Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Styra värmen individuellt pÃ¥ varje plan bästa lösning?  (läst 881 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tallstugan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hej, jag har sedan ett år en 1245-12 som blev lite panikartat installerad när vi köpte huset, det blev vinter, satt en oljepanna och oljan var slut. Hur som helst jag har gått o funderat hur jag skall få till det på bästa sätt, huset är i tre plan på ca360m2. Varje plan har lite speciella förutsättningar, nedre plan är souterräng mestadels golvvärme, kopparrör ingjutna i plattan, mellanplan radiatorer, men golvvärme i kök med separat shunt, övre plan en mer eller mindre inredd vind 2,2 m i takhöjd, radiatorer. Idag styr jag med en innegivare i trapphuset på mellanplan. Vad händer när jag eldar i kamin i köket? Jo det blir kallt i källaren och delvis däruppe. Tänkte bolla en ide! Vad tror ni om att köra VP mot en UKV200 eller 300 som system 1 utan givare, bara mot värmekurva, sedan installera en ECS41 sats för varje plan som system 2,3,4, med separat innegivare på varje våning, när jag gått och funderat för mig själv tycker jag det verkar listigt, men vad tycker ni? För övrigt tror jag det hade räckt med en 10kW, har gjort av med ca10000kWh på ett år och bara ca50 tim eltillskott om man räknar bort VV-beredning. Har planer på att gå över till mer och mer golvvärme vartefter jag renoverar. Håller precis nu på med att installera FTX aggregat, så ovanstående ser jag som nästa projekt att bita tag i när ventilationen är klar och ser fram emot era synpunkter/ideer.
Tegelvilla 350m2 i 3 plan byggt 1973, Bergvärme Nibe 1245-12 installerad Nov-2012, borrat 222m.
FTX ventilation Systemair TR03 driftsatt Jan-2014 med vattenvärmning och 5kW kylbatteri. När utetemp är över 13 gr styr jag mot konstant innetemp(ju större avvikelse från börvärde desto högre flöde). är utetemp under 13 grader är det konstant tillufttemp 22gr.
Solceller 61 st 260W glas-glas Solarwatt paneler. 15kW SMA växelriktare. Driftsatt 28/12-15. Beräknad årsproduktion knappt 15000kWh.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29399
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Med tanke på att du funderar på mer golvvärme så är det klokt att investera i en arbetstank.
Jag skulle ta en UKV300 på en gång.
Vill du göra det enkelt för dig så skippar du ECS41 helt och hållet, och stoppar in golvvärmetermostater som får styra varje rum individuellt.
Sen styr du temperaturen i tanken bara efter utetemp utan rumsgivare och trimmar in så låg kurva som bara går.
Under tiden du har blanadat radiatorer/golvvärme så behöver du egentligen bara maxbegränsningstermostat på golvvärmefördelaren/fördelarna.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!