Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjälp med dimensionering  (läst 3661 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Reisdorff

  • Gäst
Reisdorff
SV: Hjälp med dimensionering
« Svar #15 skrivet: 13 mars 2013, 07:35:43 »
Vi i vår familj är verkligen inte bortskämda med höga innetemperaturer utan 20 grader är lagom för oss. Det jag misstänker är att vi kommer kunna köra på en ganska låg kurva. Det jag funderar på är att helt sonika stänga av eltillsatsen och elda med braskaminen då pumpen inte orkar. Är man inte hemma så spelar det ju ingen roll om innetempen sjunker någon grad.
Är det vanligt att folk gör så här eller är det bara korkat att köra på ett sådant sätt?
Att köra med innegivare när man har källare och braskaminen på entréplan kommer väl ställa till det aningen med källartemperaturen?

Utloggad Churchill

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kristianstad
  • Antal inlägg: 494
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hjälp med dimensionering
« Svar #16 skrivet: 13 mars 2013, 13:42:06 »
Om jag förstått det rätt kan man byta myukstarten mot en frekvensomformare och få ut 20 % extra vid 60 hZ.
På en för liten pump. Men man kan inte få ut mer på ett för litet borrhål.

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=50965.msg519332#msg519332
CTC ecopart 5, Jordvärme 2 x 260 meter, 8 kvadrat solfångare med 2 x 500/120 Ackumulatortankar, 160 kvadrat villa från 76. Konverterad till golvvärme i hela med extra radiatorer och aerotemper i tvättstugan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!