Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: larm lÃ¥gtryckspressostat  (läst 9580 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Joelk

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +0/-0
    • E-logger
larm lågtryckspressostat
« skrivet: 09 oktober 2011, 08:37:06 »
Jag får återkommande larm på lågtryckspressostat, vad beror detta på?
CTC EcoEl1550 + EcoAir107.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: larm lågtryckspressostat
« Svar #1 skrivet: 09 oktober 2011, 18:53:01 »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Joelk

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +0/-0
    • E-logger
SV: larm lågtryckspressostat
« Svar #2 skrivet: 09 oktober 2011, 18:55:53 »
hmm, det var detta jag var rädd för.
Har haft riktigt mycket strul med min EcoAir de 3 åren den varit i drift.
CTC kommer inte bli lyckliga när jag ringer igen.
CTC EcoEl1550 + EcoAir107.

Utloggad mmmac

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kyrkslätt / Finland
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: larm lågtryckspressostat
« Svar #3 skrivet: 29 oktober 2011, 08:02:42 »
Jag får återkommande larm på lågtryckspressostat, vad beror detta på?

Har också råkat ut för samma dilemma men kan ju inte säga återkommande då det var det första larmet. Finns här nån som kan förklara var prestostaten ligger? Har varit i kontakt med CTC men är allmänt nyfiken vad detta är för en grej..

Markus
CTC EcoEl 1800 + CTC EcoAir 109 PolarEdition, Hus i två plan 220 m2 uppvärmd golvyta och volym 800 m3. Byggt år 2010

Utloggad lödläckan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 393
  • Karma +1/-0
SV: larm lågtryckspressostat
« Svar #4 skrivet: 29 oktober 2011, 08:56:38 »
lågtryckspressostaten är en vakt som sitter på kompressorns sugrör. Alltså det grova röret. Följ röret från kompressorn tills du kommer till en grej med 2 kablar.
 Lp larm kommer av lÃ¥gt tryck i sugledningen, antingen gasbrist eller annat tekniskt problem. DÃ¥ det nu är en uteluftmaskin kan det vara att förÃ¥ngaren är igensatt av löv och annan växtlighet, det har vuxit rankor in i Vp och fastnat i fläkten.
 Det kan vara att fläkten gÃ¥r för sakta pga kondensatorn börjar tappa stinget. Kondingen kan testas och bytas. Det kan ocksÃ¥ vara lagerfel pÃ¥ fläkten, det hörs och fläkten stannar fort dÃ¥ Vp stängs av. Kan ocksÃ¥ vara för högt utlösningstryck pÃ¥ pressostaten. Skall vara i omrÃ¥det kring 0,5 bar, är stämplat pÃ¥ vakten. Sedan är det ju det med avfrostning. Funkar inte det utan förÃ¥ngaren blir full med is sÃ¥ fÃ¥r man ocksÃ¥ Lp larm.
« Senast ändrad: 29 oktober 2011, 16:48:39 av lödläckan »

Utloggad mmmac

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kyrkslätt / Finland
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: larm lågtryckspressostat
« Svar #5 skrivet: 29 oktober 2011, 09:18:01 »
lågtryckspressostaten är en vakt som sitter på kompressorns sugrör. Alltså det grova röret. Följ röret från kompressorn tills du kommer till en grej med 2 kablar.
 Lp larm kommer av lÃ¥gt tryck i sugledningen, antingen gasbrist eller annat tekniskt problem. DÃ¥ det nu är en uteluftmaskin kan det vara att förÃ¥ngaren är igensatt av löv och annan växtlighet, det har vuxit rankor in i Vp och fastnat i fläkten.
 Det kan vara att fläkten gÃ¥r för sakta pga kondensatorn börjar tappa stinget. Kondingen kan testas och bytas. Det kan ocksÃ¥ vara lagerfel pÃ¥ fläkten, det hörs och fläkten stannar fort dÃ¥ Vp stängs av.

Oj, tackar för ett bra svar! Löv eller växtlighet är det inte fråga om o vår EcoAir har bara varit i bruk 6 mån så stingen borde finnas kvar. Låter som ett tekniskt fel i mina öron, får se vad CTC har att komma med på måndag..

Markus
CTC EcoEl 1800 + CTC EcoAir 109 PolarEdition, Hus i två plan 220 m2 uppvärmd golvyta och volym 800 m3. Byggt år 2010

Utloggad lödläckan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 393
  • Karma +1/-0
SV: larm lågtryckspressostat
« Svar #6 skrivet: 29 oktober 2011, 09:21:26 »
kom på en grej till. om pressostaten. kolla förra inlägget.

Utloggad mongolpip

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
SV: larm lågtryckspressostat
« Svar #7 skrivet: 06 februari 2012, 17:16:24 »
Idag så råkade jag ut för larm lågpressostad för första gången. Jag hörde med installatören som sa att det var många som ringt om detta nu i dagarna. Installatören menade på att det var spänningsfall i elnätet som kunde vara orsakern. Är det någon här på forumet som kan bekräfta detta samband? Kan man på någon hemsida få reda på om de varit "svaj på linan"?

Utloggad mongolpip

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
SV: larm lågtryckspressostat
« Svar #8 skrivet: 07 februari 2012, 13:18:56 »
Nej, som jag misstänkte så var det något annat som inte stod rätt till. Installatören var här idag o kunde konstatera att pressostaten var "överkänslig". Det har tydligen varit ett gäng måndagsexemplar som gått ut och som nu byts ut allt eftersom... CTC kommer och byter ut pressostaten om några dagar.

Utloggad Joelk

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +0/-0
    • E-logger
SV: larm lågtryckspressostat
« Svar #9 skrivet: 07 februari 2012, 20:18:27 »
Jag tror inte det handlar om ett antal måndagsexemplar, så många måndagar finns det inte i veckan.
CTC håller för dålig kvalitet på sina värmepumpar, så enkelt är det.
CTC EcoEl1550 + EcoAir107.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!