Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Beregning av sirkulasjonspumpe ved gulvvarme  (läst 4803 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad JanBe

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Beregning av sirkulasjonspumpe ved gulvvarme
« skrivet: 24 februari 2017, 23:28:50 »
Hvordan beregner man størrelsen på sirkulasjonspumpe og ekspansjonskar for et gulvarmeanlegg over 3 etasjer I et hus.

Kjelleren er på ca 110 m2 med 7 kurser/sløyfer og her er alt teknisk innstalert. Det er muligheter for utbygning av en kurs/sløyfe ekstra på 30 m2
1 etasje ca 110 med 7 kurser/sløyfer
2 etasje ca 80 m2 med 5 kurser/sløyfer

Det er ca 6 m høydeforskjell på gulv I kjeller og fordeler I 2 etasje.

Dobbeltmantlet bedereder I kjeller med ca 110 l volum til gulvvarme.

Hvilken sirkulasjonspumpe anbefales og hvor stort må ekspansjonskaret være?

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4715
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Beregning av sirkulasjonspumpe ved gulvvarme
« Svar #1 skrivet: 25 februari 2017, 13:15:41 »
Är den i drift om så är har du flödesmätare ? knepigt tror inte att cp i vp kan trycka ut allt som du behöver i flöde
det finns uppgifter om det för den pump som är i vp , det är mycket vatten till så många slingor

Utloggad JanBe

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Beregning av sirkulasjonspumpe ved gulvvarme
« Svar #2 skrivet: 26 februari 2017, 11:25:49 »
Den er delvis I drift, det vil si at pr I dag er det ca 60 m2 I kjeller 110 m2 I 1 etasje og ca 30 m2 I andre etasje og jeg har ikke varmepumpe enda, kun 9 kw varmeelement I em dobbeltmantlet breeder og har I dag en alpha+ 25-60 sirkulasjonspumpe uten noen som helst måling av flow noen steder. I dag OK varme I kjeller og første etasje, dårlig med varme I 2 etasje.

Ved full utbyggning vil det være så mange m2 I kurser/sløyfer som angitt I første spørsmål. Spørsmålet er hvilken pumpe må jeg ha for å klare å sirkulere nok vann rundt I alle kursene når jeg har innredet hele huset. Skal instalere varmepumpe til høsten, men med egen sirkulasjonspumpe mellom varmepumpe og dobbeltmantlet bereder og egen sirkulasjonspumpe for alle kursene/søyfene I 3 etasjer. Det er denne jeg ikke vet hvor stor den bør være og det same med hvor stor bør ekspansjonskaret være som også tar hensyn til at jeg kommer til å innstalere en varmepumpe......

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4715
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Beregning av sirkulasjonspumpe ved gulvvarme
« Svar #3 skrivet: 26 februari 2017, 13:16:58 »
Hur är systemet byggt  golvvärme , radiatorer , tror det blir svÃ¥rt att kombinera olika system med flödet

Utloggad Perak

  • En viss erfarenhet av VP. Stor av värme/kylsystem i övrigt.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 513
  • Karma +0/-0
  • Varför blir allt sÃ¥ komplicerat till en själv??
SV: Beregning av sirkulasjonspumpe ved gulvvarme
« Svar #4 skrivet: 26 februari 2017, 17:17:50 »
Ett golvvärmesystem dimensioneras vanligtvis för 50w/kvm. Det gör att ditt behov blir 15kw. Q blir 0,718 l/s vid DT5 över golvet. Det är sällan tryckfallet över slingorna är högre än 10kpa. Men det är en jäkla massa vatten du skall skotta runt, så det är viktigt att du dimensionerar distributionssystemet på rätt sätt. Mao. ledningen till och från fördelare och från acc/tank. Överstig inte 100pa/m. Helst under.
Storleken på pump beror väldigt mycket på att övriga systemet är rätt dimensionerat. Har du möjlighet att hålla upp dimensionerna så kan du få ner tryckfallen ganska rejält. Då kommer du antagligen klara dig med en 60kpa pump.
Höjdskillnaden på dina slingor har ingen som helst betydelse för dimensioneringen av pumpkapaciteten, därför tycker jag att det bara blir förvirrande att ange pumpen till 6meters. Pumpen skall övervinna friktionstryckfallet i ledningarna. Inte höjdskillnaden.
Egen VVS företagare sedan -85. I branschen sedan -76.
Inriktar mig inte specifikt på värmepumpar. Men installerar kanske 5-6 st per år. Märkesoberoende. Har mest jobbat med CTC, Nibe, Senast Thermia/Danfoss

Utloggad JanBe

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Beregning av sirkulasjonspumpe ved gulvvarme
« Svar #5 skrivet: 28 februari 2017, 21:57:28 »
Alt er gulvvarme med wirsbo Pe-Pex 20 x 2 rør I alle sløyfene. Når jeg oppgir høyde så er det med tanke på at i Grundfos sine diagram til sirkulasjonspumper, så er høyde I meter et parameter, men jeg har kanskje misforstått.

Vil f.eks denne pumpen klare å skyve alt vannet rundt, eller er den for stor?
http://product-selection.grundfos.com/product-detail.product-detail.html?productnumber=97924248&qcid=168164360

Utloggad Jiri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥ngsysslare
SV: Beregning av sirkulasjonspumpe ved gulvvarme
« Svar #6 skrivet: 28 februari 2017, 22:38:46 »
Man brukar ange tryckhöjd till 6m bara för att säkerställa tillräckligt flöde. Dem flesta pumparna klara av behov och flöde blir över.
Den du tittar på klarar av 5m3/h-6m, knappast nåt du är i behov av, du lär få problem med att strypa flöde.
Med Peraks beräkning så hamnar du på drygt 2,5m3/h. Vad kan din VP kräva för flöde? Är det 1,4m3/h? Man brukar styra flöde med injusteringsventil(STAD).
1-plans med källare, frÃ¥n 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till lÃ¥g temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, rÃ¥d och kunskaper frÃ¥n detta VÄRMEPUMSFORUM ! SÃ¥ visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! FrÃ¥n 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

Utloggad Jiri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥ngsysslare
SV: Beregning av sirkulasjonspumpe ved gulvvarme
« Svar #7 skrivet: 01 mars 2017, 00:23:34 »
http://www.lksystems.se/globalassets/inriver/resources/schablondimensionering-av-matningsledning.pdf
Tabell där du ser vad för flöde som behövs till slingorna. En hel del att strypa kvar efter VPn.
1-plans med källare, frÃ¥n 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till lÃ¥g temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, rÃ¥d och kunskaper frÃ¥n detta VÄRMEPUMSFORUM ! SÃ¥ visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! FrÃ¥n 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

Utloggad Jiri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥ngsysslare
SV: Beregning av sirkulasjonspumpe ved gulvvarme
« Svar #8 skrivet: 01 mars 2017, 00:51:53 »
Egentligen du är i behov av typ LK-pushshunt med CPump inbyggt och slingfördelare.
1-plans med källare, frÃ¥n 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till lÃ¥g temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, rÃ¥d och kunskaper frÃ¥n detta VÄRMEPUMSFORUM ! SÃ¥ visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! FrÃ¥n 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

Utloggad Jiri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥ngsysslare
SV: Beregning av sirkulasjonspumpe ved gulvvarme
« Svar #9 skrivet: 01 mars 2017, 19:56:59 »
Nåt sånt som klarar dina behov och värmekretsfördelare.
http://www.vvstorget.se/minishunt-15mmg20-p-7673.html
1-plans med källare, frÃ¥n 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till lÃ¥g temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, rÃ¥d och kunskaper frÃ¥n detta VÄRMEPUMSFORUM ! SÃ¥ visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! FrÃ¥n 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

Utloggad Perak

  • En viss erfarenhet av VP. Stor av värme/kylsystem i övrigt.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 513
  • Karma +0/-0
  • Varför blir allt sÃ¥ komplicerat till en själv??
SV: Beregning av sirkulasjonspumpe ved gulvvarme
« Svar #10 skrivet: 01 mars 2017, 20:11:00 »
Lessen att behöva säga det Jiri. Men du är helt ute och cyklar. Men jag hinner inte gå in på det nu. Måste ut med hunden innan det är för sent. Får se om jag orkar komma in å förklara senare. JanBe. Pumpen du föreslår funkar. Men är åt h-vete för stor. Å kostar typ 20000:- Finns andra alternativ att tänka på. A och O är att dimensionera rätt.
Egen VVS företagare sedan -85. I branschen sedan -76.
Inriktar mig inte specifikt på värmepumpar. Men installerar kanske 5-6 st per år. Märkesoberoende. Har mest jobbat med CTC, Nibe, Senast Thermia/Danfoss

Utloggad Jiri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥ngsysslare
SV: Beregning av sirkulasjonspumpe ved gulvvarme
« Svar #11 skrivet: 01 mars 2017, 20:31:30 »
Perak! hur visste du att jag brukar motionscykla när jag inte är ute med hunden?
Alltid roligt att höra andras åsikter och kunnande. ::)
1-plans med källare, frÃ¥n 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till lÃ¥g temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, rÃ¥d och kunskaper frÃ¥n detta VÄRMEPUMSFORUM ! SÃ¥ visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! FrÃ¥n 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

Utloggad Perak

  • En viss erfarenhet av VP. Stor av värme/kylsystem i övrigt.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 513
  • Karma +0/-0
  • Varför blir allt sÃ¥ komplicerat till en själv??
SV: Beregning av sirkulasjonspumpe ved gulvvarme
« Svar #12 skrivet: 01 mars 2017, 21:41:24 »
SÃ¥ här ligger det till. Termen m (meter) har ingenting med höjden att gör. Det används av gammal hävd märkligt nog. Pumpens uppgift är att övervinna det friktionstryckfall som uppstÃ¥r när ett visst flöde cirkulerar genom ett rörledningssystem. Tryckfallet är helt avgörande pÃ¥ vilken storlek pÃ¥ rör och vilken mängd vatten som skall cirkulera. Mängden vatten avgörs av vilket effektbehov man har. Om vi nu leker med JanBe,s fall, sÃ¥ kommer hans anläggning vara pÃ¥ 300kvm när det är klart. Eftersom inte effektbehovet är känt, sÃ¥ är det vedertaget frÃ¥n leverantörerna att man räknar med 50w/kvm.  50x300=15kw. Ett lämpligt Dt över golvet är 5grader. Det blir dÃ¥ ganska enkelt att räkna pÃ¥ flödet med ekvationen q= p / 4,18xDt. I det här fallet dÃ¥. 15 / 4,18x5= 0,717 l/s. Beroende pÃ¥ vilken dimension man använder sÃ¥ blir ju tryckfallet därefter. Som exempel blir det i ett 42cu rör 89,5 pa/m ett 28 rör 649 pa/m. Tryckfallet Skall beräknas frÃ¥n pumpen till den fördelare som ligger längst frÃ¥n pumpen, vidare genom den sämst belägna slingan, tillbaka till VP, tank eller vad man väljer att ha. Lägg pÃ¥ 1 meter för varje böjj och ventil sÃ¥ börjar man närma sig vilket tryckfall man skall övervinna. Som du förstÃ¥r skiljer det ganska mycket pÃ¥ vilket rör man väljer. Hur som helst. Vi säger att det summerade tryckfallet (benämns Dynamiskt tryckfall) blir 35kpa eller 3,5m om man sÃ¥ vill. Om man dÃ¥ gÃ¥r in och väljer en pump, sÃ¥ mÃ¥ste man välja en pump som klarar att övervinna 35kpa med bibehÃ¥llet flöde. Grundfoss 25/60 klarar tryckfallet och flödet ganska precis om man har 20kpa kvar att cirkulera med. Den ger inte 60 utan närmare 55kpa. Annars mÃ¥ste man gÃ¥ upp i pumpstorlek, vilket kostar ganska mycket mer i inköp, och dessutom i driftkostnad. Sen kan man naturligtvis öka temperaturfallet och därmed sänka flödet, vilket för med sig andra aspekter att ta hänsyn till. SÃ¥som framledningstemp, trägolv komfort etc.
Den schunt du har föreslagit LK M60 klarar enligt fabrikanten en slinga på 60kvm, så den är inget alternativ. Det finns större. Javisst. Men varför när det finns en styrning i värmepumpen.
Eftersom värmepumpens nominella (beräknade) flöde garanterat är betydligt mycket lägre än det flöde som golvvärmen behöver, så skulle jag föreslå en lösning med arbetstank, alla dar i veckan. Sen finns det varianter på det oxå. När jag köpte kåken 2010, så var det en hemmaslöjdare som tyckte att han hade koll på läget. Var jättestolt att han byggt allt själv. Han hade dn22 på allt och det var omöjligt att få ut mer än 0,25 l/s. Visst det blir varmt, om det inte är -15 ute. Men det ojämn värme över golven och klimatet därefter. Nu har jag löst det med en arbetstank som jag har en sekundär schunt mellan tank och fördelare. Schunten styrs av värmekuva 2 i värmepumpen, inställd något lägre än kurva 1 som jobbar mot tanken. Då får jag rätt flöde på både värmepump och golvvärme. Funkar riktigt bra trots att värmepumpen är allt för stor och täcker 100% av behovet. Från schunten har jag CU dn35 en kort bit, delar sedan till 3x dn28 som går till varsin fördelare. Min kåk är på 200kvm och kräver ett flöde på 0,478 l/s. JanBe,s är på 300, så det vill till att göra rätt.
Egen VVS företagare sedan -85. I branschen sedan -76.
Inriktar mig inte specifikt på värmepumpar. Men installerar kanske 5-6 st per år. Märkesoberoende. Har mest jobbat med CTC, Nibe, Senast Thermia/Danfoss

Utloggad Jiri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥ngsysslare
SV: Beregning av sirkulasjonspumpe ved gulvvarme
« Svar #13 skrivet: 01 mars 2017, 22:42:54 »
Hej Perak!
Mycket snyggt presentation, rätt avancerat från en som verkar vara väl insatt i teori.
För min del så har det handlat om industriellt yrkesarbete(rostfritt som specialitet).För egna behov så har jag använd beräkningsprogram (ThermoWin) och hade tillgång till flödesmätare(TA).Så det var bara att ställa in rekommenderade flöde med STAD-ventil.
Dom flesta inbyggda LP klarar av behov och är överdimensionerade. Som jag kommer ihåg så låg min på ca 3,5m3/h, 1,2m3/h behov.
Att jag har krÃ¥nglat till det med PUSH som rekommendation, beror pÃ¥ att TS saknar VP med tillhörande LP. SÃ¥ tills vidare? 
1-plans med källare, frÃ¥n 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till lÃ¥g temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, rÃ¥d och kunskaper frÃ¥n detta VÄRMEPUMSFORUM ! SÃ¥ visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! FrÃ¥n 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

Utloggad Jiri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥ngsysslare
SV: Beregning av sirkulasjonspumpe ved gulvvarme
« Svar #14 skrivet: 01 mars 2017, 23:10:01 »
Vist Perak, nu har jag lite funderingar?
Det handlar väl inte om en slinga som ska klara av 300m2 då lär man behöva rätt kraftigt flöde om man kollar i tabell för LK slang.
Uppdelat som tänkt, så borde flöde per slinga inte överstiga VP-n behov till rätt flöde? Tänker jag fel?
Jiri
1-plans med källare, frÃ¥n 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till lÃ¥g temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, rÃ¥d och kunskaper frÃ¥n detta VÄRMEPUMSFORUM ! SÃ¥ visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! FrÃ¥n 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!