Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Varför körs tillsats utan att kompressorn körs?  (läst 685 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad joakimc

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej,

Vi har en Thermia Optimum Duo 10 (hade råkat skriva Diplomat tidigare) sedan snart 3 år.
Förra hösten installerade vi ThermIQ för att kunna läsa av och styra pumpen via Home Assistant, där vi också har en innegivare som används ihop med pumpen.
Vi har även en pool som värms upp via värmeväxlare kopplad till värmepumpen.

De senaste veckorna tycker jag att tillsatsen gått igång ovanligt mycket, men tänkte först att det berodde på det kalla vädret. Men även nu när det är runt nollan går den igång, vilket den inte behövt tidigare.
Jag har läst på lite på detta forum och försökt ställa in pumpen enligt optimeringstipsen.
Vi gillar att ha varmt inomhus så vår kurva är just nu 43° med 1° justering vid +0 och +5.
Rum bör är satt till default på 20°.
Integralerna ändrades till -99 resp -900 enligt tipsen, för en vecka sedan.

När jag kikar på grafer över gårdagen vid den tidpunkt då tillsatsen gick igång så ser jag en hastig dykning på integralen, som då fick tillsatsen att kopplas in. Men det konstiga i sammanhanget, tycker jag, är att dels integralen dyker så fort och dels att tillsatsen kopplas in och körs utan att kompressorn kör.
Det ska tilläggas att en i familjen tappade upp ett bad innan integralen dök så fort.
Jag bifogar en bild över några grafer och jag tycker att det ser väldigt konstigt ut rent allmänt. Just att retur och framledning skuttar upp och ner så mycket (under tiden varmvattentempen sjunker).

Vad säger ni som är kunnigare på detta än mig? Är det normalt att tillsatsen körs utan att kompressorn körs? Och är det normalt att integralen sjunker så pass fort som i detta fall? När det bara är 0° ute..

Säg till om någon mer information behövs och/eller några andra grafer!

Mvh Joakim Carlstein
« Senast ändrad: 14 januari 2024, 15:48:31 av joakimc »

Utloggad joakimc

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Varför körs tillsats utan att kompressorn körs?
« Svar #1 skrivet: 14 januari 2024, 15:59:18 »
Jag kollade nu (efter inspiration från annan tråd) ifall något larm löst ut under gårdagen, och kan då se att larmet för låg brinetemp löst ut två gånger precis innan tillsatsen kickat igång.
Så då är det förklaringen till varför tillsatsen körts utan att kompressorn kört antar jag? Iom att hålet då är för kallt?

Men jag är ändå fundersam över den hastiga integralförändringen. Är det upptappningen av badvattnet som är orsaken till det?

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2966
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Varför körs tillsats utan att kompressorn körs?
« Svar #2 skrivet: 14 januari 2024, 16:16:41 »
Badvattnet har inget med integralen att göra. Pumpen fortsätter att räkna integralen under tiden den gör vv (om den gör det emellan värmekörningen).

kompressorn höll på med varmvattnet där från 13:15 - 15:00. Ingen värme körning då. Du måste ha värmekörning 1 gång per timme nu för att få det i balans. Då dessa två körningar nu uteblev så föll integralen snabbt och då den nådde -900 slogs tillsats på.

Men hur är det möjligt att integralen stiger från -800 till 0 plötsligt? Ingen värme har ju hunnit tillföras?
Alternativ 1: du slog av pumpen
Alternativ 2: hysteres nollställde integralen

Låg brine temp? Verkar ju ligga på + hela tiden?
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. Solceller 9 st JA-solar 335w väst samt 11st JA-solar 415w g/g söder med SMA 4kW inverter.

Utloggad joakimc

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Varför körs tillsats utan att kompressorn körs?
« Svar #3 skrivet: 14 januari 2024, 19:47:06 »
Tack för input!

Jag knäppte inte av pumpen så det borde vara hysteres som påverkar då antar jag.

Hysteres A1 är 13° och A2 är 20° (dem har jag inte rört själv).
På vilket sätt styr hysteresen i detta fall menar du?

Brinetemp min är satt till -1° och zoomar man in mer på just brinetemperaturerna i grafen ser man att den når -2° två gånger (se bild)

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2966
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Varför körs tillsats utan att kompressorn körs?
« Svar #4 skrivet: 14 januari 2024, 19:59:43 »
Om beräknad framledning och är framledning är 13 grader ifrån varandra så startar kompressorn eller stannar.

Ex beräknad framledning är 40 men nu är framledning 53 så stannar den och nollställer integralen. Och tvärtom, beräknad framledning är 40 men är framledning är 27 så slår den direkt till -99 på integralen och startar kompressorn.

Men tycker inte framledningen ser ut att vara 56 på värmen?

Larm på brine tror jag inte stör kompressorn utan är bara ett meddelande, men är inte säker på det!
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. Solceller 9 st JA-solar 335w väst samt 11st JA-solar 415w g/g söder med SMA 4kW inverter.

Utloggad joakimc

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Varför körs tillsats utan att kompressorn körs?
« Svar #5 skrivet: 14 januari 2024, 20:24:00 »
Aha! Jag har nu gjort en ny graf som innehåller både Framledning Är och Bör, inkl. lite annat och då kan jag se att framledning-är vid tidpunkten då integralen nollställs är 13° över framledning-bör, de är då på 45° resp 32°.

I den nya grafen har jag inkluderat innegivare "Temperatur matsal" och eftersom den stigit mycket vid samma tidpunkt antar jag att det är det som sänkt framledning-bör, så att hysteresen nås tidigare? Att temperaturen stigit så mycket i vår matsal då är för att vi har en kamin i rummet bredvid där vi började elda en stund tidigare, men efter badet.

SÃ¥ om det är orsaken till den snabba stigningen är det ju jättebra och sÃ¥ som vi faktiskt vill ha det, eftersom det inte ska behövas sÃ¥ mycket värme när vi eldar. Vid installationen av bergvärmepumpen hade vi enbart kaminen som värme i nÃ¥gon dag och lyckades trots närmare -10° ute fÃ¥ upp temperaturen även pÃ¥ övervÃ¥ningen till över 20°  :)

Tack för hjälpen! Nu förstår jag mycket bättre hur pumpen fungerar!

Utloggad joakimc

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Varför körs tillsats utan att kompressorn körs?
« Svar #6 skrivet: 14 januari 2024, 20:25:25 »
Glömde grafen…

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2966
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Varför körs tillsats utan att kompressorn körs?
« Svar #7 skrivet: 14 januari 2024, 20:46:52 »
Eventuellt har du lite vatten i systemet? Flera element som är stängda? Tycker framledning stiger så snabbt. Ju mindre vatten pumpen har att arbeta med desto snabbare kommer returvattnet tillbaka och värms ännu mer.

20l per kW pump tycker jag mig minnas det gärna ska vara.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. Solceller 9 st JA-solar 335w väst samt 11st JA-solar 415w g/g söder med SMA 4kW inverter.

Utloggad joakimc

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Varför körs tillsats utan att kompressorn körs?
« Svar #8 skrivet: 14 januari 2024, 22:17:22 »
Jag luftade alla element idag och fick ut rätt mycket luft ur några stycken, så behövde faktiskt fylla på vatten för att komma upp i bra tryck igen.
Vi har termostater på de flesta element också, men i princip alla står på max utom iaf det i vårt sovrum och det i samma rum som kaminen och det bredvid. Men efter att ha läst här på forumet ska jag testa att vrida upp fler på max.
Får se om de åtgärderna gör någon skillnad.

Ska tilläggas också att vi har ett rum (14 kvm) med vattenburen golvvärme kopplad till samma BVP, men som vi själva erfarit och förstått är svårt att trimma in bra. Skulle det också kunna vara en kandidat till den lite väl snabba stegringen av framledningstempen?

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2966
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Varför körs tillsats utan att kompressorn körs?
« Svar #9 skrivet: 15 januari 2024, 17:36:20 »
Framledningen stiger nog bara snabbt då det är för lite vatten att arbeta med (alltså för liten totalvolym i hela värmesystemet, ju fler termostater som stänger ju mindre vatten för pumpen att arbeta med, löses med t.ex. en volymtank. Går ju att räkna ut volymen man har). Alla termostater bör helst vara på max, och kurvan på pumpen justeras in så att rumstempen är bra i alla rum.

Har du innegivaren i kaminrummet så stör det eventuellt, då andra rum då kommer att få det kallare än beräknat, beror på lite hur stor påverkan du har på inomhusgivaren, kanske bättre då att bara låta termostaten i det rummet ta bort värmen och restrerande termostater fortfarande på max.

Hur stor pump har du?
« Senast ändrad: 16 januari 2024, 06:53:24 av Zyberdude »
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. Solceller 9 st JA-solar 335w väst samt 11st JA-solar 415w g/g söder med SMA 4kW inverter.

Utloggad joakimc

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Varför körs tillsats utan att kompressorn körs?
« Svar #10 skrivet: 16 januari 2024, 08:37:53 »
Nu är alla termostater (utom den i vårt sovrum) ställda på max.

Innegivaren sitter i rummet bredvid kaminrummet och den har inte "fri sikt" utan det är en vägg emellan, så att den påverkas men inte fullt ut. Det är lite så vi vill ha det för som nu när elpriset ligger på 4 kr/kWh och vi eldar vill vi att pumpen inte ska behövas lika mycket, vilket verkar funka. Jag har en temperatursensor även på övervåningen och har tänkt att den ska kunna påverka BVP:n till viss grad också, men har ännu inte haft behovet av det då det upplevda klimatet varit tillräckligt bra i hela huset även när vi eldar och pumpen jobbar mindre.

Gällande storlek på pumpen är det något annat än att vi har en Thermia Optimat Duo 10?

Utloggad joakimc

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Varför körs tillsats utan att kompressorn körs?
« Svar #11 skrivet: 16 januari 2024, 08:46:34 »
Borrdjupet är 180 m

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!