Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Har ni nÃ¥gra bra tips till en nybliven ägare av en JHR-N  (läst 2170 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad zogin

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
Hej.

Förutom nyregistrerad på forumet. (Har utnyttjat er som research för inköpet) har jag precis fått en JHR-N installerad i vårat radus. (2 våningar, 125m3). Vår totala förbrukning idag ligger på runt 17700kWh/år. (Direktverkade el-element)

Vi fick en snabb genomgång som i princip gick ut på att ha inställningarna på auto förutom på alternativet för att värma/kyla/(avfukta?) Satte tempen på 20grader. Inne delen sitter monterat under fönsterbrädan i hallen. (I princip alla har så i området jag bor i)

Två saker som jag funderade på ikväll.

Finns det något bra sätt att mäta elförbrukningen luftvärmepumpen?
ION filter på/av hur påverkar det inomhusklimatet samt förbrukning.



Alla tips är välkomna.

Utloggad risto2

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: Har ni några bra tips till en nybliven ägare av en JHR-N
« Svar #1 skrivet: 10 september 2009, 09:25:55 »
Jag har hört att ion filtret inte ska dra något extra. På maxfläkt (utan värme/kyla) och med ion filter drar den knappt ca 30w.
Jag fick höra att filtret ska rena luften frÃ¥n bakterier och sÃ¥, det är väl ingen nackdel  ^-^


Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult pÃ¥ stort IT-bolag.
SV: Har ni några bra tips till en nybliven ägare av en JHR-N
« Svar #2 skrivet: 10 september 2009, 09:47:36 »
Jag har hört att ion filtret inte ska dra något extra. På maxfläkt (utan värme/kyla) och med ion filter drar den knappt ca 30w.
Jag fick höra att filtret ska rena luften frÃ¥n bakterier och sÃ¥, det är väl ingen nackdel  ^-^



Har en sÃ¥dan pÃ¥ min Electrolux... nÃ¥gon watt drar den.  men nÃ¥gon bättre luft blir det inte. Det den gör är att avjonisera. Damm partiklar skall falla till marken .. tjoho ...
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!