Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nytt värmesystem ÄNTLIGEN!!  (läst 18963 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
Nytt värmesystem ÄNTLIGEN!!
« skrivet: 05 juni 2011, 21:00:33 »
Jag har sÃ¥lt mitt hus sÃ¥ nu fÃ¥r jag äntligen bygga ett nytt värmesystem i det nya huset.  huuura
Där sitter redan en Terrawatt TW4 jordvärmepump, så den får vara kvar men jag ska kompletera med vattenmantlad spisinsats, solfångare och frikyla.
jag har en 500L acktank och 500L varmvattenberedare där solen kommer att mata i botten via värmeväxlare.

Jag har en liknande lösning i mitt nuvarande hus, men i det nya huset så kommer jag att försöka styra det lite smartare, nu har jag byggt ihop värmepumpstyrning ES3 och solfångarstyrning ES1 med en massa förreglande reläer och frikylan måste startas manuellt.
Jag har beställt en BAS2 från Bastec som fixar all styrning och man får hela systemet uppritat som en flödesbild och kan göra ändringar via telefonen Thumbsup

I varmvattenberedaren ska jag försöka mata toppen med hetvatten från en hetgasväxlare i värmepumpen på självcirkulation(vet inte om det kommer att funka) OM det funkar så kommer jag att få väldigt bra verkningsgrad på värmepumpen eftersom den i stort sett aldrig (sällan) behöver tillverka varmvatten.

på acktanken monteras en shunt som ska styra värmen till radiatorerna när solen sköter uppvärmningen.
alla radiatorer och golvvärmen ska ha termostater.
 
Frikylan kommer att bli duktigt överdimensionerad pga att ytjordvärmen inte kommer att hålla så låg temp. har räknat på 15 ºC in, så det blir ganska stora konvektorer
« Senast ändrad: 24 juli 2014, 10:58:43 av Rickard »
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Nytt värmesystem ÄNTLIGEN!!
« Svar #1 skrivet: 05 juni 2011, 21:53:41 »
Gratulerar blir säker bra om du får greja en stund Thumbsup
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Nytt värmesystem ÄNTLIGEN!!
« Svar #2 skrivet: 05 juni 2011, 22:38:12 »
Hoppas att du ska ha termostater överallt :) *roflmao*

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Nytt värmesystem ÄNTLIGEN!!
« Svar #3 skrivet: 05 juni 2011, 22:58:57 »
Hoppas att du ska ha termostater överallt :) *roflmao*
Termostater, acktank och tryckstyrd pump  Thumbsup
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Nytt värmesystem ÄNTLIGEN!!
« Svar #4 skrivet: 05 juni 2011, 23:03:09 »
Ja ni som är rörisar och lurar vanligt folk kan ju kosta pÃ¥  ;D ;D
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Nytt värmesystem ÄNTLIGEN!!
« Svar #5 skrivet: 05 juni 2011, 23:07:19 »
Ja, du kommer aldrig att kunna fÃ¥ ekonomi i en sÃ¥n anläggning...  ;D
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Nytt värmesystem ÄNTLIGEN!!
« Svar #6 skrivet: 05 juni 2011, 23:19:37 »
Det är bara att tweaka värdena så ser det kanooon ut Thumbsup

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nytt värmesystem ÄNTLIGEN!!
« Svar #7 skrivet: 06 juni 2011, 08:22:25 »
Jag har sålt mitt hus så nu får jag äntligen bygga ett nytt värmesystem i det nya huset. studs
Där sitter redan en Terrawatt TW4 jordvärmepump, så den får vara kvar men jag ska kompletera med vattenmantlad spisinsats, solfångare och frikyla.
jag har en 500L acktank och 500L varmvattenberedare där solen kommer att mata i botten via värmeväxlare.

Jag har en liknande lösning i mitt nuvarande hus, men i det nya huset så kommer jag att försöka styra det lite smartare, nu har jag byggt ihop värmepumpstyrning ES3 och solfångarstyrning ES1 med en massa förreglande reläer och frikylan måste startas manuellt.
Jag har beställt en BAS2 från Bastec som fixar all styrning och man får hela systemet uppritat som en flödesbild och kan göra ändringar via telefonen Thumbsup

I varmvattenberedaren ska jag försöka mata toppen med hetvatten från en hetgasväxlare i värmepumpen på självcirkulation(vet inte om det kommer att funka) OM det funkar så kommer jag att få väldigt bra verkningsgrad på värmepumpen eftersom den i stort sett aldrig (sällan) behöver tillverka varmvatten.

på acktanken monteras en shunt som ska styra värmen till radiatorerna när solen sköter uppvärmningen.
alla radiatorer och golvvärmen ska ha termostater.
 
Frikylan kommer att bli duktigt överdimensionerad pga att ytjordvärmen inte kommer att hålla så låg temp. har räknat på 15 ºC in, så det blir ganska stora konvektorer


Det där låter lite som jag har det med egna styrningar för pool, solfångare, frikyla o.s.v.
Min sambo säger att hon inte skulle kunna "köra huset" om jag "trillar av pinn", och huset kan nog bli svårsålt p.g.a. all teknik, men du kommer säkert att få en väl fungarande anläggning.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Nytt värmesystem ÄNTLIGEN!!
« Svar #8 skrivet: 06 juni 2011, 09:05:38 »

Det där låter lite som jag har det med egna styrningar för pool, solfångare, frikyla o.s.v.
Min sambo säger att hon inte skulle kunna "köra huset" om jag "trillar av pinn", och huset kan nog bli svårsålt p.g.a. all teknik, men du kommer säkert att få en väl fungarande anläggning.

precis det som jag ska försöka undvika i det nya huset, jag kommer att få ett h-vete att försöka utbilda de nya ägarna till mitt gamla hus på värmesystemet...
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nytt värmesystem ÄNTLIGEN!!
« Svar #9 skrivet: 06 juni 2011, 09:17:07 »

Det där låter lite som jag har det med egna styrningar för pool, solfångare, frikyla o.s.v.
Min sambo säger att hon inte skulle kunna "köra huset" om jag "trillar av pinn", och huset kan nog bli svårsålt p.g.a. all teknik, men du kommer säkert att få en väl fungarande anläggning.

precis det som jag ska försöka undvika i det nya huset, jag kommer att få ett h-vete att försöka utbilda de nya ägarna till mitt gamla hus på värmesystemet...

Du fÃ¥r helt enkelt skriva en manual.  ^-^
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Nytt värmesystem ÄNTLIGEN!!
« Svar #10 skrivet: 06 juni 2011, 12:57:23 »

Det där låter lite som jag har det med egna styrningar för pool, solfångare, frikyla o.s.v.
Min sambo säger att hon inte skulle kunna "köra huset" om jag "trillar av pinn", och huset kan nog bli svårsålt p.g.a. all teknik, men du kommer säkert att få en väl fungarande anläggning.
precis det som jag ska försöka undvika i det nya huset, jag kommer att få ett h-vete att försöka utbilda de nya ägarna till mitt gamla hus på värmesystemet...
Det räcker väl att rekommendera adressen till VP-forumet!  ;D
Du fÃ¥r helt enkelt skriva en manual.  ^-^
Vart tog mitt förslag vägen? NÃ¥väl igen dÃ¥: ge dom en länk till varmepumpsforum.com !  DÃ¥ kan vi andra oxÃ¥ ta del av din manual?
« Senast ändrad: 06 juni 2011, 17:40:21 av bopakoster »
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Nytt värmesystem ÄNTLIGEN!!
« Svar #11 skrivet: 06 juni 2011, 17:20:08 »
Du fÃ¥r helt enkelt skriva en manual.  ^-^
tro't eller ej, men jag har faktiskt gjort en manual med elritningar och flödesbilder och allt.
Jag insåg när jag monterat in det tredje reläet för att få den funktion jag ville så fanns inte en chans att jag skulle komma ihåg hur jag kopplat, så jag gjorde ett elchema och det är jag tacksam för idag :)
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Nytt värmesystem ÄNTLIGEN!!
« Svar #12 skrivet: 27 mars 2012, 07:30:18 »
Äntligen, steg ett i min plan genomförd, solfångaren rullar och går som den ska.

Håller på att riva den gamla öppna spisen för att få in en vattenmantlad kamin istället, den ska kopplas ihop med solfångarsystemet vad det lider.

Fasen vad svÃ¥rt det är att hitta tid till sina projekt   :( jag har ju massor att saker som jag vill göra
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad maos66

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 437
  • Karma +0/-0
SV: Nytt värmesystem ÄNTLIGEN!!
« Svar #13 skrivet: 27 mars 2012, 20:39:00 »
Min fru brukade påtala för allt och alla att hon aldrig skulle kunna kasta ut mig pga "kärnkraftverket" i pannrummet. Jag författade en manual som skulle funka för en "outsourcead" drift från Inden.
"Valet är ditt..." påtalade jag vid överlämnandet.
* 2 st Borö 500 l "acktankar" med solslinga
* 10,5 m2 Aquasol Big AR - solfångare
* LVVP Nibe F2120-12 - SMO40
* 9 Kw Relek elpatron (4-steg)
* Vedpanna (ej använd sedan 2016)

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Nytt värmesystem ÄNTLIGEN!!
« Svar #14 skrivet: 27 mars 2012, 20:40:52 »
Min fru brukade påtala för allt och alla att hon aldrig skulle kunna kasta ut mig pga "kärnkraftverket" i pannrummet. Jag författade en manual som skulle funka för en "outsourcead" drift från Inden.
"Valet är ditt..." påtalade jag vid överlämnandet.
och?
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!