Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjälp mig sänka förbrukningen - CTC Ecoheat 306  (läst 2073 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Vedklabben

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej!

Har en CTC Ecoheat 306 bergvärmepump och skulle var tacksam om jag kunde få råd hur jag kan sänka förbrukningen. Postar bilder från menyn vilka inställningar jag har nu. Jag sänkte kurvjustering till -2 (från 0) i höstas när det var plusgrader ute och kurvlutningen till 48 (från 50) under vintern när det varit minusgrader.

Vi vill inte sänka temperaturen inne ytterligare, då den ligger på ca 16-17 som det är nu. Eldar i kaminen då och då för att tina upp.

Frågor:

Vi använder inte mycket varmvatten, jag duschar på jobbet och tjejen duschar hemma varannan dag. Har satt varmvatten till ekonomiläge, men kan jag sänka "stopp temp VP" i menyn "övre tank" också så att den ska bli ännu snålare på varmvattnet?

Kan jag åstadkomma någon skada genom att effektbegränsa elpatronen (ej stänga av helt)? Irriterar mig på att den går in redan vid 6-7-9 minusgrader och skulle kunna vedelda istället då om enbart kompressorn inte orkar värma tillräckligt.

Finns något sätt att schemalägga pumpen värmer mindre under de dyra timmarna? Hittar ingen sådan möjlighet nu iaf, vet inte om jag har senaste mjukvaran, tvivlar på det.

Någon annat jag bör pröva att laborera med i inställningarna?


Info om huset och bergvärmen:

Byggår 1955, Uppsala. Krypgrund med betongbjälklag. Stomme i lättbetong och betong. Huset och vinden är tilläggsisolerat någon gång på 90-talet. Ventilation med självdrag. Vi har radiatorer samt golvvärme (enbart i vardagsrum). Borrhålet är gjort 1997 och enbart 100m djupt, 8m ned till berg enligt borrbeviset. När det varit som kallast har KB tempen legat på ca -4 ut och -1 in.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hjälp mig sänka förbrukningen - CTC Ecoheat 306
« Svar #1 skrivet: 06 januari 2023, 23:48:51 »
CTC:s grejer brukar tyvärr spetsa med el oavsett om det behövs eller inte.
Så jag brukar rekommendera att begränsa elpatron och se om den orkar värma huset ändå?
Men om du reser bort så måste du koppla in elpatron för att minska risken för frysskador om nått skulle gå fel med värmepumpen.

I meny 4.3.1 så ska du ha nattsänkning, den går ju att använda för att sänka temperaturen under de dyra timmarna?
« Senast ändrad: 06 januari 2023, 23:51:09 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Vedklabben

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp mig sänka förbrukningen - CTC Ecoheat 306
« Svar #2 skrivet: 07 januari 2023, 15:32:55 »
CTC:s grejer brukar tyvärr spetsa med el oavsett om det behövs eller inte.
Så jag brukar rekommendera att begränsa elpatron och se om den orkar värma huset ändå?
Men om du reser bort så måste du koppla in elpatron för att minska risken för frysskador om nått skulle gå fel med värmepumpen.

I meny 4.3.1 så ska du ha nattsänkning, den går ju att använda för att sänka temperaturen under de dyra timmarna?

Just det, borde fungera, kanske inte ens märks någon större skillnad på innetempen om man bara skulle begränsa nattsänkningen till några timmar när elpriset är som värst. Optimalt vore ju om det gick att schemalägga spärr av elpatronen.

Vad tror du om att sänka "stopp temp VP" i menyn övre tank till 55c? Kan det ge oss en besparing på varmvattnet?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hjälp mig sänka förbrukningen - CTC Ecoheat 306
« Svar #3 skrivet: 08 januari 2023, 09:21:28 »
Vad tror du om att sänka "stopp temp VP" i menyn övre tank till 55c? Kan det ge oss en besparing på varmvattnet?

Prova?
Jag är inte 100 på hur styrningen funkar på CTC, ibland är den inte riktigt logisk.
Men det finns ingen anledning att köra övre tanken till högre temp än nödvändigt om du ändå har OK varmvattenkomfort.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Vedklabben

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp mig sänka förbrukningen - CTC Ecoheat 306
« Svar #4 skrivet: 10 januari 2023, 21:15:15 »
Läst en del på forumet om att använda nattsänkningsfunktionen, fick intrycket de flesta verkar överens att det inte ger någon större besparing. Gör bara att VPn får jobba hårdare för att nå upp i rätt temp när nattsänkning är slut, känns ju logiskt.

Igrene

  • Gäst
Igrene
SV: Hjälp mig sänka förbrukningen - CTC Ecoheat 306
« Svar #5 skrivet: 10 januari 2023, 23:13:46 »
Sänk tempen för elspets. Nu är den väldigt högt ställd.
Den står ju nu på 70 grader. Tror fabriksinställningarna är 55.
Kolla manualen efter fabriksinställningarna.

Utloggad Vedklabben

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp mig sänka förbrukningen - CTC Ecoheat 306
« Svar #6 skrivet: 11 januari 2023, 19:00:07 »
Fabriksinställningen är 70 grader.

Från manualen:

"Elpanna spets

Elpannans temperatur när värmepumpen kallar på hjälp
att nå rätt framledningstemperatur, elpatronen arbetar
då upp till detta värde efter inställd tid på Fördröjning
shunt"

Förstår inte riktigt vad som menas. Elpatronen håller alltså 70 grader?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hjälp mig sänka förbrukningen - CTC Ecoheat 306
« Svar #7 skrivet: 11 januari 2023, 23:33:15 »
Tror att den jobbar mot detta värde om kompressorn inte orkar själv, jag skulle ställa ner denna temperatur till 50-55 eller nått.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Vedklabben

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp mig sänka förbrukningen - CTC Ecoheat 306
« Svar #8 skrivet: 13 januari 2023, 09:57:08 »
Tror att den jobbar mot detta värde om kompressorn inte orkar själv, jag skulle ställa ner denna temperatur till 50-55 eller nått.

Förstår fortfarande inte just vad det är elpatronen/elpannan försöker värma till 70 grader? Övre tanken? Antar att elpatron och elpanna är samma sak?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hjälp mig sänka förbrukningen - CTC Ecoheat 306
« Svar #9 skrivet: 13 januari 2023, 11:28:59 »
Förstår fortfarande inte just vad det är elpatronen/elpannan försöker värma till 70 grader? Övre tanken? Antar att elpatron och elpanna är samma sak?

Jo, det stämmer, elpatron sitter i övre delen av pannan.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Vedklabben

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp mig sänka förbrukningen - CTC Ecoheat 306
« Svar #10 skrivet: 26 januari 2023, 21:01:04 »
Har under några dagar nu sänkt "stopp temp VP övre tank" från 60c till 57c och "elpanna spets" från 70c till 60c, tycker den spetsar oftare med elpatron nu? Känns orimligt. Men igår har den skickat på lite el trots att det var +4c.

Prövade även att gå in i "fabriksinställning kodad" och angav kod 0014 för att få lite mer detaljerad driftinfo. Tycker värdena är konstiga under "historisk driftinfo".

Antal kompressorstarter per 24h 8653? Total drifttid verkar stämma, pumpen är installerad någon gång 2013. Men kan det stämma då att den spetsat med ca 731kwh el per år? Låter lite med tanke på att det inte behöver vara många minusgrader innan elpatronen går igång. 730kwh per år eleffekt kanske räknas som mycket dock för en BVP?



« Senast ändrad: 26 januari 2023, 21:05:51 av Vedklabben »

Utloggad Vedklabben

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp mig sänka förbrukningen - CTC Ecoheat 306
« Svar #11 skrivet: 05 februari 2023, 22:16:50 »
Ingen?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hjälp mig sänka förbrukningen - CTC Ecoheat 306
« Svar #12 skrivet: 06 februari 2023, 08:29:20 »
Siffrorna verkar skumma som sagt, -999 på högsta temp är ju också skumt, så det är nått fel här.
Jag skulle inte lita sÃ¥ jättemycket pÃ¥ dessa siffror, 2 av dem är garanterat knasiga, sÃ¥ de övriga?  dontknow

Sen är CTC.s styrning inte riktigt logisk, den spetsar med el lite då och då oavsett om det behövs eller inte.
Jag har gett upp att försöka förstå hur den jobbar, men principen brukar vara att inte köra cirkpumparna (laddpump och värmebärare) på högre fart än nödvändigt (för att skiktningen i tanken inte ska störas) och att ha så låg temp man kan på elpannan (med avseende på varmvattenkomforten).
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!