Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: tempdiff brine  (läst 764 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad nisse175

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 169
  • Karma +0/-0
tempdiff brine
« skrivet: 12 februari 2024, 14:23:20 »
Nibe 1145-12 med 190m borrdjup, c:a 185 m aktivt och totalt c:a 210m in till VP.

Enligt Nibe sÃ¥ ska en 12:a ha "Bergvärme rekommenderat aktivt borrdjup (m) 180-210m"   sÃ¥ med tanke pÃ¥ det sÃ¥ borde dÃ¥ min anläggning dÃ¥ ligga inom ramen för spec.

Jag har märkt att CP för brine som kördes pÃ¥ automatik ville köra mest pÃ¥ 100% och ibland 99 men den verkar bara klara en tempdiff pÃ¥ som bäst 3,1 men allra mest sÃ¥ är den uppe i 3,2-3,5. 

Nu kör jag på manuell 100% men diffen vill inte ner till 3 iallafall.

Tempen i hålet är inte direkt bra heller med nuvarande in på c:a -1,7 och ut runt -4,8 -5,0

Inte många böjar på rör heller och långa böjar.

Är det nått man borde kolla upp, det känns som att nått går lite trögt.

Med tanke på temp in vad kan jag förvänta mig att jag får ut ungefär? Motsvarar det runt 10kW? Temp på varma sidan är vid -5 ute c:a 43 grader.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4718
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: tempdiff brine
« Svar #1 skrivet: 12 februari 2024, 14:38:16 »
KB-pumpen går för fort, KB hinner inte att kylas och då blir diffen liten, sänk farten på till 80 % och se vad det ger ut till hål och hem.

Utloggad nisse175

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 169
  • Karma +0/-0
SV: tempdiff brine
« Svar #2 skrivet: 12 februari 2024, 15:12:41 »
KB-pumpen går för fort, KB hinner inte att kylas och då blir diffen liten, sänk farten på till 80 % och se vad det ger ut till hål och hem.

Ok, men bör man inte ligga på 3 graders diff med denna gas 407c? Sänker jag hastighet så blir diffen högre.

Inloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: tempdiff brine
« Svar #3 skrivet: 12 februari 2024, 15:36:27 »
Ger pumpen 10 kW och deltaT är 3 grader betyder det att köldbärarflödet är 0,5 L/s vilket ger ett tryckfall i slangen på 1 bar om det är 40 mm slang. Jag undrar om köldbärarpumpen klarar den tryckuppsättningen så det kan handla om felvisning hos någon givare som gör att deltaT i praktiken är större.

DeltaT på 3 grader med R407C gäller varma sidan, på kalla sidan ska man ha så lågt värde som möjligt men tar man hänsyn till till köldbärarpumpens elförbrukning finns det ett optimum.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Valiant

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 646
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: tempdiff brine
« Svar #4 skrivet: 12 februari 2024, 16:02:49 »
Jag ser det som ganska normal, det som händer. Var bor du? eller vilken typ av berggrund har du. Gnejs och granit är betydligt bättre en den kalkgrund vi har i södra Sverige. Kalk leder energi sämre.
KB-pumpen tuffar på med bra fart, och du har ca -1.7C in och ca -5.0C ut. Som jag ser det ligger du nära vad du kan plocka ut ur din borra. Där arbetar min F1255 med en "snål" borra. I din berggrund räcker det kanske inte att uppfylla alla Nibe rekommendationer.
Hade du haft en frekvensdriven värmepump typ F/S 1255, så hade du legat nära gränsen när skydden går in och omriktaren reducerar effekt, det man kallar för att den kan anpassa sig till din befintliga borra.
 Vid -5,5C hade en 1255 värmepump gÃ¥tt in i skyddsläge, att f.n. ej tillÃ¥ta ökat effektuttag , detta för att förhindra frysning av borran.
Därför skall du definitivt ej sänka hastigheten på KB-pumpen, då en lägre temperatur på köldbärare ut riskerar frysning. Förmodligen stoppar din värmepump helt vid -8C ut.

Utloggad nisse175

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 169
  • Karma +0/-0
SV: tempdiff brine
« Svar #5 skrivet: 12 februari 2024, 16:14:25 »
Ger pumpen 10 kW och deltaT är 3 grader betyder det att köldbärarflödet är 0,5 L/s vilket ger ett tryckfall i slangen på 1 bar om det är 40 mm slang. Jag undrar om köldbärarpumpen klarar den tryckuppsättningen så det kan handla om felvisning hos någon givare som gör att deltaT i praktiken är större.

DeltaT på 3 grader med R407C gäller varma sidan, på kalla sidan ska man ha så lågt värde som möjligt men tar man hänsyn till till köldbärarpumpens elförbrukning finns det ett optimum.

3 grader på varma sidan? Kollar jag nominella flödet för Nibe 1145-12 så ligger den på 0,27 l/s och då får jag det till dryga 1000 l/h och vad VP visar så ligger den på c:a 7,5-8 grader då. Om jag ska ner till 3 så blir det en väldig fart på systemet.

När jag jämför gamla Ivt e11 så har den ett nominellt flöde på 0,38 l/s vilket då ger c:a 1350 l/h, med en nibe med motsvarande flöde så skulle jag upp i en 16kW om det fanns, är det rimligt?

Flödena gällande kb på dessa är 0,65 för Nibe och 0,64 för IVT.

Utloggad nisse175

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 169
  • Karma +0/-0
SV: tempdiff brine
« Svar #6 skrivet: 12 februari 2024, 16:23:08 »
Jag ser det som ganska normal, det som händer. Var bor du? eller vilken typ av berggrund har du. Gnejs och granit är betydligt bättre en den kalkgrund vi har i södra Sverige. Kalk leder energi sämre.
KB-pumpen tuffar på med bra fart, och du har ca -1.7C in och ca -5.0C ut. Som jag ser det ligger du nära vad du kan plocka ut ur din borra. Där arbetar min F1255 med en "snål" borra. I din berggrund räcker det kanske inte att uppfylla alla Nibe rekommendationer.
Hade du haft en frekvensdriven värmepump typ F/S 1255, så hade du legat nära gränsen när skydden går in och omriktaren reducerar effekt, det man kallar för att den kan anpassa sig till din befintliga borra.
 Vid -5,5C hade en 1255 värmepump gÃ¥tt in i skyddsläge, att f.n. ej tillÃ¥ta ökat effektuttag , detta för att förhindra frysning av borran.
Därför skall du definitivt ej sänka hastigheten på KB-pumpen, då en lägre temperatur på köldbärare ut riskerar frysning. Förmodligen stoppar din värmepump helt vid -8C ut.

Mälardalen, bergart vet jag inte. Ja det är lite störande med så kallt hål så något behöver jag hitta på. Kanske tänker jag fel men om tempdiff hade kanske varit mot 2,7 istället så kanske man "sparat" lite krut i borrhålet? Med IVT vad det inte så här kallt hål, vill minnas att typ -0,8 var som lägst med den.

Utloggad JockeHX

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 184
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: tempdiff brine
« Svar #7 skrivet: 12 februari 2024, 21:30:00 »
3 grader på varma sidan? Kollar jag nominella flödet för Nibe 1145-12 så ligger den på 0,27 l/s och då får jag det till dryga 1000 l/h och vad VP visar så ligger den på c:a 7,5-8 grader då. Om jag ska ner till 3 så blir det en väldig fart på systemet.

När jag jämför gamla Ivt e11 så har den ett nominellt flöde på 0,38 l/s vilket då ger c:a 1350 l/h, med en nibe med motsvarande flöde så skulle jag upp i en 16kW om det fanns, är det rimligt?

Flödena gällande kb på dessa är 0,65 för Nibe och 0,64 för IVT.

Delta T för varma sidan ska vara runt 7 grader. 3 grader är för köldbäraren.

Du har rätt i vad dina värden ska vara och de ser bra ut tycker jag.

Utloggad Valiant

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 646
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: tempdiff brine
« Svar #8 skrivet: 12 februari 2024, 22:09:17 »
nisse175 skrev: Med IVT vad det inte så här kallt hål, vill minnas att typ -0,8 var som lägst med den.

Om vi skall göra en förenkling så är det så att värmepumparna har fått bättre COP.
Låt oss säga att du behöver 10kW värme till huset för att hålla varm.
Din gamla IVT använde 3kW från elnätet och resterande 7kW energi från borran.

Nu har du en effektivare Nibe med bättre COP. Den kommer att ta 2kW från elnätet, och 8kW från borran. Därför blir borran kallare och elräkningen mindre, och huset får sina 10kW
Samma har hänt mig, men för min del var det väntat, eftersom installatören kunde förklara. Han ansåg att jag behöver en frekvensdriven VP som kan anpassa sig vid kall borra, d.v.s dra ner kompressoreffekten.

Utloggad nisse175

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 169
  • Karma +0/-0
SV: tempdiff brine
« Svar #9 skrivet: 13 februari 2024, 02:49:23 »
nisse175 skrev: Med IVT vad det inte så här kallt hål, vill minnas att typ -0,8 var som lägst med den.

Om vi skall göra en förenkling så är det så att värmepumparna har fått bättre COP.
Låt oss säga att du behöver 10kW värme till huset för att hålla varm.
Din gamla IVT använde 3kW från elnätet och resterande 7kW energi från borran.

Nu har du en effektivare Nibe med bättre COP. Den kommer att ta 2kW från elnätet, och 8kW från borran. Därför blir borran kallare och elräkningen mindre, och huset får sina 10kW
Samma har hänt mig, men för min del var det väntat, eftersom installatören kunde förklara. Han ansåg att jag behöver en frekvensdriven VP som kan anpassa sig vid kall borra, d.v.s dra ner kompressoreffekten.

VP är köpt på eget bevåg och jag har själv med lite hjälp installerat den så jag skyller inte på nån annan.

Att det är kallt kan även ha med att grannen har enligt mitt tycke fått sitt hål lite nära, när jag stegat så är det typ 18-19 m så jag antar att det påverkar.

Märker att kör jag på automatik på varma sidan så sänker den flödet ner mot 10% vilket blir får lågt, men då va det c:a -20 ute men jag förstår att det funkar ganska bra om man har minst bypass eller arbetstank, jag kan köra båda bara välja, men utan dessa hade VP och dess låga flöden som blir aldrig räckt till på långa vägar. Tänker om E11 2003 haft denna teknik så hade den räckt väldigt långt.

Men förutom det kalla borrhålet, borde jag inte kunna få ett lägre delta?

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: tempdiff brine
« Svar #10 skrivet: 13 februari 2024, 05:07:53 »
varma sidans delta ska ligga på 5-10K om du har raddar 3-5k om du har golvvärme. Kalla sidan 2-5K brukar i auto ligga kring 3-4k

Utloggad nisse175

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 169
  • Karma +0/-0
SV: tempdiff brine
« Svar #11 skrivet: 13 februari 2024, 07:38:08 »
varma sidans delta ska ligga på 5-10K om du har raddar 3-5k om du har golvvärme. Kalla sidan 2-5K brukar i auto ligga kring 3-4k

Just det slarvigt av mig men mest element, golvvärme badrum och 1 konvektor. Provar allt på auto nu även slingan med autoadapt , slinga/element instrypt efter tempmätningstekniken så c:a 8 grader på element.

Ok, 3-4 grader i auto på kalla sidan, då ska det vara ok iallafall.

Ska prova att köra ett tag ska både bli kallare och varmare så får jag se vart det tar vägen.

Tack för svar så länge alla.

Inloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: tempdiff brine
« Svar #12 skrivet: 13 februari 2024, 08:18:56 »

Citera

DeltaT på 3 grader med R407C gäller varma sidan, på kalla sidan ska man ha så lågt värde som möjligt men tar man hänsyn till till köldbärarpumpens elförbrukning finns det ett optimum.

Fel av mig, blandade ihop R407 med R410. För 407 gäller högre deltaT, 7-10 grader brukar rekommenderas.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad nisse175

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 169
  • Karma +0/-0
SV: tempdiff brine
« Svar #13 skrivet: 14 mars 2024, 12:41:21 »
Liten uppföljning.

Har nu kört ett tag och byggt om något och flyttat kärl till sista böj innan ner i VP för att minimera eventuell luft som kan finnas kvar, satt på "raksträcka" tidigare men högsta punkt. Har luftat och grejat och ingen luft hörs eller syns.

När VP startar upp och har en temp elementslinga på c:a 25 grader så vill Cirkpump brine gå på 100% och med tempdiff på c:a 3,5. När temp går upp mot 41-42 grader framledning så kan den köra på 99% med diff på c:a 3,1-3,2 grader. Detta är då på automatik men kör jag manuell så måste jag ju köra på samma %.

När jag kollar JS på cirkpump https://jsenergi.com/reservdelar-nibe/nibe-berg-och-jordvrme/nibe-f1145-12-665205/035-cirkulationspump-upmxl-geo-25-125-180mm.html så ska denna passa även på en 15kW och 17kW 1145 och jag tänker då att dom större ska kunna ta ut mer från berget och ha högre flöde med samma cirkpump och då undrar jag varför min inte klarar av detta med en 12:a? Det är samma gas så värden borde ju va samma på dom större med c:a 3 grader diff som mål?

Nu är ju borrhålet kallt där sluttempen in är vid -1 enligt VP och c:a -4 ut. Ska prova att låta den vila med cirkulation på brine och se vad som händer när temp in är över 1 grad från början om det gör skillnad med hastighet?

Men det känns som att det går tungt och att CP borde kunna ligga på kanske 70% med samma diff.

Nån annan med samma VP 1145 eller likvärdig och c:a 200 m djup med 3 grader diff, vad har ni för %?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!