Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vatten (mycket) ur luftskruven pÃ¥ Grundfos cirkulationspump  (läst 19976 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Villvetamera

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
Har en 2 Ã¥r gammal Nibe 310p och har senaste dagarna tyckt att det varit en väldigt stor diff mellan framledningstemperaturen pÃ¥ kanal 2 och beräknad framledning pÃ¥ kanal 10. Började misstänka att cirk.pumpen inte gick som den skulle. Jag brukar ha den pÃ¥ läge 2 dÃ¥ radiatorerna brusar pÃ¥ läge 3. Satte nu upp den till läge 3 och dÃ¥ blev det ett ganska högt skrikande ljud frÃ¥n pumpen. Slog av strömmen helt och började skruva ut luftskruven pÃ¥  cirk.pumpen och dÃ¥ kom det massor av vatten. Efter ca 1 liter sÃ¥ gav jag upp och skruvade tillbaka luftskruven.
Vet inte hur pumpen ser ut inuti, men är det lagret som redan lagt av efter 2 år?
1-plansvilla frÃ¥n 2008 pÃ¥ ca 140 m² i SkÃ¥ne. Nibe  F730 med radiatorer och el-komfortvärme pÃ¥ ca 40 m², braskamin Scan 50.

Inloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3890
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Vatten (mycket) ur luftskruven på Grundfos cirkulationspump
« Svar #1 skrivet: 01 september 2010, 20:13:30 »
Det är väl bra om det bara kommer vatten......
« Senast ändrad: 01 september 2010, 20:19:09 av rocas »
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Du kan skruva ur skruven och det kommer att läcka en del men inte mer än man kan överleva, när skruven är urtagen är det bara att sätta in en mejsel och känna om det gÃ¥r tungt. När det är klart är det trasa och skurhink som gäller om du har dÃ¥ligt fall till golvbrunnen  Thumbsup
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Villvetamera

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
Facit......

Servicekillen var här idag och det var cirk.pumpen som gjort sitt efter två år. Han tyckte vi hade haft riktigt otur men kunde inte se någon orsak till varför den gått sönder. Ny pump monterades och räkningen kommer senare, eftersom garantin gick ut mitten av juli 2010.
Kommer ihåg att jag tecknade Nibes extraförsäkring när vi flyttade in. Får väl se vad den kan vara värd.
1-plansvilla frÃ¥n 2008 pÃ¥ ca 140 m² i SkÃ¥ne. Nibe  F730 med radiatorer och el-komfortvärme pÃ¥ ca 40 m², braskamin Scan 50.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9634
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Vatten (mycket) ur luftskruven på Grundfos cirkulationspump
« Svar #4 skrivet: 14 september 2010, 19:03:46 »
Gissar att värmesystemet inte blivit rengjort/urspolat innan installationen av pannan. Om det inte finns ett bra smutsfilter cirkulerar ludd/partiklar/spån runt i systemet och täpper delvis till ternostatventiler samt får cirkpumpen att haverera efter några år. Plötsligt en dag blir det kallt i huset fast pannan ser ut att fungera...
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad peberman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
Jag har nog också fått haveri på pumpen...överhettningsskyddet på min 310p har löst ut 3-4 ggr, men efter avsvalning har det gått att starta om och köra i några veckor. Igår fortsatte dock tempen stiga efter omstart och när jag kände på cirkulationspumpen(en Wilo) var den väldigt varm utan att till- eller utlopp var varma. Även jag skruvade ut luftningsskruven på cirlulationspumpen och var beredd med trasa - lite vatten skulle kunna komma enl. manual, men det var nog allt mer skurhink som gällde. Därtill var vattnet smutsigt...
Är det ngn idé att försöka hjälpa pumpen igång eller har den passerat "point of no return"?
Bör man göra en ordentlig urspolning innan ny pump tas i drift? Det kanske ingår i installatörens procedur?
Lättbetonghus byggt 2000. Ett plan plus en liten övervåning, totalt 147kvm. Kallgarage med isolerat förråd som hålls frostfritt med elradiator. Nibe 310p (2000-2021), bytt till f370 okt 2021, för radiatorer och golvvärme i huset.
Första året: 27 MWh (torkning)
2001-2010: ca 20 MWh
2011: 15 MWh, kakelugnspannan 650 installerad på hösten
2012: 10 MWh
2013: 9 MWh
2014: 8 MWh, innetemperatur begränsar när elpatron tillåts
2015: 8 MWh, LLVP Daikin Emura x25 i november
8-10 kbmt blandved/Ã¥r 2011-15
2016- 9 MWh, bytt FVP till Nibe f370 i okt 2021
1-4 kbmt blandved/Ã¥r

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: Vatten (mycket) ur luftskruven på Grundfos cirkulationspump
« Svar #6 skrivet: 18 oktober 2010, 11:25:13 »
Går alltid att prova "snurra" igång pumpen som kan fungera som den skall igen, låt den vara avstängd nån timme och få svalna innan försöket.
När servicekillen kommer ut så brukar pumparna som fastnat vara "glödheta" och sitta ordentligt. Han har då två val, byta till en ny pump tid 15-30 min eller försöka få snurr på pumpen och bedömma om han tror att den kommer fungera som kan ta betydligt längre tid.
Om den nu stannar inom nån dag eller vecka så blir det ny resa och nytt besök och eventuellt tjaffs om debitering.
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad peberman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
Jag har kört igång igen och det ser OK ut så långt.
Det är dock en sak jag funderar över: Jag tittade pÃ¥ kompressorgivarens temp under uppstarten och den verkar följa panntempen väl  - det är väl ett gott tecken? IgÃ¥r stängde jag av pannan själv när de visade 44 resp 63 grader och jag befarade att överhettningsskyddet skulle lösa ut  fiR:
Nu när pannan kommit upp i ca 50 grader, kompressorn går (avluft ca 5) elpatronen har slagit av och på några ggr (verkar iofs lite onödigt då bör- och ärvärde på framledningen inte skiljer sig), så ligger kompressorgivaren cirka 10 grader under panntempen - ska det vara så? Kan det vara kompressorgivaren som lurar pannan att överhettas? Hmm...jag kanske misstog mig om cirkulationspumpen och bör köra detta vidare i en annan tråd.
Lättbetonghus byggt 2000. Ett plan plus en liten övervåning, totalt 147kvm. Kallgarage med isolerat förråd som hålls frostfritt med elradiator. Nibe 310p (2000-2021), bytt till f370 okt 2021, för radiatorer och golvvärme i huset.
Första året: 27 MWh (torkning)
2001-2010: ca 20 MWh
2011: 15 MWh, kakelugnspannan 650 installerad på hösten
2012: 10 MWh
2013: 9 MWh
2014: 8 MWh, innetemperatur begränsar när elpatron tillåts
2015: 8 MWh, LLVP Daikin Emura x25 i november
8-10 kbmt blandved/Ã¥r 2011-15
2016- 9 MWh, bytt FVP till Nibe f370 i okt 2021
1-4 kbmt blandved/Ã¥r

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9634
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Vatten (mycket) ur luftskruven på Grundfos cirkulationspump
« Svar #8 skrivet: 21 oktober 2010, 20:38:25 »
Normalt med värmeskiktning i tanken. Fördel att kompressorn jobbar mot lägre kondenseringstemp om den ändå inte orkar värma allt utan tillskott.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!