Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IVT Greenline Compact 5 producerar ingen värme  (läst 1502 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Sven Erik

  • Gäst
Sven Erik
IVT Greenline Compact 5 producerar ingen värme
« skrivet: 18 januari 2019, 00:38:50 »
Hej
Jag har en IVT Greenline Compact 5 installerad sedan 1997. Den har fungerat bra tills nu. Den producerar varmvatten men ingen värme. Växelventilen en Honeywell 4013 fungerar, löper relativt bra. Filter på returslang är rent, manteln är luftad och den producerar värme men den verkar inte få signal om att det finns ett värmebehandling till huset. Det enda som kommer är när växelventilen går från vv till stängning och sedan stannar den när den nått rätt temperatur på vv.
Är det någon som har något tips?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: IVT Greenline Compact 5 producerar ingen värme
« Svar #1 skrivet: 18 januari 2019, 07:56:52 »
Mät upp motståndet på utegivaren, rumsgivaren och returgivaren?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Sven Erik

  • Gäst
Sven Erik
SV: IVT Greenline Compact 5 producerar ingen värme
« Svar #2 skrivet: 18 januari 2019, 08:29:46 »
 tummenupp tack. Det ska jag göra. Jag har tidigare inte funnit den här typen av tabeller. Mvh Sven-Erik

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: IVT Greenline Compact 5 producerar ingen värme
« Svar #3 skrivet: 18 januari 2019, 12:20:03 »
Ett smidigt sätt att testa är ju att koppla in ett fast motstånd runt 100 kOhm i stället för givaren, då får man snabbt värme i huset om det är givaren som är felet.
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad Sven-Erik 77

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT Greenline Compact 5 producerar ingen värme
« Svar #4 skrivet: 18 januari 2019, 18:05:25 »
Hej
Utgivaren gav knappt utslag över huvudtaget. Mätvärdet motsvarade ca +25 grader när det är ca -5. Så inte så konstigt. Tack för råd och tips. I processen har jag köpt på mig en reservdelspump. Men jag tänker att nu kanske jag kan köra den ett tag till. Tack återigen.
Mvh Sven-Erik

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!