Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Det droppar vatten frÃ¥n innedelen inomhus!!!! PANIK!  (läst 23291 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad sanyohater

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
Har haft en Sanyo luftvärmepump som gick sönder och vi fick till slut en ny på garantin och den sattes in i februari nu! Den har funkat bra vintertid. Men nu när det har blivit sommar så skulle vi testa att köra den på ac eftersom det var så varmt inne.

Efter tag så upptäckte att det droppade rätt friskt inomhus från innedelen hade säkert kommit ut 2 dl vatten(vätska) och det droppade för fullt så vi skyndade oss att stänga av den illa kvickt!

Vad har hänt? Så här ska det väl ändå inte vara? Våran förra pump körde vi då ac utan problem fram tills den gick sönder med samma hål i väggen!

Är det kopplat fel eller vad kan ha hänt?

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3890
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Det droppar vatten från innedelen inomhus!!!! PANIK!
« Svar #1 skrivet: 31 maj 2009, 21:39:43 »
Kör inte på ac, så går det bra.

Dräneringsslangen har nog gått sönder eller också är den inte ens på-kopplad.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad sanyohater

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
Men det är väl klart man vill kunna använda ac delen  :'(
Sitter dräneringsslangen på inne dele när den packas upp? Var med när montören satte in den och jag tyckte som att det såg ut som att alla slangar satt fast i innedelen och dom skickade man bara ut genom hålet i väggen! Vad kan ha gått fel?

Utloggad Rollster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • Fullständig Förbränning !
SV: Det droppar vatten från innedelen inomhus!!!! PANIK!
« Svar #3 skrivet: 31 maj 2009, 22:08:25 »
Men det är väl klart man vill kunna använda ac delen  :'(
Sitter dräneringsslangen på inne dele när den packas upp? Var med när montören satte in den och jag tyckte som att det såg ut som att alla slangar satt fast i innedelen och dom skickade man bara ut genom hålet i väggen! Vad kan ha gått fel?

Kanske de har förflyttat slangen /röret uppåt som kommer ur apparaten eller det som är ikopplat därefter , vilket gör att det droppar ur innerdelen .
Vatten kan ju liksom inte rinna uppåt .
 Kan Ã¥xÃ¥ vara sÃ¥ att slangen nog gÃ¥r nerÃ¥t men sen uppÃ¥t igen i en "böj" och dÃ¥ kan det resultera i samma sak ! Har själv sett en dylik installation och det blev en väldans pööl pÃ¥ golvet    :(   
Älvsbyhus byggt 2004  1 1/2-plan , ca 124kvm , ekonomibyggnad inkluderande garage , gästrum/kontor och 2XförrÃ¥d=ca 70kvm. Allt värms frÃ¥n och med oct-2011 med Bergvärmepump Nibe 1245-10 , BorrhÃ¥l 210 meter varav 204 meter aktivt djup . Nibe UKV100 och 40
Förbrukning år 2022 Totalt 9524kwh varav bergvärmens andel är 3760kwh.
Antal starter under uppvärmningssäsong är 9-13st/dygn.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3890
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Det droppar vatten från innedelen inomhus!!!! PANIK!
« Svar #4 skrivet: 31 maj 2009, 22:15:42 »
Det är enkelt. Ring installatören.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad sanyohater

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
Det är enkelt. Ring installatören.

Men börjar vara lite less på att aldrig få en pump som funkar till 100%! Det känns som dagens installatörer är så stressade numera att det är ren tur om pumpen är hel innan dom fått dit den!

Så nu om han måste ner med skiten igen så kanske han lyckas riva sönder något annat på den!

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3890
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Det droppar vatten från innedelen inomhus!!!! PANIK!
« Svar #6 skrivet: 31 maj 2009, 22:30:54 »
Det räcker att lossa i underkant, dra fram chassit ett par cm och kika uppåt. Då ser du om slangen är ikopplad.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad zx12r

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 262
  • Karma +0/-0
SV: Det droppar vatten från innedelen inomhus!!!! PANIK!
« Svar #7 skrivet: 31 maj 2009, 23:32:28 »
Rör inget om installationen ingick...kan bli att du får skit för det om du rört något.

Fick samma problem när jag körde kyla, vilket berodde pÃ¥ att slangen var kopplad med förlängningen inuti slangen frÃ¥n pumpen.- Dvs övergÃ¥ngen var Ã¥t fel hÃ¥ll. Känns ju riktigt proffsigt när en sk fackman installerat.  >:(

Mvh Thomas

Utloggad sanyohater

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
SV: Det droppar vatten från innedelen inomhus!!!! PANIK!
« Svar #8 skrivet: 01 juni 2009, 16:17:18 »
Hörde pÃ¥ jobbet och det var massor med liknande fall  fiR:
Känns ju riktigt amatörmässigt att dom inte kollar sÃ¥dant att det blir ok pÃ¥ en gÃ¥ng!  huvuddunk

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3890
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Det droppar vatten från innedelen inomhus!!!! PANIK!
« Svar #9 skrivet: 01 juni 2009, 16:42:56 »
Strunta i ac funktionen. Det är ju snart vinter igen.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad teery

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Bosatt i östra värmland
  • Antal inlägg: 264
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Det droppar vatten från innedelen inomhus!!!! PANIK!
« Svar #10 skrivet: 01 juni 2009, 16:50:35 »
Strunta i ac funktionen. Det är ju snart vinter igen.
Hoppas att det dröjer tills det blir vinter. Att kunna köra AC på sommaren är kanon. Att kunna sova utan att svettas som en gris. ;D
Panasonic E12DKE-SPK.Villa på160kvm.Förbrukar 14700Kwh/år

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2498
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Det droppar vatten från innedelen inomhus!!!! PANIK!
« Svar #11 skrivet: 01 juni 2009, 16:56:18 »
Strunta i ac funktionen. Det är ju snart vinter igen.

Extremt dåligt råd, jag hade gladeligen betalat 20000:- BARA för AC-funktionen, det är ju helt omöjligt att sova när det är varmt!

Hade 26 inne när jag kom hem 29,5 ute sÃ¥ nu gÃ¥r AC:n för fullt det kan jag lova dig.  :D

Utloggad RavenLord

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sandviken
  • Antal inlägg: 313
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Flugfiske de e livet det
    • http://www.hockeysnack.com
SV: Det droppar vatten från innedelen inomhus!!!! PANIK!
« Svar #12 skrivet: 01 juni 2009, 17:33:26 »
10 ute inatt och 27-28 i sovrummet uppe
Körde AC men innerdelen som sitter i trappen mellan planen gör inte sÃ¥ stor nytta pÃ¥ övreplan eftersom den svala luften inte stiger  :D
Men rejäl kyla var det i apparaten iaf och riktigt skönt blev det snabbt nere...man skulle ha en extra innerdel uppe som kopplas till under sommaren för bara AC  ;D
Och sÃ¥ dyrt ska det ju inte vara heller köra i AC läget som jag fick för mig innan jag hade en Luftvärmepump  Sc:,h

SÃ¥ självklart ska du fÃ¥ den fixad sÃ¥ man kan nyttja den Ã¥ret runt för behaglig komfort inne  ;)
Sandviken Byggnadsår 1983 2 Plan 117m2+garage och bastu Torpargrund,Grundmur-betongsten,Fasad-Trä,Stomme-Trä,3-glasfönster,Ventilation-Mekanisk , Uppvärmining en Panasonic NE12GKE installerad efter inflytt och om det behövs oljeradiatorer.
2 Vuxna och 2 barn födda 05 och 09

Årsförbrukning 2009-03-01 till 2010-03-01 blev 14020 kwh

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Det droppar vatten från innedelen inomhus!!!! PANIK!
« Svar #13 skrivet: 01 juni 2009, 21:04:19 »
Har du kollat om det kommer vatten ur dräneringen där ute?
Hade din gamla pump möjligen en kondensvattenpump som behövs om man har bakfall?
Är det samma kondensledning som tidigare? Full med skit, provat med en dammsugare på utloppet?
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!