Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: skulle det gÃ¥ att "bygga in" utedelen?  (läst 11759 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Orcus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Bollnäs
  • Antal inlägg: 286
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Orcusnet.tk
skulle det gå att "bygga in" utedelen?
« skrivet: 04 april 2006, 12:38:44 »
Hejsan.
Min första post här på forumet då jag nyss kommit hit.

Kommer troligen flytta till ett hus här i sommar och där är det elpatron +vedeldad spis som står för värmen just nu, elpatronen skulle nog helst bytas ut då det känns som lite dyrt alternativ just nu. Vedspisen i köket kommer finnas kvar.

har suttit och läst om dessa L/V-pumpar.. de klarar visst att gå ner till max -10 till -20 grader innan de stängs av.

Hur skulle det funka att bygga in en sådan? alltså så man bygger tex en altan ovanför, då när snön kommer så borde det ju värma upp utrymmet under altanen rätt så bra eller?
Så när det är -20grader ute så kanske det är -10 under altanen, eller några grader varmare än -20 iallafall.

Huset ligger i Bollnäs(Hälsingland(Gävleborg)).

Mvh Mattias Olsson
Mvh Frågvis & nyfiken, Bollnäs
Total årsförbrukning 2008: 10028kwh.
Löpande årsförbrukning tom november: 11742kwh.
ca140kvm, 2 våningar, vattenburna element, kall jordkällare med valvat stentak under huset. Fujitsu ASY9LB installerad.

Utloggad ortendahl

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Danderyd
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: skulle det gå att "bygga in" utedelen?
« Svar #1 skrivet: 04 april 2006, 13:11:40 »
Utedelen skjutsar runt - och kyler ner - väldigt stora mängder luft så du får snarare kallare under altanen om utedelen placeras där. Och därmed sämre funktion hos din värmepump.
Thermia Villa 105 värmer 200 m² i måttligt isolerat souterränghus från 1945.

Utloggad Orcus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Bollnäs
  • Antal inlägg: 286
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Orcusnet.tk
SV: skulle det gå att "bygga in" utedelen?
« Svar #2 skrivet: 04 april 2006, 13:29:45 »
Utedelen skjutsar runt - och kyler ner - väldigt stora mängder luft så du får snarare kallare under altanen om utedelen placeras där. Och därmed sämre funktion hos din värmepump.

aha, ja dÃ¥ var ju inte det nÃ¥n bra idé isÃ¥fall  :-[

får fundera ut något annat isåfall.. tycker bergvärme blir så dyr installation men den kanske tjänar igen sig på något år ändå...
Ska som sagt behålla vedspisen i köket och kanske sätta igång vedspispannan som också står där i köket. Sen så skulle det nog gå att sätta rätt mycket solpanel på taket, men är nog ändå bara bergvärme som återstår nu :/
Mvh Frågvis & nyfiken, Bollnäs
Total årsförbrukning 2008: 10028kwh.
Löpande årsförbrukning tom november: 11742kwh.
ca140kvm, 2 våningar, vattenburna element, kall jordkällare med valvat stentak under huset. Fujitsu ASY9LB installerad.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: skulle det gå att "bygga in" utedelen?
« Svar #3 skrivet: 04 april 2006, 13:47:28 »
Med elpatron, menar Du nån typ av elkasett, å separat beredare för tappvarmvatten? Är det nåt sånt, kan Acqua inVertern vara nåt å fundera över, eller den nya Daikin. Där har Du ju ett helt nytt värme/varmvatten system, som ska vara optimerat, att fungera tillsammans med inne/ute del.

mvh humlan.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: skulle det gå att "bygga in" utedelen?
« Svar #4 skrivet: 04 april 2006, 13:49:33 »
men är nog ändå bara bergvärme som återstår nu :/

Ytjordvärme? Om det är stor tomt som du kan tänka dig att gräva i så är det ett bra alternativ.
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad Orcus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Bollnäs
  • Antal inlägg: 286
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Orcusnet.tk
SV: skulle det gå att "bygga in" utedelen?
« Svar #5 skrivet: 04 april 2006, 13:57:26 »
Med elpatron, menar Du nån typ av elkasett, å separat beredare för tappvarmvatten? Är det nåt sånt, kan Acqua inVertern vara nåt å fundera över, eller den nya Daikin. Där har Du ju ett helt nytt värme/varmvatten system, som ska vara optimerat, att fungera tillsammans med inne/ute del.
mvh humlan.

är inte så hemma på vad grejerna heter än :) men det är en el"grej" hehe som värmer vattnet som skjutsas runt i elementen som jag förstått det. sen sitter det en varmvattenberedare i köket som gör varmvatten till bara kökskranen och sen en beredare eller vad sjutton det är för något på övervåningen som är kopplat till värmerören i huset.

som sagt så är jag inte så hemma på detta då jag själv bara bott i lägenhet hittills och där bara funkar allt utan att man behöver bry sig :)
Mvh Frågvis & nyfiken, Bollnäs
Total årsförbrukning 2008: 10028kwh.
Löpande årsförbrukning tom november: 11742kwh.
ca140kvm, 2 våningar, vattenburna element, kall jordkällare med valvat stentak under huset. Fujitsu ASY9LB installerad.

Utloggad Orcus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Bollnäs
  • Antal inlägg: 286
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Orcusnet.tk
SV: skulle det gå att "bygga in" utedelen?
« Svar #6 skrivet: 04 april 2006, 14:00:57 »
men är nog ändå bara bergvärme som återstår nu :/

Ytjordvärme? Om det är stor tomt som du kan tänka dig att gräva i så är det ett bra alternativ.

vet inte om det är tillräckligt stort för ytjordvärme, sen med sån så är man väl lite begränsad sen ifall man skulle vilja bygga ut huset eller bygga ett garage bredvid eller nå sånt?
Mvh Frågvis & nyfiken, Bollnäs
Total årsförbrukning 2008: 10028kwh.
Löpande årsförbrukning tom november: 11742kwh.
ca140kvm, 2 våningar, vattenburna element, kall jordkällare med valvat stentak under huset. Fujitsu ASY9LB installerad.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: skulle det gå att "bygga in" utedelen?
« Svar #7 skrivet: 04 april 2006, 14:07:37 »
Jo, men det är vad jag beskrev för dig. Ã… som jag ser det, sämsta tänkbara, ekonomiskt sett, sÃ¥ "billigast" i längden blir troligen att byta ut allt. Ett annat alternativ är en kominerad sol/värmepump, färdiga system för det har t.ex Nordic Träbygg. Solvärme + värmepump är det jag själv ska gÃ¥ över till, frÃ¥n att haft olja/ved + solvärme. Ã… solvärmen släpper jag aldrig, dÃ¥ det är det enda som fortfarande är gratis. Ã… som i framtiden kommer att generera ännu större besparingar, dÃ¥ allt annat per kWh bara kommer att bli dyrare  :) Thumbsup

mvh humlan.

Utloggad Orcus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Bollnäs
  • Antal inlägg: 286
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Orcusnet.tk
SV: skulle det gå att "bygga in" utedelen?
« Svar #8 skrivet: 04 april 2006, 15:05:24 »
Sol känns det som att jag vill kunna utnyttja också speciellt när huset står i söderläge.

ska ta in offert på bergvärme också för att se vad det kan hamna på för summa.

Acqua inVertern och nya Daikin ska jag försöka hitta information om också. har ni några bra länkar till dem?
Mvh Frågvis & nyfiken, Bollnäs
Total årsförbrukning 2008: 10028kwh.
Löpande årsförbrukning tom november: 11742kwh.
ca140kvm, 2 våningar, vattenburna element, kall jordkällare med valvat stentak under huset. Fujitsu ASY9LB installerad.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: skulle det gå att "bygga in" utedelen?
« Svar #9 skrivet: 04 april 2006, 15:16:08 »
Sol känns det som att jag vill kunna utnyttja också speciellt när huset står i söderläge.

ska ta in offert på bergvärme också för att se vad det kan hamna på för summa.

Acqua inVertern och nya Daikin ska jag försöka hitta information om också. har ni några bra länkar till dem?

Finns i reklamen på det här forumet... Å sol är nåt Du aldrig kommer att ångra, vilken lösning Du än väljer att kombinera det tillsammans med. Till bergvärme finns åxå färdiga lösningar tillsammans med solfångare, t.ex Climatec http://www.climatec.se/index.asp?sida=sol

mvh humlan.

Utloggad ortendahl

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Danderyd
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: skulle det gå att "bygga in" utedelen?
« Svar #10 skrivet: 04 april 2006, 15:36:14 »
Jag tycker man ska ta på sig ganska kritiska glasögon när man granskar solvärmealternativ. Solen är som minst tillgänglig när vårt elbehov är som störst – på nätterna och på vintern. Under den period på året när hela mitt värme- och varmvattenbehov skulle tillgodoses med hjälp av solens direktinstrålning kostar min bergvärmepump cirka två, tre kronor om dagen att driva. Under perioder när jag behöver en massa värme i huset tycks solen bara lysa med sin frånvaro. Sett ur ett större perspektiv kan solenergi (och då menar jag kanske främst elproduktion) bli ett bra komplement för Sverige om vi har ordentligt med vatten i magasinen för att ta hand om dagar med dåligt väder. Nu ser ju elmarknaderna tyvärr till att tömma magasinen ordentligt på billig vattenkraft vid hög tillgång och låg efterfrågan så att priset kan höjas när det råder brist på vintern.

Se där, tvÃ¥ provokationer till priset av en  8)
Thermia Villa 105 värmer 200 m² i måttligt isolerat souterränghus från 1945.

Utloggad Orcus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Bollnäs
  • Antal inlägg: 286
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Orcusnet.tk
SV: skulle det gå att "bygga in" utedelen?
« Svar #11 skrivet: 04 april 2006, 15:48:28 »
om vi går tillbaka till en sån luft/vatten-pump igen...

har dom ett inlopp där de tar in "värmen" ur luften och ett annat utlopp där den avverkade luften försvinner ut igen? eller är inlopp och utlopp samma "hål"?

Tänkte ifall det skulle gÃ¥ att leda bort den Kalla luften pÃ¥ vintern sÃ¥ den inte riskerar att Ã¥ka in i systemet igen. Vet som sagt inte alls hur dessa funkar sÃ¥ jag tänker högt och säkert helt galet  :D
Mvh Frågvis & nyfiken, Bollnäs
Total årsförbrukning 2008: 10028kwh.
Löpande årsförbrukning tom november: 11742kwh.
ca140kvm, 2 våningar, vattenburna element, kall jordkällare med valvat stentak under huset. Fujitsu ASY9LB installerad.

Utloggad ortendahl

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Danderyd
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: skulle det gå att "bygga in" utedelen?
« Svar #12 skrivet: 04 april 2006, 15:51:41 »
om vi går tillbaka till en sån luft/vatten-pump igen...

har dom ett inlopp där de tar in "värmen" ur luften och ett annat utlopp där den avverkade luften försvinner ut igen? eller är inlopp och utlopp samma "hål"?

Tänkte ifall det skulle gÃ¥ att leda bort den Kalla luften pÃ¥ vintern sÃ¥ den inte riskerar att Ã¥ka in i systemet igen. Vet som sagt inte alls hur dessa funkar sÃ¥ jag tänker högt och säkert helt galet  :D

Stiebel har en sån variant faktiskt. Kanske fler?
Thermia Villa 105 värmer 200 m² i måttligt isolerat souterränghus från 1945.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: skulle det gå att "bygga in" utedelen?
« Svar #13 skrivet: 04 april 2006, 16:44:18 »
Jag tycker man ska ta på sig ganska kritiska glasögon när man granskar solvärmealternativ. Solen är som minst tillgänglig när vårt elbehov är som störst – på nätterna och på vintern. Under den period på året när hela mitt värme- och varmvattenbehov skulle tillgodoses med hjälp av solens direktinstrålning kostar min bergvärmepump cirka två, tre kronor om dagen att driva. Under perioder när jag behöver en massa värme i huset tycks solen bara lysa med sin frånvaro. Sett ur ett större perspektiv kan solenergi (och då menar jag kanske främst elproduktion) bli ett bra komplement för Sverige om vi har ordentligt med vatten i magasinen för att ta hand om dagar med dåligt väder. Nu ser ju elmarknaderna tyvärr till att tömma magasinen ordentligt på billig vattenkraft vid hög tillgång och låg efterfrågan så att priset kan höjas när det råder brist på vintern.

Se där, tvÃ¥ provokationer till priset av en  8)

Tycker iofs att din optiker har gett dig lite väl undermÃ¥liga glasögon  ;) . Du utelämnar t.ex betydligt minskat slitage pÃ¥ pumpen, ett garanterat högra elpris, än i dag + att kostnade vid helt ny anläggning med pump + sol, inte är sÃ¥ vansinnigt stor. Dessutom sliter man inte ut en solfÃ¥ngare.., Ã¥tminstone inte under överskÃ¥dlig tid. Har ju själv kört med solfÃ¥ngare, över 10 Ã¥r (Lartec) Ã¥ i olja räknat, sparat ca 30% i förbrukning/Ã¥r. P.g.a div barnsjukdomar pÃ¥ dom, har jag i samband med renovering av hela fasaden, plockat ner dom. Dom ska istället ersättas med vakumrör, med högre kapasitet över samma yta. Ã… jag räknar dÃ¥ med, att den pump jag kommer att installera, fÃ¥r vila helt 4-5 mÃ¥n/Ã¥r, utslaget i tid över hela Ã¥ret.

mvh humlan.

Utloggad qvisten

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 692
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: skulle det gå att "bygga in" utedelen?
« Svar #14 skrivet: 04 april 2006, 17:22:20 »
De effektiva vakuumsolfångarna går mycket fint att kombinera med värmepump. Det fina med dem är att de ger värme även om det är mulet. Viktigas är när man köper solfångare att säljaren kan ge bra inkopplings altenativ för ditt hus. Pratade med en leverantör förra veckan och han kom med mycket intresanta alt som jag aldrig tänkt på.

El priserna lär knappast bli lägre. Träffa en kille från ett elbolag i NY som sa att de ger 50cent /kW dvs ca 4kr huvuddunk

Så gratis sol värme kommer att bli ett måste med åren för många.

Aqva inVerter har i södra italien solceller som driver VP det gillar jag :) Hoppas utveklingen går framåt fort så det fungerar här också.

mvh Rickard

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!