Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Fick testat snöslungan för nÃ¥n vecka sedan för första gÃ¥ngen!  (läst 7014 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hej!

Det kom lite snö här runt hjul, nÃ¥n halvblöt historia pÃ¥ runt 10cm sÃ¥ jag fick testat den nyinköpta snöslungan för första (och kanske sista  ;) ) gÃ¥ngen  :)
Tyckte den gjorde sitt jobb bra, dock kräver det ju lite "planering" var man ska köra och Ã¥t vilket hÃ¥ll man ska slunga snön Ã¥t men man vänjer sig väl  tummenupp
Dock var väl backväxlarna overkill  Sc:,h
Den gÃ¥r ju sÃ¥ sakta pÃ¥ backen sÃ¥ det gick ju fortare att bara ta slungan och rulla den bakÃ¥t med handkraft  >:(
Är väl i stora drag nöjd med den MEN jag tyckte den var aningen lätt till vikten...
Körde man tex över ett spÃ¥r som en bil kört sÃ¥ ville den lixom gÃ¥ över den packade snön och sen fortsätta dra sig uppÃ¥t för att gräva sig ur snön sas  ???
För stt få den till att ta snö så fick jag lyfta den i bakkant så den fick nytt tag men i gengäld driver den ju inte då ist och pressa man hjulen i backen så den drev så tog den inte snö lika bra.
Dock fungerade det allt som det är tänkt den mesta tiden jag var ute och körde med den, dvs man bara gÃ¥r efter den och kör och den gör sitt jobb  tummenupp
Men det känns som en uppsättning snökedjor skulle göra gott och sen funderar jag pÃ¥ om man inte skulle förbättra slungans egenskaper om man fick lite vikt i fronten pÃ¥ den  dontknow
Med kedjor pÃ¥ hjulen och nÃ¥gra vikter pÃ¥ tratten där snön matas in sÃ¥ kanske den skulle bli mer optimal, vad tror ni  Sc:,h
VÃ¥gar jag köpa lite blyvikter och skruva pÃ¥ uppe pÃ¥ tratten till inkastet  dontknow
Cirka 10kg extra i fronten hade nog inte skadat för självaste snöslungandet  :)

http://www.clasohlson.com/se/Tv%C3%A5stegs-sn%C3%B6slunga-Cotech-3,5-kW/Pr315052000
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad jojje

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 476
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Mina grannar ger igen köpte egna Cerwin Vega.
Ja lite extravikt på intagskåpan skadar nog inte samt kedjor på hjulen.
Är ju en nackdel med dessa lätta slungor att dom gärna klättrar upp på snön istället för att gräva sig framåt i snön.

Själv har jag ännu inte kört något ännu, men i veckan ser det ut som vitjäveln kommer och då ska oxen och jag göra processen kort med den.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
Kedjor är ett mÃ¥ste pÃ¥ snöslunga köpte en ny Stiga 2001 där säljaren pÃ¥stod att det gick bra utan kedjor men det blev bara 1 skottning utan snökedjor. Nu har jag en Honda med kedjor  tummenupp
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Volvo245GLT

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ljusne
  • Antal inlägg: 490
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
Kedjor är ett måste ja, utan tvekan.

Funderar även över dessa medar: http://www.jula.se/catalog/tradgard/tradgardsmaskiner/snoslungor/tillbehor/glidskidor-721425/
NÃ¥gon som har testat?

Mr Gilson är iallafall nyservad nu och har 10 liter prima alkylatbensin att sörpla i sig.  tummenupp
Bilden är tagen 11:e januari i fjol. Till veckan så lär det bli premiärkörning för säsongen om man får tro prognosen!
Thermia Villa 75 -03
Thermia DUO 12 -85
Panasonic E21DKE -05

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Dom där glidskenorna har jag svårt att förstå nyttan med? Friktionen hos dom metallskenor som sitter där idag kan väl inte vara så mycket större att det märks på bränsleförbrukningen?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad shelter

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tekniknörd
Har 4.8kW varianten och den är ganska tung tycker jag, inget man vill dra runt på manuellt, tacksam för backväxel på den.
Däremot har den blivit lite långsam och seg på just backväxeln, nån som har koll på vad det kan bero på?
Panasonic CU-6501 AVT (CU-E12EKEB)
Fujitsu LEC-N 12

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Dom där glidskenorna har jag svårt att förstå nyttan med? Friktionen hos dom metallskenor som sitter där idag kan väl inte vara så mycket större att det märks på bränsleförbrukningen?
Mindre grus kanske, har i flera år funderat att tillverka nåt dylikt men aldrig kommit till skott, har aldrig sett Jula-grejerna förr men dom känns lite dyra.
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
Kedjor är ett måste ja, utan tvekan.

Funderar även över dessa medar: http://www.jula.se/catalog/tradgard/tradgardsmaskiner/snoslungor/tillbehor/glidskidor-721425/
NÃ¥gon som har testat?

Mr Gilson är iallafall nyservad nu och har 10 liter prima alkylatbensin att sörpla i sig.  tummenupp
Bilden är tagen 11:e januari i fjol. Till veckan så lär det bli premiärkörning för säsongen om man får tro prognosen!
Hade en gillson för många år sen kast längd 4 meter eller så men det var bättre än spade.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Mindre grus kanske, har i flera år funderat att tillverka nåt dylikt men aldrig kommit till skott, har aldrig sett Jula-grejerna förr men dom känns lite dyra.

Friktionen på grus är väl densamma för platskenorna. Man vill väl dessutom att dom skall tränga ner lite och inte flyta uppepå snön. Annars kan man ju sätta skidor där, men plogresultatet blir inte så bra...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Menade inte friktionen utan att den inte sjunker ner i gruset så man slipper spruta iväg det.
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
Sjunker plåt lättare ner i grus ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Sjunker plåt lättare ner i grus ?
Nej men dom där är avsevärt större än original,  att svetsa fast en större plÃ¥t skulle ju funka lika bra.
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Jo, men då sjunker den ner i packad snö heller. Man vill ju inte att slungan ska gå uppepå snön.
Problem med grus har man bara första gången man skottar sen är det tillräckligt packat i botten.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Fick iaf beställt mig snökedjor till monstret nu här, hoppas de kommer till Fredag sÃ¥ jag kan fÃ¥ pÃ¥ dem pÃ¥ dem innan helgen, är tydligen oväder pÃ¥ gÃ¥ng i mina trakter om man ska tro pÃ¥ vädergudarna pÃ¥ webben, de talar om en 20-30cm under en period av 4-5 dagar sÃ¥ nu gäller det att va förberedd när det ska vräka ner pÃ¥ det där viset  ::)
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Förbered dig med en spade i hallen om du skulle bli insnöad.  tummenupp
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!