Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Logger pÃ¥ HP t5500. USB / serieport?  (läst 5310 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mossfeldt

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Hagfors, Värmland
  • Antal inlägg: 244
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min logger
Logger på HP t5500. USB / serieport?
« skrivet: 06 september 2010, 15:57:51 »
Hej!

Jag skulle vilja bygga en egen logger av en tunn klient jag har ståendes hemma.
Datorn är en HP t5500 utrustad med 512Mb minne, en adapter IDE->CF och ett CF-kort på 16Gb.
Jag vill till att börja med logga elmätaren till vÃ¥r LLVP. I framtiden även vÃ¥r huvudmätare, om det gÃ¥r vägen med den första.  ^-^

Efter mycket om och men har jag nu installerat senaste versionen av Ubuntu server och ska ge mig i kast med att installera owfs. Jag tänkte använda mig av följande guide på temperatur.nu.
Dock finns det en del del frågor som måste redas ut först.

Måste jag använda mig av en USB-adaptern DS9490R? Om jag bara ska logga den första elmätaren räcker det då inte med att ansluta serieporten direkt till S0 på elmätaren? (som ett första steg tills jag behärskar owfs och all annan programvara)
Att nätet enkelt kan matas med +5V från USB har jag förstått. Finns det andra fördelar?
« Senast ändrad: 18 november 2010, 16:44:02 av Mossfeldt »
1½-plans villa på 140 m2, byggår 1991.
Frånluftsvärmepump Nibe 310P och från 2010-01-19 även en luft/luft-pump MSZ-FD35VABH.
MÃ¥l att komma under 10MWh/Ã¥r.
Logger 2020 under ständig utbyggnad.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Logger på tunn klient. USB / serieport?
« Svar #1 skrivet: 06 september 2010, 17:20:55 »
Tunn klient med 'riktigt' operativsystem lÃ¥ter lite motsägelsefullt  Sc:,h
Att koppla S0 direkt till serieporten är inte nån bra ide. Visst skulle det kanske gå rent tekniskt, men då måste du ha ett program på datorn som i realtid räknar alla pulser.
I stället kopplar man nån form av hårdvara som räknar pulserna mellan datorn och elmätaren. En 1-wire räknare brukar vara att föredra eftersom dom är lätta att koppla till datorn.

Gör du en egen RS232 - 1-wire adapter sÃ¥ kan du dra en extra  sladd och strömförsörja busen via USB-porten.
« Senast ändrad: 06 september 2010, 17:22:45 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Mossfeldt

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Hagfors, Värmland
  • Antal inlägg: 244
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Logger på tunn klient. USB / serieport?
« Svar #2 skrivet: 06 september 2010, 19:58:11 »
Jag har laborerat en del med mindre och enklare versioner av Linux både på denna t5500 och på en gammal bärbar Acer. Fördelen med min Acer vore att den har inbyggt wifi och batteri, valet föll dock på HPs t5500 då den förbrukade hälften så mycket.
Att jag sedan valde Ubuntu server var helt enkelt för att jag har använt Ubuntu förut och att det förmodligen blir mycket enklare att fÃ¥ hjälp när det krÃ¥nglar. För det kommer det göra.  *roflmao*

Ok. Trodde det gick att ansluta direkt till elmätaren.

Jag beställer en DS9490R och en räknare till att börja med.
Något mer jag kanske bör tänka på?
1½-plans villa på 140 m2, byggår 1991.
Frånluftsvärmepump Nibe 310P och från 2010-01-19 även en luft/luft-pump MSZ-FD35VABH.
MÃ¥l att komma under 10MWh/Ã¥r.
Logger 2020 under ständig utbyggnad.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Logger på tunn klient. USB / serieport?
« Svar #3 skrivet: 06 september 2010, 20:38:25 »
En tunn klient med Ubuntu server är inte längre en tunn klient men det spelar mindre roll i sammanhanget  *vinkar*

En sak som kan vara bra att tänka på med CF kort och operativsystem. I Linux världen bör man använda ext2 filsystem och inte ext3 eftersom det senare är sk. journalförande filsystem vilket ger enormt mycket med writes på CF kortet. I windows kan man inte göra så mycket annat än stänga av pagefilen eller iaf minska den, alternativet är två CF kort. Ett för boot och ett för page.

Även om ett CF kort har utjämning av skrivningarna så bör nog inte skrivningen till loggfilen ske alltför tätt. Dessutom bör nog flera datavärden skrivas samtidigt om det går.
Jag loggade t.ex mina givare var 60 sekund. Med drygt 30 givare så blir det i snitt en skrivning varannan sekund till en loggfil. Kan man istället minimera skrivningarna så att samtliga värden skrivs samtidigt så blir det bara en skrivning. Stor skillnad i slitage och prestanda. Nu är kanske inte slitaget något man behöver fundera på med CF kort från de större tillverkarna men använder man "NoName" kort så kan det vara sämre med kvaliten och antalet tillåtna skrivcykler.
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Logger på tunn klient. USB / serieport?
« Svar #4 skrivet: 06 september 2010, 20:48:55 »
En liten USB-disk för databasen/loggfilerna är ett alternativ, men då får man rörliga delar och lite högre strömförbrukning. Alternativt en SSD-disk, men dom är väl kanske identiska med CF-minnena vad gäller livslängden och tekniken som sprider ut skrivningarna till olika block?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad pi.r

  • Ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 846
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: Logger på tunn klient. USB / serieport?
« Svar #5 skrivet: 06 september 2010, 23:27:09 »
Dom flesta USB-RS232 adaptrar funkar med DS9097U (och ubuntu).

Hållbarheten på flash-minnet borde inte vara nåt större problem för mät-datat. Det fyller ju bara på nytt hela tiden. Det är omskrivningar till minnet, att ofta ändra data i filer, som gör skada. Swap-partition (och ext3) på flash är en dålig idé.

Hur lång pulstid är det på S0-utgången? Det är ju inte så många pulser per minut, så man skulle kanske kunna lägga in den till någon av handskaknings-ingångarna som är lätt att polla. Om man inte ska logga andra saker via 1-wire, kan det vara enklare att i stället fixa förlängda pulstider om det behövs, än att joxa med 1-wire adapter o mjukvaror.

"Tunnaste klienten" jag vet: Linksys NSLU
http://owfs.org/index.php?page=nslu2
http://www.nslu2-linux.org/wiki/
Fast jag vet inte om den går att få tag på numera...
Stockholm, 1½-planhus 40+28 m² och 40 m² källare, Byggd 1927, tilläggsisolerad o 3-glas i alla fönster (2005), oisolerad källare.  -  LL-VP Mitsubishi Heavy Industries  SRK25ZGX-S i boytans bottenplan (Dec. 2008), ingen värmekälla pÃ¥ övervÃ¥ning, LL-VP Atlas 42500014 (3,5 kW inverter) i källaren (Sep. 2010), el. VVB (100L).  -  Förbrukning (kWh):

      |        |          värme   värme        | ute-temp
 Ã…r   | Totalt | hushÃ¥ll  boyta  källare  VVB  | (nov-mar)

2009  |  5710  |  1800    1440    2020    450  |  +0,5°C
2010  |  7370  |  2010    1870    3050    440  |  -3,7°C
2011  |  4986  |  2026    1211    1340    410  |  -0,4°C
2012  |  5271  |  1601    1412    1798    460  |  +1,1°C

Före VP: 1,5 - 2 m³ olja + 2000-3000 kWh el per år
Loggar med 29 st tempgivare + effektmätare i bägge pumparna, + 6 st tempgivare inne o ute

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Logger på tunn klient. USB / serieport?
« Svar #6 skrivet: 06 september 2010, 23:40:44 »

Hållbarheten på flash-minnet borde inte vara nåt större problem för mät-datat. Det fyller ju bara på nytt hela tiden. Det är omskrivningar till minnet, att ofta ändra data i filer, som gör skada. Swap-partition (och ext3) på flash är en dålig idé.
Men, man kan inte skriva enstaka byte till ett flashminne utan man måste skriva om ett helt block.
Varje skrivning resulterar alltså i läsning->radering->skrivning av hela blocket. Kontrollern i minnet håller reda på hur många gånger varje block skrivs om. Om nåt block använd extra mycket så relokeras datat till ett mindre använt ställe...
Dock har du rätt i att ext3/4, raid-5, swap, etc genererar mer skrivningar. Swap testade jag på usb-minne till min router. Det funkade inte måga timmar...

Citera
Hur lång pulstid är det på S0-utgången? Det är ju inte så många pulser per minut, så man skulle kanske kunna lägga in den till någon av handskaknings-ingångarna som är lätt att polla. Om man inte ska logga andra saker via 1-wire, kan det vara enklare att i stället fixa förlängda pulstider om det behövs, än att joxa med 1-wire adapter o mjukvaror.

Det skulle nog funka, men kräver en del programmeringskunskaper. Desutom är det risk att man missar pulser om dom kommer för ofta och/eler datorn är upptagen med nåt annat.

Citera
"Tunnaste klienten" jag vet: Linksys NSLU
http://owfs.org/index.php?page=nslu2
http://www.nslu2-linux.org/wiki/
Fast jag vet inte om den går att få tag på numera...

Jag loggade med en Asus WL-500 (http://www.dustin.se/pd_5010189815.aspx), men den blev lite för klen för att generera alla grafer och annat så jag flyttade till en gammal bärbar PC istället.
Förutom mer datorkraft kan man köra en standard Linuxdistribution vilket innebär att det är mycket enklare att hitta och installera olika program.

Nu har jag istället skaffat en sån här: http://eu.msi.com/index.php?func=proddesc&maincat_no=388&prod_no=1941 med en 64G SSD-disk. den är helt utan rörliga delar och drar 12W.
« Senast ändrad: 06 september 2010, 23:44:29 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad pi.r

  • Ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 846
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: Logger på tunn klient. USB / serieport?
« Svar #7 skrivet: 07 september 2010, 01:03:00 »
Hej purjo..!

Citera
Men, man kan inte skriva enstaka byte till ett flashminne utan man måste skriva om ett helt block.
Varje skrivning resulterar alltså i läsning->radering->skrivning av hela blocket.
När man fyller på data händer det bara "några" gånnger, tills man fyllt blocket. Därför inget "större" problem. Om man inte bara fyller några byte per gång förstås, men det brukar ju bli lite mer...

Även jag kör ju min logger på lite "tyngre" grejor. En VIA 1,2 GHz, dessutom med roterande disk (2½"). Men den gör lite annat åxå...

Men jag blev lite nyfiken på din MSI-burk. Jag har letat, hittills förgäves, efter en Atom-driven maskin som inte har Realteks nätverkskort. Jag har försökt köra en gammal Fedora 5 på ett antal olika Atom-moderkort (mini-itx), men alla stupar på nätverket. Det är lite tunnt med data på MSIs sida. Dom säger att nätverkskortetet är: 2 x Intel® 82574L GbE LAN

Vad säger din burk om nätverkskortet om du kör?
Kodstycke: [Välj]
lspci -v
Du kanske ska svara i ett PM så slipper vi kapa tråden...
Stockholm, 1½-planhus 40+28 m² och 40 m² källare, Byggd 1927, tilläggsisolerad o 3-glas i alla fönster (2005), oisolerad källare.  -  LL-VP Mitsubishi Heavy Industries  SRK25ZGX-S i boytans bottenplan (Dec. 2008), ingen värmekälla pÃ¥ övervÃ¥ning, LL-VP Atlas 42500014 (3,5 kW inverter) i källaren (Sep. 2010), el. VVB (100L).  -  Förbrukning (kWh):

      |        |          värme   värme        | ute-temp
 Ã…r   | Totalt | hushÃ¥ll  boyta  källare  VVB  | (nov-mar)

2009  |  5710  |  1800    1440    2020    450  |  +0,5°C
2010  |  7370  |  2010    1870    3050    440  |  -3,7°C
2011  |  4986  |  2026    1211    1340    410  |  -0,4°C
2012  |  5271  |  1601    1412    1798    460  |  +1,1°C

Före VP: 1,5 - 2 m³ olja + 2000-3000 kWh el per år
Loggar med 29 st tempgivare + effektmätare i bägge pumparna, + 6 st tempgivare inne o ute

Utloggad Mossfeldt

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Hagfors, Värmland
  • Antal inlägg: 244
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Logger på tunn klient. USB / serieport?
« Svar #8 skrivet: 07 september 2010, 08:32:37 »
Tack för all info!  Thumbsup

Jag hade inte en tanke på CF-kortet. Det är idag formaterat med ext3 och en swap.
Har ändå börjat fundera på om jag inte ska använda mig av den gamla bärbara datorn. Då får jag wifi och slipper dra kabel genom halva huset, batteribackup om det blir strömlöst och lite mer datorkraft om det skulle behövas. Den har heller ingen serie-port så då måste det bli köpta prylar till USB.

Den mindre burken kanske jag kan göra något annat roligt med.
1½-plans villa på 140 m2, byggår 1991.
Frånluftsvärmepump Nibe 310P och från 2010-01-19 även en luft/luft-pump MSZ-FD35VABH.
MÃ¥l att komma under 10MWh/Ã¥r.
Logger 2020 under ständig utbyggnad.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Logger på tunn klient. USB / serieport?
« Svar #9 skrivet: 07 september 2010, 08:48:12 »
Den lilla burken verkar bra tycker jag  Thumbsup Formatera om disken och kör.
Den bärbara kan du ha som filserver eller nåt annat bra...
Saknar du RS232-portar så finns det ju den här typen av prylar i olika varianter: http://www.dustin.se/pd_5010207193.aspx
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Toprunner

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 386
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Logger på tunn klient. USB / serieport?
« Svar #10 skrivet: 07 september 2010, 10:27:44 »


Nu har jag istället skaffat en sån här: http://eu.msi.com/index.php?func=proddesc&maincat_no=388&prod_no=1941 med en 64G SSD-disk. den är helt utan rörliga delar och drar 12W.


Nu blev jag nyfiken. Vad fick du ge för den? Det ser ut som man inte kan köpa i sverige men det är ju ett litet problem. Är operativ förinstallerat? Några driftserfarenheter?
Some call it global warming.. i am just freezing.

Utloggad Mossfeldt

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Hagfors, Värmland
  • Antal inlägg: 244
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Logger på tunn klient. USB / serieport?
« Svar #11 skrivet: 07 september 2010, 12:17:20 »
Formaterad och ominstallerad endast med ext2.
Installerade även openssh-server så jag kan göra allt från en och samma dator. Det är en Windowsmaskin, så jag ansluter med putty.

Biter tag i owfs nu nu.  b00k

Har dock lite frågor om räknaren mm. innan jag kan beställa.
Jag har tvÃ¥ mätare, en Enermet till värmepumpen och en Landis Gyr  som huvudmätare. Huvudmätaren mÃ¥ste jag läsa av via en blinkande IR-diod pÃ¥ 1000 imp/kWh, den till värmepumpen har tvÃ¥ alternativ.
Via blinkande diod på 51200 imp/kWh eller direkt via S0 med 800 imp/kWh. (står 1 imp = 1/800kWh på mätaren)
Vad är bästa att välja på den sistnämnda?

I webbshopen står det att räknaren har två ingångar. Kan jag då använda en räknare till två mätare?
(är fortfarande inte riktigt med på hur nätet kopplas, som ni kanske märker)
« Senast ändrad: 07 september 2010, 14:16:17 av Mossfeldt »
1½-plans villa på 140 m2, byggår 1991.
Frånluftsvärmepump Nibe 310P och från 2010-01-19 även en luft/luft-pump MSZ-FD35VABH.
MÃ¥l att komma under 10MWh/Ã¥r.
Logger 2020 under ständig utbyggnad.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Logger på tunn klient. USB / serieport?
« Svar #12 skrivet: 07 september 2010, 14:56:56 »
Ja, är det en DS2423 så är det en dubbel räknare. Den har två ingångar och två register.
Det finns ett par fördelar med att läsa av dioden: Man får högre upplösning pga fler pulser per kWh och man kan läsa av huvudmätaren eftersom S0-utgången oftast sitter under det plomberade locket.

Nackdelarna är att det behövs en liten aning mer elektronik + att det kan krävas lite intrimning innan man har fått fotodioden att registrera alla pulser utan att störas av omgivande ljus.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Mossfeldt

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Hagfors, Värmland
  • Antal inlägg: 244
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Logger på tunn klient. USB / serieport?
« Svar #13 skrivet: 07 september 2010, 18:35:08 »
Tack än en gång för alla snabba svar!
Då kör jag på en DS9490R, en räknare och en LED-puls detektor till att börja med.
Om jag då anser att det är tillräckligt att köra via S0 på den äldre elmätaren så har jag även en LED-detektor till huvudmätaren.

Själva datorn, den före detta tunna klienten  ;D (ordmiss av mig i första posterna), har kommit en bit pÃ¥ väg. OWFS är installerat och fungerar, hittar sÃ¥klart ingen 1-wire bus. Under dagen fick jag även igÃ¥ng wifi pÃ¥ en usb-sticka frÃ¥n Sitecom sÃ¥ den nÃ¥r nätverket efter flytt till sin framtida plats. Wifi kostade nÃ¥gra fler W men det fÃ¥r jag väl leva med.
1½-plans villa på 140 m2, byggår 1991.
Frånluftsvärmepump Nibe 310P och från 2010-01-19 även en luft/luft-pump MSZ-FD35VABH.
MÃ¥l att komma under 10MWh/Ã¥r.
Logger 2020 under ständig utbyggnad.

Utloggad Mossfeldt

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Hagfors, Värmland
  • Antal inlägg: 244
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Logger på HP t5500. USB / serieport?
« Svar #14 skrivet: 18 november 2010, 16:52:17 »
Köpte delarna som behövdes men har verkligen inte mer tid eller ork att lägga på datorn så nu planerar jag istället att köpa en Logger 2020.
Datorn fungerar finfint och hamnar troligen här under säljes.

En fråga kvarstår dock. Passar räknaren och led-detektorn jag köpte från temperatur.nu till Logger 2020 eller ska jag skicka med dom om jag säljer datorn?
1½-plans villa på 140 m2, byggår 1991.
Frånluftsvärmepump Nibe 310P och från 2010-01-19 även en luft/luft-pump MSZ-FD35VABH.
MÃ¥l att komma under 10MWh/Ã¥r.
Logger 2020 under ständig utbyggnad.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!