Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: en el stöt  (läst 2901 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
en el stöt
« skrivet: 18 december 2016, 07:18:53 »
En panikare dök upp i går.. en gammal VVB från 1994 hade gjort sitt ,
man gör som man ska, gÃ¥r ut till el tavlan ,, nybytt central  tummenupp tänker man ,
klipper grupp 7 som är uppmärkt VVB  ,  Efter ett inbrott :'( konstaterar jag att det avsaknas lite mätinstrument som ska ligga
i röran man har,,   ahh  det är nygjort  ,, tänker jag    nono  vilket misstag ,,
en av faserna lÃ¥g pÃ¥ säkrings grupp nummer 8 ,  blött pÃ¥ golvet och jordad i VVB sÃ¥ känns det rätt bra ,,
mmm hade sparky vart på plats igår vetefan vad jag gjort ,,
pÃ¥ mÃ¥mdag är det ett besök pÃ¥ el grossen som gäller  nya mätinstrument skall inhandlas , multimetrar och tÃ¥ngampere mätare
ström kan göra riktigt ont 
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Mekaniker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södra Finland
  • Antal inlägg: 640
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: en el stöt
« Svar #1 skrivet: 18 december 2016, 08:27:21 »
Vad tyckte doktorn då när han såg dina EKG-kurvor?
I vår ålder blir det alltid "pumpen" som tar stryk, har själv fått så många redan att störningarna är tydliga...




Var med om en arbetsolycka för en elektriker nu på hösten, grabben hade armen om ett ventilationsrör och han tog med andra armen tag i plåtprofilramen som finns i lätta väggar för att komma upp under det nersänkta innertaket... Grabben föll i golvet från stegen vrålande, fick honom nerlugnad så mycket att han tog reda på vad som skett och skickades till läkare
- 25 år och hjärt-flimmer redan
Visade sig att hela stålprofilramen var på 240V, bussigt av byggjobbaren att dra in en skruv i en elkabel >:(
Inga jordfelsbrytare fanns
Mekaniker
Problemlösare inom husteknik;-)
Nibe 2025-8+Borö 500L Tank+Solfångare 6 kvm
Bor i Stockhus från 1926 i Södra Finland

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: en el stöt
« Svar #2 skrivet: 18 december 2016, 09:16:17 »
EKG kurvan va inget en doktor titta på ,, men det blev ett par bucklor på den VVB som skulle ut ,
När adrelanin nivån återgått till en mer normal nivå inser man vad som gäller ,
 man är pÃ¥ Jourjobb en lördagar  Mekaniker ,, bara köra pÃ¥ tills jobbet är klart ,
skälla på sig själv att man kopplat ur utan mätinstrument ,

Den vanan att alltid mäta innan rädda nog mig en gång ,
En 3 fas dränkbar pump hade brunnit och skulle bytas ,
bryter säkringarna  lättar pÃ¥ kÃ¥pan till kontaktormotorskyddet,
dÃ¥ har Elektrikern pÃ¥ riktigt lagt kablarna pÃ¥ skenorna  :o :o
den dränkbara pumpen är alltsÃ¥ avsäkrad med 35 Amp help  och drar dryga 3 A

Alltid mäta innan man "fuskar"  med el 
annars fÃ¥r man lätt en fördrink som känns i hela kroppen  :)
cc
 
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: en el stöt
« Svar #3 skrivet: 18 december 2016, 10:02:33 »
Köp en testmejsel för en tjuga. Den blir förhoppningsvis inte stulen och hade räddat dig den här gången.

Jag fick förresten en stöt själv i förrgÃ¥r när jag rotade i sopskopet och märkte att mössen har gnagt av isoleringen pÃ¥ sladden till diskmaskinen. Det var en sträcka pÃ¥ 7-8cm som var avgnagd, även en del av kardelerna i själva kabeln, sÃ¥ mössen verkar vara immuna pÃ¥ nÃ¥t vis.  >:(
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: en el stöt
« Svar #4 skrivet: 18 december 2016, 10:19:40 »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: en el stöt
« Svar #5 skrivet: 18 december 2016, 10:20:34 »
i morgon purjo  tummenupp ligger det nya fina grejer i lÃ¥dan ,

Dem stal nästan allt pÃ¥ det bygget vi hÃ¥ller pÃ¥ att avsluta  :'(
hade ställt ut lådorna med verktyg då min bil behövde ett akut verkstads besök. (blev dyrt )
nu är man kort pÃ¥ massor med dem fina special verktyg jag införskaffat genom Ã¥ren   :'(
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: en el stöt
« Svar #6 skrivet: 18 december 2016, 10:27:16 »
Har du kollat upp dig?
http://www.elsakerhetsverket.se/om-oss/Elolyckor/Skador-vid-en-elolycka/

Det finns bara dumma ursäkter till att jag inte gjort det carl n
förutom en akut läckande VVB va det dryga 50 lgh som inte hade VV i en av mina gamla anläggningar ,,
en trasig laddpump ,,  fixade den med  .   
samt en underhålls spolning av dem pumpstationer vi har utsatta åt dem reliningsfirmer vi hjälper..
sÃ¥ jobbet (jag vet det är fel) fick gÃ¥ före 
cc
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad pÃ¥ expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: en el stöt
« Svar #7 skrivet: 18 december 2016, 11:06:14 »
Plikten framförallt, det är sÃ¥ vissa fungerar.  "love"

Hade en kille på jobbet som skar sig lite i tummen, ett pyttelitet sår men han var lärling och hans pappa sket ju knäck av oro, han kanske måste sys, jag var tvungen att avvara en riktig hantverkare för att köra honom till sjukhus. Det knäppa var att jag några minuter tidigare förklarat att gör du sådär är risken stor att du skär dig. >:(
Ett litet plåster var allt han fick *roflmao* Det är skillnad på folk och folk!

Men CC du har en dotter som behöver sin stora starka pappa, var rädd om dig tills hon iallafall stÃ¥r pÃ¥ helt egna ben.  ;)
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om Ã¥ret.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/Ã¥r. 
Vindandelar: SÃ…LDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förrÃ¥d/garage, 4 luftkanalers till/frÃ¥n i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen pÃ¥ bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad karaff

  • Formsprutar konstruktionsplaster
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Gislaved
  • Antal inlägg: 153
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: en el stöt
« Svar #8 skrivet: 18 december 2016, 12:55:17 »
Någon gång när man inte kunnat mäta så kan det vara så att man råka kortsluta också.. ;)

Är det ström kvar så..

Lurigt i garaget däremot, när jag stängde av lampan kände jag inget mellan fas och nolla, men när jag skalade av blyet runt ledningen kände jag något mellan fas och jord. Värdelöst med folk som bryter nollan.
Köpt funkishus byggt 1932 med Nibe 1210-7 (underdim) till 140 borrhål i berg, l/l-vp hitachi från 1980 talet samt ved/oljepanna och 3 separata eldstäder.

Utloggad shelter

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tekniknörd
SV: en el stöt
« Svar #9 skrivet: 18 december 2016, 13:26:09 »
Plikten framförallt, det är sÃ¥ vissa fungerar.  "love"

Undrar hur det blir med dagens ungdomar (18+) som kommer ut i arbete, har hört en del skräckhistorier.
Men det brukar väl ordna sig, så har man väl sagt i åratal säkert.
Panasonic CU-6501 AVT (CU-E12EKEB)
Fujitsu LEC-N 12

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2960
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: en el stöt
« Svar #10 skrivet: 18 december 2016, 15:06:52 »
Låter som att den som installerade elskåp får en påringning, knappast har ju säkerhetsgranskningen gjorts korrekt. Nästa gång kan det hända att personen lämnar att ligga.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: en el stöt
« Svar #11 skrivet: 18 december 2016, 18:10:26 »
Det är inte den som installerat som är ansvarig för anläggningen utan det är innehavaren, ansvaret övergår i den stund arbetet slutförs. Dessutom ligger på den som pillar i en anläggning att förvissa sig om att det går att göra utan fara. Så det blir nog CC som får "påbackning".
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: en el stöt
« Svar #12 skrivet: 18 december 2016, 18:57:36 »
mm svenska kocken
du såg jag skrev att jag avsaknade mitt mätinstrument då det blev stulet

men i min värd är den djäveln som skruvar dit sladden och märker upp sitt eget jobb som han precis gjort
sätter upp märklistan på väggen år 2016 ansvarig för att det blir rätt ..
det jag kommer berätta för honom i morgon hade jag gjort oavsett jag fick en stöt eller inte ,

är det som du skriver att elektrikern inte har ansvar för sin installation och sin så kallade utförda egenkontroll
är det ett regelverk som helt sjukt,

cocacola
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: en el stöt
« Svar #13 skrivet: 18 december 2016, 19:33:08 »
Ansvaret övergår till anläggningsägaren vid "överlämnandet". Däremot kan naturligtvis fastighetsägaren ta elfirman till domstolen, men i praktiken kan det vara mycket svårt att ställa installatören till ansvar. Man måste bevisa att det är just han som varit vårdslös och ofta är det flera som varit och rotat i anläggningen och då är det i princip omöjligt att säga vem som gjort vad. Och ett felmärkt gruppschema är inte ett fel av den "digniteten" att det skulle vara straffbart. Även om jag helt förstår dig, så är det fastighetsägaren som du ska sparka på och så kan han sparka på elfirman.
Men som någon skrev kan du inte mäta så kortslut trådarna nästa gång innan du börjar pilla.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: en el stöt
« Svar #14 skrivet: 18 december 2016, 19:41:26 »
Vad händer med jordfels brytaren om man kortsluter den går ju oftast till flera förbrukare i alla fall i en villa.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!