Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Golvvärme nere, radiatorer uppe. DÃ¥lig temp radiatorer  (läst 2783 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad quetrax

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej!
Jag har ett hus på ca 160kvm. Värmen sköts med hjälp av en Nibe 360p.
Det är golvvärme på nedervåningen och radiatorer på övervåningen.

Jag tycker nu att det är väldigt låg temp i radiatorerna. Vet inte riktigt hur jag ska justera det hela. Lägger in bilder på hur det är kopplat:
http://www.hellraiser.se/nibe/pump_nibe.jpg
http://www.hellraiser.se/nibe/uponor_push1.jpg
http://www.hellraiser.se/nibe/uponor_push2.jpg

Pumpen på pannan går på max hastighet.
Pumpen i Uponor push går på 60%
Termostaten i Uponor push är fullt öppen.

Enkrets system på radiatorerna, 5st radiatorer.
Alla golvvärmekretsar är manuellt injusterade, dvs inga styrdon på slingorna och inga termostater ute i rummen.
Där är flödena injusterade så det är rätt temp i respektive rum där nere.

Jag har egentligen ingen aning om vad som är optimal inställning utan behöver lite hjälp här.

Vilka flöden skall pumparna vara på? Hur ska termostaten på Push shunten vara inställd?
Har en fundering på om mna kanske skulle behöva öka tempen i systemet och sedan sänka på termostaten i shunt ventilen.

Tar tacksamt emot all hjälp jag kan få!

Utloggad Jiri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥ngsysslare
SV: Golvvärme nere, radiatorer uppe. Dålig temp radiatorer
« Svar #1 skrivet: 15 oktober 2016, 20:06:26 »
Egentligen inte så svårt att googla på just ditt push system och få fram rätt inställning.
Har för mig att termostaten för golvvärme är max begränsat till 40gr.Undrar om du inte har styrmöjlighet för olika system i VP styret?
I så fall återstår att anpassa framledningstemp. till element.
Jiri   
1-plans med källare, frÃ¥n 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till lÃ¥g temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, rÃ¥d och kunskaper frÃ¥n detta VÄRMEPUMSFORUM ! SÃ¥ visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! FrÃ¥n 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Golvvärme nere, radiatorer uppe. Dålig temp radiatorer
« Svar #2 skrivet: 15 oktober 2016, 20:10:27 »
Den svarta ratten under cirkpumpen på 3:e bilden, hur är den ställd?
Tror att denna kan reglera hur mycket flöde som golvvärmekretsens cirkpump "tjuvar" och vad som blir över till radiatorerna.
Om du öppnar denna så kommer golvvärmens cirkpump ta större flöde från returen och "tjuva" mindre från pannan.
Om denna stängs tar golvvärmen sitt flöde från pannan och inget blir kvar till radiatorerna.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad quetrax

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Golvvärme nere, radiatorer uppe. Dålig temp radiatorer
« Svar #3 skrivet: 16 oktober 2016, 14:32:15 »
Egentligen inte så svårt att googla på just ditt push system och få fram rätt inställning.
Har för mig att termostaten för golvvärme är max begränsat till 40gr.Undrar om du inte har styrmöjlighet för olika system i VP styret?
I så fall återstår att anpassa framledningstemp. till element.
Jiri

Hur får jag reda på vilket Push system jag har?
Är ju bara 2 slangar från pannan så går väl inte justera individuellt på VP? Radiatorerna sitter ju med ett T koppel före Push, som synes på bilderna.

Edit: Hittade, ska vara en Push 15A som sitter där.
« Senast ändrad: 16 oktober 2016, 14:39:51 av quetrax »

Utloggad quetrax

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Golvvärme nere, radiatorer uppe. Dålig temp radiatorer
« Svar #4 skrivet: 16 oktober 2016, 14:34:11 »
Den svarta ratten under cirkpumpen på 3:e bilden, hur är den ställd?
Tror att denna kan reglera hur mycket flöde som golvvärmekretsens cirkpump "tjuvar" och vad som blir över till radiatorerna.
Om du öppnar denna så kommer golvvärmens cirkpump ta större flöde från returen och "tjuva" mindre från pannan.
Om denna stängs tar golvvärmen sitt flöde från pannan och inget blir kvar till radiatorerna.

Så här ser ställskruven ut på den.
http://www.hellraiser.se/nibe/uponor_push3.jpg

Vet inte om den är mycket stängd eller mycket öppen här. Sen som sagt så sitter ju radiatorerna till och frånlopp på ett t koppel före Push shunten. Så kan man verkligen styra det med denna då?

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad pÃ¥ expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
Notera antal varv vid förändringar, sen är det bara testa dig fram.
Är du lika glömsk som jag så skriv en lapp på vilka förändringar du gör, då kan du hela tiden återkomma till originalinställningarna.
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om Ã¥ret.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/Ã¥r. 
Vindandelar: SÃ…LDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förrÃ¥d/garage, 4 luftkanalers till/frÃ¥n i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen pÃ¥ bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Golvvärme nere, radiatorer uppe. Dålig temp radiatorer
« Svar #6 skrivet: 16 oktober 2016, 16:46:49 »
Så här ser ställskruven ut på den.
http://www.hellraiser.se/nibe/uponor_push3.jpg

Vet inte om den är mycket stängd eller mycket öppen här. Sen som sagt så sitter ju radiatorerna till och frånlopp på ett t koppel före Push shunten. Så kan man verkligen styra det med denna då?

Ser ut som den är rätt så öppen, utskruvad=öppen.
Enda anledningen att börja stänga på den är om primärflödet till golvvärmefördelaren är dåligt, då kan man få puschens cirkpump att bättra på primärflödet.
Dock innebär det att övriga grejer får sämre flöde.

Nästa grej att prova är att strypa lite på injusteringsventilen som sitter under täckmuttern bredvid termostaten.
Det sitter en likadan på ledningen till radiatorerna, kolla att den är helt utskruvad först.
Det är med dessa 2 du enklast styr fördelningen av värme till golv/radiatorer.
« Senast ändrad: 16 oktober 2016, 16:49:43 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad quetrax

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Golvvärme nere, radiatorer uppe. Dålig temp radiatorer
« Svar #7 skrivet: 16 oktober 2016, 18:13:29 »
Ser ut som den är rätt så öppen, utskruvad=öppen.
Enda anledningen att börja stänga på den är om primärflödet till golvvärmefördelaren är dåligt, då kan man få puschens cirkpump att bättra på primärflödet.
Dock innebär det att övriga grejer får sämre flöde.

Nästa grej att prova är att strypa lite på injusteringsventilen som sitter under täckmuttern bredvid termostaten.
Det sitter en likadan på ledningen till radiatorerna, kolla att den är helt utskruvad först.
Det är med dessa 2 du enklast styr fördelningen av värme till golv/radiatorer.

Toppen, testar detta först!

Utloggad quetrax

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Golvvärme nere, radiatorer uppe. Dålig temp radiatorer
« Svar #8 skrivet: 17 oktober 2016, 17:22:35 »
Har nu justerat lite. Båda strypningarna var helt öppna. Justerade in strypningen till golvvärmen 1,5varv. Max var 3,5varv.
Ändrade även termostaten till 5 istället för 9. Då detta om jag fattat det rätt ska begränsa temperaturen ut till golvvärmen. Vi har ju trägolv så vill inte att det ska bli för varmt.

Börjar med detta så får vi se sen.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!