Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Efter 5 år... Nu kom isen! Varför?  (läst 2581 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Springnota

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
Efter 5 år... Nu kom isen! Varför?
« skrivet: 16 februari 2010, 11:59:48 »
Hej.

Har en 12DR-N.

Efter 5 år så kom isen för ca en månad sedan... Har aldrig tidigare haft detta problem? Det har varit kallare än -30 vid tidigare vintrar å den har stängt av sig automatiskt (vid ca 26-27 grader)… för att sedan gått igång igen när tempen blivit lite mildare. Det har snöat och blåst regnvatten på den och det har varit höga fuktigheter vid låga temperaturer… men den har alltid avisat perfekt och aldrig skapat problem.
Men nu så har den blivit helt igensmockad med is – både inne på elementet, uppe i vänstra kurvan (klaris ca 3-4 cm tjockt), inne bakom fläkten på staget och ut mot höger – jättemycket, samt som en Falukorv på vänster sida mellan klockan 6-10. Byggt på så tjockt med is att propellern fastnade under ett avisningsskede – det var så jag kom på det.
Har tagit/smält bort detta med varmvatten och allt såg bra ut? Men, nu bildas det hela tiden nytt med is på samma ställen som tidigare och jag får göra om denna varmvattenprocedur ca var fjärde dag?
Innerdelen värmer normalt i ca 30- 40 minuter och sedan blir tempen på en icke önskvärd nivå (ca 19 grader endast - oberoende på vad jag ”skriver in och begär”) fram till nästa avisning. Tittar man på baksidan så ser det hela ut att fungera som det skall och all is/frost försvinner? Yttertempen kan vara allt från ca -1 till -15.
Kan det vara så att gasen har läckt ut på något sätt?
Kan inte se något i snön under – men å andra sidan har det ju snöat hela vintern och sopat bort alla spår…
Kan man enkelt se/konstatera om nivån har minskat (finns det något fönster eller liknande eller måste man ta hit en services man för 1500 kr som mäter in läget)?
Eller?

Utloggad marnyk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Efter 5 år... Nu kom isen! Varför?
« Svar #1 skrivet: 16 februari 2010, 16:44:19 »
Kolla först röranslutningarna. Olja på ytan - läckage.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!