Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: golv värme.. med eller utan pusher ?  (läst 23273 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
golv värme.. med eller utan pusher ?
« skrivet: 17 oktober 2005, 21:05:30 »
Jag vet at det finns flera trådar i ämnet, men tänkte att vi skulle konsentrera oss på mit hus & min golv värme i denna tråd.

Jag har idag vattenburen värme genom vägghängda radiatorer, jag har så pass stora radiatorer att jag kan göra på kudva 5 (Nibe 1215)
Jag ska lägga golv värme i ett badrum på ca 8-9 m2 Jag tänkte lägga 12mm slang, för att inte bygga så mycke i höjd.

nu till min fråga. vad tror ni händer om jag kopplar in golv värmen presis som en vanlig radiator?
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Snorkeljohn

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 121
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: golv värme.. med eller utan pusher ?
« Svar #1 skrivet: 17 oktober 2005, 22:20:55 »
Jag har läst många kloka inlägg av dig här på forumet, så det vore roligt om jag kan bidra med något för dig. :)
Jag tror att det kommer att fungera tillräckligt bra. Jag har det på detta viset i badrummet på övervåningen och det är inga problem. Att du inte kör med höga framledningstemperaturer är ju som vi säger i Götet "görbra". ;)
Villa i Göteborg 135kvm + 80kvm källare. Thermia D8 TWS 177m aktivt borrdjup.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: golv värme.. med eller utan pusher ?
« Svar #2 skrivet: 18 oktober 2005, 07:48:31 »
Så länge du inte kommer över ca 45 grader på framledningen borde det funka.

Jag tror dock att du skulle vinna en del rent komfortmässigt på att montera en push, eller någon form av maxbegränsare.

Jag har en kompis som satt en helt vanlig rumstermostat i sin toalett, och det funkar. (Typen med kappilärrör så att man kan sätta själva ventilen på annat ställe än termostaten)

I såna fall borde den påverka en trevägsventil istället för en tvåvägs, detta för att inte ändra på flödena i systemet.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: golv värme.. med eller utan pusher ?
« Svar #3 skrivet: 18 oktober 2005, 18:26:27 »
risken att köra utan pusher är väll att jag kan få för dålig sirkulation med oljämn värme som följd om jag fattat rätt?

man mad tanke på att mitt badrum ligger mitt i huset på övervåningen så krävs det nästan ingen värme för att värma det, det borde betyda att jag måste strypa kraftigt & att jag då riskerar oljämn värme. Tänker jag rätt?

grejen är den att jag inte vet vad jag ska köpa för grejor, jag bygger ju nu om badrumet & där blir det golvvärme. eventuelt blir det även golvvärme i köket, när det renoveras om några år & då kanske det även där blir golvvärme, där ska det bara vara så pass mycke värme att man inte tycker att golven käns kalla, behövs mer värme får radiatorerna så för det.

vad ska man satsa på för att inte köpa nått som inte funkar ihoppp med den eventuella ombygnaden av köket?
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Snorkeljohn

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 121
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: golv värme.. med eller utan pusher ?
« Svar #4 skrivet: 18 oktober 2005, 22:08:06 »
Jag har en kompis som har golvvärme i sin hall på ca. 5kvm samt en IVT bergvärmepump. Han har en ESBE blandningsventil som styr värmen, och han säger att det fungerar bra. Personligen tror jag dock att det fungerar lika bra med att strypa in grundflödet, under förutsättning att man inte behöver köra med höga framledningstemperaturer i övriga huset. En pusher tycker jag verkar överdrivet när det gäller ett såpass litet rum som ditt.
Villa i Göteborg 135kvm + 80kvm källare. Thermia D8 TWS 177m aktivt borrdjup.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: golv värme.. med eller utan pusher ?
« Svar #5 skrivet: 19 oktober 2005, 20:13:23 »
tanken var att andvända samma pusher till både köket & badrumet, fast köket ligger på bottenvåningen med platta på mark.
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Snorkeljohn

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 121
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: golv värme.. med eller utan pusher ?
« Svar #6 skrivet: 19 oktober 2005, 21:19:08 »
tanken var att andvända samma pusher till både köket & badrumet, fast köket ligger på bottenvåningen med platta på mark.
OK. Nu kom ju det hela i ett annat läge. Då är jag inte lika säker på min sak längre. Om du kopplar in slingorna var för sig som två "element" och sedan stryper in grundflödet, så fungerar det säkert bra i badrummet. Den längre slingan i köket är i så fall mera osäkert. Å andra sidan har jag ett rum i källaren på ca. 12kvm där det fungerade på detta viset tidigare. Där var inga problem med ojämn värme. Nu har jag kopplat ur den på grund av dåligt med isolering under plattan. Men som sagt. Jag är inte lika säker på min sak nu när köket är med i bilden.
Villa i Göteborg 135kvm + 80kvm källare. Thermia D8 TWS 177m aktivt borrdjup.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: golv värme.. med eller utan pusher ?
« Svar #7 skrivet: 19 oktober 2005, 21:30:07 »
köket är på ca 25 m2 & badrumet på 8-9, så i badrumet räcker nog en slinga, men i köket lär det nog bli flera, eventuelt åker även tvätstugan med när jag ändå är igång & då är det yttligare 10-12 m2.

men som sagt så kräver badrumet istortsätt ingen värme, ska bara värma golvet så pass att det inte käns kallt. Kök & tvättstyga ska också värmas så golvet inte käns kallt & om det behövs mer värme så får radiatorerna ta hand om det, men kök & tvätstuga har ju platta på mark, där golvna är lagda direkt på betången & huset är från 69, så det kanske går åt en del värme, även om jag bara jumar upp golvna utan att värma rummet.
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: golv värme.. med eller utan pusher ?
« Svar #8 skrivet: 19 oktober 2005, 21:35:41 »
Car man är det inte bättre med en fläkt konv i köket den klarar sig ändå med samma temp som golvvärme. Sen stänger den av värmen då du lagar mat etc med värem från ugnen.
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad Snorkeljohn

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 121
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: golv värme.. med eller utan pusher ?
« Svar #9 skrivet: 19 oktober 2005, 21:36:52 »
Oj oj oj. Det blir bara mer och mer kvadratmeter. :o
« Senast ändrad: 24 oktober 2005, 10:41:38 av Snorkeljohn »
Villa i Göteborg 135kvm + 80kvm källare. Thermia D8 TWS 177m aktivt borrdjup.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: golv värme.. med eller utan pusher ?
« Svar #10 skrivet: 19 oktober 2005, 21:48:30 »
Car man är det inte bättre med en fläkt konv i köket den klarar sig ändå med samma temp som golvvärme. Sen stänger den av värmen då du lagar mat etc med värem från ugnen.

den värmer inte mitt blivande klinkers till en dräglig barfota miljö.

jag har idag radiatorer som ger tilräckligt med värme & låg framledningstempratur, sak bara höja komforten om ett klinkersgolv instaleras !
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: golv värme.. med eller utan pusher ?
« Svar #11 skrivet: 19 oktober 2005, 21:50:18 »
Oj oj oj. Det blir bra mer och mer kvadratmeter. :o

ja  :D

det är ju flera år innan kök & tvätstuga ska kopplas på, men det vore ju fint med en lösning som gör att jag bara behöver koppla in mig på nått jag redan har instalerat, vill inte har massa cirkpumpar i onödan
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: golv värme.. med eller utan pusher ?
« Svar #12 skrivet: 20 oktober 2005, 00:04:12 »
Du verkar vara en komfortkille (anar en tjej i bakgrunden).

Om jag vore i dina kläder skulle jag nog sätta in en push, dimensionera för fler rum än du tänkt, och koppla på fler vad det lider.

Om du tycker att den extra cirkpumpen blir för dyr att driva, sätt in en bypass så länge.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Flurken

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 101
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: golv värme.. med eller utan pusher ?
« Svar #13 skrivet: 20 oktober 2005, 09:00:01 »
Har man ett litet badrum mitt i huset och bara vill ha komfortvärme varför då inte bara lägga en elslinga. Lätt och enkelt, värme också sommartid. Har så själv, enda passus är elförbrukningen. Några verkar ha försökt mäta, finns ingen tråd om det?

Var vädigt inne på vattenburet i golvet i hallen. Blandat material trä/klinker. Svårt att få riktigt bra med råd. Det enda säkra rådet jag fick var att ha separata pushers (språket?)! Trägolv och klinkers tål/behöver olika temperaturer. Slutade med en liten elslinga på klinkersstumpen närmast dörren och inget under trägolvet. På trägolvet som ligger "mitt i huset" har jag aldrig känt någon kyla. Funkar bra för mig.

Ligger man på olika våningsplan måste en avluftning ordnas högst upp, eller?

Platta på mark från 69 (i övrigt ett fint år!)?  ??? Sc:,h
Hur är det med underliggande isolering (obefintlig?). Finns många tyckare i detta, speciellt när det gäller fuktvandring. Fukt kan tryckas från "golvvärme" området till andra golv (=högre fuktbelastning). På sommaren utan golvvärme kommer fukten tillbaka, alternativt alltid köra värme (för att motverka fukt och ha komforten). Fast åsikter om detta går isär. Finns dom som provat och säger att det går bra (fast hur länge?).
Hus med ingutna reglar (hua!!) funkade också bra, fast bara ca 20-30år!

Hälsningar Flurken
Tidigare en Völundpump, numera en Nibe 1215-7, 450m markslinga. Huset är en Västerbottensgård, tjocka väggar och stort radiatorsystem. Dragit!

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: golv värme.. med eller utan pusher ?
« Svar #14 skrivet: 20 oktober 2005, 17:27:20 »
bila upp et golv ppå halv våningen ver & där låg det leca stan under plattan, så det är nog all issolering som finns.
tror inte fuktan blir nått problem, specielt inte då jag kommer att köra mycket låg värme

inga elslingor kommer att instaleras i detta hus punkt slut  ;)

då är det alltså en Pusher 15 jag ska ha ?


hur gör man sen? köper man en golvvärmefördelare, typ nån av dessa?
antar att dom bara visar att produkten finns i olika utföranden (2, 3, 4, slingor) fast dom monterat lite meer tilbehör på vissa ställen.


Om jag nu köper en sån här fördelare för 2 rör, kan jag bygga vidare på samma fördelare, eller måste jag köra en för 4 rör från börjag? (det går nog åt 4 slingor bara i köket)

en sista fråga i detta inlägg. om jag kör med termostat, går det då att få termostaten att reglera mot golvtempraturen istället för luft tempen i rummet?
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!