Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: skulle det gÃ¥ att "bygga in" utedelen?  (läst 11837 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: skulle det gå att "bygga in" utedelen?
« Svar #15 skrivet: 04 april 2006, 17:33:36 »
Med den lilla skillnaden att i Italien är el-priset som högst när solen skiner som mest och hos oss är el-priset som högst när solen skiner som minst  :(
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: skulle det gå att "bygga in" utedelen?
« Svar #16 skrivet: 04 april 2006, 17:38:29 »
De effektiva vakuumsolfångarna går mycket fint att kombinera med värmepump. Det fina med dem är att de ger värme även om det är mulet. Viktigas är när man köper solfångare att säljaren kan ge bra inkopplings altenativ för ditt hus. Pratade med en leverantör förra veckan och han kom med mycket intresanta alt som jag aldrig tänkt på.

El priserna lär knappast bli lägre. Träffa en kille från ett elbolag i NY som sa att de ger 50cent /kW dvs ca 4kr huvuddunk

Så gratis sol värme kommer att bli ett måste med åren för många.

Aqva inVerter har i södra italien solceller som driver VP det gillar jag :) Hoppas utveklingen går framåt fort så det fungerar här också.

mvh Rickard

Helt rätt Rickard, där hÃ¥ller t.o.m en kverulant som jag, med dig helt Ã¥ fullt  ;) :) Ã… det Du nämner om solcellsdrift är riktigt kul. Där fÃ¥r skattmasen Ã¥ elbolagen, en svÃ¥r nöt att knäcka. Pratade i dagarna med en känd installatör/märke, Ã¥ han sa att 80% en deras installationer i nybyggda hus, var kombinerat värmepump/solfÃ¥ngare

mvh humlan.
« Senast ändrad: 04 april 2006, 17:40:54 av humlan57 »

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: skulle det gå att "bygga in" utedelen?
« Svar #17 skrivet: 04 april 2006, 17:44:18 »
Med den lilla skillnaden att i Italien är el-priset som högst när solen skiner som mest och hos oss är el-priset som högst när solen skiner som minst  :(

Du glömmer att Vi har fler soltimmar/år, än de flesta länder ute i Europa. Å ta en titt på Tyskland eller Danmark, där installeras mycket pump/solvärme. I Danmark får Du inte ens byggnadslov, utan att ha nån form av solvärme anläggning...

mvh humlan.
« Senast ändrad: 04 april 2006, 22:23:00 av humlan57 »

Utloggad qvisten

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 692
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: skulle det gå att "bygga in" utedelen?
« Svar #18 skrivet: 04 april 2006, 17:58:45 »
Problemet i sverige är att de tidigare varit för dyra 20000:- och upp.

REKLAM  studs
Tack vare aktörer som http://sfinxsolar.e-butik.se/ betalande annonsör på forumet så har priserna rasat till min och andra intreserades stora glädje *vinkar*

mvh Rickard

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: skulle det gå att "bygga in" utedelen?
« Svar #19 skrivet: 04 april 2006, 18:12:02 »
Kan du förklara hur vi kan ha mera soltimmar än de övriga europa, jag brukar Ã¥ka till medelhavet för att fÃ¥ sol men det kanske är onödigt, och sÃ¥ har vi väl lite lägre instrÃ¥lning/m2 pÃ¥ grund av den lÃ¥ga solhöjden. Men den dagen man kan fixa solceller som tar tillvara 20-30% av instrÃ¥lningen hoppar jag nog pÃ¥ tÃ¥get men tills dess ligger jag lÃ¥gt 
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Leffe_uppland

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Märsta
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • DÃ…= villa vovve volvo NU= villa värme värmepump
    • Leif Frank Data (webbdesign och annat)
SV: skulle det gå att "bygga in" utedelen?
« Svar #20 skrivet: 04 april 2006, 21:13:18 »
Att bygga in en utedel, kan vara en idé skälv funderar jag på att införskaffa en solpanel som komplement till mina 2 pumpar.
för på sommaren är värmepumpsdrift som att riva sönder tusenlappar i duschen, just nu kör jag en av mina pumpar och får just nu ut ca 7,5Kw och de e bra när det är noll ute,

Villa,Värmepump,Värmepump
i stället för villa vovve volvo.

någon som vill ha en L/V starline 9Kw, så har jag en över?
Jag har 1 st starline 9 värmepump som knallar och går på vintern, den körs i serie med 6 kv elpatron före på retur linan för att spetsa 38 till 42 sedan styr vpn upp 42 till 52 om det inte räcker startar jag en 6 kw patron till, acc tankarna kan regleras från 500 Liter till 2,3 kubik beroende på värme behov snart ska jag oxå brumma igång en pellets panna på systemet, komplicerat? jo de e de! sedan sitter snart en solpanel i mitt andra hus. som sitter ihop med kulvert.....

Gano

  • Gäst
Gano
SV: skulle det gå att "bygga in" utedelen?
« Svar #21 skrivet: 04 april 2006, 22:25:26 »
De effektiva vakuumsolfångarna går mycket fint att kombinera med värmepump. Det fina med dem är att de ger värme även om det är mulet. Viktigas är när man köper solfångare att säljaren kan ge bra inkopplings altenativ för ditt hus. Pratade med en leverantör förra veckan och han kom med mycket intresanta alt som jag aldrig tänkt på.

mvh Rickard

Plana solfångare ger också värme vid mulet väder. Vid takplacering i 45 graders lutning mot syd kommer skillnaden att vara ca 35 % till vakuumrörens fördel över höst vinter vår (vid lika stor yta). Vakuumrören har problem att tina bort frost, de är så välisolerade. Över sommaren finns överkapacitet, så det som räknas är höst/vinter/vårdriften. En 12 kvm plan solfångare ger ungefär lika mycket som en 9 kvm vakuumrör över ett år. Skillnaden ökar då drifttempen ökar, men i ett väldimensionerat system kommer skillnaderna att ligga på 35-40% på årsbasis. Dilemmat med vakuumrör är att de helst ska placeras vertikalt för att undvika frost och snö, och då är det svårt att hitta en tillräckligt hög position för att de ska träffas av den lågt stående vintersolen. Faktum kvarstår dock, de är 35-50% effektivare än plansolfångare. Har man en plan solfångare som är 35-50% större så är de likvärdiga.

Läs SP rapport 2002-20.

Solvärme är det enda som är "gratis" idag. Om några år kommer solvärme att vara ett självklart alternativ och något som allt fler överväger. Mitt varmvattensystem funkar kanonbra, det behöver inte vara klarsol och +20. Den 23:e december laddade systemet upp 60 grader i tanken. På sommarn räcker molnigt väder. Jag har 5 års pay-off tid på mitt system.

MVH/Gano

 

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: skulle det gå att "bygga in" utedelen?
« Svar #22 skrivet: 04 april 2006, 22:35:35 »
Kan du förklara hur vi kan ha mera soltimmar än de övriga europa, jag brukar Ã¥ka till medelhavet för att fÃ¥ sol men det kanske är onödigt, och sÃ¥ har vi väl lite lägre instrÃ¥lning/m2 pÃ¥ grund av den lÃ¥ga solhöjden. Men den dagen man kan fixa solceller som tar tillvara 20-30% av instrÃ¥lningen hoppar jag nog pÃ¥ tÃ¥get men tills dess ligger jag lÃ¥gt 

Exakt hur det har beräknats vet jag inte, men antar att det grundas pÃ¥ alla väderobservatörer som finns runt om i landet. Ã… möjligen att Vi har betydligt fler soltimmar sommartid än söderut. Har för mig att nÃ¥nstans pÃ¥ finska västkusten, finns Europas soligaste plats. Men tyvärr kan jag inte precisera mer exakt, men det gÃ¥r säkert att fÃ¥ fram genom SMHI. Ang de 20-30%, sÃ¥ finns redan fungerande prototyper, eller vad man ska kalla det, sÃ¥ jag tror inte det ska behöva ligga sÃ¥ lÃ¥ngt fram i tiden, innan de finns att köpa. Ã… nej, jag kan inte precicera mer där heller  :-[ dÃ¥ jag inte minns URL till sidan jag satt Ã¥ läste det pÃ¥.

mvh humlan.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: skulle det gå att "bygga in" utedelen?
« Svar #23 skrivet: 04 april 2006, 22:47:19 »
Härligt Gano! Jag började känna mig sÃ¥ smÃ¥tt ensam, med mitt predikande om solens fördelar. Men att det finns fler som tycker som jag, känns riktigt trevligt  Thumbsup Ã… problemet med vakumrör, är dess ultimata fördel i mitt fall. Dom ska sitta pÃ¥ väggen, Ã¥ jag bor sÃ¥ att jag kan uttnyttja vintersolen maximalt. Jag har alltsÃ¥ ett drömläge, för just solfÃ¥ngare. Därför har jag även kunnat plocka ur Lartec:s paneler betydligt mer, än vad dom enligt "papperen" ska kunna ge!

mvh humlan.

Utloggad ortendahl

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Danderyd
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: skulle det gå att "bygga in" utedelen?
« Svar #24 skrivet: 05 april 2006, 11:26:07 »
Gano och Humlan57 - får man i alla ödmjukhet önska sig lite bilder på solvärmeinstallationer? Det skulle passa bra i bildgalleriet.

Christian
Thermia Villa 105 värmer 200 m² i måttligt isolerat souterränghus från 1945.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: skulle det gå att "bygga in" utedelen?
« Svar #25 skrivet: 05 april 2006, 11:50:34 »
Gano och Humlan57 - får man i alla ödmjukhet önska sig lite bilder på solvärmeinstallationer? Det skulle passa bra i bildgalleriet.

Christian

Det skulle jag gärna göra, men jag renoverade fasaden i somras, å rev då ner allt. Skrev så här på annat ställe, så det ser lite skumt ut, när du inte har hela inlägget.

Jo, det är sÃ¥ att Lartec:s paneler, dom första, Ã¥ som jag naturligtvis har/hade, är feltillverkade. Dom har använt fel teknik när dom svetsat rostfritt (klantigt) sÃ¥ det blir rosthÃ¥l i punktningen pÃ¥ panelerna. När jag nu ändÃ¥ var tvungen att ta ner dom vid renoveringen av fasaden, sÃ¥ blev det en fullgod anledning att sätta upp vakumrör istället. SÃ¥ Du har säkert rätt i att den besparing Du nämner, inte blir mer än nÃ¥gra kronor. Den stora besparingen med vakumrör, blir att jag slipper laga rosthÃ¥len pÃ¥ Lartec:s paneler  . Visserligen hade jag kunnat byta innerdelarna istället, till ett lägre pris, men jag räknar inte bara besparingar. Utan det finns ett visst nöje inräknat för mig, med allt kring solenergi, Ã¥ dess obegränsade potential.

Jag har alltsÃ¥ inget att visa, Ã¥ kommer inte att ha det, förrän i mitten av sommaren heller. Vakumrören kommer i mitten av Juni, Ã¥ värmepump vete fan...., har inte ens fÃ¥tt in alla offertar än... SÃ¥ just nu bränner jag bara ett hÃ¥l i ozonlagret, sÃ¥ att jag kan nyttja växthuseffekten bättre, till mina nya vakumrör  ^-^ :)

mvh humlan.

Gano

  • Gäst
Gano
SV: skulle det gå att "bygga in" utedelen?
« Svar #26 skrivet: 06 april 2006, 09:19:35 »
Gano och Humlan57 - får man i alla ödmjukhet önska sig lite bilder på solvärmeinstallationer? Det skulle passa bra i bildgalleriet.

Christian

Väl bekomme. Jag lade in 2 bilder på solfångaren. Den är försänkt, ligger direkt på ströläkten och blir därför ganska diskret/integrerad i taket.

MVH/Gano

Gano

  • Gäst
Gano
SV: skulle det gå att "bygga in" utedelen?
« Svar #27 skrivet: 06 april 2006, 09:27:25 »
Härligt Gano! Jag började känna mig sÃ¥ smÃ¥tt ensam, med mitt predikande om solens fördelar. Men att det finns fler som tycker som jag, känns riktigt trevligt  Thumbsup Ã… problemet med vakumrör, är dess ultimata fördel i mitt fall. Dom ska sitta pÃ¥ väggen, Ã¥ jag bor sÃ¥ att jag kan uttnyttja vintersolen maximalt. Jag har alltsÃ¥ ett drömläge, för just solfÃ¥ngare. Därför har jag även kunnat plocka ur Lartec:s paneler betydligt mer, än vad dom enligt "papperen" ska kunna ge!

mvh humlan.

Ja, trevligt med en själsfrände härinne!

Ja, jag skulle också vilja ha mina vertikalt, man kan då öka ytan utan att överhettningsrisken ökar på sommaren och samtidigt plocka in mycket mer markreflekterad solstrålning och lågt stående sol på vintern. Det räcker med 4% större yta (=nästan inget) för att ställa dem vertikalt om man jämför med 60 graders lutning.

Jag har t o m varit inne på att lägg ett skärmtak ("keps")på kanske 10 cm på en vertikalt placerad solfångare för att skugga bort sol på högsommaren, då har man ju ändå överkapacitet.

MVH/Gano

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: skulle det gå att "bygga in" utedelen?
« Svar #28 skrivet: 06 april 2006, 11:08:13 »
Ja jag kommer troligen Ã¥xÃ¥ att fÃ¥ för mycket av det goda, sommartid. Har inte riktigt "tänkt färdigt" om hur jag ska lösa det. Det är försent att skaffa fler förbrukare  ::) sÃ¥ den vägen är stängd  :) En till ack-tank finns ingen plats för, sÃ¥ det gÃ¥r inte heller.. Skulle iofs kunna leda överskottet till poolen, med det verkar just nu för jobbigt  :-[ Kanske kommer min 500l ack att räcka, men jag tvivlar... Sen har jag en idé om att utnyttja min oljetank (Fylla med täljsten), men det kan inte komma ifrÃ¥ga, förrän tidigast om ett par Ã¥r. MÃ¥ste först elda upp det som finns i den, Ã¥ dessutom se hur mycket spetsvärme jag kommer att behöva, när värmepumen fÃ¥tt gÃ¥tt en vinter...

mvh humlan.

Gano

  • Gäst
Gano
SV: skulle det gå att "bygga in" utedelen?
« Svar #29 skrivet: 06 april 2006, 11:23:38 »
Ja jag kommer troligen Ã¥xÃ¥ att fÃ¥ för mycket av det goda, sommartid. Har inte riktigt "tänkt färdigt" om hur jag ska lösa det. Det är försent att skaffa fler förbrukare  ::) sÃ¥ den vägen är stängd  :) En till ack-tank finns ingen plats för, sÃ¥ det gÃ¥r inte heller.. Skulle iofs kunna leda överskottet till poolen, med det verkar just nu för jobbigt  :-[ Kanske kommer min 500l ack att räcka, men jag tvivlar... Sen har jag en idé om att utnyttja min oljetank (Fylla med täljsten), men det kan inte komma ifrÃ¥ga, förrän tidigast om ett par Ã¥r. MÃ¥ste först elda upp det som finns i den, Ã¥ dessutom se hur mycket spetsvärme jag kommer att behöva, när värmepumen fÃ¥tt gÃ¥tt en vinter...

mvh humlan.

Oj hoppsan vad vi kapar tråden. :-\ Snart kommer moderatorn och rycker oss i örat. ::)

Jag ligger själv på gränsen till överdimensionerad yta. Har dessutom bara 300 liters ackvolym. I år täcker jag nog över en modul över högsommaren. Har också funderat runt fläktkonvektorer och en massa annat, men det enklaste kanske är en markis även om det låter "dumt" ?

MVH/Gano

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!