Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hör ventilationssystemet "ihop" med värmepumpen?  (läst 4933 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad zno

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
Hör ventilationssystemet "ihop" med värmepumpen?
« skrivet: 23 mars 2007, 13:03:03 »
Hej,

Är det vanligt att hustillverkare anser att själva ventilationssystemet "hör ihop" med värmepumpen?

Jag står i startgroparna att bygga nytt med Trivselhus i stockholm. Under hela processen har jag förstått det som att pannan de ritat in i min tänkta enplans villa (i vinkel) på 160 kvm var en IVT 495 TWIN. Nu visar det sig emellertid att det är en IVT 490. Det här är en helt ny värld för mig, men efter lite research bland återförsäljare, installatörer och detta eminenta forum så verkar denna panna allt för underdimensionerad.

Nu åter till min egentliga fråga. Jag har diskuterat med TH om att helt lyfta bort pannan ur materialsatsen för huset och köpa in en annan själv (tex en CZ CE50). Problemet här blir då att (förutom att jag bara får tillbaka en spottstyver för IVT 490:an) dom även "plockar bort" hela ventilationssystemet?! Detta innebär att jag förutom inköp av en ny panna + installation måste betala ett helt nytt ventilationssystem + installation, vilket gör att det blir en väldigt stor extra kostnad.
Comfortzone CE50 installerad 2008 i en (då) nybyggd enplansvilla på 165 kvm i Stockholm

Utloggad robban44

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 88
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hör ventilationssystemet "ihop" med värmepumpen?
« Svar #1 skrivet: 23 mars 2007, 13:21:45 »
Sista siffrorna jag läste häromdagen var ett avdrag för en IVT490 var 32.000:- från en husleverantör. En annan som fått ett pris på vent.systemet monterat och klart 11.500:- så en 40-45 ska du ju ha tillbaka så att säga. Så en 30-35 extra kostar det att byta ut det hela skulle jag tro.

Ja det du skriver är vanligt, den VVS firma husleverantören lierat sig med vill ju ha hela paketet att både sälja + installera vent och pump. Konstigt egentligen dom inte kan ta bara det ena och tjäna en slant på det utan som jag ser det vill påtvinga byggherren det koncept dom bestämt, en form av utpressing helt enkelt, "tar du inte hela paketet så får du ordna allt själv"
« Senast ändrad: 23 mars 2007, 13:42:47 av robban44 »
Enplans 130 kvm i Skåne byggt 2005 med IVT 490 och golvvärme. 2 vuxna + 1 liten. Fått goda råd här bl.a om att maximalt utnyttja denna pump genom att göra tvärtemot installatörens anvisningar vilket gjort att kalkyler plötsligt stämmer. Total förbrukning 2006 = 12.700 kWh. 2007-2008-2009 Kring 12.000 kWh

Utloggad pejoto

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Hör ventilationssystemet "ihop" med värmepumpen?
« Svar #2 skrivet: 23 mars 2007, 14:21:09 »
Det här bara trams från hustillverkarna (som sagt TH är inte ensamma om det här). Ventilationssystemet fram till pumpen är exakt likadant oavsett vilken flvp man än väljer .
Jag har även hört argument om att hustillverkaren mÃ¥ste garantera att huset har fullgod ventilation och uppvärmning och dÃ¥ är det endast deras hovpumpleverantör som duger. Jag kan förstÃ¥ att TH  bara vill göra avdrag för deras inköpspris pÃ¥ den klena värmepumpen men att samtidigt plocka bort ventilationen känns inte seriöst. FÃ¥r golvvärmen vara kvar? (med det här sättet att resonera sÃ¥ kan man undra?)


Försök få TH att definiera ett gränssnitt mellan ventilation, vatten och uppvärmningkrets mot panna där TH får specificera vad dom behöver för flöden och att du och din VVS-installatör tar ansvar för att de här kraven uppfylls på pann-sidan. Få ner det på papper så får båda parter skriva på.

Utloggad zno

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
SV: Hör ventilationssystemet "ihop" med värmepumpen?
« Svar #3 skrivet: 23 mars 2007, 16:05:27 »
Tack för era svar. Jag har inte fått tag på TH sedan min första postning så jag har ingen update på läget.

robban44: Jag har också gjort lite beräkningar på vad man "borde" få tillbaka. Nu vet ju alla iofs att det är stor skillnad mot vad man verkligen får tillbaka av hustillverkare då man plockar bort delar ur ett paketpris. Enligt IVT:s återförsäljare kostar en IVT 490 ca 50 000:- inklusive installation. Ventilationssystemet har varit svårt att få pris på men jag räknade med ca 20 000:- (11 500 låter ju betydligt bättre). Detta ger ett värde på ca 70 000:- för det som ingår i hussatsen. Tyvärr så får jag endast 28 000:- tillbaka om jag plockar bort pumpen och då ryker som sagt hela ventilationen också... Håller helt med dig angående din kommentar på slutet. Det känns som om dom försöker göra det så dyrt och krångligt som möjligt för kunden att välja en egen pump för att kunna "pracka på" en pump från en egen leverantör.

pejoto: Håller helt med dig. När jag talade med ComfortZone sa dom att det är precis samma ventilationssystem oavsett pump och kunde inte se anledningen till att TH måste plocka bort hela ventilationssystemet. Jag har även pratat med flera installatörer och samtliga förutsatte att ventilationssystemet fanns på plats då dom skulle installera pannan. Dom trodde f.ö. också att jag totalt missuppfattat det här med bortplockningen av ventilationen för dom hade aldrig varit med om det tidigare. De lämnade iofs bara LB-Hus och Eksjöhus som referens, inte TH.

Bra tips där pejoto om att definiera ett gränssnitt, för även om man tar den ekonomiska smällen för det här nu så ser jag även möjliga problem i framtiden. Om jag plockar in olika firmor för olika delar så kommer TH att svära sig fria från ansvar och de övriga skylla på varandra om något visar sig vara galet i samspelet mellan ventilation, värmepump och VVS.

Hoppas att ytterdörrarna får vara kvar...
« Senast ändrad: 23 mars 2007, 16:08:19 av zno »
Comfortzone CE50 installerad 2008 i en (då) nybyggd enplansvilla på 165 kvm i Stockholm

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Hör ventilationssystemet "ihop" med värmepumpen?
« Svar #4 skrivet: 23 mars 2007, 19:08:09 »
Är det kanske så att det som tidigare var mekanisk ventillation numera är värmeåtervinning vilket alla nybyggen skall ha?
Storleken på rören kan ju ha viss betydelse, så det kan ju vara en anledning.
Tror inte egentligen att du behöver oroa dig om du slutar snåltänka och ser 490 som en elpanna med återvinning. För mellanskilnaden får du lätt en L-L som komplement och därmed dessutom extra komfort på sommaren. 160kvm är inte såå stort.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hör ventilationssystemet "ihop" med värmepumpen?
« Svar #5 skrivet: 23 mars 2007, 20:17:46 »
Är du säker på att du ska ha ett Trivselhus?

Hota med att dra dig ur (om du inte redan skrivit pÃ¥) och köpa huset frÃ¥n en annan husleverantör om du inte fÃ¥r behÃ¥lla ventilationskanalerna.  >:D
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rollster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • Fullständig Förbränning !
SV: Hör ventilationssystemet "ihop" med värmepumpen?
« Svar #6 skrivet: 23 mars 2007, 20:39:22 »

 >:D
ja , pressa husleverantören duktigt bara , kunden "har alltid rätt "  :D :D :D
Älvsbyhus byggt 2004  1 1/2-plan , ca 124kvm , ekonomibyggnad inkluderande garage , gästrum/kontor och 2XförrÃ¥d=ca 70kvm. Allt värms frÃ¥n och med oct-2011 med Bergvärmepump Nibe 1245-10 , BorrhÃ¥l 210 meter varav 204 meter aktivt djup . Nibe UKV100 och 40
Förbrukning år 2022 Totalt 9524kwh varav bergvärmens andel är 3760kwh.
Antal starter under uppvärmningssäsong är 9-13st/dygn.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34906
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hör ventilationssystemet "ihop" med värmepumpen?
« Svar #7 skrivet: 23 mars 2007, 21:48:48 »
Håller med, låt dem svettas.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad BJohan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 577
  • Karma +0/-0
SV: Hör ventilationssystemet "ihop" med värmepumpen?
« Svar #8 skrivet: 23 mars 2007, 21:58:42 »
Jag lyckades faktiskt med konststycket att välja bort endast IVT490, trots att det var IVT:s ventilationskonsult som ritade ventilationssystemet till huset. Jag fick 28 000 i avdrag (år 2004). IVT levererade även ventilationskanalerna och bekostade injustering av ventilationen trots att det satt en CE50 där. Injusteringsfirman, som normalt endast jobbar med IVT, blev mycket intresserade när de fick se en CE50. De hade en massa frågor och sa "om den håller vad dom lovar kommer den att över hela marknaden"...
Hus från Fiskarhedenvillan på Resarö. 185 m2 värms med Comfortzone CE65 sedan 2010. Vattenburen golvvärme i bottenplan, vattenradiatorer på övre plan. Pool 4x8 m värms med CE65 och värmeväxlare.

Utloggad Jocke montör

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 469
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
Rent spontant så låter det som att dom bara plockade ut frånluftspumpen ur kalkylen.
Dom kanske var övertydliga när dom sa att ventilationen försvinner, bara så att du skulle förstå att utan frånluftspumpen så finns det inget som drar runt ventilationen.

Jag har svårt att tro att man river ur ventilationsrören ur huset bara för du avbeställer värmepumpen.
Tar dom bort radiatorerna också? Det hänger ju också ihop med pumpen.
Be husleverantören att definera en tydlig entreprenadgräns.
Du vill ha ventrör och värmerör framdraget till där pumpen ska vara.
Nibe flvp 310p Älvsbyhus från -02

Utloggad zno

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
SV: Hör ventilationssystemet "ihop" med värmepumpen?
« Svar #10 skrivet: 23 mars 2007, 22:55:47 »
Jag lyckades faktiskt med konststycket att välja bort endast IVT490, trots att det var IVT:s ventilationskonsult som ritade ventilationssystemet till huset. Jag fick 28 000 i avdrag (år 2004). IVT levererade även ventilationskanalerna och bekostade injustering av ventilationen trots att det satt en CE50 där. Injusteringsfirman, som normalt endast jobbar med IVT, blev mycket intresserade när de fick se en CE50. De hade en massa frågor och sa "om den håller vad dom lovar kommer den att över hela marknaden"...

Oj, hur lyckades du med det här konststycket? Man kanske skulle hyra in dig som medlare ;)

- Vilken husleverantör hade du?
« Senast ändrad: 24 mars 2007, 16:42:22 av zno »
Comfortzone CE50 installerad 2008 i en (då) nybyggd enplansvilla på 165 kvm i Stockholm

Utloggad dovienya

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
SV: Hör ventilationssystemet "ihop" med värmepumpen?
« Svar #11 skrivet: 28 mars 2007, 06:49:18 »
husleverantören tar ju avansen på värmepumpen plus ventilationen fastnä man plockar bort den från byggsatsen. ren jävla idioti, men det är så det funkar..

Jag valde bort IVT490 och då försvann även ventilationen samt fläktkanalen .. kostade 20k att lägga in, men jag fick tillbaks 42000 för pump+vent så jag känner ming inte så fruktansvärt lurad.. 28k låter väldigt lite

Utloggad seekn_destroy

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 113
  • Karma +0/-0
Vet inte hur det är hos andra hustillverkare, men om en kund avbeställer vår std. pump (IVT490) så avgår även vent.paketet, detta beror på att vi inte projekterar ventilationen utan lämnar den till IVT. Så här gör nog de flesta...
Sedan får man beställa ett nytt, gärna från pumpleverantören...
Jag tycker inte det är något konstigt i detta, kunden förlorar inte mycket.

Utloggad zno

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
SV: Hör ventilationssystemet "ihop" med värmepumpen?
« Svar #13 skrivet: 31 mars 2007, 00:51:30 »
... kunden förlorar inte mycket.

- Jo.
Comfortzone CE50 installerad 2008 i en (då) nybyggd enplansvilla på 165 kvm i Stockholm

Utloggad dovienya

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
SV: Hör ventilationssystemet "ihop" med värmepumpen?
« Svar #14 skrivet: 31 mars 2007, 00:58:49 »
... kunden förlorar inte mycket.

- Jo.

För oss fick vi tillbaks ca 6k på ventilationen som kostade 20k att dra ..

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 643
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!