Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hög strömförbrukning i Standby ASY 9 LB  (läst 13277 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad qvisten

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 692
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Hög strömförbrukning i Standby ASY 9 LB
« Svar #15 skrivet: 21 oktober 2006, 02:13:19 »
nej jag tror inte du kopplar ur kompressorvärmaren genom att koppla som jag har det. Tror att jag har kompressorvärmaren ikopplad nu,kollade i alla böcker som följde med pumpen man kan inte hitta nÃ¥got kopplingsschema där...... men nÃ¥gon vänlig själ borde väl ha det och dÃ¥ gärna lägga upp det gärna med bild oxÃ¥.  MvH Krister   *vinkar*

Kopplings schemat följer med till ÅF. Detta är inget kund får.
Varför... KUND FÅR INTE RÖRA anslutningarna.

Sen att gå in och koppla bort kompressorvärmaren medför att man ändrar i Fujitsu byggda VP. Gör man detta så är det inte längre någon ARCTIC. Sen är jag tveksam till att CE-märkningen på VP fortfarande gäller.

Men att göra detta är enkelt. Kopplingarna sitter parallelt. En sko med 2kablar på N-plinten och en koppling på den blåa kabelen från termostaten, följ den bruna L1. Men vilken som är tråg/kompressorvärmare har jag inte kollat.

mvh Rickard

Utloggad berry

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hög strömförbrukning i Standby ASY 9 LB
« Svar #16 skrivet: 21 oktober 2006, 10:05:09 »
Är den kopplad till en säkring direkt , så skall det alltid finnas en strömbrytare . Detta gäller alla apparater som har en fast installation .

Utloggad qvisten

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 692
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Hög strömförbrukning i Standby ASY 9 LB
« Svar #17 skrivet: 21 oktober 2006, 11:31:55 »
Är den kopplad till en säkring direkt , så skall det alltid finnas en strömbrytare . Detta gäller alla apparater som har en fast installation .

2-polig arbetsbrytare eller som många L/L har stickpropp på innerdelen är även godtjänt.

mvh Rickard

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: Hög strömförbrukning i Standby ASY 9 LB
« Svar #18 skrivet: 21 oktober 2006, 13:09:50 »
nej jag tror inte du kopplar ur kompressorvärmaren genom att koppla som jag har det. Tror att jag har kompressorvärmaren ikopplad nu,kollade i alla böcker som följde med pumpen man kan inte hitta nÃ¥got kopplingsschema där...... men nÃ¥gon vänlig själ borde väl ha det och dÃ¥ gärna lägga upp det gärna med bild oxÃ¥.  MvH Krister   *vinkar*

Kopplings schemat följer med till ÅF. Detta är inget kund får.
Varför... KUND FÅR INTE RÖRA anslutningarna.

Sen att gå in och koppla bort kompressorvärmaren medför att man ändrar i Fujitsu byggda VP. Gör man detta så är det inte längre någon ARCTIC. Sen är jag tveksam till att CE-märkningen på VP fortfarande gäller.

Men att göra detta är enkelt. Kopplingarna sitter parallelt. En sko med 2kablar på N-plinten och en koppling på den blåa kabelen från termostaten, följ den bruna L1. Men vilken som är tråg/kompressorvärmare har jag inte kollat.

mvh Rickard


Tack Rickard! Har bestämt mig för att låta allt vara precis som det är från fabrik..... varför jäklas och ändra på något som funkar kanonbra......



//Krister    *vinkar*
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • GÃ¥r det att överklocka sin pump?
SV: Hög strömförbrukning i Standby ASY 9 LB
« Svar #19 skrivet: 22 oktober 2006, 14:43:57 »
... Har införskaffat en effektmätare från Jula för att hålla koll på strömförbrukningen inför denna säsong. Blev väldigt konfunderad då jag kopplade in den och märket att min Fujutsi ASY9 förbrukar 75W konstant i standby. .../Niklas
Hmm.. har du någon länk till denna effektmätare?
Är du säker på att den mäter aktiv effekt och inte bara VA (skenbar effekt).
T.ex. min Pana E9DKE ser ut som den drar 48W. Den förbrukar 0,21A på 230V.
Däremot så ligger inte strömtoppen och spänningstoppen i synk. Det gör att den aktiva effekten som din energimätare till huset mäter inte ligger på så hiskeliga siffror.
Aktiv effekt drar min E9DKE 7-8W.

Ifall din effektmätare enbart mäter ström för sig och spänning för sig och sonika multiplicerar dom så är det "skenbar" effekt den presenterar.
Skall man vara riktigt petig så är det fel att skriva "W" när man egentligen menar VA. W är "reserverat" för aktiv effekt.
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

Utloggad tolins

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: norrbotten
  • Antal inlägg: 1107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hög strömförbrukning i Standby ASY 9 LB
« Svar #20 skrivet: 22 oktober 2006, 15:50:03 »
jag tror attVärmekabeln i bottentråget är på när det blir kallare än +4

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: Hög strömförbrukning i Standby ASY 9 LB
« Svar #21 skrivet: 22 oktober 2006, 19:51:26 »
Någon som vet hur det funkar med kompressorvärmaren? Går den bara när pumpen är i standbyläget? Är det någon funktion på den så den bara är aktiv vid tex kallare än +2 grader? Men detta ska ju inte vara något problem om man har pumpen igång hela vintern och när man inte använder pumpen på sommaren drar ur stickproppen till pumpen....eller?


//Krister 
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad qvisten

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 692
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Hög strömförbrukning i Standby ASY 9 LB
« Svar #22 skrivet: 23 oktober 2006, 00:16:30 »
Någon som vet hur det funkar med kompressorvärmaren? Går den bara när pumpen är i standbyläget? Är det någon funktion på den så den bara är aktiv vid tex kallare än +2 grader? Men detta ska ju inte vara något problem om man har pumpen igång hela vintern och när man inte använder pumpen på sommaren drar ur stickproppen till pumpen....eller?


//Krister 

Både tråg/kompressor värmaren går på samma termostat +5 ºC. I och med att VP får ström från innerdelen så måste man ha VP på ON för att få ström till värmarna.

mvh Rickard

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: Hög strömförbrukning i Standby ASY 9 LB
« Svar #23 skrivet: 23 oktober 2006, 00:24:46 »
oki så när pumpen är i standbyläge så drar kompressorvärmaren ingen ström alls....? Men är kompressorvärmaren bara i bruk när man stannat av pumpen och sedan ska starta den och det är kallare än +5grader och tills kompressorn blivit varm?

//Krister
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad qvisten

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 692
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Hög strömförbrukning i Standby ASY 9 LB
« Svar #24 skrivet: 23 oktober 2006, 00:49:27 »
oki så när pumpen är i standbyläge så drar kompressorvärmaren ingen ström alls....? Men är kompressorvärmaren bara i bruk när man stannat av pumpen och sedan ska starta den och det är kallare än +5grader och tills kompressorn blivit varm?

//Krister

I standbyläge så är inga värmare på.
Det är därför som det sitter en extra plint i utedelen för att man ska kunna dra fram separat matning dock från samma arbetsbrytare.

mvh Rickard

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: Hög strömförbrukning i Standby ASY 9 LB
« Svar #25 skrivet: 23 oktober 2006, 00:57:45 »
Ok tack Rickard för att du delar med dig av dina kunskaper men har jag fattat det rätt att kompressorvärmaren bara är i drift under uppstart när det är kallare än +5 grader för att sedan slå ifrån när pumpen är i drift och kompressorn blivit varm? Eller går kompressorvärmaren hela tiden när tempen är kallare än +5 grader?

//Krister
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad qvisten

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 692
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Hög strömförbrukning i Standby ASY 9 LB
« Svar #26 skrivet: 23 oktober 2006, 21:34:56 »
Ok tack Rickard för att du delar med dig av dina kunskaper men har jag fattat det rätt att kompressorvärmaren bara är i drift under uppstart när det är kallare än +5 grader för att sedan slå ifrån när pumpen är i drift och kompressorn blivit varm? Eller går kompressorvärmaren hela tiden när tempen är kallare än +5 grader?

//Krister

Tyvärr hela tiden. Tråg/kompressorvärmaren sitter på samma bi-temp givare.
Just nu så håller Fujitsu på att titta på detta.

mvh Rickard

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: Hög strömförbrukning i Standby ASY 9 LB
« Svar #27 skrivet: 23 oktober 2006, 21:42:18 »
Hela tiden..... det verkar ju hur dumt som helst..... det borde ju inte vara sÃ¥ svÃ¥rt att sätta en egen termostat för kompressorvärmaren som tex gör att när pumpen är i drift sÃ¥ är kompressorvärmaren avstängd och när pumpen är avslagen och skall startas och det är kalllare än +5 grader dÃ¥ är kompressorvärmaren i drift tills kompressorn uppnÃ¥tt drifttemp.  Men Rickard kan du vara bussiga och hÃ¥lla oss uppdaterade om Fujitsu skulle komma med nÃ¥gon annan lösning pÃ¥ detta?

//Krister   *vinkar*
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 303
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!