Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Start/stopp av pump  (läst 5552 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mikaelanderlund

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Malmö
  • Antal inlägg: 237
  • Karma +0/-0
SV: Start/stopp av pump
« Svar #15 skrivet: 12 april 2010, 19:43:47 »
hmm, är detta temeraturerna när kompressorn är i drift? Det ser ut som den kanske avfrostar. Kan det vara fyrvägsventilen som har hängt sig? Det är inte lönt att pilla själva. Du måste ha ut en servicetekniker som kan hjälpa dig.

Mikael

Utloggad KluddKalle

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
SV: Start/stopp av pump
« Svar #16 skrivet: 14 april 2010, 10:29:31 »
Jo, jag har nog insett att det inte finns mycket jag kan göra mycket själv. Det kommer en tekniker på måndag så förhoppningsvis blir det ordning på det här då.

Tills vidare så kör jag på dels värmesäsongsinställningar och dels med tidsstyrd värmeproduktion. Vårt hus blir så varmt av solen nu på dagarna att pumpen knappt behöver gå alls på ett dygn, så jag kör den några timmar på natten. Problemet är fortfarande att den inte gör nåt varmvatten, men jag kör igång extra varmvatten två gånger per dag ungefär så står inte pumpen och jobbar nåt i onödan med varmvattnet.

Tack för hjälpen ändÃ¥!  Thumbsup

Utloggad Larm_HP

  • Guldmedlem
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 399
  • Karma +1/-1
SV: Start/stopp av pump
« Svar #17 skrivet: 15 april 2010, 11:14:51 »
denna varmepump går inte. Samma temp på T8 som T9 som T10. Och med kompressorn i drift borde T11 vara kallare æn T2.
Det har inte gått en sikkring i huset? Eftersom display indikerar kompressordrift men kompressorn inte går har den nog inte 400 V mellan faserna..
Vattenglaset är halvfullt

Utloggad KluddKalle

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
SV: Start/stopp av pump
« Svar #18 skrivet: 15 april 2010, 19:15:02 »
denna varmepump går inte. Samma temp på T8 som T9 som T10. Och med kompressorn i drift borde T11 vara kallare æn T2.
Det har inte gått en sikkring i huset? Eftersom display indikerar kompressordrift men kompressorn inte går har den nog inte 400 V mellan faserna..


Nä, det har inte gått någon säkring. Men jag hade problem med det i början och sen kom de och bytte ut den medföljande säkringen till en strömbrytare istället. Kanske är det där problemet ligger?

Jag får hit en tekniker på måndag så förhoppningsvis blir det fixat då. Annars... knUp

Utloggad KluddKalle

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
SV: Start/stopp av pump
« Svar #19 skrivet: 19 april 2010, 16:58:22 »
Äntligen har jag fått besök av en servicetekniker och han konstaterade ganska snabbt att min kompressor inte funkar. Något som förklarar alla konstigheter som jag rapporterat om:

-Pannan går konstigt mycket på eltillskott.
-Pumpen slutar aldrig att gå trots milda tempereaturer.
-Pumpen gör inget varmvatten.
-Pumpen gör knappt nån värme.

Det tråkiga är att kompressorna troligtvis varit trasig sen december då den larmade och säkringarna gick. Min installatör öppnade aldrig ens utedelen då utan bytte istället ut säkringarna mot en säkerhetsströmbrytare. Problemet löst tänkte han... Sc:,h

Så nu blir det intressant att diskutera kompensation med tanke på att jag haft en elpanna hela vintern och inte ett luft/vatten-system. fiR:

Tack för hjälpen ni som skrivit här och försökt klura ut vad som varit fel. Thumbsup

EDIT: Och jag mÃ¥ste bara tillägga att nu när jag har en korrekt fungerande pump sÃ¥ är den verkligen kanonbra! Nu tror jag att jag äntligen kan bli en nöjd kund.  :)
« Senast ändrad: 04 maj 2010, 17:50:14 av KluddKalle »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!