Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IVT 490 vatten läcker ner pÃ¥ kraftkortet  (läst 25061 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kaxis

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
IVT 490 vatten läcker ner på kraftkortet
« skrivet: 18 januari 2011, 20:39:43 »
Pannan står still och kraftkortet ser bränt ut.
Det går en luftslang mellan ovandelen där fläkt mm är och ner i utrymmet där kraftkort och elpatron sitter.
Av okänd anledning kom det vatten som letade sig ner via luftslangen och kortslöt elutrustningen.
I botten på ovandelen är det blött i isoleringen.

Är detta ett känt problem ?
Vad kan orsaken vara det vattnet ? Det är inte stopp i slangen.
Kan man ta bort luftslangen som är till för att ventilera utrymmet där kraftkortet sitter ?
För att undvika att det händer igen.

Tur att det inte är minus 25 !!

Tacksam för svar

Anders

Utloggad MÃ¥nsson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Billeberga / SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 76
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • http://e-logger.se/pub?billeberga
SV: IVT 490 vatten läcker ner på kraftkortet
« Svar #1 skrivet: 18 januari 2011, 22:32:49 »
Jag råka ut för något liknande men då var det fläkten som tog stryk och fick bytas.

Orsaken var stopp i spillvattenslangen, en géle klump stoppa flödet i slangen ända nere i spillvatten koppen.
Följden blev ganska mycket kondensvatten i ovandelen och fläkten haverera.
Nu håller jag koll på slangen, det blir billigare så. :)

Luftslangen mellan ovandel och el-lådan sticker upp 5-10cm i ovandelen så det skall mycket till för att vattnet skall hitta vägen ner i slangen.
Men en dålig tätning på genomföringen gör att vattnet kan följa utsidan av slangen ner till el-lådan.

Luftslangen hade jag inte tagit bort, den ventilerar el-lådan för att komponenterna skall hålla längre.

//MÃ¥nsson
1 1/2 plans villa i Skåne på 190m2 boyta + 50m2 uppvärmt garage och förråd (15°C). 240m2 golvvärme. IVT490 frånluftsvärmepump installerad 2001. 7,2 m2 solfångare (80rör) från Solkungen (213° riktning och 52° lutning) och 750L ackumulatortank från Husqvarna-tanken uppstartat december 2010. Sfinx 6Kw LVVP uppstartat januari 2012

Utloggad el-koll

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Mölndal
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Hus under bygget
SV: IVT 490 vatten läcker ner på kraftkortet
« Svar #2 skrivet: 28 januari 2011, 15:05:17 »
Hände mig med nyss, kom hem 1 dec efter 1 mån i thailand. Is i toastolen och alla krukväxter ihjälfrusna.... Stopp i kondensslangen, vatten runnit åt sidan och droppat ned på höger sida och kommit till kraftkortet och där kortslutit de 2 optokopplarna som styr shunt. Shunten hade ställt sig i kallt läge.
Inte ett pip i min manual att man regelbundet måste peta bort slemproppar där. Skäms IVT!
Jag tömde en P11 tub med "tjärmunstycket" på i vardagsrummet och tinade upp huset.
Klart det händer just den enda veckan utan husvakt i just den kallaste novembermånaden i mitt liv.
Hus 178 kvm i 2 plan byggt 2003, IVT 490 + ny Booster
2 vuxna, 3 barn, 18700 kWh 2010

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: IVT 490 vatten läcker ner på kraftkortet
« Svar #3 skrivet: 29 januari 2011, 22:47:58 »
Hände mig med nyss, kom hem 1 dec efter 1 mån i thailand. Is i toastolen och alla krukväxter ihjälfrusna.... Stopp i kondensslangen, vatten runnit åt sidan och droppat ned på höger sida och kommit till kraftkortet och där kortslutit de 2 optokopplarna som styr shunt. Shunten hade ställt sig i kallt läge.
Inte ett pip i min manual att man regelbundet måste peta bort slemproppar där. Skäms IVT!
Jag tömde en P11 tub med "tjärmunstycket" på i vardagsrummet och tinade upp huset.
Klart det händer just den enda veckan utan husvakt i just den kallaste novembermånaden i mitt liv.

MÃ¥ste ha varit det mest komiska jag läst denna vecka, "Is i toastolen och alla krukväxter ihjälfrusna"  *roflmao*

Flåt men bilden ligger på den humoristiska sidan.

Ja både November och December kräver knäskydd.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad Raj

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 277
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: IVT 490 vatten läcker ner på kraftkortet
« Svar #4 skrivet: 01 februari 2011, 19:21:51 »
Det hände till min FLVP för några år sedan också. Vatten läckte ner till kretskort som slutade fungera. Kondens vatten plast slang från övre delen av FLVP till spilvatten kopp i nedre delen måste rensas med vajer en gång om året enligt tekniker som var hos mig. Använd samma vajer som vid avlopps rensning. Det blir lätt stopp i den. Det står ingenting om detta i manualen.
Blekinge, 150 kvm, ett och ett halv plan, byggt pÃ¥ 80 talet, Autoterm 190F flvp monterad Jan 2005. TvÃ¥ vuxna och tvÃ¥ tonÃ¥ringar. Totalt elkonsumtion 14800KWT/Ã¥r (2005-2006) efter FLVP. Innan FLVP, med bara elpanna och vatten buren radiatorer 23000KWT/Ã¥r. Monterad även en Toshiba RAS 13 luft-luft VP i Juli, 2006. Med FLVP och LL-VP ligger Ã¥rs total förbrukning pÃ¥ 11000-12000KWH nu mera.  Aug 2008 monterad även en krypgrundsavfuktare model Acetec PD250. Bytt Autoterm 190F till Nibe 370F den Okt 07, 2019.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: IVT 490 vatten läcker ner på kraftkortet
« Svar #5 skrivet: 02 februari 2011, 23:36:43 »
Har hänt mig med. Konstigt att man inte kan göra något åt ett, tydligen vanligt och ganska enkelt fel. ???
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad pjoffen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 422
  • Karma +0/-0
SV: IVT 490 vatten läcker ner på kraftkortet
« Svar #6 skrivet: 03 februari 2011, 00:02:02 »
Verkar som att det är dags att kolla upp den där slangen för min del ocksÃ¥ innan det blir nÃ¥t jävulskap.  :o
140m2 1 1/2 plans hus i Sundsvall, byggår 1994.
Vattenburen golvvärme på bottenvåning (80m2), elradiatorer på övervåning (60m2).
IVT12GR-N luftvärmepump installerad November 2008.
IVT490 frånluftsvärmepump installerad Januari 2009.
Årsförbrukning Nov 07 till Nov 08: 22874kWh (med trasig frånluftsvärmepump Autoterm Corus 2000A).
Årsförbrukning Jan 09 till Jan 10: 12100kWh

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: IVT 490 vatten läcker ner på kraftkortet
« Svar #7 skrivet: 03 februari 2011, 07:34:35 »
Hänt mig med på min gamla es280. Då rann vattnet ner och knäckte ett par kontaktorer som satt längst ner.

Min teori varför dom får "snuva" är att det kommer sig av partiklar i luften, tex fibrer, rester av tvätt/skölj medel via torkskåp/tumlare som ofta sitter i samma utrymme. Dessa partiklar blandas med spillvattnet och bildar geggan

mvh
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: IVT 490 vatten läcker ner på kraftkortet
« Svar #8 skrivet: 10 februari 2011, 21:11:16 »
El-koll, du hade tur så inget frös sönder och vatten sprutade.!

Har en kollega som är i Thailand stora delar av vintern, han installerade webcams som riktas mot bergvärmepumpen och en mot rumstermometer, och kan logga in på denna världen över, och nån som kan kolla läget om det behövs..
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Timpa_w

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Ängelholm
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: IVT 490 vatten läcker ner på kraftkortet
« Svar #9 skrivet: 22 mars 2011, 22:06:40 »
Har även hänt oss också >:(. Fick ringa servicekillen och han sa att dom hade varit hos någon mer som haft samma problem :-\ Jag har inte hittat i min läsning om någon extra koll på den slangen, är det jag som inte kan läsa?
Eksjöhus, Sandhem 2008 132m2. IVT 490 . Golvvärme hela huset. Kamin Contura 460. 22 Grader inne.
2011-05-24 FUJITSU NOCRIA 14 LBC INVERTER INSTALLERAD(Vet den är stor, men tanken var kyla på sommaren.
 
Har under 2011 installerat Braskamins ventil Uponor WGF till golvvärmen och äntligen (Mars) en RUMSGIVARE. Dagen innan, under samma förutsättningar sÃ¥ drog pannan 37Kwh och efter installerat RUMSGIVAREN  16Kwh dagen efter och 17Kwh
*************************************************
El förbrukning Panna 2008:11663Kwh   2009: 8873Kwh 2010:11231Kwh 2011:7700Kwh

Utloggad mk31

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
SV: IVT 490 vatten läcker ner på kraftkortet
« Svar #10 skrivet: 24 mars 2011, 19:42:40 »
Om man lyssnar i spillvatten-slangen skall man kunna höra fläkten som sitter ovanpå.
Gör man inte detta är det sannolik stopp nånstans i slangen. Fick detta tips av en servicekille när han tittade till min pump i ett annat ärende.


Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: IVT 490 vatten läcker ner på kraftkortet
« Svar #11 skrivet: 24 mars 2011, 20:42:38 »
Spelar ingen roll vad man har för något, husvakt måste till flera dagar/vecka för att undvika "katastrofer". Man vet aldrig, oavsett vad man har och hur nytt det än är!
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

RHE

  • Gäst
RHE
SV: IVT 490 vatten läcker ner på kraftkortet
« Svar #12 skrivet: 22 maj 2012, 11:43:27 »
Hej, Jag har haft diverse problem med min IVT 495 i tre år och efter fem år drift började alla fel.
Kraftkort två ggr. Fläkt, gaspåfyllning, trycksensorer...
Kraftkortet är rena skämtet hos IVT490 modeler. Skadas både p.g.a. av vattenläkage
som inte borde uppstå och även dåliga komponenter. Kontakter smälter. Felet är känd
hos IVT men de håller tyst om det. De uppmanar sina leverantörer att inte svara på kundfrågor
och bara hänvisa till IVT som låter frågor vara obesvarade.
Företaget borde skämmas för skräp som de säljer. Över 20,000kr reparationskostnad på tre år!

RHE

  • Gäst
RHE
SV: IVT 490 vatten läcker ner på kraftkortet
« Svar #13 skrivet: 22 maj 2012, 11:57:27 »
Har även hänt oss också >:(. Fick ringa servicekillen och han sa att dom hade varit hos någon mer som haft samma problem :-\ Jag har inte hittat i min läsning om någon extra koll på den slangen, är det jag som inte kan läsa?
Orimligt krav av leverantören. Skålen sitter inte särkilt lättåtkomligt, plus att man måste vara någorlunda
teknisktkunnigt för att hantera det. Undrar vad skulle en gammal pansionär göra med sådana krav. Bara att
lyfta bort den tunga locket kan vara svÃ¥rt för vissa gamla kunder. Varför designar IVT produkter som kräver sÃ¥dana Ã¥tgärder av kunden. Sist men inte minst varför finns skÃ¥len där överhuvudtaget som kan samla skräp och täppa till slangen? Varför inte leda ut slangen frÃ¥n baksidan av apparaten och göra det lättÃ¥tkomligt för rensning om det nu behöver sÃ¥dana Ã¥tgärder! 

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: IVT 490 vatten läcker ner på kraftkortet
« Svar #14 skrivet: 23 maj 2012, 19:43:17 »
Orimligt krav av leverantören. Skålen sitter inte särkilt lättåtkomligt, plus att man måste vara någorlunda
teknisktkunnigt för att hantera det. Undrar vad skulle en gammal pansionär göra med sådana krav. Bara att
lyfta bort den tunga locket kan vara svårt för vissa gamla kunder. Varför designar IVT produkter som kräver sådana åtgärder av kunden. Sist men inte minst varför finns skålen där överhuvudtaget som kan samla skräp och täppa till slangen? Varför inte leda ut slangen från baksidan av apparaten och göra det lättåtkomligt för rensning om det nu behöver sådana åtgärder!

En värmepump är inget kylskåp eller frys som kan gå själv utan åtgärd.
Och en kyl/frys behöver också avfrostas ibland.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!