Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Här är ett tips pÃ¥ billig och snygg solfÃ¥ngare.  (läst 4718 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Ã…re
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +0/-0
Hade sedan länge en ide att ta inluften via luftspalten bakom panelen. Alternativt luftspalten på taket.

Sedan tänkte jag att det ger så lite och skulle bli negativt på sommaren när vi alltid haft problem med för varmt. Detta var dock innan jag installerade bergvärme och kunde nyttja frikyla. Idag testade jag min ide. Flyttade in röret bakom panelen och pluggade hålet genom panelen.

Det var runt nollan ute och solen hade varit framme, dock på väg bakom träden. Inluften blev genast 10+ grader högre. Det höll faktiskt i sig och sjönk sedan långsamt när solen gått i moln. Så i kombination med ftx ger det ett tillskott. Som vanligt solfångare ger det nog inte mycket. Däremot om man har tilluftsventiler skulle denna variant fungera, dock inte så trevligt sommartid.

Tilluften stiger enbart ca 1 grad vid 10 grader ökning pÃ¥ inluften sÃ¥ tillskottet blir bara 89 Watt(vid det flöde jag(tror) vill ha). SÃ¥ inte sÃ¥ mycket men avluften blev 15 grader som kommer kunna ladda kb-tanken  :)

Om inluften blir 50 grader sommartid så kommer det enbart tillföra 89*3 Watt om det är 22 grader inne, vilket är försumbart jämfört med alla fönster. Hade jag tänkte på det så hade jag aldrig gjort hålet i panelen :(

Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

Utloggad claese

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: Här är ett tips på billig och snygg solfångare.
« Svar #1 skrivet: 04 februari 2016, 19:12:32 »
 Ja det är mÃ¥nga som luras att tro att om tex luftintaget till ftxen tas pÃ¥ vind el likn sÃ¥ höjs tilluften med motsvarande grader mot utomhus. Värmen pÃ¥ vinden är en del av klimatskalet och sugs denna värme bort ökar värmeavgivningen genom vindsisoleringen och vindsatmosfären förorsakar Ã¥tminstone en fördubbling av filterbytena. Enda gÃ¥ngen en x-tra förvärmning genom tex markrör el dyl är i växlare som kräver avfrostning. Använder själv luftspalten mellan takplÃ¥t o yttertak som luftsol under nÃ¥gra veckors vÃ¥rsol vilket dessa dagar ger ett rejält tillskott till verkstaden dessa fÃ¥ dagar men dÃ¥ är soltakytan 150 kvm.

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Ã…re
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +0/-0
SV: Här är ett tips på billig och snygg solfångare.
« Svar #2 skrivet: 05 februari 2016, 14:34:22 »
2 grader ute nu.

Noterade även att den inatt var som minst 2 grader varmare än ute. Kan dock vara givarfel, köpte en loggbar utegivare som jag ska kallibrera mot givaren i inluften.
Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Ã…re
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +0/-0
SV: Här är ett tips på billig och snygg solfångare.
« Svar #3 skrivet: 15 februari 2016, 16:54:46 »
Fungerar även bra som värmelager. När temperaturen ute sjunker så sjunker det långsammare bakom fasaden. Har inte varit en gnutta sol idag men ändå flera graders skillnad :)
Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Ã…re
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +0/-0
Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Här är ett tips på billig och snygg solfångare.
« Svar #5 skrivet: 18 februari 2016, 18:03:45 »
1994 byggde jag ett modulenthus.
Det hade bara en frånluftsvärmepump och ventiler ovanför fönsterna men dessa ventiler mynnade ut bakom fasadbrädorna.
Det fanns alltså inga synliga ventiler på utsidan.
Fanns säkert hus som hade denna lösning 5-10år innan detta.

Att man kan vinna ett pris för detta nästan 20 Ã¥r efter men inte sÃ¥ konstigt dÃ¥ juryn kanske inte  .,;- om befintliga lösningar.
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Ã…re
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +0/-0
SV: Här är ett tips på billig och snygg solfångare.
« Svar #6 skrivet: 18 februari 2016, 23:56:52 »
Kul att du använde det pÃ¥ ett av visen som jag skrev i första inlägget.  tummenupp Hur gjorde du sommartid, öppet fönster?

Något jag har märkt också är att lagringseffekten fungerar otroligt bra. Även en dag helt utan sol så hålls inluften minst 1-2 grader varmare ända fram till morgonkvisten. Så när kvällskylan kommer krypandes så kyls insidan på panelen långsammare än utsidan. Har haft 5 graders skillnad mitt i natten då temperaturen ute sjönk fort.

Inluften har i snitt varit 3 grader varmare än uteluften sedan jag körde igång systemet och då har det inte varit många soltimmar. En solig dag så var det 6 grader varmare dygnstemperatur. Max skillnad ca 15 grader. Ska bli intressant att se när inluften faktisk kommer värma.

Skulle jag byggt huset förberett för detta system så skulle jag byggt en tung vägg för att änny bättre kunna lagra värmen till natten. Genom att jag har ett ventbatteri till inluft och avluft kopplat till acktank så kommer jag ha den funktionen på så sett en del av året. Gissningsvis runt 0 grader och kallare. Skulle även kunna förvärma inluften med borrhålet men det smakar nog mer än det kostar i form av lägre kb till vp. Men kommer dels återanvända energin i avluften samt "dygnsutjämna" temperaturen.

Angående priset håller jag med att det var konstigt. Inga direkt banbrytande saker. Finns ju betydligt mer avancerade system. Men kanske var det enkelheten som gjorde det eller så var det helt enkelt dåligt med bidrag.
Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Här är ett tips på billig och snygg solfångare.
« Svar #7 skrivet: 19 februari 2016, 06:56:15 »
Måste ha varit dåligt med kandidater om ett av skälen är att han värmer varmvatten till badkaret med värmepumpen.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Ã…re
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +0/-0
SV: Här är ett tips på billig och snygg solfångare.
« Svar #8 skrivet: 19 februari 2016, 21:21:41 »
Ja, tyckte dom fick det att framstå som något otroligt smart :)
Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Ã…re
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +0/-0
Några soliga dagar. Idag då det blåser blev det bara runt 10 grader.

Det ger ändå en bra höjning av luften. Men kommer nog inte ge någon nämnvärd minskad energibesparing. Detta då vi temperaturen direkt ökar inne när solen tittar över trädtopparna, maxat 24.4 grader inne trots att vp varit avstängd från kl 7 och minst 12 timmar framåt. Men mindre välisolerade hus med lite mindre fönster så kanske man kan dra nytta av det.

Däremot kommer det ge ett gott tillskott till köldbärartanken. Hoppas att det ger mÃ¥nga gradtimmar pÃ¥ 30 och varmare. DÃ¥ kan jag värma poolen och faktiskt fÃ¥ ordentlig nytta av solfÃ¥ngaren. Nästa steg är att nyttja takets luftspalt. 200m2 svart tak med 30 grader lutning borde ge bra energi sommartid när solen stÃ¥r högt  tummenupp
Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!