Skrivet av: sevy.8
« skrivet: 27 februari 2012, 09:47:44 »VVM & Fighter installert 2009
Skrivet av: sevy.8« skrivet: 27 februari 2012, 09:47:44 »VVM & Fighter installert 2009
Skrivet av: Gäst1001« skrivet: 25 februari 2012, 23:30:28 »Surt med kompressorbyte. Gammal?
Skrivet av: Carl N« skrivet: 25 februari 2012, 10:00:02 »Jag skulle gissa på brist på köldmedium.
Skrivet av: sevy.8« skrivet: 25 februari 2012, 09:43:09 »Jag har ny installerad ny temperatursensor (alla).
Men ingen Hetgas gå till +99 grader och därefter start gå mindre. Jag tro att kompressor stoppar, men kan det vara så tyst att man kan inte hörä det ? El alla stegs gå ok til kompressor. Jag har tänkät att kompressor får inte kalltämne... Så felet måste vara i expansionventil eller 4-vägventil. Ibland man kan hör "vissla" ljuda från ventil. Men jag förstår inte hur ventiler fungerar. Kan man kontrollera/reparera själv ventiler ? Kan man ge "gymnastik" till ventiler ? Skrivet av: sevy.8« skrivet: 23 februari 2012, 18:47:36 »F2020 har resten hela natten och maskin är kallt.
Dagens arbete kan börja VVM i reservlägge(laddarpumpen gå och elpatronereffektar begrändsad) Uttemp från meter:+0,5 Menu 5.9 Uteluft temperatur +1,0 5.10 Förångarstemperatur +3,0 5.11 Suggastemp +12,2 5.12 Vätskeledningstemp +13,6 5.13 Hetgastemp +20,6 Jag startar VVM & F2020 och efter 1 minut: 5.10 Förångarstemperatur -1,0 5.11 Suggastemp +0,3 5.12 Vätskeledningstemp +29 5.13 Hetgastemp +52 efter 5 minut: 5.10 Förångarstemperatur -2,0 5.11 Suggastemp -1,2 5.12 Vätskeledningstemp +36 5.13 Hetgastemp +90 efter 8 min (fläkten går men kompressor är off??, ingen alarm) 5.10 Förångarstemperatur -1,9 5.11 Suggastemp +4,6 5.12 Vätskeledningstemp +32,2 5.13 Hetgastemp +79,1 efter 10min 5.10 Förångarstemperatur -0,3 5.11 Suggastemp +10,7 5.12 Vätskeledningstemp +15,3 5.13 Hetgastemp +54,2 Om någon förstår något om detta och kunde hjälpa jag skulle Skrivet av: sevy.8« skrivet: 23 februari 2012, 07:32:25 »Jag måste skriva temperaturer till paper och skriva här.
Jåg förstå inte varför kompressor stoppar mellan drivprocessen, det kör Ok nagrå minuter därefter hetgas ga minska (<40). Fan gå OK och ingen alarm i displayen. Det kan vara irv ventil som är sönder.Tack for info. Skrivet av: cerwin« skrivet: 22 februari 2012, 17:53:10 »Tyvärr så är hetgasgivaren den bästa givaren på 2010,2005,2020,2025
brukar inte diffa så mycket som de andra. lägg upp lite temperaturer här i inlägget så ska vi se vad vi kan hitta på. Sen som en fotnot så är kompressorerna i 2020 inte heller av så hög kvalite, har bytt åtskilliga pga kass irv ventil. (Copeland/emerson problem) /Cerwin Skrivet av: sevy.8« skrivet: 21 februari 2012, 21:43:01 »Bra idea. Jag maste lönä IR meter från jobbet.Tack !
Ja, kvalitet bli värre varje år och man kan inte hitta serviceman en rimlig tidsperiod.... Lyckligtvis har vi internet Kan du köpa i sverige temperatursensor från web, or maste du köpä från NIBE? Varje gången när NIBEMAN kommer, han ta bunt av € Skrivet av: Carl N« skrivet: 21 februari 2012, 19:57:53 »Har du kollat temperaturen på hetgasröret, man kan mäta med t ex en IR-mätare?
Tempgivarna är inga kvalitetsgrejer tyvärr. Skrivet av: sevy.8« skrivet: 21 februari 2012, 18:29:11 »Hjälp:
Nibe 2020-10 bestod av ett larm "Hetgas larm" Servicemannen från Nibe justerar expansionventil så hetgas blir cirka 100 och kollar kaltämne också. Naturligtvis när servicemanenn bil har go, efter halv timman "hetgas larm" igen.... Om hetgasen går över 120, nibe vill ha larm. T4 måste vara större än T7 (annars flektalarm) Ja har justerat ventil mångå dagar men hetgas- eller flektlarm visas alltid. Sista gången is här: Jag justerar ventil så alla var OK men efter 15minuter hetgas var 108 och T4=-1,2 T7=-3,2 Snabbt startar hetgas gå mindre och jag noterar att kompressor kör inte (i menu, de visar att kopressor driv ok s2=01) Flekt kör OK Jag klik VVM till elektrik. Vad som kan vara fel?? -Expansionventil -temperatursensor -kaltämne Varför kompressor start också ge fel??? Börjar bli en hopplös situation i pannrummet. (Förlot min dålig svenska) |
|