Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Byte av Wilo Star Z15, värt det extra priset?  (läst 1533 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kvistberg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Byte av Wilo Star Z15, värt det extra priset?
« skrivet: 08 februari 2016, 10:52:53 »
Hej!

Rörmokaren konstaterade att min VV-pump en Wilco Star-Z 15 har gett upp och dax att byta den.

Kollar runt på nätet och hittar två stycken. Är det värt att betala ca 1300 kr extra för timer och termostat? Just nu har jag en vanlig timer sittandes i 230-volt uttag. Kör bergvärme eller vedeldning med ack-tankar som uppvärmning.

http://www.dinvvsbutik.se/sv/artiklar/wilo-cirk-p-star-z-15-tt.html

http://www.rinkabyror.se/artikel/wilo-cirkpump-star-z-nova/


Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4359
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Byte av Wilo Star Z15, värt det extra priset?
« Svar #1 skrivet: 08 februari 2016, 12:29:50 »
Jag antar att den fastnat.

Jag har en Wilo Star Z Nova, och den brukar fastna.

Första gången plockade jag loss motordelen och snurrade på impellern, men sedan har jag bara knackat på huset och lyssnat så man hör att den snurrar istället för att bara surra.

De verkar inte palla för intermittent drift med stor variation i tryck (VV körning med VP).

Prova att knacka på den, och du kanske skall låta den gå kontinuerligt och strypa flödet i stället för att köra den intermittent med timer?
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 622
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!