Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: DHL - Det Händer LÃ¥ngsamt, om det händer.  (läst 2723 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bobo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tyresö
  • Antal inlägg: 450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
DHL - Det Händer Långsamt, om det händer.
« skrivet: 09 november 2006, 18:06:36 »
VP:n till dottern är beställd, borraren på gång och planering av inköp från Rinkaby pågår, det är tisdag.
Ordern till Rinkaby går, bekräftas, packas och skickas. Nu är det onsdag och allt är ännu OK. Onsdag kväll, på nätet ser jag att transporten hunnit halvvägs.

Torsdag morgon är allt i Stockholm något sent, det var ju kaos i trafiken på onsdagen p g a snön. Ringer till DHL, nä du kan inte få´t förrrän imorgon.

Fredag morgon, nu är det nära, helgen är räddad, här skall läggas avlopp innan VP: n kommer. Enligt DHL skall leveransen komma efter 14.00. 11.45, när jag är ute, ringer budbilen: Jag är framme redan, var skall jag lägga rören. Det fattas två kollin, dvs alla rördelarna och kopplingarna, nästan allt.

Där rök den helgen. DHL: Vi har bara fÃ¥tt rören av leverantören, inga kartonger.  Rinkaby: Vi har skickat allt. BÃ¥da skall börja söka godset.

MÃ¥ndag. Rinkaby: Vi vet inget ännu.  DHL: Vi har hittat varorna, de levererades i fredags. DÃ¥ pÃ¥pekar jag att rören har visserligen kommit men det är tvÃ¥ kartonger vi letar efter.  DHL: Jaha, var det kartonger ocksÃ¥. DÃ¥ fÃ¥r vi väl leta vidare dÃ¥.

Tisdagen är en måndag i repris, dvs Rinkaby har inget fått veta och DHL har både hittat och levererat godset i fredags. Jaha, var det kartonger också. ....

Onsdag, igen, Rinkaby har tröttnat, packat nya kartonger och levererat till Hässleholm.
 PÃ¥ kvällen kan jag pÃ¥ nätet se att varorna lämnat Hässleholm 13.42 men det är allt.

Torsdag. Ringer till DHL och frågor efter godset. Å, det har lämnat Hässleholm. Javisst, säger jag, igår, mitt på dan, borde vara i Stockholm nu. Var är det?
DHL: Det vet vi inte. Så svarar ett s k logistikföretag, som säger sig hålla reda på var mitt gods är. Rinkaby vet inte om de skall skratta eller gråta. DHL verkar inte veta någonting. Någon därifrån ringer och meddelar att de söker godset, som om det vore någon nyhet. Jag påpekar då litet syrligt att nu söker vi inte en utan två likadana sändningar som båda lyckats försvinna. Jag har också under dagen hunnit ge någon ansvarig på DHL en behövlig skopa ovett, men personen i fråga var såååå vänlig och såååå förstående och beklagade sååå mycket. Precis vad jag väntat på över en vecka.
 
Torsdag em: Ringer som omväxling till DHL och får veta att godset finns i Hässleholm. Jag förklarar då åter hela historien varpå hon säger att de skall söka godset. Hon vill ha en noggrann beskrivning av storlek innehåll mm. Om hon nu vet att godset ligger kvar i Hässleholm kan hon väl be någon därnere gå ut och beskriva godset för henne istället för att fråga mig. Jag påpekar då att det vore bättre att hon såg till att godset skickades till mig istället för att hon börjar söka igen.
Litet senare ringer en person från DHL och vill bara meddela att de börjat (?) söka efter godset.

Och nu är det torsdag kväll, ingen vet något, ingen har sett något och i morgon fredag lär det inte hända nåt.
Möjligen kan den person som först sade att godset ligger i Hässleholm och senare under samtalet menade att det kanske kunde finnas i Stockholm i alla fall, få rätt. --DHL ett äkta logistikföretag?? Jojo.

I så fall kanske det hittas häruppe och kan levereras under morgondagen. Men f´n trot.
Troligen en förstörd helg till. Nu ät hålet borrat för övrigt också, slangar och sprit på plats och VP:n kommer i nästa vecka. Men inte med DHL.

Bobo

P.S.  Akta er för logistikföretag pÃ¥ tre bokstäver. D.S.
110+125 m² (souterrain) stenhus från 1939 på Tyresö.
1: IVT greenline puls (3,7 kW, 1996 - 2006,pensionerad) + 500l tank + 250m sjöslinga. Fast kondensering. VP drog ca 8000kWh/år. + 2 kakelugnar som toppvärme.
2: Nibe 1130-8, ytterligare 2x220m sjökollektor, parallellt med den gamla, den gamla 500-liters-acken med VVB, en volymtank på 120 liter, RG10 (med 2 valbara avkänningszoner) och möjlighet till valfri flytande/fast kondensering . Driftsatt september 2006. 1:a året drog VP 5200 kWh och HH 4800.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: DHL - Det Händer Långsamt, om det händer.
« Svar #1 skrivet: 09 november 2006, 19:16:13 »
Inte var det du som var vd på Handelsbanken förr???

Han hade också lite syrliga kommentarer kring logistik. Han hade använt dom alla skulle presentera jämförelse också.

Kartongerna kanske ligger skadade i nåt hörn osså chaffisarna tar för sig av innehållet med jämna mellanrum!

Usch nu var jag stygg  :-[

Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: DHL - Det Händer Långsamt, om det händer.
« Svar #2 skrivet: 09 november 2006, 20:14:41 »
Tyvärr är detta väldigt typiskt för hur DHL fungerar.  Tyvärr är Schenker lika dÃ¥liga.  Har fÃ¥tt mÃ¥nga sändningar med DHL och Schenker och det är faktiskt sällan som det fungerar som det utlovas.

DHL Express fungerar dock bra, men det är ju en helt annan tjänst.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: DHL - Det Händer Långsamt, om det händer.
« Svar #3 skrivet: 10 november 2006, 11:05:03 »
DHL Express fungerar dock bra, men det är ju en helt annan tjänst.
Precis, och det är ju "DHL original" Det "nya DHL" är ju före detta Danzas, tidigare ASG.
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad Bullo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Surahammar
  • Antal inlägg: 475
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Golf är roligare än värmepumpar!
SV: DHL - Det Händer Långsamt, om det händer.
« Svar #4 skrivet: 10 november 2006, 15:34:13 »
Använder bara UPS här på jobbet och det funkar klanderfritt (ta i trä).
DHL och TNT ger jag inte så mycket för. Har aldrig en aning om vart godset befinner sig.
Tycker riktigt synd om dig Bobo.
Hade en sändning från Tyskland till Laholm i Sverige och dom (TNT)skickade den till Danmark.
Ny bostad med L/L pump IVT Nordic Inverter avstängt sen 100101 12 FR-N + Olje radiatorer (badrum och tvätt på hela tiden) Tegelhus 105 kvm + 15 kvm inglasad altal + garage och gästrum 40 kvm, 3 glas fönster
Förbrukning 2008 enl tidigar ägare 13900 kwh.
Förbrukning 2009 13200 och då har det varit mycket kallare än tidiagre år. Förbrukning 2010 14177

Utloggad Sture

  • ฮัทเสห์
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BORÃ…S
  • Antal inlägg: 534
  • Karma +0/-0
SV: DHL - Det Händer Långsamt, om det händer.
« Svar #5 skrivet: 10 november 2006, 16:39:57 »
Har bara erfarenhet frÃ¥n UPS. Köpte en dator frÃ¥n Dell. Det var fantastiskt att hela tiden via nätet med hjälp av "fraktnumret" kunna följa transporten, när den lämnade Limerick pÃ¥ Irland  och via Amsterdam, Köpenhamn och Jönköping till sist kom fram till BorÃ¥s.

Sture
Tidigare Völund 777 luft/vattenpump installerad 1983 dockad till en CTC oljepanna från 1970. Byte i dec 2004 till IVT Optima 700 och Ep 290 A/W. Ytongvilla byggd 1970, 109 m2 med källare i Borås.

Förbr senaste mÃ¥nad (aug), medeltemp i BorÃ¥s +16,2°: Värme och varmvatten 169 kWh, hushÃ¥llsel 353 kWh. Senaste 12 mÃ¥n 11.806 kWh resp 5.169 kWh. Rumsgivare i källaren inställd pÃ¥ 20°.

Utloggad Bobo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tyresö
  • Antal inlägg: 450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: DHL - Det Händer Långsamt, om det händer.
« Svar #6 skrivet: 11 november 2006, 09:10:20 »
Hur gick det?
På fredag f m visste DHL fortfarande inget säkert om någon av de två sändningarna. Rinkaby skickade då åter ett skarpt mejl till DHL. och vid middagstid hade man funnit godset. Jag krävde då att det skulle skickas ut omgående men det var inte aktuellt enl DHL. Tidigast måndag var budet eftersom det var en helt normal sändning som avsänts på onsdagen. Att den första sändningen försvann en vecka tidigare hade inget med den andra sändningen att göra. Av dessa uttalanden drog jag den självklara slutsatsen att det var den andra sändningen som nått fram.
 Jag Ã¥kte dÃ¥ själv, som vanligt när det är DHL som stÃ¥r för transporten, till terminalen. Jag uppgav fraksedelnumret för andra sändningen men fick veta att den inte fanns där. Jag pÃ¥pekade att de ringt och bad att även första frakten skulle kollas. Där fanns ett kolli inskannat för retur till Rinkaby. Jag bad dÃ¥ att de skulle hämta godset som visade sig bestÃ¥ av de tvÃ¥ kollin jag saknat. BÃ¥de kom alltsÃ¥ frÃ¥n första sändningen.
Av dessa två kollin som aldig skannats in på avsändningsstationen, och som därför inte existerade i DHL:s sinnevärd, hade nu ett skannats in på mottagningsterminalen men visat sig bestå av just två kollin.
 När jag berättade detta för Rinkaby kunde de meddela att DHL sagt att godset frÃ¥n den andra leveransen var pÃ¥ väg ut till mig. Var detta gods egentligen finns vet varken jag eller Rinkaby men DHL med reklamdevisen " Vi vet var din sändning befinner sig" vet naturligtvis fast de vill inte berätta den hemlisen.

Det har varit angenämt att ha att göra med ett modernt logistikföretag med ordning och reda på varje paket. ;D
110+125 m² (souterrain) stenhus från 1939 på Tyresö.
1: IVT greenline puls (3,7 kW, 1996 - 2006,pensionerad) + 500l tank + 250m sjöslinga. Fast kondensering. VP drog ca 8000kWh/år. + 2 kakelugnar som toppvärme.
2: Nibe 1130-8, ytterligare 2x220m sjökollektor, parallellt med den gamla, den gamla 500-liters-acken med VVB, en volymtank på 120 liter, RG10 (med 2 valbara avkänningszoner) och möjlighet till valfri flytande/fast kondensering . Driftsatt september 2006. 1:a året drog VP 5200 kWh och HH 4800.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: DHL - Det Händer Långsamt, om det händer.
« Svar #7 skrivet: 11 november 2006, 15:22:42 »
Ja, som sagt, allt det här är typiskt för hur DHL fungerar.  Men rÃ¥kar man pÃ¥ problem sÃ¥ klaga högljutt till chefer...  Kommer ihÃ¥g en gÃ¥ng när DHL  som vanligt lovat för mycket och slarvat bort en EMS-sändning.  Eftersom det inte var första gÃ¥ngen sÃ¥ tröttnade jag sÃ¥ jag gav nÃ¥gon chef en ordentlig skopa ovett och sa att hon fick ta och fixa ut paketet under dagen, oavsett hur hon skulle bära sig Ã¥t...  eftersom jag dÃ¥ fanns ute i skärgÃ¥rden sÃ¥ var det lite extra svÃ¥rt...

Men tror ni inte att det kom en stackars man i sin privata lilla hardtop-bÃ¥t runt 22.30 pÃ¥ kvällen och klampade in med paketet... (det var iofs inte sÃ¥ synd om mannen, han var ganska glad.  Fick sig en trevlig kvällstur pÃ¥ betald 2x övertid).

Så visst går det om de vill, även om allt är helt omöjligt i början...

« Senast ändrad: 11 november 2006, 15:25:16 av Ridax »
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!