Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Mögelskadat hus  (läst 14572 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Micra

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Härnösand
  • Antal inlägg: 459
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Toshiba RAS B 13 -vinter, Yamaha XVZ 1300 -sommar
Mögelskadat hus
« skrivet: 30 mars 2007, 14:29:44 »
Vi står i begrepp att sälja mina föräldrars hus. Mor och far bor sedan en tid tillbaka på ett äldreboende för dementa. Urstädning/bortforsling av allehanda sparade saker pågår för fullt, och omtapetsering/målning av några rum planeras.

Problemet är att det luktar kraftfullt av mögel, så fort man öppnar dörren till huset!
Det vi gjort hittills är att installera nån sorts "ozonapparat" som ska förbättra den dåliga lukten. -den ger inget nämnvärt resultat dock. Vi har heller inte tagit oss in till husets krypgrund, p.g.a. att det är en hel del grävningsarbeten att utföra för att komma in dit, och det är först nu som det börjar bli snöfritt runt huset.

Huset är en enplansvilla med krypgrund, byggd nångång på 70-talet, tror jag. Vad jag förstår så finns ingen annan ventilation inne i huset (bortsett från våtutrymmena) än självdrag.

Jag förstår att vi snarast måste under huset och kolla vilken status som är där. Förmodligen behövs väl sedan en sorptionsavfuktare typ HomeDry, m.m. m.m...., men min frågeställning till Forumet är om någon kan råda hur man bäst hanterar detta problem. Ska man i första hand vända sig till försäkringsbolaget, eller till en husmäklare för vidare rådgivning? Det här kommer säkert att kosta en hel del pengar att åtgärda, men ett fukt/mögelskadat hus vill/kan man ju inte att sälja.

Är det någon som har erfarenhet av ovanstående elände??

Hälsningar
Micra
1-plansvilla 103 m² Boro-hus med öppen planlösning i Härnösand. Braskamin + luftburen värme - Bahco sys. (körs numera bara för luftcirkulation/ventilering). Toshiba RAS B 13 EKVP-E fr.o.m. sept.-05.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Mögelskadat hus
« Svar #1 skrivet: 30 mars 2007, 14:38:33 »
Kom att tänka på, har det alltid luktat mögel, eller är det nåt som kommit på senare tid? Gamlingar brukar annars ha den ovanan å täta varenda ventil som finns, så det kanske är i den ändan som Du ska börja leta efter fel. Så att den ventilation som ursprunligen fanns verkligen fungerar. Å självklart spola ur dräneringsystemet så att Du verkligen vet att det fungerar.... I alla fall först söka efter dom enkla lösningarna, innan Du ger dig på nåt större arbete... Möglet borde gå att hitta med en vanlig fuktmätare, så pass fuktigt som det verkar vara i den kåken. Bara lite funderingar, som dök upp...

mvh humlan.

Utloggad Micra

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Härnösand
  • Antal inlägg: 459
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Toshiba RAS B 13 -vinter, Yamaha XVZ 1300 -sommar
SV: Mögelskadat hus
« Svar #2 skrivet: 30 mars 2007, 14:51:43 »
humlan,
- tack för ditt snabba svar! Det har väl luktat lite smått i ett par år, men aldrig så kraftigt som nu när huset snart är tömt på möbler och textiler, -konstigt!

Jag kan inte finna några ventiler kring fönster eller så i de olika rummen, och antar därför att det är s.k. självdrag. Inget genom köksfläkten heller, den är i ett avstängt läge.

Bra tips om att kolla dräneringen, det tänkte jag faktiskt inte på! Vad tror du om att initialt prata med försäkringsbolaget?

/Micra

1-plansvilla 103 m² Boro-hus med öppen planlösning i Härnösand. Braskamin + luftburen värme - Bahco sys. (körs numera bara för luftcirkulation/ventilering). Toshiba RAS B 13 EKVP-E fr.o.m. sept.-05.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Mögelskadat hus
« Svar #3 skrivet: 30 mars 2007, 15:34:21 »
Klart Du ska prata med försäkringsbolaget, Ã¥ samtidigt kolla med dom efter fler att snacka med. Alltid kan Du hitta nÃ¥n att lÃ¥na fuktprovare eller andra hjälpmedel av för felsökning, Ã¥ komma undan en del kostnader. Glöm inte att frÃ¥ga efter kamera, som det gÃ¥r att se in i hÃ¥ligheter med..., bra att kolla genom ventilen i grunden, under huset med  Thumbsup Det var inte ventiler under fönster jag tänkte pÃ¥. Utan t.ex en imkanal i köket ovanför spisen. Den kan vara igensatt, om dom t.ex har kolfilterfläkt. Stängda ventiler pÃ¥ själva grunden...., sätts ofta igen vintertid, Ã¥ kanske har dom glömt att ta bort dom. Ta nÃ¥t varv runt i kÃ¥ken Ã¥ kolla...

Utloggad Vianix

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: KALIX
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ved eldare
SV: Mögelskadat hus
« Svar #4 skrivet: 30 mars 2007, 15:47:00 »
Vad är det för hus  Älvsbyhus eller? dessa är ju kända för att kunna lukt, dÃ¥ är det bara Solstickan AB som kan fixa problemet *roflmao* Vet om att flera pÃ¥ mitt förra jobb fick komenatrer om att dom luktade möggel och när en sök hund kollade fastigheten pÃ¥ jobbet drog den direkt till skÃ¥parna där dom hade sina privata kläder. Han som skötte hunden sa att ni bor tydligen i Älvsbyhus med torpar grund. Alla 6 hade ett sÃ¥nt hus byggt pÃ¥ 70 talet.

Utloggad Micra

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Härnösand
  • Antal inlägg: 459
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Toshiba RAS B 13 -vinter, Yamaha XVZ 1300 -sommar
SV: Mögelskadat hus
« Svar #5 skrivet: 30 mars 2007, 16:14:48 »
Vianix,
-födömt-visst är det ett Älvsbyhus!! Vet du HUR dina arbetskamraters hus var drabbade??


Humlan,
-tar till mig dina idéer och goda råd..,-tack!

Trevlig helg!
/Micra
1-plansvilla 103 m² Boro-hus med öppen planlösning i Härnösand. Braskamin + luftburen värme - Bahco sys. (körs numera bara för luftcirkulation/ventilering). Toshiba RAS B 13 EKVP-E fr.o.m. sept.-05.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Mögelskadat hus
« Svar #6 skrivet: 30 mars 2007, 16:27:56 »
Älvsbyhusen byggda före -72 är särskilt känsliga, förmodligen ett sånt..., men alla hus med torpargrund är utsatta för risken.

I ett älvsbyhus från den tiden finns inga tilluftsdon alls, enda frånluften är från köksfläkt och toaletter.
Mögel i hus byggda före -72 är OFTA relaterade till de dåliga avloppsrör som användes, speciellt känsligt är det med rören som går från avloppet i tvättstugan, det finns skarvar på sträckor där rören är dragna horisontellt i trossbotten och läckor uppstår i skarvarna p.g.a. värmen som rören utsätts för när man tvättar varmt.

I dessa skarvar har det ofta läckt under lång tid och blivit fuktigt och mögligt i golvet.

Ovanstående problem täcks av försäkringen.

Lukten kan även komma från själva krypgrunden, särskilt känsligt är det om det gjorts en dålig markavtäckning när huset byggdes så att det finns mycket organiskt material under huset.

Dessa problem täcks inte av försäkringen, men måste åtgärdas, i värsta fall brukar det kosta drygt 200 000 kr att få det fixat, man byter då ut alla isolering i trossbotten, lägger ut plast på marken och monterar en avfuktare, detta i kombination med en fungicidbehandling av krypgrunden och en ordentlig ozonbehandling av bostadsutrymmet.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Mögelskadat hus
« Svar #7 skrivet: 30 mars 2007, 19:20:41 »
Det finns väl en invändig inspektionslucka ned till krypgrunden.
'Den brukar finnas i hallen...

Som Rickard säger, beror det på ett vattenläckage gäller försäkringen.
Men beror det på fuktig grund gäller ingen försäkring!

Under huset och kolla, ta sen kontakt med förs.bolaget. Bara att hoppas att ni hittar nåt läckage..

Lukten biter in nåt hemskt.. men får man bort möglet och sen torkar ut. Sprutar för säkerhets skull med tex Boracol.
Efter det en ozonbehandling (trevärt syre) det tar bort lukt bra, men ingen garanti för att det blir 100%

Jag gissar att ni behöver hjälp, rÃ¥d kan ni  nog fÃ¥ av försäkringsbolaget även om det inte anses vara en skada som dom Ã¥tgärdar. Men är det det sÃ¥ ska dom va med frÃ¥n början!!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Vianix

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: KALIX
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ved eldare
SV: Mögelskadat hus
« Svar #8 skrivet: 30 mars 2007, 20:09:44 »
Det blev golv byten i hela huset nya ras skydd ur grävning i kryp grunden dränering dyra saker orsakade av fukt underifrÃ¥n, byggt pÃ¥ fel sätt och markförhÃ¥llanden som ej är lämpliga för hus med torpargrund. Det luktar ännu men betydligt mindre  har du nÃ¥n bekant som är allergiker be dom komma och lukta blir som dÃ¥liga är det möggel i huset. Det förekommer pÃ¥ fler hus modeller Dag och natt ( "kallas i folkmun Drag och natt för de kala golven") som gjordes i Morjärv en gÃ¥ng i tiden är oxÃ¥ drabbade.  Jag skulle välja solstickan AB  för att inte bli sjuk av att bo i eländet ;D

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Mögelskadat hus
« Svar #9 skrivet: 30 mars 2007, 21:24:41 »
Det finns väl en invändig inspektionslucka ned till krypgrunden.
'Den brukar finnas i hallen...

Som Rickard säger, beror det på ett vattenläckage gäller försäkringen.
Men beror det på fuktig grund gäller ingen försäkring!

Under huset och kolla, ta sen kontakt med förs.bolaget. Bara att hoppas att ni hittar nåt läckage..

Lukten biter in nåt hemskt.. men får man bort möglet och sen torkar ut. Sprutar för säkerhets skull med tex Boracol.
Efter det en ozonbehandling (trevärt syre) det tar bort lukt bra, men ingen garanti för att det blir 100%

Jag gissar att ni behöver hjälp, rÃ¥d kan ni  nog fÃ¥ av försäkringsbolaget även om det inte anses vara en skada som dom Ã¥tgärdar. Men är det det sÃ¥ ska dom va med frÃ¥n början!!


Inspektionslucka..., man kan ju undra.. Borde inte nån för länge sen ha varit ner å kollat då, tycker jag, om det nu luktar så jävligt som det verkar Sc:,h Men saken bör självklart kollas upp.

mvh humlan.

Utloggad Micra

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Härnösand
  • Antal inlägg: 459
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Toshiba RAS B 13 -vinter, Yamaha XVZ 1300 -sommar
SV: Mögelskadat hus
« Svar #10 skrivet: 02 april 2007, 07:06:19 »
Tack till alla er som svarat!

Det är en ruggig situation man hamnat i, men vi tvingas ju ta tag i den på något sätt.

Bertil, - det finns ingen inspektionslucka ner till krypgrunden. Det blir till att gräva sig in under kantbalken.

Rickard, - tack för ditt inlägg! Det var viktigt och lite förtröstansfullt att få veta om de ofta läckande avloppsrören från tvättstugan. Både badrum och tvättstuga ligger i närheten av entrén, där vi tycker att det luktar mer än i de övriga inre rummen.

Vi har kunnat få information från faderskapet om att han bytte spisfläkt för många år sedan. Det kanske var så att den som satt där tidigare aldrig stängdes av helt, utan skötte ventilationen inomhus på lågvarv. Den fläkt som sitter där nu kan inte köras så.

Vi ska ta oss in i krypgrunden någon av dagarna framöver, så får vi se hur där ser ut. Hänger det bara mögelskägg under trossbotten så får nog brandkåren nåt att träna på...

Hälsningar
Micra

1-plansvilla 103 m² Boro-hus med öppen planlösning i Härnösand. Braskamin + luftburen värme - Bahco sys. (körs numera bara för luftcirkulation/ventilering). Toshiba RAS B 13 EKVP-E fr.o.m. sept.-05.

Utloggad tolins

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: norrbotten
  • Antal inlägg: 1107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Mögelskadat hus
« Svar #11 skrivet: 02 april 2007, 07:18:39 »
en avfuktare o ozon brukar göra underverk för måttliga pengar
Lycka till *vinkar*

Utloggad Micra

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Härnösand
  • Antal inlägg: 459
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Toshiba RAS B 13 -vinter, Yamaha XVZ 1300 -sommar
SV: Mögelskadat hus
« Svar #12 skrivet: 02 april 2007, 10:13:57 »
tolins, - tack, hoppas att du har rätt, eller med andra ord, -att det räcker med de åtgärder du föreslår! Att behöva byta golv och isolering, och kanske även likaledes i väggar, är bara för mycket...!

En avfuktare måste nog till i vilket fall som helst...

HÃ¥ll tummarna!
/Micra
1-plansvilla 103 m² Boro-hus med öppen planlösning i Härnösand. Braskamin + luftburen värme - Bahco sys. (körs numera bara för luftcirkulation/ventilering). Toshiba RAS B 13 EKVP-E fr.o.m. sept.-05.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Mögelskadat hus
« Svar #13 skrivet: 02 april 2007, 10:22:17 »
Det där med köksfläkten känner jag igen, från tiden min far jobbade med besiktningar. Folk kopplade helt sonika ur den funktionen..., "man skulle spara på ström" var mestadels svaret. Ofta upptäckte han vad dom gjort, när klagomål på fukt i badrum anmäldes...

mvh humlan.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Mögelskadat hus
« Svar #14 skrivet: 02 april 2007, 10:23:29 »
Citera
Bertil, - det finns ingen inspektionslucka ner till krypgrunden. Det blir till att gräva sig in under kantbalken.

Lustigt... kolla överallt.. brukar finnas en sån!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!