Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Bli med värmepump.  (läst 27914 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad johannes75

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Bli med värmepump.
« skrivet: 02 oktober 2016, 12:55:52 »
Hej jag funderar på att skaffa värmepump.
Vi gör av med 21MWh på ett år då vi snålar och har ca 180m2 uppvärmt.

Vi är 5 i familjen, barnen är små så de dushar inte på morgonen än men kommer göra det så småningom.

1)är det tillräkligt med vatten i 333 om nej, går det att enkelt och billigt att öka mängden vatten som man kan ta ut?
Vi funderar på en vissmann 333 eftersom jag har mätt takhöjden till ca 2,085m, 343 är 2,075m (det behövs höjd för att kunna tilta upp den vad jag förstår).
Vi har dock inte någon återförsäljare på orten som har Viessmann.

2)Ljudnivå
Ett av barnens sovrum är ovanför pannrummet och den gamla frysboxen från 70-t som står där kan man höra genom bjälklaget ibland då det är tyst så jag är lite orolig över hur mycket en värmepump kommer låta.


3) värde av engagerad installtör som finns på orten/ Nibe istället?
Nibe finns och vi har fått mycket god kontakt med en installatör som föreslår en nibe 1245 -8kw,200m borra, inte för ljudet skull där han tycker alla värmepumpar låter ungefär lika.
Utan för att de är snabba på att rätta till fel och man lätt kan få hjälp. Dessutom gillar han deras scop och att de kör med R407c som ger lägre tryck som enligt hans erfarenhet gör att slitaget blir mindre.
Han har ingen erfarenhet av viessmann men gillar inte stiebel eltronmen. Han kan installera en om jag ber honom men då är det på mitt ansvar för anläggningen då han inte kan den så vet han inte om han kommer kunna hjälpa mig vid problem.
Är viessmann sÃ¥ bra sÃ¥ det är värt att ha en utan att ha installatör pÃ¥  platsen.
Om man köper till tillägget att kunna koppla upp värmepumpen på nätet kommer man kunna låta någon i tyskland eller någon annan stans trimma in den via nätet? om man nu kommer åt alla 3 behörighetsnivåer via nätet?

4)Problem med kall brine?
Har försökt efterforska om Viessmann 333 och hittade en tråd där de säger att de har problem med varmvattnet och värmepumpen spottar ut ANVISNING larm och då slår den av vid -1C på inkommande brine.
statistiken från förra vintern visade kallaste veckan -1,2C i och -5,2 C ut. Just nu V50 står den på -0,7C in och -4,6C ut och pumpen löser ut fäst än jag har ställt varmvatten på 44C. Har även hört om några till fall där man har problem med driften då man har låg temperatur på brine! Viessmann hävdade i fredags 12/12 -2014 att det beror på att jag har för lite slinga i marken. Jag tycker det är konstigt att Viessman inte poängterade detta ifjol när dom var här och skruvade i pumpen för då var ju inkommande temperaturer lägre än vad dom är nu. Är lite rädd för att pumpen inte klarar av "Norrländskt klimat",


Vi bor utanför UmeÃ¥ och har eventuellt en kall brine dÃ¥ det blir som kallast. Ska jag vara ärlig sÃ¥ vet jag inte hur kall brinen blir dÃ¥ jag har en medeltemp i UmeÃ¥ pÃ¥  3,4C  och DUT pÃ¥ -25C (uppgifter frÃ¥n http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=2048.0 pÃ¥ nätet hittar jag även Ã¥rsmedel till 2,9C). Finns det nÃ¥gon sida pÃ¥ nätet där man kan räkna ut brine temp utifrÃ¥n dessa parametrar?
Huset har ett enrörsystem, öppet expantionskärl på kallvinden, med radiatorer som är ca 55C då det är som kallast ute -25, dock har vi ett deltaT på radiatorkretsen mellan in och ut på ca 3 grader då det är som kallast, om vi ska få deltaT till 7C måste vi sakta ned flödet i systemet men då måste vi kanske höja framledningstemperaturen för att få samma värmeavgivning?


5) Viessmanns cirk.pump för 200m borrhål?
Hur är det med viessmanns cirkulationspump på brinen. Vissa säger att den är underdimmensionerad jag kommer ju ha ett 200m hål så är det inte mer problematiskt för mig?:
på https://www.byggahus.se/forum/varmepumpar/220286-viessmann-343g-kodningsniva-2-a.html säger
Tero Hakalahti att:
"I have also noticed that brine delta T is quite high with my 180m borehole. It is around 5K. I think that brine pump might be little bit too weak. How much is your brine delta T? And what is the output of your pump? I have 10kW version. I think optimal delta T would be something like 3K.
Viessmann vitocal 333-g has wilo stratos para 25-1/7 (5-70W) as primary pump.
And same output machine nibe f1245 has grundfos magna 25-100 (10-185W)"

kommer detta vara ett problem tror ni?
Vad skulle man kunna göra om det är ett problem? byta pump till en grundfoss som i niben, är styrningen är kompatibel, hur dyr skulle pumpen vara att byta?

6)Solfångardelen:
Om nu Viessmanns värmepump är något för mig kan man använda styret och kopplingarna i pumpen för att värma en liten pol från solfångarna (om vi nu någonsin kommer fixa en pool men vi tycker om tanken)?

7) vi har grund vatten ca 2m ned, vattendrag ca 100 meter bort och hög vattenkonduktivitet då vi har sandstrandssand som jordlager, skulle grundvattenvärme vara billigare och/eller bättre?
« Senast ändrad: 02 oktober 2016, 18:48:11 av johannes75 »

Utloggad SW

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1038
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bli med värmepump.
« Svar #1 skrivet: 02 oktober 2016, 16:42:56 »
Om Grundvattnet är av typ dricksvattenkvalitet så är det alternativet mycket bra och effektivt.
sw
Villa i Skåne, 1964, ca 225 m² i 1,5 plan + garage (frostfritt).
Tidigare olja, motsv ca 38.000 KWh totalt.
1986 - 1994   Luft - Vatten VP, CTC Rebell 306, ca 27.000 kWh. Usel installation.
           Radiatorsystemet kopplades baklänges.
1994 - 2010,  QVANTUM Q12, GRUNDVATTEN. 18.000 KWh / Ã¥r.
2011   Februari blir vi medlemmar i SVEF ( Sveriges Vindkraftkooperativ ekonomisk förening )
           Vi köper vÃ¥r vindkraftsel via GISLAVED ENERGI.
           Fungerar perfekt, tycker vi.
2010 - 2013,  TERRAWATT 3 3/4 hk, GRUNDVATTEN. Ny borra 60 m. Vattnet visar sig dock vara
           för salt- och järnhaltigt för GrundvattenVP. Styrning JEFF RD 23
2013 - Vi konverterar  till BERGVÄRME och fördjupar den befintliga borran till 210 meter, och "konverterar"
          TW- pumpen till BV-pump.

Total   ELFÖRBRUKNING
2011  13.400  kWh                            
2012  13.500  kWh
2013  14.450  kWh
2014  12.752  kWh
2015  13.835  kWh
2016  13.849  kWh
2017  13.515  kWh
2018  13.234  kWh
2019  11.922  kWh
2020  11.520  kWh
2021  12.742  kWh
2022  11.818  kWh
2023  11.749  kWh

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Bli med värmepump.
« Svar #2 skrivet: 02 oktober 2016, 17:16:14 »
1   Ja det är mkt VV i den maskinen och man kan fixa mer om man vill.  Men bäst är en 2 delad maskin med separat VVB pÃ¥ 300-390l

2 Alla värmepumpar lÃ¥ter, bara en kan lÃ¥ta minst och det är Viessmann 333.  Men i verkligheten är te Thermia och Nibe tysta och fina ocksÃ¥ men förvänta dig inte knäpptyst.

3 Väldigt viktigt med installatören,,  världens bästa maskin kvittar om man installerar den fel.  Viessmann har doch jättebra support och kan man värmepumoar sÃ¥ vet man att de ingÃ¥ende detaljerna är de samma i de flesta fabrikat. Styret är det som skiljer dem Ã¥t.

4 Inga problem med detta,, det är endast inställningar man måste göra, detta är en sak man måste göra med viessmann ,, lite mer inställningar att göra in man är klar, de står dock beskrivna i dokumentation.

5 NEJ, det är inga problem med denna CP. Bara för att en Tero tycker det sÃ¥ behöver det INTE vara sant.  Allt detta beror pÃ¥ utformingen av KB lednigen  mao  väl dimensionerade rör och filter.

6  JA  denna maskin kan styra solfÃ¥ngare och solceller om du hellre vill göra din egen el. Den kan även styra ventilation och 2 separata shuntgrupper,  du kan sedan bygga ut det i oändlighet typ om du vill.

7  Som  SW sade     grundvatten är jättebra och i Tyskland kör man ofta pÃ¥ det sättet.  Det kräver dock lite mer trixande och är man inte intresserad av sÃ¥nt....BORRA.   

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Bli med värmepump.
« Svar #3 skrivet: 02 oktober 2016, 21:14:33 »
1&2: Du kanske ska kolla på en modell med separat VP och varmvattenberedare som har lägre bygghöjd? Dels får du några fler fabrikat att välja mellan och dels då rymmer du ljudisolering i taket. Ofta behövs det lite plats ovanför VP'n för rördragning, så det kanske är dumt att ta en som precis rymms på höjden?

4: Hur kall brinen blir beror på hur mycket energi du plockar ut i förhållande till längden på borrhålet (plus några andra parametrar typ grundvattennivå och bergart) så det går inte att säga nåt generellt baserat på bostadsort.
« Senast ändrad: 02 oktober 2016, 21:16:21 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Bli med värmepump.
« Svar #4 skrivet: 02 oktober 2016, 21:36:04 »
Med drygt 2 meter i takhöjd bör det finnas en hel del märken att välja på.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bli med värmepump.
« Svar #5 skrivet: 03 oktober 2016, 06:27:02 »
Från varubladet:
Citera
Vitocal 343-G – förberedd för solfångaranläggning
Vitocal 343-G är förberedd för anslutning av
en solfångaranläggning för varmvattenuppvärmning.

Jag tolkar inte det som att den har inbyggd Poolstyrning, vilket var frågan.
Kan du Oraklet peka på var det finns info om Poolstyrningen som du påstår finns?

Citera
Är viessmann sÃ¥ bra sÃ¥ det är värt att ha en utan att ha installatör pÃ¥  platsen.

Enligt den oberoende test som gjorts på ett antal olika värmepumpar (Energimyndigheten) så är den inte alls bättre, om man bortser från just buller.
Effektivitetsmässigt ligger den i nivå med de bästa, men utmärker sig alltså inte, så sett ur den synvinkeln så kan du lika gärna välja en Nibe, Thermia eller IVT.

Jag skulle definitivt oroa mig för cirkpumpen på kalla sidan, hur man än vänder och vrider på det hela så är 75 W mindre än 185 W pumpeffekt, och utifrån vad flera av varandra oberoende installatörer hävdar här i forumet så får värmepumparna bäst COP om cirkpumpen på kalla sidan går på max.

Att få installatörer är vana med styrningen är absolut en nackdel, de flesta installatörer är rätt usla även på styrningarna ppå de värmepumpar de känner till bäst.
Att installatören säger "men då är det på mitt ansvar för anläggningen då han inte kan den så vet han inte om han kommer kunna hjälpa mig vid problem" pekar på att han tillhör gruppen som över tid lärt sig Nibe hjälpligt, men anser tydligen att han saknar förmåga att lära sig ännu en styrning, lite märkligt men uppfriskande ärligt.
Det ÄR inte omöjligt för dig själv att lära dig styrningen, om manualen är något att ha så står ju allt man behöver veta där.
Ett exampel är t.ex. "larmet" du skriver om, att den stannar om brine går under -1 grad, det bara måste gå att justera så den inte stannar p.g.a. det.
Det är mycket vanligt med ett par minusgrader på bergvärme när den är som kallast i norra Sverige.

Med så pass låg takhöjd så är jag benägen att hålla med om att en delad lösning kanske vore bäst, om anslutningarna sitter på toppen av värmepumpen så kan det bli trångt om du pressar in en maskin med bara några mm tillgodo på höjden.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Bli med värmepump.
« Svar #6 skrivet: 03 oktober 2016, 06:34:30 »
Nej ingen inbyggd ren poolstyrning.   Det kan man komplettera o köpa till om man vill.

Jag kör dock ett par pooler utan poolstyrningen 
 Det styr som finns i räcker gott till det.

Men som sagt     ingen inbyggd poolstyrning

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bli med värmepump.
« Svar #7 skrivet: 03 oktober 2016, 06:42:39 »
Hur gör du för att värme poolerna utan poolstyrningen?

Som jag tolkar trådstartaren så ville han värma poolen med hjälp av solfångare, och att värmepumpen skulle styra solfångarna, inte själva värmepumpen, känns lite långsökt att den typen av styrning skulle finnas ens i en eventuell poolstyrning till värmepumpen.
Är det Poolsolfångare vi talar om nu så kan ju det vattnet inte skickas in i själva värmepumpen och värma tanken, och då fungerar troligen inte styrningen heller då poolstyrningen i detta fall troligen styr start och stopp av kompressorn i värmepumpen.
Oklart om trådstartaren alls vill värma poolen med värmepump då solfångare finns, kanske du johannes75 kan klargöra lite bättre för hur du tänkt?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Bli med värmepump.
« Svar #8 skrivet: 03 oktober 2016, 07:00:54 »
Finns styr för att styra   solpaneler o solceller inbyggt .   Solceller är det vanligaste att nyttja just nu och dÃ¥ gör man son egen ström o driver vp o sedan säljer överskottet.  Detta kräver dock en kompletterande elmätare

Styr för att styra pool nyttjar jag deras inbyggda ack tank min     man kan välja hysteres själv pÃ¥ det sa man ställer bara in     30 grader    2 hysteres   klart

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bli med värmepump.
« Svar #9 skrivet: 03 oktober 2016, 07:13:09 »
Har en 333G inbyggd acktank? det var en nyhet för mig, sÃ¥ ser det i alla fall inte ut pÃ¥ sprängskissen, bara en vvb där i alla fall.  dontknow
Men visst, man kan säkert köra fast kondensering mot poolvärmeväxlare och 2 graders hysteres och få det att funka.
« Senast ändrad: 03 oktober 2016, 07:14:50 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Bli med värmepump.
« Svar #10 skrivet: 03 oktober 2016, 07:35:06 »
Nej sÃ¥klart den inte har      jag lÃ¥tsas givetvis att poolen är en tank tummenupp

Ber om ursäkt att jag förutsätter att du kan lika mkt som de andra installatörerna här  :)   skall försöka tänka pÃ¥ det ifortsättningen  :)

Man kopplar in extra givare...som man dÃ¥ fÃ¥r köpa till för ett par 100 lappar.    Den sätter man pÃ¥ pool sidan pÃ¥ reurröret frÃ¥n poolen och sedan trycker man ett par ggr i datorn o vips sÃ¥ funkar allt.    Intern CP  stÃ¥r nu still när poolen är varm  :)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bli med värmepump.
« Svar #11 skrivet: 03 oktober 2016, 07:50:36 »
Nja, jag hade väl rätt i att det inte fanns någon tank, men du kanske får skriva lite tydligare vad du menar för att folk inte skall missförstå dig.
Typ, jag nyttjar poolens ackumulerande kapacitet och kör fast kondensering mot värmeväxlaren med 2 graders hysteres.
Å andra sidan så gör du väl som vanligt, skriver så att det skall kunna missförstås/ifrågasättas, bara för att få mobba mig.

Det jag inte förstår är hur du kan få "sommarläge" att gå till/från i samma veva som poolen behöver värme?
På min värmepump har jag ju cirkpumpen igång dygnet runt för att det skall gå lura värmepumpen att värma poolen. (Värmepumpen är för övrigt så gammal att den inte har sommarläge).
Simulerar du på något sätt låg utetemp när poolen har värmebehov?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Bli med värmepump.
« Svar #12 skrivet: 03 oktober 2016, 08:30:55 »
Nej   som sagt     ack tank min     betyder   acken är aldrig kallare än det jag ställt in oavsett utetemp.

Jag nyttjar det hos mig själv för att köra värmen i källarn på sommaren . tummenupp

Vill man ha poolen igÃ¥ng Ã¥ret runt o samtidigt dÃ¥ kunna värma huset fÃ¥r vi komplettera med en liten 3vägare med motor för att fÃ¥ eTT extra värmesystem    styrningen är klar för detta.

Eller så köper man då till poolstyr tillbehöret så som alla andra gör.

Hur gör nibe för stt styra solceller ? Ventilation? Vvc? Solpaneler?  Redovisa cop i displayen? Manometerställ i displayen?   Förbrukad o avgiven energi i displayen ? Styra extern och intern spets simultant?   Styra 3 andra värmepumpar via LON ?

Vill man ha RJ 45 kontakt sÃ¥ finns det att komplettera med detta    man kan fÃ¥ 1 el 2 sÃ¥dana om man vill.   Den kan lämna LON o Modbus . Det kan nibe oxÃ¥ eller ?

Hur gör nibe för stt lÃ¥ta minst?   Just det...det gör dem inte nej.  343 har 220 l vvb som skiktladdas via platt växlare och Vvc kvalitet CP i tappvattnet.   Det gÃ¥r inte att jämföra med normala grejer.
« Senast ändrad: 03 oktober 2016, 08:43:39 av ORAKLET »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bli med värmepump.
« Svar #13 skrivet: 03 oktober 2016, 10:28:14 »
Synd att de är så dåliga på att marknadsföra sig.

Jag är inte helt uppdaterad på vad som är möjligt och inte möjligt på en modern Nibe, och behoven att styra det du räknar upp är ju i de flesta fall otroligt sällsynta.
Det jag är uppdaterad på är sånt som diskuteras i forumet, och det du räknar upp nämns väldigt sällan.
Utom då VVC och solfångare, VVC tror jag att de kan styra, så även solfångare (Även om de inte går ansluta direkt till värmepumpen), vilket är märkligt - det borde ju alla ha idag.
Nya Nibe har ju ett antal extra programmerbara utgångar, exakt vad man kan göra med dem är jag alltså inte insatt i.

Är hysteres 2 grader det minsta man kan ha?
Det är rätt stor skillnad på poolvattnet om det tillåts flukturera ett par grader...
Jag har 1 grad och tycker att man kan känna rätt stor skillnad på om den är låg eller hög.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Bli med värmepump.
« Svar #14 skrivet: 03 oktober 2016, 10:39:10 »
Kan välja vilken hysteres jag vill 1- typ 100 

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!