Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: hur varm kan man tillÃ¥ta att skorstenen blir pÃ¥ utsida?  (läst 13410 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Jag har syndat lite och eldat i min insats i öpna spisen a:gl    när man eldat i fyra fem timmar käns skorstenen oerhört varm pÃ¥   baksidan av öppna spisen typ 45 ºC  och ökar mer och mer desto längre man eldar  hur varmt kan man tillÃ¥ta det bli utan fara för skorstenen eler att det blir risk för brand i bjälklag och dyligt. Elldar jag i pannan blir det inte nÃ¥t varmt knappt
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad pricken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 2,5 mil söder polcirkeln...burr
  • Antal inlägg: 1430
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
  • Fifaen vad det gÃ¥r, i buskar och hÃ¥r.....
SV: hur varm kan man tillåta att skorstenen blir på utsida?
« Svar #1 skrivet: 05 januari 2009, 09:55:11 »
Tja, när jag har stånkat på i min Keddy 6-8H så har jag 70-750 under innertaket på muren mätt med IR-term.
Ã…r 1 TOT 13213kWh VP 6373kWh
Ã…r 2 TOT 12611kWh VP 5614kWh
Ã…r 3 TOT 12873kWh VP 6147kWh
Ã…r 4 TOT 13807kWh VP 6787kWh

Ql med VP

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: hur varm kan man tillåta att skorstenen blir på utsida?
« Svar #2 skrivet: 05 januari 2009, 10:06:54 »
dÃ¥ är det bara att elda pÃ¥ med andra ord    den insatsen jag har har inga bafflar eller nÃ¥t i vägen bara ett hÃ¥l i toppen rakt upp det är väl därför det blir höga rökgastemperaturer
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: hur varm kan man tillåta att skorstenen blir på utsida?
« Svar #3 skrivet: 05 januari 2009, 20:56:33 »
Även om trä har en antändnings temperatur på ca 300°C så skall man nog försöka hålla sig under hundra grader i närheten av träkonstruktioner.

anledningen är att kan de ju ligga andra saker i väggar och bjälklag som har en lägre antändnings temperatur än vad trä har.
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad JPEG

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 360
  • Karma +0/-0
SV: hur varm kan man tillåta att skorstenen blir på utsida?
« Svar #4 skrivet: 05 januari 2009, 21:08:29 »
Hej FRJO
Mins du inte den här tråden med två eldstäder till samma kanal?

Rök- och avgaskanaler, inklusive isolering och omgivande schakt, får inte ha en yttemperatur på kanalens eller schaktets utsida som överstiger 100 °C när den anslutna anordningen drivs med högsta effekt.
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=22374.msg219320#msg219320
//Peter
Hus i NV Stockholm byggt 1969, ca 230 kvm uppvärmd yta, vattenburet system. Tidigare 39 MWh årsförbrukning. 1:a året med VP 25MWh, numera efter justeringar ca 21,5MWh.
Konverterat aug 2008 till L/V Nibe Fighter 2025-10kW ansluten till VVM300, volymtank  100l (modifierad Nibe VVB) och 100l Nibe VVB för spets.

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: hur varm kan man tillåta att skorstenen blir på utsida?
« Svar #5 skrivet: 05 januari 2009, 22:11:07 »
har sett att den är isolerad pÃ¥ vinden men den ligger garanterat mot trä nÃ¥nstans för inner taket ligger mot murstock blandannat.  är inget större problem för jag eldar inte i insatsen dygnet runt precis     men om det skulle bli strömavbrott sÃ¥ vill man hÃ¥lla den i fyr dygnet runt   men jag misstänker att den kommer bli ruskigt varm dÃ¥.

Murstocken är tapetserad pÃ¥ baksidan  tÃ¥l den fortfarande 100 ºC   eller har papper ännu lägre brandpukt

när tapeten börjar bli brun får man nog lugna ner sig fiR:
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: hur varm kan man tillåta att skorstenen blir på utsida?
« Svar #6 skrivet: 05 januari 2009, 22:19:34 »
Papper (tapet) antändnings temperatur på ca 230-260°C
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad ElVikingo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Landsbygd
  • Antal inlägg: 227
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hellre en värmepump i handen än tvÃ¥ pÃ¥ foten
SV: hur varm kan man tillåta att skorstenen blir på utsida?
« Svar #7 skrivet: 03 februari 2009, 16:53:34 »
Hmm?

Med rätt avstånd kan inte trä antändas av en skorsten. Är avståndet fel kan tom nybyggda hus ta eld. (Se nybygget i Malmö sk potatisåkern, där ett antal hus brann pga felaktigt montage nyligen.)

När trä värms upp sker en förgasning. vid högre värme kan denna gas antändas. Därför bör en skorsten inte eldas hårdare än att man kan ta på den. Följ de mått sotaren/brandmyndighet anger och se till att de stämmer hela tiden. Ombygge, djurbo mm kan flytta på material så de hamnar för nära skorstenen.

Undrar du kan en billig sotarbesiktning vara värd varenda öre.

Själv ber jag sotaren kolla allt när han ändå ä'r här, VARJE gång.

Det kostar en hundring till kaffekassan, och jag får reda på att skorstenen är ok fortfarande.

Är din skorsten äldre kan en provtryckning ge bra svar liksom en värmekameraundersäkning.

Var inte paranoid, men var nogrann och följ senaste byggreglerna, så håller skorstenen, eldstaden och huset länge, och du kan sova lugnare.

Eldsvåda som börjar i dolda utrymmen är inte alltid en dramatisk eldsvåda först, utan kan börja med en kolosförgiftning som söver de boende, först därefter sker övertändningen som ger öppen eld.

Däför bör man se till att man har eldaläckare, att man lärt sig utrymningsvägarna, att repstege ed. finn på ovanvåning och att hela eldningssystemet är så säkert att man faktiskt kan sova med brasan tänd.


Reglerna för montage och utförande är genomtänkta och ger en trygghet.

Undrar du något hör med sotaren. Är han det inte redan, så se till att han blir din "bästa vän".

När du gjort rätt och kan "det hele" är det dags att sota själv kanske.

Själv är jag lat nog att betala de hundringar det kostar för att få det gjort.

/ElV
Tänk att det kan vara så svårt, att vara efterklok i förväg....

Många fiskar små...får plats i en stor å

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: hur varm kan man tillåta att skorstenen blir på utsida?
« Svar #8 skrivet: 03 februari 2009, 17:03:04 »
den är godkänd tryckprovad och kontrollerad med kamra för 3 Ã¥r sen.  men det var värmen jag undrade över
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad ElVikingo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Landsbygd
  • Antal inlägg: 227
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hellre en värmepump i handen än tvÃ¥ pÃ¥ foten
SV: hur varm kan man tillåta att skorstenen blir på utsida?
« Svar #9 skrivet: 03 februari 2009, 17:42:25 »
"har sett att den är isolerad på vinden men den ligger garanterat mot trä nånstans för inner taket ligger mot murstock "

Inkopierat från din egen text.


Är du säker på att allt är ok så är din anläggning tom kapabel att stå emot en skorstensbrand.

ÄR DU SÄKER PÅ ATT DEN ÄR BRA NOG FÖR ATT KLARA DETTA?

Blir din skorten så varm att du inte kan röra den, där den ligger mot trä, skulle jag nog kolla upp allt en gång till.

Tro mig, "potatisåkern" var byggd av fackfolk och brann för att man inte hade rätt avstånd till brännbart materiel.

"Better safe than sorry"

Tänk på att om bygget är med rätt avstånd , men du har ytor som likväl blir för varma, så kan en vält sophink en tidning på golvet osv vara lika farliga, om de kan hamna nära en het yta.

Så mitt råd är "du skall kunna röra vid ytan i skorstenens fulla längd. Skall du isolera, gör det rätt, bind samman isoleringen se till att det inte finns glipor osv.

Du undrar om temp.

Det svarade jag på. Du skall unvika att brännbart ämne avger gaser!
Tempen beror på vilket ämne det är.
Ju mer brandfarligt, desto längre bort från värmen skall det vara. Eller ju mer brandfarligt, desto lättare antänds det på samma avstånd från värmen.

Mycket torrt trä,lös spånisolering eller asfaltspapp/board 'r tex mycket lätta att förgasa, medan isolering av rätt sort kan ligga an mot en het yta och inte antändas.

Många tänker fel och tror att antändningen av trä gäller träet i sig, men om trä värms torrdestillerar det och de gaser som avges då är mycket brandfarliga.

Så varför talar jag om brandfaran? Därför att du talar om anliggande trä och att det blir varmt.

Värme+Syre+brännbart ämne = brandrisk.

/ElV
Tänk att det kan vara så svårt, att vara efterklok i förväg....

Många fiskar små...får plats i en stor å

Utloggad carambaa

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 142
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: hur varm kan man tillåta att skorstenen blir på utsida?
« Svar #10 skrivet: 03 februari 2009, 18:18:20 »
Det finns en risk att trä som varit i kontakt med en "för varm" skorsten antänds till följd av "torrdestillering", finns flera fall av det i gamla hus som har haft stockändor inmurade i skorsten. Elden kan till och med komma först efter hundra år i ett gammat hus som man eldar som man alltid gjort".
Nibe 1235-8 med UKV300 och 160m borrhål, uppvärd boyta ~200m2 (235 m3 med garage)installerad 09-2008. tidigare förbrukning olja 2,5 m3 och ved motsvarande 1 m3 olja.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!