Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe f750 lufthastighetsgivare BS1 visar 0  (läst 5764 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Henric_M

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe f750 lufthastighetsgivare BS1 visar 0
« Svar #15 skrivet: 24 januari 2020, 12:16:30 »
Så här blir det tyvärr eftersom Nibe felaktigt satt fläkt inkl elektronik på "fel sida" i skåpet, dvs på den kalla sidan efter förångaren. Allt där utsätts omväxlande för kyla/värme, allt från typ -10 till +25 eller vad avluften/frånluften nu når för temperaturer, tror fasen det blir is som smälter omväxlande, tragiskt

När du rensar slangen o tråget, avsluta gärna med att hälla ut lite vatten med klorin i så kan det kanske hålla längre. Jag kommer åt slangen nerifrån på framsidan i vår pump så jag använder en dragfjäder (nylon) som används vid elinstallationer. Om du eventuellt har ett torkskåp bredvid ansluten till frånluften via dragavlastning så kan det tänkas att man får in mer mikrofiber den vägen, tex partiklar från sköljmedel etc vilket skulle kunna ge en fin grogrund för "kletet". Så byta filter ofta är nog en god ide

Det  var ett bra tips. En sÃ¥dan äger jag ju faktiskt.  tummenupp

Det som växer i koppen innan avloppet är ju en jäkla sörja. Mest troligt alger eller liknande. Funderar på om nån form utav medel emot alger, eller klorin som du säger, kan vara en idé. Men frågan är ju om det inte sköljs bort rätt så kvickt med tanke på omsättningen vatten. Men det kan ju inte bli sämre å andra sidan.

Mitt största bekymmer är den här risken för vatten emot kretskorten. Nu har jag skyddat kortet med CorrosionX, så det kommer vara nåt mer tåligt emot väta åtminstone. Men jag vill ju lösa grundproblemet med att vatten tar sig dit överhuvudtaget. Och är det inte pga igensatt tråg så kommer det troligen ifrån "fläkthuset" och då behöver jag komma på en lösning på det.

Utloggad mysman

  • Ännu inte pÃ¥ nÃ¥got vis
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 532
  • Karma +0/-0
  • NIBE F370 -15, Klimatzon III
SV: Nibe f750 lufthastighetsgivare BS1 visar 0
« Svar #16 skrivet: 24 januari 2020, 13:01:00 »
Spillkoppen kan sköljas ur lite genom att motionera  säkerhetsventilerna för vattentanken eller värmesystemet. Det har alltsÃ¥ dubbel betydelse att göra detta emellanÃ¥t.
FrÃ¥nluftspump NIBE F370 (+5,6kW) Värmekurva 7(+1), punkt 14°(-3°), Fläkt 65%, fläktsynkdrift 55%, Värme av >16° dygnsmedel (50% fläkt via X7), Elpatron av >13° dygnsmedel (trendb.gräns 6°), Transfertid 45 min. Ext.termostat -12° eller lägre = Fläkt 60% & vv 50°-51°(AUX), vv-Ekonomi start 46°/stop 52°, CP läge II, G3 luftfilter (20mm) Loggning USB parametrar i LOG.SET samt Excel

Utloggad uncia

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Nyköping
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
SV: Nibe f750 lufthastighetsgivare BS1 visar 0
« Svar #17 skrivet: 24 januari 2020, 18:13:14 »
Nu hann du precis före mig att rapportera ett fel pÃ¥ givarkortet, Henric_M 
Har senaste dagarna gjort en liknande felsökning, hos mig började det med fellarm på BT16, vilken byttes ut, (har senare mätt upp den, och det är inget fel på den givaren)
efter det gick pumpen några dagar, fick sen fellarm på BS1, efter lite felsökning hittades det fuktskadade givarkortet, jag rengjorde det och lödde om nedre kontaktens ben,
upptäckte att det var avbrott i ledningsbanan till BS1 12v matning, en tillfällig patchning får duga tills nytt kort har monterats,
jag lackar det nya kortet med Humiseal skyddslack, vilket för övrigt skulle har gjorts från fabrik, ofattbart att montera ett kort på detta sätt, med risk för kondensvatten och ev.
krypande vatten på plåten,
jag funderar nu pÃ¥ en mod. montering, höja upp kortet + skydd mot kondensdropp                                                                                                                                                                     

Utloggad uncia

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Nyköping
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
SV: Nibe f750 lufthastighetsgivare BS1 visar 0
« Svar #18 skrivet: 24 januari 2020, 18:16:31 »
här är bild nr2, fick inte med den i förra i inlägget

Utloggad uncia

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Nyköping
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
SV: Nibe f750 lufthastighetsgivare BS1 visar 0
« Svar #19 skrivet: 20 februari 2020, 19:22:14 »
jag har nu gjort en modifierad montering av givarkortet, satte dit en plastbit som förhöjning / tätning,
kan inte direkt se var vattnet kommer krypande ifrån, tror inte fläktens kondensvatten når dit, det ser ut att rinna ner i tråget,
men med den här höjda placeringen av kortet gör det inget att lite vatten då och då kan finnas på plåten

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4715
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe f750 lufthastighetsgivare BS1 visar 0
« Svar #20 skrivet: 20 februari 2020, 19:26:00 »
En plastbit över kortet kan vara bra det med som extra skydd uppifrån

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!