Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: 30st Hög kondensor ut/in -temperatur varje dag.  (läst 1107 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad JohanHe

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
30st Hög kondensor ut/in -temperatur varje dag.
« skrivet: 23 augusti 2023, 10:08:40 »
Hej! Sedan en tid tillbaka har jag märkt att pumpen, Nibe 1255-6 Cu, "informerar" om för Hög kondensor ut/in temp. Har också märkt att pumpen inte längre klarar att nå upp till normal inställningen för varmvatten. Den klarar i dagsläget inte mer än till ca 47-48 grader. För att inte riskera få legionella har jag ställt in att köra periodisk höjning till 60 grader var fjärde dag, men även på elpatron är det ofta den inte riktigt klarar nå 60 grader, utan stannar på 58. När jag loggar in på Nibeuplink och tittar på informationsmeddelande-historiken kan jag se att jag har 300+ sidor med informationsmeddelanden för hög kondensor ut/in.

Det ser ut att ha börjat redan från installation eller max en månad där efter, med en eller ett par meddelanden i veckan för att sedan öka i frekvens och nu är vi uppe i några meddelande varenda varmvattenkörning, och det blir många varmvattenkörningar när den inte klarar hålla inställd temp.
Pumpen är nu 5,5 år gammal. Vi har golvvärme utan termostater, helt öppet. Meddelandena kommer aldrig vid golvvärmekörning, bara varmvatten, kanske beroende på att tempen är mycket lägre då.
Efter att ha läst här på forumet är min gissning att det kanske är smuts/kalk på värmeslingorna i beredaren.
Vi har egen vattenborra, men inte hårt vatten enligt tester (dh 5.0), dock ph på 7,7. Vi har ju ändå behövt avkalkat kaffe/vatten-kokaren några ggr under dessa 5 år, och jag kan ju se på duschen att det finns kalk i vattnet. En sak man kanske skall nämna är att vi har lite fört mycket järn. Därför finns ett järnfilter installerat på inkommande vatten. Det järnfiltret luftar vattnet för att järnet skall fälla ut och fastna i filtret, ifall det kan ha någon påverkan på risken för påbyggnad av skit i tanken. Finns det någon annan förklaring man skall titta på först innan man försöker cirkulera beredaren med citronsyra?

Tacksam för hjälp så man kan hålla ner eventuella reparationskostnader.

Bifogar bild på vattentest och en loggfil från igår.
« Senast ändrad: 23 augusti 2023, 10:21:30 av JohanHe »

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3578
  • Karma +2/-0
SV: 30st Hög kondensor ut/in -temperatur varje dag.
« Svar #1 skrivet: 23 augusti 2023, 11:11:17 »
Undra om ditt vatten blir lite extra syresatt av den processen, så järn och annat gärna fäller ut och bråkar på beredarens slinga?
Kanske är mest ekonomiskt att göra en egen citronsyrespolrigg som är lätt att använda var 3-4:e år? Tänker det kontra ett järnfilter som surgör vattnet och sen pH-höjer efter, känns dyrare?

Eller pröva avhärdare trots mjukt vatten på pappret. Finns rätt många lätt begagnade vattenfilter att köpa, men nya avhärdare är inte så dyra heller. Hade varit gött att inte göra rent beredaren så ofta som du får. Blir dålig verkningsgrad under perioden det börjar närma sig dags att göra något åt det.
« Senast ändrad: 23 augusti 2023, 11:13:45 av HBerggren »
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad JohanHe

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: 30st Hög kondensor ut/in -temperatur varje dag.
« Svar #2 skrivet: 23 augusti 2023, 11:29:53 »
Beroende på hur dyrt citronsyran är så känns det lättare än att införa fler/andra filter.

Finns det några andra saker jag bör titta på först, kan det i mitt fall vara fel på givare, ventiler, luft i slingan eller är det ett givet fall där slingan inte lyckas överföra tillräckligt mycket värme till beredaren?

Hade varit bra med att få in en kamera, men verkar inte helt lätt. Vad behöver man för kamera och var är bäst att gå in? Går det att få kameran igenom flera 90 graders böjar tex?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: 30st Hög kondensor ut/in -temperatur varje dag.
« Svar #3 skrivet: 24 augusti 2023, 14:03:50 »
Hej! Sedan en tid tillbaka har jag märkt att pumpen, Nibe 1255-6 Cu, "informerar" om för Hög kondensor ut/in temp. Har också märkt att pumpen inte längre klarar att nå upp till normal inställningen för varmvatten. Den klarar i dagsläget inte mer än till ca 47-48 grader. För att inte riskera få legionella har jag ställt in att köra periodisk höjning till 60 grader var fjärde dag, men även på elpatron är det ofta den inte riktigt klarar nå 60 grader, utan stannar på 58. När jag loggar in på Nibeuplink och tittar på informationsmeddelande-historiken kan jag se att jag har 300+ sidor med informationsmeddelanden för hög kondensor ut/in.

Det ser ut att ha börjat redan från installation eller max en månad där efter, med en eller ett par meddelanden i veckan för att sedan öka i frekvens och nu är vi uppe i några meddelande varenda varmvattenkörning, och det blir många varmvattenkörningar när den inte klarar hålla inställd temp.
Pumpen är nu 5,5 år gammal. Vi har golvvärme utan termostater, helt öppet. Meddelandena kommer aldrig vid golvvärmekörning, bara varmvatten, kanske beroende på att tempen är mycket lägre då.
Efter att ha läst här på forumet är min gissning att det kanske är smuts/kalk på värmeslingorna i beredaren.
Vi har egen vattenborra, men inte hårt vatten enligt tester (dh 5.0), dock ph på 7,7. Vi har ju ändå behövt avkalkat kaffe/vatten-kokaren några ggr under dessa 5 år, och jag kan ju se på duschen att det finns kalk i vattnet. En sak man kanske skall nämna är att vi har lite fört mycket järn. Därför finns ett järnfilter installerat på inkommande vatten. Det järnfiltret luftar vattnet för att järnet skall fälla ut och fastna i filtret, ifall det kan ha någon påverkan på risken för påbyggnad av skit i tanken. Finns det någon annan förklaring man skall titta på först innan man försöker cirkulera beredaren med citronsyra?

Tacksam för hjälp så man kan hålla ner eventuella reparationskostnader.

Bifogar bild på vattentest och en loggfil från igår.
Vart mäter du när den klarar 47-48 grader eller vilken givare läser du av ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4721
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: 30st Hög kondensor ut/in -temperatur varje dag.
« Svar #4 skrivet: 24 augusti 2023, 15:48:17 »
Behövs inte mÃ¥nga dc av citronsyra för en VV-slinga, köp nÃ¥gra stycken av dom gula i mataffären, tro det räcker bra.  Det som är lite knepigt och jobbigt att fÃ¥ ihop, är att spola runt med en pump. Sen det med HT sÃ¥ kan det vara slangarna som det sitter skit i, lossa och kolla dom är ett hett tips. VP blir inte av med värmen och dÃ¥ löser HT. VV-slingan sitter som en del för sig själv i tanken och värmningen kommer av vattnet i tanken som är samma som till värmen i huset

Utloggad Johan Hed

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: 30st Hög kondensor ut/in -temperatur varje dag.
« Svar #5 skrivet: 24 augusti 2023, 18:08:34 »
Vart mäter du när den klarar 47-48 grader eller vilken givare läser du av ?
Syns på info menyn i display eller på nibeuplink. BT6 och BT7. Den lägger även ett meddelande om hög kondensor ut/in och stoppar kompressorn. Den är inställd på 52.

Utloggad Johan Hed

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: 30st Hög kondensor ut/in -temperatur varje dag.
« Svar #6 skrivet: 24 augusti 2023, 18:14:19 »
Behövs inte mÃ¥nga dc av citronsyra för en VV-slinga, köp nÃ¥gra stycken av dom gula i mataffären, tro det räcker bra.  Det som är lite knepigt och jobbigt att fÃ¥ ihop, är att spola runt med en pump. Sen det med HT sÃ¥ kan det vara slangarna som det sitter skit i, lossa och kolla dom är ett hett tips. VP blir inte av med värmen och dÃ¥ löser HT. VV-slingan sitter som en del för sig själv i tanken och värmningen kommer av vattnet i tanken som är samma som till värmen i huset
Det är nog inte i rören det är skit, det är en sluten slinga. Utanpå slingorna i tanken där vattnet kommer in och värms. Inte vattnet i tanken som värmer golvvärmeslingan. Om jag nu inte helt missförstått, brorsans äldre pump är konstruerad tvärtom. Att det inte är något varmvatten i tanken spelar ingen roll för värmningen av golvvärmen iallafall. Andra här på forumet har använt 3kg citronsyra för samma problem. Men någon annan kan säkert förtydliga hur en 1255:a funkar.

/j

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: 30st Hög kondensor ut/in -temperatur varje dag.
« Svar #7 skrivet: 24 augusti 2023, 18:44:49 »
Syns på info menyn i display eller på nibeuplink. BT6 och BT7. Den lägger även ett meddelande om hög kondensor ut/in och stoppar kompressorn. Den är inställd på 52.
Har du lika temp pÃ¥ BT6 som du har pÃ¥ BT7  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3578
  • Karma +2/-0
SV: 30st Hög kondensor ut/in -temperatur varje dag.
« Svar #8 skrivet: 24 augusti 2023, 20:03:52 »
Det är nog inte i rören det är skit, det är en sluten slinga. Utanpå slingorna i tanken där vattnet kommer in och värms. Inte vattnet i tanken som värmer golvvärmeslingan. Om jag nu inte helt missförstått, brorsans äldre pump är konstruerad tvärtom. Att det inte är något varmvatten i tanken spelar ingen roll för värmningen av golvvärmen iallafall. Andra här på forumet har använt 3kg citronsyra för samma problem. Men någon annan kan säkert förtydliga hur en 1255:a funkar.
Det stämmer. Rent varmvatten i tanken som värms av en slinga som blir utvändigt skitig.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Johan Hed

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: 30st Hög kondensor ut/in -temperatur varje dag.
« Svar #9 skrivet: 24 augusti 2023, 21:08:42 »
Har du lika temp pÃ¥ BT6 som du har pÃ¥ BT7  Sc:,h

När pumpen (innan problemen) nått inställd temperatur på 52(BT7, topp) så brukar BT6(botten) vara kanske 1 grad lägre. När man duschar sjunker BT6 till låga temperaturer först, sedan börjar BT7 sjunka så nytt kallt vatten verkar släppas in i botten. Men så tror jag det skall fungera.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: 30st Hög kondensor ut/in -temperatur varje dag.
« Svar #10 skrivet: 25 augusti 2023, 09:11:02 »
Pumpen styrs efter inställd temp och det är bottengivaren dvs BT6 som reglerar start stop så om du har inställd temp på 52 grader är det för högt sänk tempen så mycket som det går utan att vv komforten blir lidande då kanske larmen försvinner. Start temp på 41 och stopp på 45 borde räcka om ni inte är många som duschar efter varandra eller fyller stor badkar med lägre temp kommer vp dra lite mindre el och kompressorn slits mindre vid lägre temperaturer.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Johan Hed

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: 30st Hög kondensor ut/in -temperatur varje dag.
« Svar #11 skrivet: 25 augusti 2023, 09:57:03 »
Pumpen styrs efter inställd temp och det är bottengivaren dvs BT6 som reglerar start stop så om du har inställd temp på 52 grader är det för högt sänk tempen så mycket som det går utan att vv komforten blir lidande då kanske larmen försvinner. Start temp på 41 och stopp på 45 borde räcka om ni inte är många som duschar efter varandra eller fyller stor badkar med lägre temp kommer vp dra lite mindre el och kompressorn slits mindre vid lägre temperaturer.
Jag har själv inte gått in och höjt tempen för "normal" inställningen för vatten den var på 52 eller kanske var det 51 grader från början, default så att säga, den inställningen skall inte ge dessa meddelanden enligt nibe. Jag har tidigare provat att sänka tempen ändå, och då minskade "meddelanden" i antal, sedan har det sakta blivit värre och värre igen. Så det är väldigt tydligt när man tittar på historiken på nibeuplink att det var inga eller väldigt sällan meddelanden för hög kondensor temp när den var ny för att sedan öka ganska linjärt, nu väller de in. De få meddelanden som fanns i början kanske kom vid de legionellakörningarna som då var 55 grader. Vill inte sänka mängden varmvatten nu heller, det är lite på gränsen... pumpen är ju bara på 1,5-6kw så den värmer inte varmvatten speciellt snabbt. Dock är den väldigt energisnål, och klarar allt värmebehov galant utan elspets, i ett lite större energisnålt hus, så jag är väldigt nöjd med pumpen i övrigt.

Planen nu är att jag kommer be en vvs'are sätta in kopplingar för en "bypass" på vatten in/ut till pumpen och köpa något liknande en trädgårdspump för att cirkulera en lösning med citronsyra. Så får vi se....

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: 30st Hög kondensor ut/in -temperatur varje dag.
« Svar #12 skrivet: 25 augusti 2023, 12:25:04 »
Vid legionalla är det helt normalt att larmet kommer för den tempen fixar dom inte med enbart kompressor. Nibe måste ha höjt normal tempen på vv på nyare modeller tidigare har stop tempen legat mellan 44-49 grader beroende på storlek på vp.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Johan Hed

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: 30st Hög kondensor ut/in -temperatur varje dag.
« Svar #13 skrivet: 18 september 2023, 13:35:53 »
Hej!

En uppdatering. Genomförde citronsyrebehandlingen som planerat. Installerade 2st t-kopplingar plus ventiler. Kopplade in två vattenslangar till/från en bevattningspump från biltema med 83l/m(köp nån annan, kvalitet var tveksam). En plastback på ca 90 liter mellan utlopp och insug. Fyllde upp med 30 liter vatten i plastbacken och pytsade ut 4kg citronsyra. Direkt efter start började vattnet bli ordentligt brun/orange, lösa järnavlagringar kanske? Totalt gick den 3 timmar. I botten på plastbacken kunde man kanske skrapa ihop lite grann(max 0,5dl) med något som liknar små flagor av vit/brun kalkavlagring... det mesta borde dock lösts sig i vattnet. Efter 3 timmar började vattnet bli grönaktigt, blev osäker på om det var kopparledningar eller kalk som orsakade det så jag stängde av och lät rent vatten rinna igenom tanken ett par gånger för att rengöra/rensa efter citronsyran. Lät den stå till dagen efter och spolade igenom med rent vatten igen.

I morse startade jag pumpen och den verkar inte haft något problem att värma upp vattnet från 10 till 50 grader i en rak snygg linje utan avbrott och inget meddelande om hög kondensor in/ut.
Kollade delta på framledning och retur i tanken ett par gånger under tiden den värmde, det höll sig på ca 6,5 grader.

Min slutsats är att överföringen av värme till varmvatten fungerar mycket bättre igen.
Tittar in på Nibeuplink om en vecka och ser hur det ser ut med meddelanden över lite längre tid.

Tack för feedback!

/J

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!