Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Krypgrund resp avfuktare  (läst 13283 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Perki

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
Krypgrund resp avfuktare
« skrivet: 28 januari 2007, 10:07:36 »
Hej
Ämnet har diskuterats förut, jag vet, men har en del frågor då jag saknar helt kunskaper inom området.
Det förhåller sig så att jag kommer att flytta till ett parhus vilket vi har tillträde till den 1 mars.
Huset har krypgrund och det finns en brandvägg mellan husen.  Anticimex har och besiktigat huset, vilke de gjorde oktokber mÃ¥nad dÃ¥ det var 20 gr C ute. Fuktkvotmätningen visade 15%, dvs under vad som är tillÃ¥tet. Annars fanns inget att anmärka pÃ¥. Huset är frÃ¥n 1987 och tidigare har det inte varit nÃ¥gra problem, mig veterligen.
Vad jag kunnat läsa pÃ¥ internet om krypgrunder är att det är en riskgrund beträffande fukt och fuktskador, och i förebyggande syfte  kommer jag nog att installera en resorptionsavfuktare.
Därav min frågor;

1. Jag har varit i kontakt med Anticimex, och de förespråkar deras avfuktare naturligtvis, med motivieringen att Munters har en så liten kapacitet att den drar betydligt mer energi jämförelsevis med deras.Är det någon som har samma erfarenhet. Hur mycket kan man räkna med i energikostnader per år?
Beträffande drift, låter ni hygrometern avgör när den ska starta och stänga av sig, eller låter ni den gå t.ex på vintern. Fördelen är, vad jag kan läsa på internet, att man får varmare golv vintertid. Krypgrunden är på ca 54 kvm
2. Vilken service behöver en avfuktare, och hur länge kan man räkna med att en avfuktare håller??
Priset är ganska stort om man jämför en anticimex med en Munters.                                                                                   3. Grunden är "plastad" 1987 dÃ¥ huset är byggt, är det dags att byta???

Mycket tacksam för svar.................



« Senast ändrad: 28 januari 2007, 10:10:47 av Perki »

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Krypgrund resp avfuktare
« Svar #1 skrivet: 28 januari 2007, 12:37:08 »
Har du plast på marken?
Den borde väl hålla längre!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad tracker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 613
  • Karma +0/-1
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Krypgrund resp avfuktare
« Svar #2 skrivet: 18 mars 2007, 18:48:32 »
när jag var ute på sp:s hemsida så hittade jag ngn test som dom gör nu.
det är i princip som en "poolkudde" som dom blåser upp i krypgrunden (den blir rektangulär), den är tät mot marken samt att luften står still inuti.
vill man inspektera så är det bara att stänga av fläkten eller vad det är som håller den uppe så sjunker den ihop, sedan är utrymmet inspekterbart.

Utloggad Superteddan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Den som aldrig ställer dumma frÃ¥gor, förblir..ja..
SV: Krypgrund resp avfuktare
« Svar #3 skrivet: 11 april 2007, 11:30:29 »
Hej. Skrev lite om min snikvariant till lösning i denna (gamla) tråd. Kan meddela att det forfarande fungerar alldeles utmärkt. Min grund är runt 50m2. I samma tråd finns även snack om en annan lösning, Tryghhetsvakten (som jag inte vet ett smack om).
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=3108.msg31059#msg31059
Har i övrigt bara hört gott om Munters lösning, vilket är det jag kommer att köpa om och när min nuvarande ger sig.
/Ted
« Senast ändrad: 11 april 2007, 11:32:42 av Superteddan »
1½ plan villa 190kvm plus källare 120kvm, byggt 1975. Radiatorer, ettrörssytem i 5 slingor. Tidigare värmt av kombipanna el/olja, men sedan juni-07 med en CE65L + KV500. Tidigare förbrukning 35-40MWh/år. Allt i Göteborg.

Utloggad Efraim

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Krypgrund resp avfuktare
« Svar #4 skrivet: 01 december 2007, 14:20:06 »
Jag använder trygghetsvakten och den drar väldigt lite energi (ca 500 kwh per år) och resultatet är perfekt. Inget underhåll, helt tyst, mycket mindre risk för driftsavbrott.

Utloggad MangeH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Krypgrund resp avfuktare
« Svar #5 skrivet: 01 december 2007, 19:36:33 »
Ush, mår illa av anticimex och deras snack.
När de var hemma hos mig hävdade de att jag skulle tjäna in mellanskillnaden mellan deras lösning och munters på två år i elförbrukning.
Munters kostar ca 15. den lösning de föreslog 40k. dvs en mellanskillnad på 25k.

Låt oss fundera en liten stund. Munters drar ca 900w vid avfuktning har jag för mig.
Skulle den gå konstant dygnet runt i två år. 0.9kw * 24h * 365dagar * 2år =
15768 kwh. Dvs inte ens teoretiskt möjligt.  Dessutom behöver avfuktaren endast jobba rejält nÃ¥gra fÃ¥ mÃ¥nader om Ã¥ret.

Vore jag dig skulle jag titta på en AceTec som är energisnålare än munters) och en munters.
Har för mig att anticimex 300TT modell drar ungefär lika mycket el men har dubbel avfuktningskapacitet.

Jag kör med en acetec och som det ser ut nu så tror jag att energiförbrukningen blir försumbar då jag upplever golven varmare etc. Tror inte pumpen behöver jobba lika mycket nu när jag satt igen alla ventiler. Men det är som sagt bara en gissning.
Installerade min munters i juli. Var nere i grunden i sep då hade den snittat på ca 5kwh per dag men det säger ju som sagt inte så mycket. Lär variera mycket beroende på grund och vilka problem man har.

Utloggad MangeH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Krypgrund resp avfuktare
« Svar #6 skrivet: 02 december 2007, 19:46:45 »
Jag använder trygghetsvakten och den drar väldigt lite energi (ca 500 kwh per år) och resultatet är perfekt. Inget underhåll, helt tyst, mycket mindre risk för driftsavbrott.

Mindre än  vad? Vad jämför du med?

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar sÃ¥ gott det gÃ¥r
SV: Krypgrund resp avfuktare
« Svar #7 skrivet: 02 december 2007, 20:50:32 »
Hej

Trygghetsvakten är bara en dyr värmekabel med nån liten låda som dom påstår är intelligent.
Om ni tror att Efraim är något annat än en som försöker sälja en produkt eller någon som köpt produkten och måste försvara sin dummhet att köpa den så tror ni nog fel.

Om ni tror att det hjälper med tillförsel av värme i krypgrunden kan ni ju köpa en frostvakt för c:a 300 kronor och låta den tillföra värmen.

MVH
Messer

Utloggad MangeH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Krypgrund resp avfuktare
« Svar #8 skrivet: 02 december 2007, 21:19:07 »
Hej

Trygghetsvakten är bara en dyr värmekabel med nån liten låda som dom påstår är intelligent.
Om ni tror att Efraim är något annat än en som försöker sälja en produkt eller någon som köpt produkten och måste försvara sin dummhet att köpa den så tror ni nog fel.

Om ni tror att det hjälper med tillförsel av värme i krypgrunden kan ni ju köpa en frostvakt för c:a 300 kronor och låta den tillföra värmen.

MVH
Messer

Trygghetsvakten de fulingarna brukar ju härja runt under falska namn för att marknadsföra sig på div forum.

Citat från forum.byggahus.se:
-----------
Skall kanske tilläggas att vi har idag rensat bort ett antal kommersiella inlägg i den här tråden. Företaget bakom trygghetsvakten har via ett antal olika användarkonton gjort reklam för produkten här, både öppet och låtsats vara vanliga kunder.

Vi är inte helt säkra på att alla falska identiteter för bolaget är hittade ännu. Arbete pågår.

Alla former av kommersilella inlägg är förbjudna på foumet.
-----------

Länk: http://forum.byggahus.se/grund-markarbeten/64007-krypgrund-avfuktare-5.html

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Krypgrund resp avfuktare
« Svar #9 skrivet: 02 december 2007, 21:49:31 »
Jag vet inte om Efraim är en ful fisk, men jag har redigerat ett otal inlägg som han gjort...

Det vore märkligt om han inte hade intressen i tryghetsvakten sÃ¥ envis som han är.  ;)

Fast så länge man inte vet säkert kan man ju liksom inte stänga ute någon från forumet.

Trygghetsvakten må fungera såtillvida att trossbotten inte möglar, men den gör ju inget åt fukten i krypgrunden i sin helhet, ej heller skapas någon kontrollerad ventilation - vilket jag anser krävs i de fall när man har "dålig lukt" i krypgrunden eller i huset.

De flesta som inte upplever några problem med sin krypgrund köper varken trygghetsvakt eller avfuktare.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad xshadow

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt kan göras bättre....och billigare.
SV: Krypgrund resp avfuktare
« Svar #10 skrivet: 05 december 2007, 07:56:03 »
Trygghetsvakten de fulingarna brukar ju härja runt under falska namn för att marknadsföra sig på div forum.

Hmm, låter bekant. Jag har slutat delta i diskussioner gällande apparaten ifråga efter diverse påhopp via mailen.

/Mosse
Nibe Fighter 1210-7 med 2 borrhål 117+54m värmer 165m2 (600m3). Andra årets elförbrukning = 10800kWh(5300kWh HH-el & 5500kWh VP-el). Isolering golv: 370mm, väggar: 250mm, tak: 400mm

Utloggad MangeH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Krypgrund resp avfuktare
« Svar #11 skrivet: 05 december 2007, 10:53:46 »
Trygghetsvakten de fulingarna brukar ju härja runt under falska namn för att marknadsföra sig på div forum.

Hmm, låter bekant. Jag har slutat delta i diskussioner gällande apparaten ifråga efter diverse påhopp via mailen.

/Mosse

Kan även nämna att jag skickade ett e-mail till TV om det som stod på Byggahus forum.
Av någon anledning så svarade de inte på det mailet.

Utloggad snabel@

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
SV: Krypgrund resp avfuktare
« Svar #12 skrivet: 27 augusti 2010, 22:10:51 »
Diskussionen håller riktigt bra nivå och jag vet egentligen inte om mitt tips tillför så mycket men på energimyndigheten finns ett antal artiklar och framförallt tips om tester av luftavfuktare. Förhoppningsvis kan i vart fall testerna ge något.

http://www.energimyndigheten.se/sv/Hushall/Tester/Testresultat/Luftavfuktare/?productGroupId=17&productCompareList=111,112,133,134,135,136,137,138,139,328,140

Edit, plockat bort uppenbar reklam, och ändrat länk. /Rickard
« Senast ändrad: 27 augusti 2010, 23:48:04 av Rickard »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!