Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nibe Fighter 1115 (15kW) -2005  (läst 1089 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bruno_

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nibe Fighter 1115 (15kW) -2005
« skrivet: 10 mars 2024, 18:18:20 »
Har köpt ett hus med två våningar, totalt 275 m2 yta. Vattenburet radiatorsystem, totalt 27 radiatorer. Huset är byggt 1890.

Värmepumpen är en Nibe Fighter 1115 på 15 kW tillverkad 2005 och installerad 2007. Två borrhål (bergvärme) som är parallellkopplade. Mycket på värmepumpen är tydligen bytt under årens lopp, bl a kompressor redan efter 5 år på garanti, kylenheten bytt, mjukstart bytt, kretskort, och styrkort också för det var glapp i vredet för parallellförskjutningen.

Säljarens servicefirma gjorde läckagekontroll innan jag fick nycklarna och åtgärdade mindre läckor i maskinen (sprucken mutter på kb-ut, läckande slang på kb-in och läcka på varma sidan vid elpatronen). Servicefirman har dock inte lyckats få ut luft i kB-systemet, det porlar lite i rören vid drift främst på kb-in trots rundkörning med extern pump i flera dagar (dock bara i ena riktningen vad jag förstår och utan att stänga ena av de två parallellkopplade kb-slingorna utan de körde båda samtidigt).

Vid vila visar kb-in 3° och kB-r 3°. Vid slutet av en körning visar kb-in fortfarande 3° och kB-r visar -4°. Samtidigt visar vb-fram 48° (43) och vb-retur 41°.

Min frÃ¥ga är vad det kan vara för fel när kb-in inte ändrar sig frÃ¥n vila till slutet av en körning och temperaturskillnaden pÃ¥ kb är hela 7° vid slutet av körningen? Jag har testat att ändra frÃ¥n läge 3 till läge 4 pÃ¥ kb-pumpen och det blir en liten  skillnad, kb-r är dÃ¥ i slutet av en körning en grad varmare -3° istället för -4°. Men oförändrat värde pÃ¥ kb-in 3°.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4718
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe Fighter 1115 (15kW) -2005
« Svar #1 skrivet: 10 mars 2024, 19:17:12 »
Att lufta KB kan vara besvärligt, det ska pumpas runt med extern pump och göras åt båda hållen, det är inget man gör på någon timma, det kan ta en hel dag för att få runt ev luft. Då pumpas det mot hålet och returen ska gå ner i en balja med många liter KB i, ( där pumpen står på botten ) inte en skvätt på botten, där luften kan går ur, Syns tydligt om det är luft, det blir microbubblor som går till ytan

Utloggad Bruno_

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe Fighter 1115 (15kW) -2005
« Svar #2 skrivet: 10 mars 2024, 19:42:04 »
Ja servicefirman gjorde så och lät det stå och gå runt i 96 timmar i sträck. Men bara åt ena hållet. Det är på kb-in röret de kopplade på den externa pumpen kopplad till en fylld balja. Kanske hjälpte det något. Men det porlar fortfarande en del. 7 grader diff på kb-slingan vid drift borde finnas fler orsaker till?

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4718
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe Fighter 1115 (15kW) -2005
« Svar #3 skrivet: 10 mars 2024, 21:23:49 »
Det måste spolas åt båda hållen, Vad pumpade dom med för pump, det ska vara herejösses fart och kraft för att få yill ett flöde som drar med sig luften, Dom jag vet har djuphållspump och kör med, vet du vilken väg som dom spolade, bara ut eller in. Bara ut så kan det stanna luft strax efter vinkeln ner och en bit ner, då blir det tomt på luft in. Sen vänder man och spolar åt andra hållet, sen måste det även spolas genom KB:s växlare med så ingen luft finns kvar där. Så inte bara att pumpa/spola. i bland få man växla in/ut ett par gånger för att vara säker och då ska burken vara absolut klar i vätskan. Det får inte se ut som att koka vatten på sparlåga.

Utloggad Bruno_

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe Fighter 1115 (15kW) -2005
« Svar #4 skrivet: 11 mars 2024, 00:02:14 »
Servicefirman använde en REMS Solar-Push K 60 med centrifugalpump vid luftningen. De körde åt ett och samma håll i 4 dygn i sträck och det var åt motsatt håll jämfört med hur brinevätskan normalt går vid drift. Är det en maskin som klarar att avlufta 2 * 100 meter parallellkopplade bergvärmehål?

https://swe.rems.de/tryckprovning-rengoering-desinfektion-konservering-spolning-pafyllning/elektrisk-pafyllnings-och-skoeljningsenhet/rems-solar-push.aspx
« Senast ändrad: 11 mars 2024, 00:44:53 av Bruno_ »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nibe Fighter 1115 (15kW) -2005
« Svar #5 skrivet: 11 mars 2024, 07:46:20 »
Har svårt att tro att det ska gå fördriva luft 100 meter ned i borrhålet om man bara pumpar åt ett håll.
Pumpar man åt båda hållen så behövs troligen ingen märkvärdigt kraftfull pump, luften kan ju bara gå åt ett håll från borran, uppåt, och om du inte har stora höjdskillnader mellan borrhål och värmepump som ska ju luften rätt enkelt kunna fördrivas vid värmepumpen.
Var på ett liknande jobb i somras där man grävt av en jordvärmeslang, men där var slangen dragen från åkern och uppför en brant slänt, men kanske 9 meters höjdskillnad (rasvinkel på slänten) och där hade man bara pumpat är ett håll, med en rejäl pump, men det räckte inte.
Han behövde bara pumpa någon minut åt andra hållet för att bli av med all luft.
Sen funkade allt som det skulle.

Att din värmepump vid denna årstid skapar 48 grader varmt vatten säger mig att något är skumt, det borde absolut inte behövas kan jag tycka.
Värmer du en tank med värmepumpen, eller arbetar den med flytande kondensering?
Vilken kurvlutning?
Var i landet bor du?

Att kompressorn byttes så tidigt indikerar att den går med fel kurva, mot stängande termostater och fått starta och stoppa väldigt ofta p.g.a. det.
Även den höga framledningstempen indikerar att den går med alldeles för hög kurva, om den nu inte är kopplad med fast kondensering mot en tank som också värmer tappvarmvatten i en förrådsberedare.
I så fall bör du överväga att bygga om systemet.
« Senast ändrad: 11 mars 2024, 08:45:36 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4718
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe Fighter 1115 (15kW) -2005
« Svar #6 skrivet: 11 mars 2024, 08:13:04 »
Servicefirman använde en REMS Solar-Push K 60 med centrifugalpump vid luftningen. De körde åt ett och samma håll i 4 dygn i sträck och det var åt motsatt håll jämfört med hur brinevätskan normalt går vid drift. Är det en maskin som klarar att avlufta 2 * 100 meter parallellkopplade bergvärmehål?

https://swe.rems.de/tryckprovning-rengoering-desinfektion-konservering-spolning-pafyllning/elektrisk-pafyllnings-och-skoeljningsenhet/rems-solar-push.aspx
2 X 100 hål. Var är dom ihopkopplade, inne/ute. Spolade dom varje slinga för sig genom att stänga av en slinga i taget. Med paralellt så kan det bli att luft finns kvar i ena slingan och flödet stannar upp i den andra-
Spolade dom allt samtidigt så är det tveksamt om den pumpen räcker, bara 16 L /minut , det ger 960 L/tim som ska fördelas på 2 slingor, har man tur så är det 480 L/tim eller 8 L /minut per slinga och det räcker inte för att trycka ur luft om det finns någon och då är ingen hänsyn taget till tryckfall Den pumpen står som att spola Solfångare och där det inte 40 mm slang, utan max 22 rör eller 15 rör. Så dit med en dränkbar pump, helst en som normalt sätts i hål för vattenupptag, dom kan ge ett bra flöde och tryck

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe Fighter 1115 (15kW) -2005
« Svar #7 skrivet: 11 mars 2024, 08:16:32 »
Fundering på hur det ser ut mer rördragningen på köldbäraren?
Sitter ett plastkärl på högsta punkten eller går rören i taket och ner till ett plastkärl?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Bruno_

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe Fighter 1115 (15kW) -2005
« Svar #8 skrivet: 11 mars 2024, 19:19:58 »

Att din värmepump vid denna årstid skapar 48 grader varmt vatten säger mig att något är skumt, det borde absolut inte behövas kan jag tycka.
Värmer du en tank med värmepumpen, eller arbetar den med flytande kondensering?
Vilken kurvlutning?
Var i landet bor du?

Att kompressorn byttes så tidigt indikerar att den går med fel kurva, mot stängande termostater och fått starta och stoppa väldigt ofta p.g.a. det.
Även den höga framledningstempen indikerar att den går med alldeles för hög kurva.

Pumpen har varit inställd att gå igång vid -60 gradminuter vilket gett 27 starter per dygn. Jag har upptäckt detta och ändrat till -120 gradminuter. Det ger längre driftcykler och högre framledningstemperatur strax innan cykeln är färdig. Pumpen är väldigt stark (15 kW) och huset är oisolerat.

Pumpen är inte kopplad mot någon tank och producerar heller inte varmvatten. Oklart varför man valt en fristående varmvattenberedare.

Kurvlutningen är 9 och jag har senaste dagarna satt parallellvredet på +1 eftersom det är så iskalla vindar just nu och det finns ingen rumsgivare. Innetemperaturen är 19-20C.

Huset finns i Småland, på gränsen mellan rekommenderad kurva 9 / 10 enligt Nibes geografiska rekommendationskarta.

Termostaterna är öppna.

Kb-pumpen är relativt varm vid slutet av en driftscykel.
« Senast ändrad: 11 mars 2024, 22:36:16 av Bruno_ »

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1734
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Nibe Fighter 1115 (15kW) -2005
« Svar #9 skrivet: 11 mars 2024, 19:24:31 »
Pumpen har varit inställd att gå igång vid -60 gradminuter vilket gett 27 starter per dygn. Jag har upptäckt detta och ändrat till -120 gradminuter. Det ger längre driftcykler och högre framledningstemperatur strax innan cykeln är färdig. Pumpen är väldigt stark (15 kW) och huset är oisolerat.

Pumpen är inte kopplad mot någon tank och producerar heller inte varmvatten. Oklart varför man valt en fristående varmvattenberedare.

Kurvlutningen är 9 och jag har senaste dagarna satt parallellvredet på +1 eftersom det är så iskalla vindar just nu och det finns ingen rumsgivare. Innertemperaturen är 19-20C.

Huset finns i Småland, på gränsen mellan rekommenderad kurva 9 / 10 enligt Nibes geografiska rekommendationskarta.

Termostaterna är öppna.

Kb-pumpen är relativt varm vid slutet av en driftscykel.


4 vanliga anledningar till fristående varmvattenberedare på Nibe Fighter 11/12-serien:

1. Slipper den krånglande växelventilen (de krånglade mycket förr).
2. Kompressorn slits mindre (lägre hetgaser)
3. Av utrymmesskäl, (men bara just där pumpen står).
4. Billigare investering (men dyrare löpande kostnader).

Utloggad Bruno_

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe Fighter 1115 (15kW) -2005
« Svar #10 skrivet: 11 mars 2024, 19:31:15 »
2 X 100 hål. Var är dom ihopkopplade, inne/ute. Spolade dom varje slinga för sig genom att stänga av en slinga i taget. Med paralellt så kan det bli att luft finns kvar i ena slingan och flödet stannar upp i den andra-
Spolade dom allt samtidigt så är det tveksamt om den pumpen räcker

Rören från de två bergvärmehålen är ihopkopplade i källaren cirka 2 meter innan värmepumpen. Tyvärr kommer rören in genom husgrunden i en lite nedåtlutande vinkel.

Det finns ett avstängningsvred på inåtgående på ena röret och ett avstängningsvred på utåtgående också på ena röret. Jag kan tyvärr inte veta om dessa båda avstängningsvred stänger ett och samma borrhål. Så vitt jag kunde se stängde inte servicemannen något av dessa vred under rundspolningen som gjordes enbart i bakvänd riktning.
« Senast ändrad: 11 mars 2024, 19:45:19 av Bruno_ »

Utloggad Bruno_

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe Fighter 1115 (15kW) -2005
« Svar #11 skrivet: 11 mars 2024, 19:39:52 »
Fundering på hur det ser ut mer rördragningen på köldbäraren?
Sitter ett plastkärl på högsta punkten eller går rören i taket och ner till ett plastkärl?

Rören kommer in parallellt en halvmeter under takhöjd i källaren, det ena över det andra. Sedan svänger det undre röret 85 grader uppåt och går upp i de övre röret som då blir gemensamt rör. Detta gemensamma rör svänger sedan efter en meter 90 grader höger och löper på i en halvmeter där en anslutning till ett genomskinligt nivåkärl finns. Nivåkärlet sitter cirka 20 cm över gemensamma röret. Nivåkärlet är inte trycksatt. Vid nivåkärlsanslutningen svänger röret först 90 grader vänster och sedan 90 grader nedåt till värmepumpen.
« Senast ändrad: 11 mars 2024, 22:20:09 av Bruno_ »

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4718
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe Fighter 1115 (15kW) -2005
« Svar #12 skrivet: 11 mars 2024, 21:24:00 »
Inte fel att båda kommer in. Men finns ventiler, minst en på varje slinga och ett s,k påfyllningkoppel. Då går det att spola en slinga i taget, det finns ingen återvändo för att spola, en i taget ska det vara och en skarp pump. inte den som röris kom med, den är för klen i totala flödet och klarade inte 2 slingor. Se mitt tidigare inlägg om det.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe Fighter 1115 (15kW) -2005
« Svar #13 skrivet: 11 mars 2024, 22:22:16 »
Rören kommer in parallellt en halvmeter under takhöjd i källaren, det ena över det andra. Sedan svänger det undre röret 85 grader uppåt och går upp i de övre röret som då blir gemensamt rör. Detta gemensamma rör svänger sedan efter en halvmeter 90 grader höger och löper på i en knapp meter där en anslutning till ett genomskinligt nivåkärl finns. Nivåkärlet sitter cirka 20 cm över gemensamma röret. Nivåkärlet är inte trycksatt. Vid nivåkärlsanslutningen svänger röret först 90 grader vänster och sedan 90 grader nedåt till värmepumpen.

Försöker skapa en bild i huvet, och den säger mig att nivåkärlet sitter på ett OK ställe.
Bättre hade varit vid 90 gradersböjen neråt, men den bör ändå kunna fånga upp en del inkommade bubblor.
Låter ändå som att problemet sitter på utgående rör.
Jag skulle prova att ta hem en annan firma som får i uppgift att lufta det hela.
Men innan dess, kolla att smutsfiltret på kalla sidan är rensat, om nissarna som försökt lufta, bommat att lufta åt båda hållen, så kan de även missat filtret.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Bruno_

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe Fighter 1115 (15kW) -2005
« Svar #14 skrivet: 11 mars 2024, 22:35:17 »
Låter ändå som att problemet sitter på utgående rör.
Jag skulle prova att ta hem en annan firma som får i uppgift att lufta det hela.
Men innan dess, kolla att smutsfiltret på kalla sidan är rensat, om nissarna som försökt lufta, bommat att lufta åt båda hållen, så kan de även missat filtret.

Lyssnar man noga vid kB-rören i källaren (porlandet låter som mest precis när kb-pumpen kör igång) så är det främst på ingående kb-rör som det porlar.

Jag frågade särskilt om smutsfiltret på kb-sidan och han hade haft loss det och rensat (det var inte mycket smuts alls i det).

Funderar på att kb-pumpen är relativt varm vid slutet av en driftscykel. Ska den vara det? Så vitt jag känner till är den aldrig bytt. Den heter Grundfos UPS 32-110.
« Senast ändrad: 11 mars 2024, 23:14:36 av Bruno_ »

Utloggad Bruno_

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe Fighter 1115 (15kW) -2005
« Svar #15 skrivet: 11 mars 2024, 22:43:52 »
Försöker skapa en bild i huvet, och den säger mig att nivåkärlet sitter på ett OK ställe.
Bättre hade varit vid 90 gradersböjen neråt, men den bör ändå kunna fånga upp en del inkommade bubblor.

Fel av mig, nivåkärlet sitter vid sista 90 gradersböjen som är nedåt.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nibe Fighter 1115 (15kW) -2005
« Svar #16 skrivet: 12 mars 2024, 07:22:58 »
Några bilder säger mer än 1000 ord.
Klicka på "Bilagor och Tillval" nedanför skrivfältet när du postar inlägg så kan du bifoga bilder.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe Fighter 1115 (15kW) -2005
« Svar #17 skrivet: 12 mars 2024, 11:15:47 »
Lyssnar man noga vid kB-rören i källaren (porlandet låter som mest precis när kb-pumpen kör igång) så är det främst på ingående kb-rör som det porlar.

Jag frågade särskilt om smutsfiltret på kb-sidan och han hade haft loss det och rensat (det var inte mycket smuts alls i det).

Funderar på att kb-pumpen är relativt varm vid slutet av en driftscykel. Ska den vara det? Så vitt jag känner till är den aldrig bytt. Den heter Grundfos UPS 32-110.

Nej, den ska ju kylas av vätskan. Du har dåligt flöde och det kan ju vara KB-pumpen som är dålig?
Är det nivå i plastkärlet och öppet dit så bör luften kunna ta sig dit...
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Bruno_

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe Fighter 1115 (15kW) -2005
« Svar #18 skrivet: 12 mars 2024, 21:57:08 »
Några bilder säger mer än 1000 ord.
Klicka på "Bilagor och Tillval" nedanför skrivfältet när du postar inlägg så kan du bifoga bilder.

Utloggad Bruno_

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe Fighter 1115 (15kW) -2005
« Svar #19 skrivet: 12 mars 2024, 22:02:00 »
Nej, den ska ju kylas av vätskan. Du har dåligt flöde och det kan ju vara KB-pumpen som är dålig?
Är det nivå i plastkärlet och öppet dit så bör luften kunna ta sig dit...

Ja man tycker det, det är nivå i plastkärlet och öppet dit.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4718
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe Fighter 1115 (15kW) -2005
« Svar #20 skrivet: 12 mars 2024, 22:37:27 »
Ventiler pÃ¥ varje slinga, dÃ¥ gÃ¥r det att lufta dom var för sig, men inget pÃ¥fyllningskoppel. var kopplade dom pÃ¥ pumpen för att lufta och tog dom en i taget var just en bra frÃ¥ga eller bÃ¥da samtidigt, samt spola Ã¥t bÃ¥da hÃ¥llen.  Och framför allt ska det vara en pump med lite klös i. kandet vara sÃ¥ att dom koppade pÃ¥ nÃ¥gonstans och det kopplades loss sÃ¥ kom luft in.

Utloggad Bruno_

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe Fighter 1115 (15kW) -2005
« Svar #21 skrivet: 12 mars 2024, 23:05:34 »
Påfyllningskoppel sitter 2 st på kb-f röret närmare pumpen innan plastkärlet.

Luftningen gjordes åt ena hållet i 96h utan att stänga någon av de två ventilerna.

Den luftning han gjorde anslöts föredömligt, men som det låter skulle den ha varierats? Och avluftningspumpen skulle varit starkare?

Jag inbillar mig att kb-pumpen är trött och om den vore ny skulle den vid drift orka dra fram luftbubblorna till plastkärlet och lufta ur?
« Senast ändrad: 13 mars 2024, 08:27:08 av Bruno_ »

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4718
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe Fighter 1115 (15kW) -2005
« Svar #22 skrivet: 13 mars 2024, 09:08:03 »
Finns nog ingen chans att KB-pumpen orkar att knuffa ner några bubblor i två hål. den kan bara snurra rut med sug och tryck till/från hålen. Om du kör KB-pumpen konstant på max och stänger en ventil så snurrar det bara i ett hål. Har du tur så kan det det gå runt, men bubblorna blir till micro i pumpen. Sätt ett märke på plastkärlet och se om nivån sjunker. Det kommer att ta lång tid för micro att gå ur, då dom lätt åker med runt.
Lyssna då på KB inslangen om det låter som vattenfall.

Utloggad Bruno_

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe Fighter 1115 (15kW) -2005
« Svar #23 skrivet: 18 mars 2024, 19:21:39 »
Finns nog ingen chans att KB-pumpen orkar att knuffa ner några bubblor i två hål. den kan bara snurra rut med sug och tryck till/från hålen. Om du kör KB-pumpen konstant på max och stänger en ventil så snurrar det bara i ett hål. Har du tur så kan det det gå runt, men bubblorna blir till micro i pumpen. Sätt ett märke på plastkärlet och se om nivån sjunker. Det kommer att ta lång tid för micro att gå ur, då dom lätt åker med runt.
Lyssna då på KB inslangen om det låter som vattenfall.

Firman jag själv anlitar kom idag. Han var på plats i 1 timma och 5 minuter. Det är stor skillnad i kompetens och handlingskraft. Han konstaterade direkt att det saknades ett avstängningsvred på ena av kb-r rören. Det har aldrig funnits något; en miss vid installationen. Han kapade av röret och monterade ett avstängningsvred. Sedan stängde han det vredet och luftade med en stark pump i samma riktning som det normala kb-flödet går. Efter 20 minuter öppnade han vredet och stängde vredet på andra kb-r röret. Efter ytterligare 20 minuter var det klart. Det kom ut mycket luft redan i början av luftningen och vätskan i tunnan blev mjölkaktig.

Fantastisk service och kunskap!

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4718
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe Fighter 1115 (15kW) -2005
« Svar #24 skrivet: 18 mars 2024, 23:17:12 »
Firman jag själv anlitar kom idag. Han var på plats i 1 timma och 5 minuter. Det är stor skillnad i kompetens och handlingskraft. Han konstaterade direkt att det saknades ett avstängningsvred på ena av kb-r rören. Det har aldrig funnits något; en miss vid installationen. Han kapade av röret och monterade ett avstängningsvred. Sedan stängde han det vredet och luftade med en stark pump i samma riktning som det normala kb-flödet går. Efter 20 minuter öppnade han vredet och stängde vredet på andra kb-r röret. Efter ytterligare 20 minuter var det klart. Det kom ut mycket luft redan i början av luftningen och vätskan i tunnan blev mjölkaktig.

Fantastisk service och kunskap!

Grattis att felet uppenbarade sig med ventilen pÃ¥ den andra slingan, mycket luft kom och som jag skrev sÃ¥ kunde inte KB+pumpen snurra ut luft i tvÃ¥ hÃ¥l samtidigt. Flödet gick dÃ¥  bara i ena slingan. Har du fÃ¥tt fart pÃ¥ hela VP nu.

EDIT och firman tog det på rätt sätt, mycket bra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!