Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe S1256-18  (läst 450 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad RicoRider

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nibe S1256-18
« skrivet: 27 mars 2024, 04:00:18 »
Jag klipper nog till på en Nibe S1256-18 och 2 st Borrhål a' 180 m med 27 m foder/hål. Komplett installation inkl. dragning av trefas från centralen 10 m bort. Borrhålen kommer ligga 15-20 meter isär. Pumpen finns i princip mittemellan, så grävning cirkus 20 m. En rätt smidig installation tror jag... Några extra "ventiler" för att manuellt kunna koppla in vedpanna och ackar.

300 000 kr ligger offerten på. Låter det rimligt? Har fått en exakt likadan men med Thermia Atlas 18 och ett pris på 350 000 kr. Jag vill helst ha Nibe och känner inte att Atlas något bättre varmvattenproduktion är intressant för mig.

Har ett par till offerter på ingång, men det tar en sån jävla tid och jag är trött på dessa installatörer som man ska fjäska för. De två offerter jag fått kom från exemplariska firmor. Bra responstid. Kompetent folk. Seriösa!

Jag vill komma till skott och slippa tänka mer på det här. Sömnlöshet, googlande, funderande, skissande och allt. Usch!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nibe S1256-18
« Svar #1 skrivet: 27 mars 2024, 07:43:00 »
300 000 kr låter väl OK kan jag tycka, Nibe har sänkt sina priser på värmepumpar rejält, så de ska vara lite billigare OM Thermia ligger kvar på "brist-situations-priserna" som rådde för 18 månader sedan.
Drygt 100 000 till värmepumpen, runt 100 000 till borrhålen, arbetskostnad, material och så vinst till företaget låter att det känns rimligt.

Före/efter ROT, med eller utan grönt bidrag 30% för konvertering?
« Senast ändrad: 27 mars 2024, 07:46:02 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Valiant

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 646
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe S1256-18
« Svar #2 skrivet: 27 mars 2024, 10:09:57 »
Du gör helt rätt med att välja större seriösa installatörer. Nu med rotavdrag så skiljer priserna inte speciellt mycket. Som inom många andra områden med ROT avdrag blir det ett sorts standardpris, anpassat till Skatteverkets regler.
Med den erfarna firman får du mer support, i mitt fall hade jag många frågor i stil med dina. Blir frågorna komplicerade, har de "bakdörr" in till Nibe's experter. Det var exempelvis Nibe, via installatör som valde en F1255-12 åt mig med utgångspunkt från något klen borra. Och de förklarade tydligt varför.
Jag vet även att min installatör anlitar en av landets skickligaste felsökare, om så skulle behövas.

Jag hade även krav på att de definitivt skulle klara jobbet en specifik vecka, vilket de gjorde. Annars kan det lätt dra ut med att borrarn inte kunde komma, eller de som skall ta ut gamla pannan är upptagna osv.
Betala hellre lite mer för en firma med goda rekommendationer! Jag brukar säga, tar det tid och svårt att får en offert, då tar det även tid att få jobbet utfört. Det är frågan om andan i företaget.

Utloggad Valiant

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 646
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe S1256-18
« Svar #3 skrivet: 27 mars 2024, 10:54:44 »
Tänkte på en annan sak:
De båda modellerna F1255 och S1256 är rent mekaniskt mycket lika i sin uppbyggnad. Skillnaden är att S1256 marknadsförs som det intelligenta hemmet, med möjlighet att sälja olika tillbehör. Allt styrt från en vacker touchpanel med färg. Man skryter över den vackra fronten på värmepumpen. Och hur mycket du kan göra med Nibe Uplink.

Det innebär att S1256 även har förenklat gränssnittet mot användaren, du skall inte behöva vara någon ingenjör, S1256 är intelligentare. Detta uppskattas säkerligen av många.

Det innebär att det finns fler oåtkomliga logikblock. Det har vi sett här på forumet. Det händer ibland saker som ingen kan förstå eller påverka. Endast Nibe vet.
I den mindre intelligenta F1255 finns fler parametrar, och det innebär även mer kunskap här på forumet för vad man kan göra.
Detta är således en fråga för dig, hur stort är intresset att kunna påverka, eller är intelligens, tillbehör osv viktigare. Valet är upp till dig vad du prioriterar.

Ett exempel, du frågade om inomhustermostat. I F1255 kan du ställa hur kraftfullt en viss temperaturavvikelse inomhus skall påverka värmekurvan.
I S1256 talar du om att du använder inomhustermostat, punkt slut. Logikblocken fixar detta.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nibe S1256-18
« Svar #4 skrivet: 27 mars 2024, 14:16:07 »
Annat att fundera på kan vara att de valt ett udda köldmedium i 1256, R454B, en blandning mellan R32 (ca 70%) och R-1234yf (ca 30%) för att få ett lägre GWP-värde. 466 mot 675 för R32
Har ingen aning om det är bättre eller sämre, bara att det är annorlunda.
På sina nya luft/vatten har de R290, som har GWP 1, även om det är naturgas som har ett relativt högt CO2-innehåll, men räknas som naturligt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad RicoRider

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe S1256-18
« Svar #5 skrivet: 30 mars 2024, 06:29:44 »
Tack för bra inlägg i mina funderingar. Jag har skakat hand med installatören och det blir en S1256, 2 st 180 m borrhål och även ett magnetitfilter. Det här kommer att bli bra hoppas jag...

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!