Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Effekt Comfortzone CE50  (läst 4099 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Carl J.F

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 80
  • Karma +0/-0
Effekt Comfortzone CE50
« skrivet: 20 november 2014, 10:28:44 »
Nu när uppvärmningssäsongen är igång har jag återfått lite av mitt värmepumpsnördintresse! ;-)
Jag har nu senaste veckorna gjort mätningar vid olika tidpunkter framlednings- och returvatten med olika varvtal på kompressorn och jämfört med ren elptrondrift.
Jag har 3-kilowattspatroner i min och när en går och då ger 3 kw så värmer den returvattnet i mitt radiatorsystem med cirkulationspumpen på högsta hastighet med drygt 2 grader i snitt. När pumpen precis har avslutat en avfrostning så klarar den själv, utan någon elpatron, att värma returen med nästan 5 grader. Dvs den ger då mer än 6 kw! Efter ca 20 min i snitt så börjar effekten sakta avta och i slutet, innan det är dags att avfrosta, så orkar den bara värma vattnet till ca 3,2 grader. Vilket då skulle motsvara ca 4 kw. Enligt min uppskattning så ligger snittet under timmen på en bra bit över 5 kw, med utgångspunkt från hur lång tid den lämnar de olika effekterna. Vilket innebär att Comfortzones effektuppgifter inte är satta i överkant, snarare tvärtom! :-) Nästa steg blir att börja laborera med avfrostningsintervallet eftersom det är så stor skillnad på avgiven effekt i slutet av driftstiden innan avfrostning. Jag har såpass korta tider för avfrostning knappt 5 minuter så jag har inte brytt mig tidigare men avgiven effekt första halvtimmen efter avfrostning är ju grymt hög så där hade man ju velat ligga hela tiden! :-)
« Senast ändrad: 20 november 2014, 10:52:23 av Carl J.F »

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Effekt Comfortzone CE50
« Svar #1 skrivet: 20 november 2014, 10:32:21 »
Värmer elpatronen verkligen returvattnet?
Verkar som ett felkonstruktion.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Carl J.F

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 80
  • Karma +0/-0
SV: Effekt Comfortzone CE50
« Svar #2 skrivet: 20 november 2014, 10:56:54 »
Returvattnet, det kall vattnet från radiatorerna värms i pumpen och blir framledningsvatten, är det en felaktig beskrivning? Men förstår du vad jag menar? :-) Jag kan koppla bort pumpen och göra detta med elpatron eller låta pumpen göra det på egen hand. Ingen felkonstruktion. När det är riktigt kallt ute behövs både elpatron och pump.

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1846
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Effekt Comfortzone CE50
« Svar #3 skrivet: 20 november 2014, 13:53:00 »
Citera
Efter ca 20 min i snitt så börjar effekten sakta avta och i slutet, innan det är dags att avfrosta, så orkar den bara värma vattnet till ca 3,2 grader. Vilket då skulle motsvara ca 4 kw

Om 3kW behövs för att värma 2 grader borde 1,5kW behövas för 1 grad eller hur?

Om kompressorn klarar att värma 3,2grader på slutet innan avfrostning börjar så levererar den väl snarare 4,8kW än 4?

Att den är effektiv har man ju märkt, trevligt att den tydligen överpresterar gentemot specifikationen. Jag har sett vid vissa sällsynta tillfällen att displayen visar mer än 5000 W men har trott att det är en bugg...

Underbart med en så bra produkt, bara går utan problem
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad Carl J.F

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 80
  • Karma +0/-0
SV: Effekt Comfortzone CE50
« Svar #4 skrivet: 20 november 2014, 15:40:59 »
Med en elpatron värmer den drygt två grader innebärande mellan 2,1 och 2,3 vilket skulle betyda ca 1,30-1,4 kw per grads höjning. 3,2 graders höjning skulle innebära ca typ 4,1 - 4,3 kw. Men jag avrundade nedåt för säkerhets skull.. För ibland visar den 3,1 alldeles i slutet och ibland ligger den på nästan 3,5. Kanske beroende på mängd is i förångaren eller annat. Men jag har mätt många gånger.. :-) Så minst fyra kw ger den iaf som allra sämst räär min uppskattning.. :-)
Men som sagt, det är en djäkla skillnad mot första halvitmmen efter avfrostningen, då sprutar pumpen energi ur sig ju! Jag hade ingen aning om att det var så stor skillnad. Det syns ju inte på displayen för den visar bara ett framräknat värde som är inprogrammerat i förväg baserat bara på vilken frekvens kompressorn går på. Vid maxfrekvens visar den alltid 5000 kwh. Ibland varvar den till 76 Hz och då kan den visa lite mer än 5000 kwh. Men min tanke var att försöka räkna fram verklig energi som pumpen levererar. Sen tillkommer ju stoppen för avfrostningarna men snittet per timme ligger på minst 5000 kw på min pump iaf!

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1846
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Effekt Comfortzone CE50
« Svar #5 skrivet: 20 november 2014, 18:28:38 »
Intressant, det är ju väldigt intressant. Professionella mätningar du gör!
mvh
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Effekt Comfortzone CE50
« Svar #6 skrivet: 27 november 2014, 08:34:16 »
Returvattnet, det kall vattnet från radiatorerna värms i pumpen och blir framledningsvatten, är det en felaktig beskrivning? Men förstår du vad jag menar? :-) Jag kan koppla bort pumpen och göra detta med elpatron eller låta pumpen göra det på egen hand. Ingen felkonstruktion. När det är riktigt kallt ute behövs både elpatron och pump.
Jag menar att en värmepump ska jobba med sÃ¥ kallt vatten som möjligt.  DÃ¥ blir det fel när ett tillskott som elpatron monteras pÃ¥ returen, det är mkt bättre att ha den pÃ¥ varma sidan av vp.
Sitter verkligen elpatron på kalla sidan?
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1846
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Effekt Comfortzone CE50
« Svar #7 skrivet: 28 november 2014, 12:42:45 »
Enligt systemöversikten värmer elpatronerna vattnet som, beroende på växel ventilens läge, går antingen till vv-tanken eller till framledningen
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Effekt Comfortzone CE50
« Svar #8 skrivet: 28 november 2014, 12:46:51 »
Det låter ju bättre!
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Carl J.F

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 80
  • Karma +0/-0
SV: Effekt Comfortzone CE50
« Svar #9 skrivet: 29 november 2014, 14:21:50 »
Jaha, du misstörstod mig Karlmb. När det kalla vattnet från radiatorerna (returvattnet) kommer till pannan så passerar det i pannan först pumpen och sedan elpatronerna. Elpatronerna värmer alltså vattnet efter att det värmts av pumpen så pumpen har alltid kallast möjligt vatten att arbeta med, det är standard i alla pumpar tror jag. Det är dock inget som hade någon betydelse i just mina effektmätningar eftersom jag inte körde pump och elpatron samtidigt i dessa mätningar. :-)


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!