Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: LV pump till biorum 20kvm (2.7 höjd)  (läst 4182 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad vespaman

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sundbyberg
  • Antal inlägg: 157
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • -- Funkis -38 --
LV pump till biorum 20kvm (2.7 höjd)
« skrivet: 03 oktober 2009, 20:30:56 »

Hej,

Har problem med att det är för kallt i biorummet bv (sutteräng). Just nu är det strax under 17 grader. Har kört med en sunklösning i ett år nu; värmefläkt modell billigare.

Dax att göra något åt detta! Rummet har redan två vattenburna element, men dessa räcker inte för att hålla det tillräckligt varmt. Huset i har för övrigt en luft-vatten vp lösning.

Tanken jag har är att ev sätta in en luft-luft bara för detta rum, och starta runt 1700 på dagarna, så att det är lagom (23 grader eller något i den stilen tror jag) när bio skall skådas.
Jag antar att det inte behövs någon stor pump, men det är viktigt att innedelen är så tyst som möjligt. Vad välja? On/off är väl inte bra för detta ändamål, eller?

Detta i stockholmstrakten, så jag gissar att det borde vara lugnt med avfrostning osv, eftersom drifttiden blir rätt begränsad..


Förslag?

Utloggad Ubbe0

  • Värmepump !!!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1294
  • Karma +0/-0
  • Jag använder värmepumpar.
    • Mitsubishi Zero (A6M)
SV: LV pump till biorum 20kvm (2.7 höjd)
« Svar #1 skrivet: 03 oktober 2009, 20:34:31 »
Kan du inte sätta in större radiatorer? VP för 20m2 är svårt att motivera ekonomiskt tror jag.
1.5 plans villa med källare i Skåne.
Mitsubishi Electric MSZ-FD25 VABH installerad i april -09 och placerad i min verkstad på ca. 50 kvm.

Utloggad vespaman

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sundbyberg
  • Antal inlägg: 157
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • -- Funkis -38 --
SV: LV pump till biorum 20kvm (2.7 höjd)
« Svar #2 skrivet: 03 oktober 2009, 21:17:06 »

Isf måste jag låta shunta ut varmvatten i radiatorsystemet mycket längre under året, tex nu är det 26 grader ut till radiatorerna, vilket inte räcker för att värma biorummet. Känns lite avigt att elda på hela huset för att få värme dit.

Ett alternativ är naturligtvis att köpa några el-element eller större fläktar, men då måste man se över elsystemet, så jag tror inte det blir så billigt i slutändan ändå. Sunk-värmaren jag kört på hittills kör jag på 1000W, och det tar för lång tid att värma rummet med den. Om jag ska ta ut mer än 1000W måste jag dra ny el från elcentralen, eftersom förstärkare och projektor osv drar ungefär 1000-1500W normalt.




Utloggad Ubbe0

  • Värmepump !!!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1294
  • Karma +0/-0
  • Jag använder värmepumpar.
    • Mitsubishi Zero (A6M)
SV: LV pump till biorum 20kvm (2.7 höjd)
« Svar #3 skrivet: 03 oktober 2009, 21:34:34 »
Isf måste jag låta shunta ut varmvatten i radiatorsystemet mycket längre under året, tex nu är det 26 grader ut till radiatorerna, vilket inte räcker för att värma biorummet. Känns lite avigt att elda på hela huset för att få värme dit.

OK, fast jag vet inte om jag hänger med riktigt hur du menar iofs. ;) Har du inte tillräcklig effekt i din LV/VP menar du? Om du sätter dit större (vatten)radiatorer borde det kunna lösa problemet om pumpen räcker till.
Eller är det så att det rummet är extra kallt och/eller att du bara behöver värma det/värma det extra viss tid på året då övriga rum klarar sig utan värmetillskott?
Stänger du av din LL/VP viss del av året?
Det finns billiga pumpar för sisådär 4-5000 (kan gå att hitta billigare om man letar) men de är bara billiga om du kan installera själv alt. att du kan få någon kylkille att installera för rimlig (s)peng.
En sk standardinstallation går annars på ca. 5000 och då är du uppe i ca. 9-10000 minus ROT som bör bli ca. 2500.
« Senast ändrad: 03 oktober 2009, 21:43:00 av Ubbe0 »
1.5 plans villa med källare i Skåne.
Mitsubishi Electric MSZ-FD25 VABH installerad i april -09 och placerad i min verkstad på ca. 50 kvm.

Utloggad vespaman

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sundbyberg
  • Antal inlägg: 157
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • -- Funkis -38 --
SV: LV pump till biorum 20kvm (2.7 höjd)
« Svar #4 skrivet: 03 oktober 2009, 23:19:54 »
Japp, detta rum är mycket kallare än resten av huset, dels för att det är norrläge, dels för att det är i sutteräng (största bostadsytan är på övervåningen), och gammalt/dåligt isolerat. LVVP:n går hela året, för att värma dushvatten osv, men däremot är ju radiatorkretsen stängd, eftersom det är varmt ute. Nu ikväll, tex, så shuntas det ut 26 grader till radiatorsystemet. Kan det räcka med en fläktkonvektor för att värma rummet till, säg, 22-23 grader? Känns ju som att det kan vara svårt, eller tänker jag fel?

Behöver alltså mer värme för komfortens skull. Iom att det är ett biorum, så är det viktigt att det är en hyggligt tyst lösning, så jag är lite skeptisk till jula o.d. Men det kanske jag inte behöver vara?
Installera gör jag gärna själv.


Utloggad cheetah1

  • Knappast nÃ¥gon
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 910
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Arbetslös energitok
SV: LV pump till biorum 20kvm (2.7 höjd)
« Svar #5 skrivet: 03 oktober 2009, 23:31:53 »
Alltså, allt handlar om dimensionering. En viss yta ger en viss effekt vid en viss tempdiff.

Med andra ord ger en större radiator mer effekt vid samma diff. Dock tror jag det kan bli svårt att få ut nån effekt som räknas om man har en diff på säg 3-6 grader nånstans, då får du nog ha vääldigt stora element. Tror jag.

Meen det finns dom här som kan räkna på hur stora du behöver så, det ska nog inte vara något problem.
Nibe F2020-8 + Viadrus U22 50 kW (Namnet till trots så är det en vedpanna och inte en kärnreaktor) -> 1500 liter acktankar (750 vid värmepumpsdrift) värmer 112 kvadratmeter boyta till 21-22 grader, plus ca 50 kvadratmeter oisolerad källare till ca 15-18 grader. Byggår 1922, tilläggsisolerad fasad. Beläget i "inre skåne".

Utloggad Ubbe0

  • Värmepump !!!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1294
  • Karma +0/-0
  • Jag använder värmepumpar.
    • Mitsubishi Zero (A6M)
SV: LV pump till biorum 20kvm (2.7 höjd)
« Svar #6 skrivet: 04 oktober 2009, 09:38:04 »
Meen det finns dom här som kan räkna på hur stora du behöver så, det ska nog inte vara något problem.

Jag borde vara en av dem då jag läst till VVS-ingenjör. Men det var 25 år sedan och jag hamnade aldrig i den branchen pga att det var svårt att få jobb på rent teoretiska kunskaper och det mesta är numera glömt. Mina klasskompisar som hade rörisbakgrund hade jobb innan de var klara med studierna.

Om du behöver hjälp med att räkna på radiatorer och inte får några bra tips här kan du testa att posta din fråga separat på annan mer lämplig plats här på forumet, här är det nog mestadels LL/VP-människor som tittar.

Detta med billig pump och tyst kan vara svårt att få att gå ihop kanske. Jag har bara erferenhet av min ME VP och den är mycket tyst (både inne och ute). Den går på från ca. 18000 och uppåt inkl. installation och exkl. ROT, dvs lika med lite väl dyr lösning, samt att en sådan VP är på tok för stor för din yta.
1.5 plans villa med källare i Skåne.
Mitsubishi Electric MSZ-FD25 VABH installerad i april -09 och placerad i min verkstad på ca. 50 kvm.

Utloggad vespaman

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sundbyberg
  • Antal inlägg: 157
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • -- Funkis -38 --
SV: LV pump till biorum 20kvm (2.7 höjd)
« Svar #7 skrivet: 04 oktober 2009, 10:00:15 »

OK, tackar! Jag skall skapa en ny tråd på annan plats, i forumet för att se om det är möjligt att få stil på detta med befintliga element.

Men jag skall hålla lite koll här &så för att se om det kommer in några ideer!


Utloggad pricken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 2,5 mil söder polcirkeln...burr
  • Antal inlägg: 1430
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
  • Fifaen vad det gÃ¥r, i buskar och hÃ¥r.....
SV: LV pump till biorum 20kvm (2.7 höjd)
« Svar #8 skrivet: 04 oktober 2009, 10:00:32 »
Kanske isolera, är ju eg det bästa, varmare och ingen extra energi tillförd för rummet.
Ã…r 1 TOT 13213kWh VP 6373kWh
Ã…r 2 TOT 12611kWh VP 5614kWh
Ã…r 3 TOT 12873kWh VP 6147kWh
Ã…r 4 TOT 13807kWh VP 6787kWh

Ql med VP

Utloggad Luring2

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 191
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: LV pump till biorum 20kvm (2.7 höjd)
« Svar #9 skrivet: 04 oktober 2009, 20:57:09 »
Hej vespaman

jag har haft exact samma problem som du, ett kallt bio rum i källaren (kallt även på sommaren), Först var tanken att koppla en separat vattenslinga med egen cirk-pump till en fläkt konvektor (under sommarmånaderna vill jag ju ha stängd cirk på vattenelementen förövrigt i huset). Men det visade sig bli ca 7 ksek att få till det (trots egen instalation), jag ville "över" effekt så man kan värma upp snabbt. desutom är min luft-vatten VP klen vid ca -3 börjar patronerna gå in)
Så istället satte jag in en ME Q630 VP, fick ett bra pris så skillnaden mot fläktkonvektorn blev minimal, dessutom kan jag vrida termostaterna i botten på biorummet och närliggande tvättstuga så luft-vatten pumpen bör klara klar betydligt lägre temp nu innan elpatronerna går in. Ljudnivån ok upp till fläktläge 3 när man tittar på bion.
Jag kör VP på timerfunktion på vardagarna och konstant på helgerna.
Pumpen har tagit knappt 100 Kwh sedan mitten på juli då den installerades (dock borta några veckor på sommaren)
Enda nackdelen är att när jag har pumpen på konstant så blir det en del on-off funktionalitet, så jag tror att bästa valet för dylig installation bör vara en Toshiba ras 10 (eller om de kommer ännu mindre storlekar) av nya typen, som tydligen är tystare innedel (typ 1:an är nog lite väl bullrig att sätta i ett bio-rum), och Toshiberna går ju mycket lågt i effekt innan de slår av.

Hur lång återbetalningstid beror ju på många faktorer, men komforthöjningen är åtminstone avsevärd!

Mvh
/Svante



110 m2 + 110 m2 källare (till 75% uppvärmt) i huddinge, 2 ME Q630 (FD25VABH) L-L + Panasonic 9 kv(1fas) kW L-V + handöl 42 kamin + braskamin i källaren(används ej) Systemair 400 DC TFX, samt fritidshus 60 m2 med Toshiba RAS 13 ND i nykvarn (med +10 underhållningsvärme på vintern)

Utloggad vespaman

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sundbyberg
  • Antal inlägg: 157
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • -- Funkis -38 --
SV: LV pump till biorum 20kvm (2.7 höjd)
« Svar #10 skrivet: 05 oktober 2009, 20:56:05 »
Svante,

det där låter ju bra! Som den nybörjare jag är på lvp, så googlade jag på "ME Q630 VP" utan resultat. Vad är detta för pump?
Hur har du monterat vp:n, (var och i vilken riktning)?
Ska genast kika på RAS10!

 - Micke

Utloggad Ubbe0

  • Värmepump !!!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1294
  • Karma +0/-0
  • Jag använder värmepumpar.
    • Mitsubishi Zero (A6M)
1.5 plans villa med källare i Skåne.
Mitsubishi Electric MSZ-FD25 VABH installerad i april -09 och placerad i min verkstad på ca. 50 kvm.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: LV pump till biorum 20kvm (2.7 höjd)
« Svar #12 skrivet: 05 oktober 2009, 21:10:03 »
kika på Mitsubishi Electric GE25VAH som är riktigt tyst
PÃ¥ Canvac sprÃ¥k tror jag den heter Q HEAT 450 eller nÃ¥got liknande  ;)
tror inte du hittar en tystare innerdel än så
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Luring2

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 191
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: LV pump till biorum 20kvm (2.7 höjd)
« Svar #13 skrivet: 05 oktober 2009, 22:10:32 »
Hej vespaman

Håller med Tomas på TSFS, GE25VABH bör räcka till bra och är ju lite billigare än den FD25VABH jag använder. min har lite "gadgets som I-see och annat som jag inte använder, men nog betalar för. Dock har jag ingen aning om den kan gå lägre i effekt oxså (kanske tomas vet).
jag har själv köpt alla mina pumpar hos TSFS, snabbt enkelt och billigt, rekommenderas helt klart.
Fördelen med toshiban är att det troligen går lägre i effekt innan den slår av, min Q630 (FD25VABH) slår av vid ca 370 w i förbrukning, medan Toshiban går ner nästan till 100W.
Skulle dock tro att även nya toshiban har svårt att bli lika tyst som ME pumparna.

Läget på pumpen är helt styrt av rummets utseende, min sitter på väggen bakom lyssningssoffan, ca 1,5 metar bredvid bakre center och ca 1 meter bakom vänster sidokanal, ca 2 dm under tak. Men hur man monterar beror ju i princip bara på rummet. Jag har spänt fast nedre delen av projektorduken med 2 gummisnoddar, annars ville den gärna fladdra i fläktblåset.

Mvh
/Svante
110 m2 + 110 m2 källare (till 75% uppvärmt) i huddinge, 2 ME Q630 (FD25VABH) L-L + Panasonic 9 kv(1fas) kW L-V + handöl 42 kamin + braskamin i källaren(används ej) Systemair 400 DC TFX, samt fritidshus 60 m2 med Toshiba RAS 13 ND i nykvarn (med +10 underhållningsvärme på vintern)

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: LV pump till biorum 20kvm (2.7 höjd)
« Svar #14 skrivet: 05 oktober 2009, 23:22:53 »
Hej vespaman
Håller med Tomas på TSFS, GE25VABH bör räcka till bra och är ju lite billigare än den FD25VABH jag använder. min har lite "gadgets som I-see och annat som jag inte använder, men nog betalar för. Dock har jag ingen aning om den kan gå lägre i effekt oxså (kanske tomas vet).
Mvh /Svante

Hej Svante!  MSZ-GE25VAH har en lägsta värmeeffekt pÃ¥ 1300 watt: "Kapacitet värme (nominell) kWtd> 1,3-4,5 (3,2)" Pumpen har ett cop-värde pÃ¥ 4,57 och gÃ¥r dÃ¥ som lägst i bästa fall ned till ca 285-300 watt, sedan off-läge. :)

Mvh Raffen.  
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!