Om du fylller hela systemet med kallt vatten och sedan höjer temperaturen
så ökar trycket p.g.a. att vattnet ökar i volym när det blir varmt. Ett expansionskärl
skall då ta upp den volymökningen mot en luftvolym som skall vara ca 10% av
systemets totala volym. Detta fungerar eftersom luften ganska enkelt låter sig
komprimeras, men det gör inte vattnet.
Några olika fellägen kan nu inträffa varav det vanligaste är att gummiblåsan i
exp,kärlet går sönder.
Om nu kärlets anslutning sitter uppåt, så sticker luften iväg ut i systemet med en gång
och letar sig till en högpunkt. Så länge luftvolymen finns kvar någonstans i systemet
så uppför sig trycket fortfarande normalt, men vi kommer ju så småningom att lufta
bort den ur radiatorer och andra avluftningsventiler. Systemet blir då stummare och
stummare och till sist åker trycket upp och ner beroende på temperatur.
Om kärlets anslutning sitter neråt så stannar luften kvar i kärlet och allt verkar fungera
normalt trots trasig blåsa. I ett trycksatt system har ändå luften en viss förmåga att gå
ut i vattnet och slutresultatet blir detsamma som ovan. I denna variant kan man dock
få lite respit med utbytet av kärlet genom att pumpa in ny luft genom kärlets
luftpåfyllningsventil (vanlig bilventil!!).
Det tredje fallet som kan inträffa är att blåsan vid installation är förtryckt och att blåsan
då fyller kärlet helt och har klibbat ihop med kärlets innerväggar. Systemet verkar då
uppföra sig helt stumt trots att blåsan är hel.
Alla dessa tre fall har jag råkat ut för i olika pannrum jag har varit.
Och det kan förstås vara övertryck i ett system med trasig blåsa, men trycket kommer
att variera med temperaturen