|
Ämnessammanfattning
Skrivet av: Bigfoot
« skrivet: 02 december 2012, 05:57:05 »
Vem kör sedan 120 mil T/R för en uppsättning begagnade däck? Kostnaden för körningen, tiden det tar ca 12h och slitaget på bilen måste göra att skillnaden mot en uppsättning nya däck måste vara ganska liten. Jag skulle inte ens åkt den sträckan för ett par däck om de varit gratis.
Skrivet av: Volvo245GLT
« skrivet: 29 november 2012, 13:28:20 »
"lastade dem i bilen och körde hem... har sedan dess upptäckt att de dels pyser luft och att mönsterdjupet bara är 4 millimeter."
Borde han inte ha noterat att mönsterdjupet bara var 4mm när han lastade dom i bilen?
Man kan ju tycka det... Vilket nöt! Mönsterdjupet över hela slitbanan, samt att det finns tillräckligt med dubb kvar, är ju inte så avancerat att kolla upp innan man slår till. Bra prutläge då också för övrigt.. Pyspunka är lite värre, men om inte säljaren har stått och pumpat upp däcken precis innan så brukar man ju kunna märka om ett eller flera är lite mjukare = däcket håller inte luften. I de flesta fall så är det ventilen som läcker, och brukar räcka med att spraya lite WD-40 eller nått i för att den skall täta.
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 29 november 2012, 10:07:10 »
Det är inte lätt det här med vinterdäck http://www.skanskan.se/article/20121127/ESLOV/121129724/1005/-/-lurades-pa-vinterdacken
"lastade dem i bilen och körde hem... har sedan dess upptäckt att de dels pyser luft och att mönsterdjupet bara är 4 millimeter."Borde han inte ha noterat att mönsterdjupet bara var 4mm när han lastade dom i bilen?
Skrivet av: Oskar P.
« skrivet: 28 november 2012, 22:48:58 »
Hur byter man däck själv?
jag brukar ha tillgång till däckmaskin, men de gånger jag inte haft det, eller om jag kört punka i terrängen så har det blivit att kränga av med däckjärn och sätta däcket mot fälgen med startgas: how to put a tire on bead!
Skrivet av: 109an
« skrivet: 28 november 2012, 21:18:10 »
Skrivet av: jojje
« skrivet: 28 november 2012, 11:17:04 »
Skrivet av: Legless
« skrivet: 28 november 2012, 10:29:28 »
Ännu en anledning att inte pimpa bilen med aluminiumfälgar!
Skrivet av: patrikbn
« skrivet: 28 november 2012, 09:52:44 »
Det blir fint och stå med däckjärn och kränga av och på lågprofildäck på aluminiumfälg.
Skrivet av: Legless
« skrivet: 28 november 2012, 08:58:12 »
Nu avsåg jag byte från sommarhjul till vinterhjul. Men, OK, visst kan man också byta däck själv. Jag var för några år sedan på en bil-och-vandringsluff i bushen i Zambia. En dag fick bilen punktering sju (!) gånger. Guiden och spåraren fixade varje gång punkteringen m.h.a. ett däckjärn och en slägga (och lagningsmaterial).
Skrivet av: nttekniker
« skrivet: 28 november 2012, 08:24:27 »
Varför byter ni inte själva?
Hur byter man däck själv?
Skrivet av: Legless
« skrivet: 28 november 2012, 08:09:11 »
Varför byter ni inte själva?
Skrivet av: Tågråttan
« skrivet: 27 november 2012, 23:15:20 »
Tack... Det känns alltid bra att se att vissa lyckas
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 27 november 2012, 23:13:32 »
Det är 50:- mer än vad jag betalade för fyra nya sommardäck i våras - Inklusive montering.
Skrivet av: Tågråttan
« skrivet: 27 november 2012, 23:11:19 »
500:- för alla fyra hjulen har jag brukat betala. 500:- + moms per hjul låter som nåt man skulle kunna polisanmäla för ocker
Håller med!!!!! Totalsumman för att skifta sätta på hjulen och däckhotell landade på 3450 kronor inkl moms Arbetstiden är max max max 1 timme.. förmodligen gör dom det under 30 minuter.
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 27 november 2012, 23:06:40 »
500:- för alla fyra hjulen har jag brukat betala. 500:- + moms per hjul låter som nåt man skulle kunna polisanmäla för ocker
Skrivet av: tipo874
« skrivet: 27 november 2012, 22:55:10 »
Sist åkte jag till till en av firmorna i Uppsala som säljer mest däck, och de var billigare än firman på Däckonlines lista, trots att de inte fick sälja däcken
Skrivet av: Tågråttan
« skrivet: 27 november 2012, 22:26:03 »
Ska göra som du nästa gång!!!! Jag tittade om den firma jag anlitade fanns med på däckonlines lista .. Klantigt gjort av mig Men jag kunde inte drömma om att det skulle bli så dyrt..
Skrivet av: FRJO
« skrivet: 27 november 2012, 21:50:07 »
brukar pröjsa 400-500 men då använder jag de montörer som är listade på däckonlines sida
Skrivet av: Tågråttan
« skrivet: 27 november 2012, 18:50:56 »
Mina vintedäck var i behov av byte, sagt å gjort beställde det från däckonline och eftersom jag har mina däck på sk, däckhotell åkte jag dit för att be dom skifta på dom på fälgen..
Vilket jävla runk säger killen bakom disken och tittar in i datorn, sen började han! Du har inga garantier från oss: Nä sa jag. Du har inga garantier från däckonline sa han sen: nä det behövs inte, sa jag. Han sa att du kommer få betala för skiftet: Jag vet svarade jag..
Vad nöjd jag var eftersom hans reaktion bara visade hur billigt jag hade kommit undan med att köpa kvalitetsdäck via däckonline Sparade minst 3000 kr
Skratta lagom Fick räkningen av däckfirman som bytte/skiftade däcken på hjulen... Här i sthlm på en stor däckfirma tog dom 515 kr per hjul x 4 = 2060kr plus 300kronor för att sätta på hjulen på bilen, plus moms!!!! Det tar ca 20-30 minuter för fyra däck och dom tog 2060 kr plus moms, plastgubben jobbade lite med däck och jag har varit med många ggr.. Jag har nästan lust att namnge firman men jag är motståndare till att namnge firmor på nätet utan att dom kan försvara sig Jag vill aldrig höra att rörmokarna tjänar bra, dom är underbetalda i förhållande med däckfolket..
Skrivet av: "joka"
« skrivet: 15 november 2012, 18:25:26 »
Fick på de nya fälgarna, fast med de gamla däcken i tisdags Känns bra att ha på vinterhjul nu när det är 10 °C och solsken ute
Skrivet av: jojje
« skrivet: 14 november 2012, 20:29:11 »
Glöm inte att "köra in" de nya dubbdäckena.
Nejdå det är jag noga med, dom gamla Nordfrost 5 ''gubbkörde'' jag in ca:100mil på asfalt och dom har i stort alla dubb kvar
Skrivet av: leifa.k
« skrivet: 14 november 2012, 19:54:29 »
Glöm inte att "köra in" de nya dubbdäckena.
Skrivet av: FRJO
« skrivet: 14 november 2012, 16:27:53 »
köpte likadana men än har det inte kommit någon is eller snö så man fått testa dom ett jävla dubbjud på barmark men det brukar det vara på nya dubbdäck. brukar lugna ned sig efter en vinter
Skrivet av: jojje
« skrivet: 14 november 2012, 16:23:17 »
Det är dax för nya vinterdäck till våran V70, beställde hem dessa http://www.dack365.se/consumer/catalog/continental/winter/205%2060%2016/IceContactFår vänta tills på måndag med montering då sonen är på fordonspraktiken och lägger om dom, gratis hoppas jag Annars får man betala runt 200:-st här i byn när man kommer med lösa däck som man köpt någon annan stans och vill ha omlagda.
Skrivet av: Tågråttan
« skrivet: 14 november 2012, 16:07:00 »
Mina vintedäck var i behov av byte, sagt å gjort beställde det från däckonline och eftersom jag har mina däck på sk, däckhotell åkte jag dit för att be dom skifta på dom på fälgen.. Vilket jävla runk säger killen bakom disken och tittar in i datorn, sen började han!Du har inga garantier från oss: Nä sa jag. Du har inga garantier från däckonline sa han sen: nä det behövs inte, sa jag. Han sa att du kommer få betala för skiftet: Jag vet svarade jag.. Vad nöjd jag var eftersom hans reaktion bara visade hur billigt jag hade kommit undan med att köpa kvalitetsdäck via däckonline Sparade minst 3000 kr
Skrivet av: Ewald
« skrivet: 08 september 2012, 11:00:32 »
@Volvo245GT Vad brukar gå sönder hos dina bilar? Kan du nämna ett exempel? Skulle du kunna göra "trafikodugliga" bilar trafik ? Skulle kunna kolla efter billiga Volvo-bilar
Skrivet av: Ewald
« skrivet: 08 september 2012, 10:56:35 »
Förra vintern hann jag med att avverka tre stycken... En kördes sönder och såldes med förlust, men de två andra överlevde och kunde säljas med några tusenlappar i vinst efter vintern.
Sommarbilarna brukar jag ta det lite försiktigare med. Har haft mina nuvarande i 1, 2, 4, samt 7 år. Sen har man väl några till på gården som antingen ska lagas upp eller skrotas...
Fick byta en lampa (backljuset) idag ... kostar kring 10 SEK ...
Skrivet av: Ewald
« skrivet: 07 september 2012, 19:56:43 »
@ VolvoGLT
Vad tycks om detta erbjudande? (OBS --> bilen är ej godkänd för trafiken!!!)
Volvo V 40 V40 T4 Klassik Kombi 1998, 259862 km., € 350, -
Skrivet av: Ewald
« skrivet: 07 september 2012, 19:49:27 »
@ Volvo245GLT Okej, låter ju ganska bra Själv har jag tittat på en Opel Astra i vår. Skulle ha fått den för ca. 4500 SEK. Sen finns det Ford Mondeo bilen ... som kostar kring 4000 SEK (se min länk).... .... men egentligen har jag ju världens bästa bil ... Mitsubishi Colt, 5 dr, 2011, brun mettalic
Skrivet av: Volvo245GLT
« skrivet: 07 september 2012, 19:41:55 »
Hur många gånger brukar du inhandla bilar (sommar- och vinterbilar) om året?
Förra vintern hann jag med att avverka tre stycken... En kördes sönder och såldes med förlust, men de två andra överlevde och kunde säljas med några tusenlappar i vinst efter vintern. Sommarbilarna brukar jag ta det lite försiktigare med. Har haft mina nuvarande i 1, 2, 4, samt 7 år. Sen har man väl några till på gården som antingen ska lagas upp eller skrotas...
Skrivet av: "joka"
« skrivet: 07 september 2012, 18:35:44 »
Japp, det får bli 205/55-16 vinterdäck på bilen Var lite fundersam på det om det var väl låg profil men jag kör på det Då är frågan, odubbat eller dubbat Bara skoja, jag vet redan vad jag ska ha Fast iof, skulle det andra valet va billigare än det jag ska ha så kan även jag ge med mig
Skrivet av: FRJO
« skrivet: 07 september 2012, 18:21:35 »
Skrivet av: "joka"
« skrivet: 07 september 2012, 17:24:23 »
Står i mitt registreringsbevis att det ska vara 15" på bilen men den har 16" original på, beror på vilket utrustningspaket man väljer...
Skrivet av: Ewald
« skrivet: 07 september 2012, 16:40:26 »
Den här bilen är väl billigare än nya däck ... optimal vinterbil till VolvoGT? .... men den föredrar ju ett visst märke http://www.autoscout24.at/Details.aspx?id=209673029&cd=634815794690000000
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 07 september 2012, 12:52:46 »
Jo, men moderna bilar är ju helbilsgodkända och det brukar stå ett antal tillåtna däckdimensioner i registreringsbeviset och/eller instruktionsboken. Då gäller väl inte de generella reglerna längre?
Skrivet av: patrikbn
« skrivet: 07 september 2012, 11:58:20 »
Rullomkretsen som inte får skilja mer än +-5%. Hastighetsindex måste vara rätt eller mer, dock är det undantag på vinterdäck och då får hastighetindex vara lägre. Lastindex måste vara rätt eller mer. Självklart ska däcket löpa fritt i hjulhuset hela fjärdringsvägen. Ska även fälgarna bytas/inhandlas av tredje part så måste ET stämma överrens med vad bilen klarar av, så att dom inte tar i hjulhus/skärmkanter/bromsok.
Du kan få problem med försäkringsbolaget om det händer en olycka och nått av ovan inte stämmer.
LI KG 80 450 81 462 82 475 83 487 84 500 85 515 86 530 87 545 88 560 89 580 90 600 91 615 92 630 93 650 94 670 95 690 96 710 97 730 98 750 99 775 100 800 101 825 102 850 103 875 104 900 105 925 106 950 107 975 108 1000 109 1030 110 1060
Hastighetsindex Q – 160 km/h R – 170 km/h S – 180 km/h T – 190 km/h U – 200 km/h H – 210 km/h V – 240 km/h W – 270 km/h Y – 300 km/h ZR – 240 + ZR + Y – 300 +
Jag har en bil som det inte går på mindre fälgar än 16" och i regbeviset står följande däckdimensionen 215/55R16 95W.
Kollar jag på vinterdäck till den så finns det som exempel Nokian Hakkapeliitta 5 215/55-16 97T XL. Det är ett XL-däck som är förstärkt i sidorna och således Extraload som även överstiger lastindex = OK. Kollar jag på Nokian Hakkapeliitta 5 205/55-16 94T XL så skiljer rullomkretsen -1,7% dock så är lastindex = FEL. Kollar jag på Nokian Hakkapeliitta 5 205/60-16 96T XL så skiljer rullomkretsen +1,5% och lastindex = OK. Kollar jag på Nokian Hakkapeliitta 5 195/60-16 93T XL så skiljer rullomkretsen -0,39% dock så är lastindex = FEL.
Alla däck är XL-däck ändå så måste bredden vara 215 för att få rätt lastindex, därav anledningen till att många nya bilar har så breda däck.
Hade det gått att få på 15" fälgar så finns det Nokian Hakkapeliitta 5 195/65-15 95T XL och då blir lastindex helt plötsligt = OK.
Det finns även C-däck. Nokian Hakkapeliitta C Van 195/65-16 104/102R så skiljer rullomkretsen +2,64% och lastindex = OK. Dock så är C-däck lite dyrare och hårdare så komforten blir lidande, troligtvis så har däcket sämre egenskaper som vinterdäck också.
Lastindex hänger ihop dels med däckets konstruktion och även hur mycket luftvolym som finns i däcket.
Edit: Bifogat en Excel-fil som räknar ut fälgbredd och ET / däckdimensioner.
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 07 september 2012, 11:24:13 »
Bilen har varit på besiktningen för ett par dagar sedan, gick igenom utan problem, tror att dem skulle säga om det inte ha varit lagligt
Dom kanske inte bryr sig så länge det ser bra ut?
Skrivet av: jojje
« skrivet: 07 september 2012, 11:07:51 »
http://www.nordendack.se/Vinterdack_Dubbdack_16_tum_195-60-16/cat/7181195/60-16'' funkar ju bra i ditt fall, ökar på rullomkretsen 1,2%. Själv kör jag med 205/55-16'' på V70 vintertid, funkar alldeles utmärk tycker jag.
Skrivet av: nttekniker
« skrivet: 07 september 2012, 00:03:39 »
Bilen har varit på besiktningen för ett par dagar sedan, gick igenom utan problem, tror att dem skulle säga om det inte ha varit lagligt
Skrivet av: Bigfoot
« skrivet: 06 september 2012, 23:37:35 »
En personbil kan ha flera alternativa däck- och fälgdimensioner som ingår i bilens godkännande. Dessa kan finnas angivna i registreringsbeviset, under rubriken Övriga uppgifter (tekniska data, dispenser med mera). Om uppgiften saknas, kan en märkesrepresentant informera om vilka däck- och fälgstorlekar som ingår i bilens godkännande. Det märkliga är att bilen är 4 år gammal. Läste också den informationen, men blev inte klokare. Gäller registreringsbeviset helt eller kan man som det står byta så länge kraven på omkrets uppfylls? Det borde stå i registreringsbeviset, att lägga över ansvaret på Volvohandlarna som tar bra betalt för däcken känns inte seriöst.
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 06 september 2012, 23:27:59 »
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Fordon/fordonsregler/Dack/Dackbyte-pa-personbil/Alternativa dimensioner En personbil kan ha flera alternativa däck- och fälgdimensioner som ingår i bilens godkännande. Dessa kan finnas angivna i registreringsbeviset, under rubriken Övriga uppgifter (tekniska data, dispenser med mera). Om uppgiften saknas, kan en märkesrepresentant informera om vilka däck- och fälgstorlekar som ingår i bilens godkännande.
Om alternativa dimensioner saknas, har du som fordonsägare möjlighet att under eget ansvar byta däck och fälgar till en annan dimension utan att bilen behöver registreringsbesiktas. Detta utbyte får ske under förutsättning att däcken
är typgodkända uppfyller kraven på belastningsförmåga uppfyller kraven på hastighetskapacitet är av samma typ.
Dessutom ska däck och fälg
ha fritt utrymme vid fjädringsrörelser ha fri rörlighet i hjulhuset vid fulla manöverrörelser med hänsyn till bilens ursprungliga hjulupphängning och styrning ha en rullningsomkrets som inte leder till felvisning av hastighetsmätaren täckas av bilens ursprungliga stänkskydd (stänkskärm).
En alternativ dimension får inte inverka påtagligt negativt på bilens ursprungliga egenskaper.Om jag tolkar det rätt så är det bara de dimensioner som ingår i bilens godkännande som får användas. Saknas det (äldre bilar) så får man välja vad man vill bara det uppfyller kraven och passar.
Skrivet av: nttekniker
« skrivet: 06 september 2012, 23:00:22 »
Har nyligen köpt mina sommar däck då en av mina gamla var helt slut på insidan. Dem gamla var 235*60*16, bilens original är 205*70*16 och dem nya är 225*65*17 (Nya fälgar). 2.33% skiljer dem sig från original. Det är som mliljedl säger, högst 5% i skillnad får man ha, men hur räknas det? Istället för att räkna så gick jag in i www.infosite.se där valde jag att köpa däck med fälg så att jag kan se vilken dimension jag får ha, där man kan se tydligt hur mycket olika dimension skiljer sig i % med original.
Skrivet av: Bigfoot
« skrivet: 06 september 2012, 22:54:11 »
Ja hur är det egentligen med däckdimensionerna. Har en V70 Classic momentum och fick erbjudande av en kollega att köpa hans vinterdäck till en 3 år äldre V70 i dim 185 xx/xx. När jag kollade i regestreringsbeviset stod endast 205/55/16. Tyckte det var märkligt för bara omkretsen är densamma så borde det fungera så jag frågade min däckhandlare och när han kollade sina källor så fick han också bara upp 205/55/16 och han blev också osäker. Vad gäller egentligen numera?
Skrivet av: Ewald
« skrivet: 06 september 2012, 22:35:49 »
175/80 R14, med en liten reservation eftersom jag inte inhandlat vinterbilen än. Följer det med bättre däck med den så blir det naturligtvis dem istället.
Hur många gånger brukar du inhandla bilar (sommar- och vinterbilar) om året?
Skrivet av: JPEG
« skrivet: 06 september 2012, 22:11:54 »
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 06 september 2012, 22:02:40 »
Det brukar stå i registreringsbeviset och/eller bruksanvisningen vilka dimensioner som är tillåtna.
Skrivet av: Hansson
« skrivet: 06 september 2012, 20:04:49 »
Lustigt. Gick själv och funderade på samma sak och tittar in på vp forum och finner denna tråd Har själv 205.65.15 Skulle gärna vilja ha smalare däck. Men frågan om man får byta till ett smalare däck om bilen är helbilsgodkänd?
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 06 september 2012, 08:07:59 »
Man skall ha smala däck på vintern. Titta på dom som kör vinterrally - Inte kör dom med några lågprofildäck...
Egentligen behöver man inte breda däck på sommaren heller, det är bara nåt som modet och tillverkarna har fått oss att tro.
Skrivet av: Volvo245GLT
« skrivet: 05 september 2012, 20:52:06 »
175/80 R14, med en liten reservation eftersom jag inte inhandlat vinterbilen än. Följer det med bättre däck med den så blir det naturligtvis dem istället.
Skrivet av: "joka"
« skrivet: 05 september 2012, 18:07:28 »
OK, trodde att högre profilen gjorde att hjulen "gungade/flyter ut" mer och därmed ger bättre grepp men där hade jag fel 205/55 16 är ju kanske helt OK att ha på vintern då. Är tex 205/60 en mer "udda" modell?
|
|
|