Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Golvvärme i bara ett rum  (läst 8964 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad fdeldare

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 148
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Golvvärme i bara ett rum
« skrivet: 25 november 2009, 21:49:09 »
Hej, ska gjuta igen detta golv på ca. 11m2 o nu tycker "alla" att då lägger du golvvärme, så då blir frågan! Vad behöver jag? Har tänkt ha klickgolv av någon typ så då lägger man isolering o gjuter fast slangen i armeringen o golvet direkt på betongen med mellanlägg, eller ska man ha golvspån på betongen? Läst lite om golvvärme än så länge men det står mycket om slinga,är det vad som behövs till ett rum eller kan det vara en slinga till flera rum? Om jag lägger golvvärme i detta rum kan jag förbereda för fler rum i framtiden via nån fördelare som verkar finnas? Kan man kapa o svetsa igen elementrören o gjuta in det? Jag har värmepumpen på andra sidan väggen där elementrören kommer ut, så då drar man väl golvvärmeslangen dit o kopplar på där för visst klarar cirk.pumpen i värmepumpen driva golvvärmen eller?
1,5 plans hus fr. 1920 ca.170 m2
Nibe 1235-8, 198m aktiv borra

Utloggad cheetah1

  • Knappast nÃ¥gon
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 910
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Arbetslös energitok
SV: Golvvärme i bara ett rum
« Svar #1 skrivet: 25 november 2009, 22:24:50 »
Nja, du måste nog ha en separat shuntgrupp och cirkpump, men det finns en sats från Nibe (ESV 21 heter det, står bak i din monterings och skötselanvisning) som du kan koppla elektriskt till värmepumpen, och således styra med värmepumpens automatik.
Självklart kan du förbereda för fler rum, det är bara att sätta en fördelare och plugga utgångarna du inte använder. Alternativet är att sätta en fördelare till bara ditt rum, och sen ha en förgrening på shuntgruppen som du kan dra vidare till andra rum såsmåningom.
Nibe F2020-8 + Viadrus U22 50 kW (Namnet till trots så är det en vedpanna och inte en kärnreaktor) -> 1500 liter acktankar (750 vid värmepumpsdrift) värmer 112 kvadratmeter boyta till 21-22 grader, plus ca 50 kvadratmeter oisolerad källare till ca 15-18 grader. Byggår 1922, tilläggsisolerad fasad. Beläget i "inre skåne".

Utloggad fdeldare

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 148
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Golvvärme i bara ett rum
« Svar #2 skrivet: 27 november 2009, 19:22:32 »
Den satsen var inte billig, ca 4800kr! Kan man lägga slang i cementen nu om än man inte kommer att koppla in än på ett par år, eller blir slangen förstörd om den får ligga tom? Gör man en slinga/rum eller kan man ha flera rum på samma? Vad och hur mycket isolering lägger ni under golvärme(bör väl vara bra även till radiatorer) verkar finnas olika "frigoliter" för en oinsatt.
1,5 plans hus fr. 1920 ca.170 m2
Nibe 1235-8, 198m aktiv borra

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: Golvvärme i bara ett rum
« Svar #3 skrivet: 27 november 2009, 19:43:07 »
Eftersom du inte ska ha klinkers och det finns en radiator ser jag ingen vits med golvvärme. Krångla inte till det. a:gl
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad Plutus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 575
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Golvvärme i bara ett rum
« Svar #4 skrivet: 03 december 2009, 14:37:57 »
Håller med fixaren, dessutom kan man få andra fuktproblem med golvvärme om det är källargolv. Den fukt som kokar bort vid golvärmen kondenserar där det inte är golvvärme
Hemmabyggd värmepump med frekvensstyrning och luftkyld underkylare. Vedpanna som spets,

Utloggad fdeldare

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 148
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Golvvärme i bara ett rum
« Svar #5 skrivet: 03 december 2009, 20:21:07 »
Jag har nog börjat tänka som Fixaren o Plutus, gjuta igen utan golvvärme o lita pÃ¥ elemententet fortsätter värma i framtiden,tack för rÃ¥den  tomte::
1,5 plans hus fr. 1920 ca.170 m2
Nibe 1235-8, 198m aktiv borra

Utloggad torstain

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: sundbyberg/Gotland
  • Antal inlägg: 394
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Golvvärme i bara ett rum
« Svar #6 skrivet: 04 december 2009, 11:54:18 »
När vi byggde badrum av tvättstugan i källaren så bilade vi upp golvet och la ned 10 cm isodräng och gjöt på ny platta med golvvärmeslang.
Vi har ett element där oxå men i badrum är det verkligen skönt med golvvärme. Har vi dörren stängd till resten av källaren får vi cirka 22 grader varmt där när det i resten av källaren är ca 19. Resten av huset ligger mellan 20-21 grader.
Det var tungt jobb men klart värt det. Tyvärr blev vvs räkningen rätt dyr oxå.
Nibe fighter 1230-10 med 2*300m slang på gotland i hus från -46 betonghålsten tvåvåningar, kall vind och varmkällare. Ca 200m2 uppvärmd yta.

Utloggad hulta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 546
  • Karma +0/-0
  • VVS branschen bör saneras..
SV: Golvvärme i bara ett rum
« Svar #7 skrivet: 10 december 2009, 13:01:33 »
Jag har nog börjat tänka som Fixaren o Plutus, gjuta igen utan golvvärme o lita pÃ¥ elemententet fortsätter värma i framtiden,tack för rÃ¥den  tomte::

Jag hade gjutit ner en slinga i alla fall som förberedelse till framtiden, slangen tar ingen skada av att vara tom.
Gissa att jag ångrar att jag inte gjöt ner en vattenslinga i duschrummet istället för bara elvärmeslinga, kunde ju kombinerat.
Ligger på norrsidan och värme behövs på sommaren också därför el, men kunde ju stängt av elen på vintern och kört vattenburet istället.

Har ju vattenburen golvvärme i övrigt... fiR:

Utloggad golvvärmebutiken

  • I branschen
  • Lär mig om värmepumpar
  • *****
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
    • Golvvärmebutiken.se
SV: Golvvärme i bara ett rum
« Svar #8 skrivet: 14 december 2009, 16:58:16 »
Hej fdeldaren,

Även om jag är lite partisk så skulle jag ha lagt in golvvärme om jag var dig.
Då du har radiatorer i huset så kommer du behöva en Shunt och kan inte koppla direkt på pannan då det vattnet är för varmt. Det finns färdiga paket för 10 kvadratmeter ingjutning med allt du behöver rör, pump och shunt, för under 5000:- inkl. moms. Shunten sätter du antingen direkt på dina radiator rör du redan har där eller kopplar du det inne i pannrummet.

Kan du få in isolering under plattan är det klart bra men på en så liten yta som 10 m2 är det ingen kattastrof att köra utan.

Att ha ett oisolerat golv utan golvvärme i källaren blir inte roligt.

//Martin

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Golvvärme i bara ett rum
« Svar #9 skrivet: 14 december 2009, 17:07:25 »
Hej fdeldaren,

Även om jag är lite partisk så skulle jag ha lagt in golvvärme om jag var dig.
Då du har radiatorer i huset så kommer du behöva en Shunt och kan inte koppla direkt på pannan då det vattnet är för varmt. Det finns färdiga paket för 10 kvadratmeter ingjutning med allt du behöver rör, pump och shunt, för under 5000:- inkl. moms. Shunten sätter du antingen direkt på dina radiator rör du redan har där eller kopplar du det inne i pannrummet.

Kan du få in isolering under plattan är det klart bra men på en så liten yta som 10 m2 är det ingen kattastrof att köra utan.

Att ha ett oisolerat golv utan golvvärme i källaren blir inte roligt.

//Martin

Att ha ett oisolerat golv med golvvärme i källaren blir inte billigt.
Varken i installation- eller driftkostnad.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad golvvärmebutiken

  • I branschen
  • Lär mig om värmepumpar
  • *****
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
    • Golvvärmebutiken.se
SV: Golvvärme i bara ett rum
« Svar #10 skrivet: 14 december 2009, 17:18:44 »
På endast 10 m2 blir inte förlusten neråt några större summor (någon/några hundralapp i månaden). Har man att välja på ett för kallt golv så kan det vara värt den något högre värmekostnaden. Men varför inte försöka få in 10 cm cellplast också?
Installationen tycker jag det lÃ¥ter som han tänkt göra själv dvs gratis!  ;)
« Senast ändrad: 14 december 2009, 17:27:27 av golvvärmebutiken »

Utloggad Tempo

  • I branschen
  • Nybörjare
  • *****
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Golvvärme i bara ett rum
« Svar #11 skrivet: 16 december 2009, 15:32:11 »
Jag tycker absolut du ska gjuta in slingor på 100-200 mm celplast.
Har man en gång gått på golvvärme vill man aldrig vara utan.
Strunta i shunt i detta läge utan koppla in slangen på utgående rör från värmapumpen med en trimventil. Returen från slangen förses med en termostat (överhettningsskydd) som känner av att vattnet ej är mer än tex 30°C. Thermotech har en fördelare som kallas R1 med dessa komponenter.
Tusenlappar kostar det inte heller. Shunt kan du avvakta med tills du har fler slingor du vill styra.
« Senast ändrad: 30 mars 2010, 08:35:50 av Rickard »

Utloggad fdeldare

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 148
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Golvvärme i bara ett rum
« Svar #12 skrivet: 10 februari 2010, 19:33:50 »
Tack för rÃ¥den hittills, projektet har stÃ¥tt still av vissa anledningar men nu ska det igÃ¥ng igen. Fördelen med stoppet är ju att jag hunnit fundera o det blir ändÃ¥ att lägga slang pÃ¥ armeringen sÃ¥ har jag val i framtiden, frÃ¥gan är dÃ¥ om det har nÃ¥gon betydelse vilket fabrikat pÃ¥ slangen t ex. LK eller Uponor och är det bättre ha 20mm slang än 16mm? Är det aldrig fel(hÃ¥l) pÃ¥ slangarna, tänkte om det kanske blir 5Ã¥r innan man ska sätta igÃ¥ng värmen sÃ¥ är det ju inte sÃ¥ lätt att kolla nu om den är hel?  Ska man bara dra fram sÃ¥ man har ca 1m slang vid värmepumpen sÃ¥ bör det väl gÃ¥ fÃ¥ ihop i framtiden. Och slangen tar inte skada av att ligga tom, bör man plugga den tills vidare? Förresten sÃ¥ är det inte i källare sÃ¥ jag kan isolera lätt 20cm
1,5 plans hus fr. 1920 ca.170 m2
Nibe 1235-8, 198m aktiv borra

Utloggad fdeldare

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 148
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Golvvärme i bara ett rum
« Svar #13 skrivet: 16 februari 2010, 22:11:16 »
Om jag även vill förbereda för golvvärme i rummet bakanför väggen kan jag dÃ¥ borra 2 st hÃ¥l där jag kryssat o sen sätta typ ett avloppsrör mot hÃ¥len o andra änden lÃ¥ter jag komma upp närmare värmepumpen? DÃ¥ tänkte jag att man kan gjuta igen golvet o sen i framtiden när jag river upp det andra golvet kan man skjuta in golvvärmeslangen frÃ¥n andra sidan in i avlppsröret o upp vid pumpen.  FrÃ¥gan är hur känslig  golvvärmeslangen är om den inte ligger plant utan om den gÃ¥r lite upp o ned mellan rum, fÃ¥r man dÃ¥ svÃ¥rt att fÃ¥ ut luften? Hoppas nÃ¥gon förstÃ¥r hur jag menar... :D
1,5 plans hus fr. 1920 ca.170 m2
Nibe 1235-8, 198m aktiv borra

Utloggad fdeldare

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 148
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Golvvärme i bara ett rum
« Svar #14 skrivet: 20 februari 2010, 18:56:44 »
Ingen :'( Nä, så allvarligt är det ju inte men skulle vara intressant få förslag ^-^
1,5 plans hus fr. 1920 ca.170 m2
Nibe 1235-8, 198m aktiv borra

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!