systemstruktur.


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!