Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Överhettningsskydd Vevex FTX  (läst 2862 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ostj

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Överhettningsskydd Vevex FTX
« skrivet: 09 oktober 2019, 16:17:53 »
Hejsan!

Har fått problem med mitt FTX-aggregat, det är ett SVAB Vevex årsmodell -79. Märkte nu när graderna sjunkit så har det dragit in kall luft i huset, och märkte då att eftervärmaren på tilluften inte gick igång! Har mätt komponenterna och kunnat konstatera att överhettningsskyddet har gett upp (det manuella på 80grader C) Se bild.

Har letat överallt efter en ersättare men hittat inget, är det någon som har något tips?


Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3610
  • Karma +2/-0
SV: Överhettningsskydd Vevex FTX
« Svar #1 skrivet: 10 december 2019, 15:44:31 »
Gränsfall till gammalt inlägg. Troligen har du redan löst det. Du kan montera en ny eftervärmare av elektrisk modell, så får du ny mekanisk temperaturstyrning på köpet.
Men det går säkert att lösa med kompatibla komponenter att få igång den som är.

Har en 800W värmare till REC som är helt ny till mitt FTX, kommer inte använda den pga vattenburna för och eftervärmare. Finns intresse från dig eller någon annan på forumet så kan jag sprätta upp kartongen och kontrollera vad det är för styrning i den.

När man köper NIBE FTX ERS110-400 så följer det med en värmare med ställbar mekanisk termostat, mycket enkelt att stoppa in i vilken anledning som helst. Men alal som säljs på näthandlarna bör vara motsvarande.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Glennhasselberg

  • Gäst
Glennhasselberg
SV: Överhettningsskydd Vevex FTX
« Svar #2 skrivet: 20 oktober 2021, 17:53:21 »
Gränsfall till gammalt inlägg. Troligen har du redan löst det. Du kan montera en ny eftervärmare av elektrisk modell, så får du ny mekanisk temperaturstyrning på köpet.
Men det går säkert att lösa med kompatibla komponenter att få igång den som är.

Har en 800W värmare till REC som är helt ny till mitt
FTX, kommer inte använda den pga vattenburna för och eftervärmare. Finns intresse från dig eller någon annan på forumet så kan jag sprätta upp kartongen och kontrollera vad det är för styrning i den.

När man köper NIBE FTX ERS110-400 så följer det med en värmare med ställbar mekanisk termostat, mycket enkelt att stoppa in i vilken anledning som helst. Men alal som säljs på näthandlarna bör vara motsvarande.

Hej!

Jag är nyfiken på om den lösning skulle funka på system från Husqvarna FTX-LV6 1992

Inloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4744
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Överhettningsskydd Vevex FTX
« Svar #3 skrivet: 20 oktober 2021, 18:51:49 »
Det är den lilla röda knappen på termostaten som är ÖVSK och ska tryckas in.

Inloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4744
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Överhettningsskydd Vevex FTX
« Svar #4 skrivet: 20 oktober 2021, 19:10:19 »
Dwt finns lite att välja pÃ¥ , har med instickslängd att göra,  kolla själv här vad som finns. gÃ¥r att använda vem som helst bara längden passar.
 https://www.relek.se/product/stavtermostat-cotherm-tse00187-10-70c-1-polig-270x6mm
https://www.vvsobadrum.se/varme/elpatroner/termostater-overhettningsydd
https://www.structurgruppen.se/produkter/styr--regler/termostater/stavtermostat

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3610
  • Karma +2/-0
SV: Överhettningsskydd Vevex FTX
« Svar #5 skrivet: 20 oktober 2021, 20:00:55 »
Hej!

Jag är nyfiken på om den lösning skulle funka på system från Husqvarna FTX-LV6 1992
Alla eftervärmare går byta ut oavsett hur systemet ser ut.

Men det som känns lite skrämmande när jag läser originalinlägget idag är att man känner av ett behov av eftervärmare vid dessa milda temperaturer. Det är helt sjukt, de gamla aggregaten måste vara sjukt oeffektiva? Så sett kanske man ska titta på lite nyare aggregat.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Inloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4744
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Överhettningsskydd Vevex FTX
« Svar #6 skrivet: 20 oktober 2021, 20:43:23 »
Är det en korsväxlare "" alla fläktfabriken  """  förstÃ¥r jag detta. bara skräp och ingen verkningsgrad att tala om. MÃ¥ste ha ett EL-batteri i sig för att ge nÃ¥got, när tempen gÃ¥r ner mot noll.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!