Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur dÃ¥ HDtv?  (läst 6432 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
Hur då HDtv?
« skrivet: 10 april 2011, 12:09:44 »
Är svt1HD en speciell kanal man måste knappa in eller går det automatiskt?
Tycker inte jag ser någon större skilnad på bilden om det sänds i HD eller ej. Sc:,h
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad rabalder

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sydsverge
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
SV: Hur då HDtv?
« Svar #1 skrivet: 10 april 2011, 13:17:13 »
Svt1hd, svt2hd o tv4hd är egna separata kanaler.
Dom sänder kanske 20-30% i hd resten är vanlig standard tv.

När dom sänder hd så passa på o växla fram o tillbaka mellan en vanlig kanal o en HD kanal, garanterat att du ser skillnaden.

Men för att se hd överhuvud taget så måste du ju ha en mottagare, ett abonemang och en TV som stödjer detta.

Utloggad zibrosc1235

  • Nam et ipsa scienta potestas est
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +5/-29
  • Kön: Man
    • Budgetvärmepumpar
SV: Hur då HDtv?
« Svar #2 skrivet: 10 april 2011, 15:16:32 »
Svt1hd, svt2hd o tv4hd är egna separata kanaler.
Dom sänder kanske 20-30% i hd resten är vanlig standard tv.

När dom sänder hd så passa på o växla fram o tillbaka mellan en vanlig kanal o en HD kanal, garanterat att du ser skillnaden.

Men för att se hd överhuvud taget så måste du ju ha en mottagare, ett abonemang och en TV som stödjer detta.


Stämmer inte.

Beroende på operatör går det faktiskt att få Hd Tv gratis. Hur?
Boxer tex sänder Svt 1 Hd, Svt 2 Hd, Tv 4 osv i sitt marksända nät om du inte vill ha en massa skräpkanaler i övrigt.
Men och det är det viktiga, Hd tv i boxers marksända nät sänder med Dvb T2 teknik. Och det finns inte så många HDTv apparater som har den tekniken än. Så alla dessa Dvb platttvn som sålts som förberedda och klara med inbyggda boxar för både det ena och andra funkar ej för HdTv. Märkligt men sant. Tv branschen mörkar förstås som vanligt och operatörerna mörkar också som vanligt för att få sälja dyra abonnemang och boxar.

Sammanfattning marksänd tv: Det går att få de vanligaste kanalerna gratis om man köpt en HdTv med DvbT2 ofta via en vanlig bordsantenn. Funkar utmärkt i mina trakter. (Att de sänder dessa som frikanaler har att göra med att det ansågs som ett anständighetskrav att de som betalar licens skall ha tillgång till dessa kanaler utan extra kostnad i övrigt)
Suterränghus
Ventilation: Självdrag
Uppv.yta: 150 m2 Innetemp ca 21 grader
Söder om Mälaren

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2498
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Hur då HDtv?
« Svar #3 skrivet: 10 april 2011, 17:19:45 »
Endast SVT1 HD och SVT2 HD sänds fritt i marknätet och kräver som sagts DVB-T2 mottagare.

Utloggad rabalder

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sydsverge
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
SV: Hur då HDtv?
« Svar #4 skrivet: 10 april 2011, 17:21:00 »
Du har rätt i Boxer om man nu köpt en sprillans ny i dagarna TV o betalat extra för en T2 mottagare eller köpt en separat T2 mottagare för många tusenlappar för att kunna se... SVT1HD, SVT2HD, TV4 lokalt, TV6 samt någon lokalkanal.
 Thumbsup

Men i realiteten så brukar man abonnera på någon form av abonnemang så man får lite mera utbud samt ofta rabatt på boxen.

Utloggad zibrosc1235

  • Nam et ipsa scienta potestas est
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +5/-29
  • Kön: Man
    • Budgetvärmepumpar
SV: Hur då HDtv?
« Svar #5 skrivet: 10 april 2011, 17:55:58 »
Du har rätt i Boxer om man nu köpt en sprillans ny i dagarna TV o betalat extra för en T2 mottagare eller köpt en separat T2 mottagare för många tusenlappar för att kunna se... SVT1HD, SVT2HD, TV4 lokalt, TV6 samt någon lokalkanal.
 Thumbsup

Men i realiteten så brukar man abonnera på någon form av abonnemang så man får lite mera utbud samt ofta rabatt på boxen.

Dom första DvD T2 tv apparaterna med inbyggd sådan box kom faktiskt redan i början på oktober i Sverige och kostar inget extra. Det är inte dyrare för tillverkarna att bygga in en DvB T2 box i apparaten än en DvB som alltid kräver en extra box till för att kunna se på HdTv.
I England har det nästan bara funnits DvB T2 apparater sedan drygt ett och ett halvt år sedan..
http://www.sony.co.uk/product/t32-ex-series/kdl-32ex713#pageType=TechnicalSpecs
Det är lite trist att se vårt utbud av tv apparater i reklambroschyrerna från krämarna där de fortfarande kränger apparaterna med inbyggd DvB box som "framtidssäkra" samtidigt som de vet att DvB T2 apparaterna borde dominerat marknaden sedan i höstas om man tänkt på konsumenterna i första hand.
Suterränghus
Ventilation: Självdrag
Uppv.yta: 150 m2 Innetemp ca 21 grader
Söder om Mälaren

Utloggad rabalder

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sydsverge
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
SV: Hur då HDtv?
« Svar #6 skrivet: 10 april 2011, 18:45:58 »
Ung 3% (29 LCD o 8 Plasma) av TV apparatsutbudet tillgängligt idag har DVB-T2 mottagare och eftersom alla dessa är nyare så kostar dom generellt extra.
Dockverkar det som om 2011/12 lineupen som släpps Apr-Juni ofta är utrustade med T2 mottagare.


Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Hur då HDtv?
« Svar #7 skrivet: 10 april 2011, 22:41:14 »
Ni menar altså att jag inte kan ta HD-tv sändning med denna?
PS50B556 har en inbyggd digital-tv-mottagare godkänd för både Boxer (dvb-t) och Com Hem (dvb-c). Dessutom är den förberedd för att ta emot TV- och HDTV-signaler i MPEG4 för Boxer.
Är det i så fall inte lite vilseledande reklam?
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad rabalder

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sydsverge
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
SV: Hur då HDtv?
« Svar #8 skrivet: 10 april 2011, 23:05:13 »
Som du beskriver den är den som 97% av dagens nya TV apparater dvs saknar DVB-T2 mottagare.

Vill du ta emot HDTV signaler så gör som alla andra---köp en box, bäst kvalitet o utbud får du ju via satellit.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Hur då HDtv?
« Svar #9 skrivet: 10 april 2011, 23:22:28 »
Det var ett utdrag från Samsungs hemsida, inte mina ord, men det framgick inte.
Jag vill inte ha mer än en fjärrkontroll och jag är nöjd med utbudet i d.s.k fria kanalerna.
Men det är retfullt att de säger att den kan ta emot HD-tv när den inte kan det.
Kan man tvinga dem att komma hit och byta motagardelen i tv n.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2498
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Hur då HDtv?
« Svar #10 skrivet: 10 april 2011, 23:30:51 »
Det var ett utdrag från Samsungs hemsida, inte mina ord, men det framgick inte.
Jag vill inte ha mer än en fjärrkontroll och jag är nöjd med utbudet i d.s.k fria kanalerna.
Men det är retfullt att de säger att den kan ta emot HD-tv när den inte kan det.
Kan man tvinga dem att komma hit och byta motagardelen i tv n.
Kommer aldrig att hända!
Det kommer hela tiden ny teknik och när apparaten såldes var det inte tal om DVB-T2.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Hur då HDtv?
« Svar #11 skrivet: 10 april 2011, 23:37:13 »
Nej inte dvb-t2, men det står i klartext att den skall kunna ta emot hd-tv signaler. Men jag tror också det vore meningslöst att försöka kräva nåt sådant.
Föresten var det max ½år sedan jag köpte den, om jag minns rätt.
« Senast ändrad: 10 april 2011, 23:42:16 av hplp »
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad rabalder

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sydsverge
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
SV: Hur då HDtv?
« Svar #12 skrivet: 10 april 2011, 23:46:16 »
Problemet med flera fjärrkontroller löser du enkelt med en logitech harmony

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2498
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Hur då HDtv?
« Svar #13 skrivet: 11 april 2011, 00:02:35 »
Nej inte dvb-t2, men det står i klartext att den skall kunna ta emot hd-tv signaler. Men jag tror också det vore meningslöst att försöka kräva nåt sådant.
Föresten var det max ½år sedan jag köpte den, om jag minns rätt.
Den kan ta emot HD-TV signaler som sänds i mpeg4.
Samsungs B modell är dessutom 2009 års modell, att du köpte den för ett halvår sedan innebär att du köpt en mycket gammal modell.
B-serie är 2009, C-serie är 2010 och årets modeller kommer nu och är D-serie

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Hur då HDtv?
« Svar #14 skrivet: 16 april 2011, 15:38:17 »
Jo, det blev en Humax box. Tyckte först inte skillnaden var märkbar men efter att tittat på HDtv en stund och sedan gick tillbaka till vanlig tv märktes det helt klart, nästan så man retade sig lite på dålig bildkvalitet.
Som bonus fick man också möjlighet att titta på usb filmerna i lite bättre kvalitet via usb porten, samt möjlighet att spela in på densamma eller hårddisk. Den prylen tror jag jag blir nöjd med. Thumbsup

(Men det hade så klart varit bättre om man haft det inbyggt i tv från början).
« Senast ändrad: 16 april 2011, 15:41:05 av hplp »
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!